In een eerder topic beschreef ik al dat ik sinds begin dit jaar verhuisd ben met mijn gezin naar Duitsland. Geen grenstrekkers maar echt naar het midden van Duitsland. Even de grens over is er bij ons dus niet bij. Ik wilde nav een heleboel vragen en berichten op dit forum in mijn vorige topic melden hoe fijn ik het vindt om zwanger te zijn in Duitsland. De zorg is hier menige keren beter dan in NL, na onze mening. Nu is mijn vraag, wie bevalt er ook in het buitenland, of is al bevallen in het buitenland. Waar en hoe ga/ben je bevallen? In Duitsland is thuis bevallen (bijna) geen optie bv. Benieuwd naar jullie reacties
Ik woon in midden Duitsland en ga naar het ziekenhuis. Met rooming in. Bij welke grote stad woon je ergens in de buurt?
Hoi Chebu, Ik kan uitzoeken want ik heb van alles dichtbij.... Kassel, Göttingen, Nordhausen, zijn de grotere, maar ook hier in de buurt stikken we van de kleine ziekenhuizen. Ook hoor ik veel over Geburtshäuser. Waar zit jij dichtbij?
Hallo, Ik woon in New York. Ook hier is thuis bevallen geen optie, maar dat vind ik geen enkel probleem. In NL zou ik ook in het ziekenhuis willen bevallen. Ook hier is de zorg veel uitgebreider dan in NL. Soms misschien wat overdreven, maar je wordt goed in de gaten gehouden. Verder zijn er heel veel cursussen die je vooraf kunt volgen. Er is immers geen kraamzorg en familie is niet in de buurt. Dus die cursussen ga ik zeker doen. Heel veel succes met je zwangerschap!
niet woonachtig in het buitenland, maar wel nieuwsgierig wat is er allemaal zo anders bij jullie wat betreft de zorg en nazorg? vind dat ik hier al zoveel kan krijgen haha
Leuke topic! Ik woon ook in duitsland, wel in het grensgebied, maar doe helemaal niets in Nederland. Ik ga dus ook in duitsland bevallen. ben erg benieuwd naar de ervaringen van iedereen....Mijn ervaring tot nu toe met de duitse zorg is prima, beter dan in nederland.
Ben van mijn eerste bevallen in belgie! Was ook een bewuste keuze hoewel we zelf in nederland wonen. (scheelt wel dat ik belgische ben natuurlijk ) Reden voor die keuze was dat je standaard in het ziekenhuis bevalt. Daar ook lekker een paar dagen blijft om op krachten te komen met 24/7 een kraamverzorgster tot je beschikking. Bevallingskamers met heerlijk grote bubbelbaden, en geen gezeur over pijnstilling Ben nu zwanger van nr twee en door de storbevalling van de eerste wonen we iets te ver van de grens om het risico te nemen met de auto naar belgie te rijden. Dus het wordt nu nederland. Tja, door de snelheid van mijn eerste bevalling (4U) had ik geen tijd meer voor pijnstilling, ook niet in dat bubbelbad gezeten. En nu wil ik eigenlijk ook gewoon snel naar huis want wil weer snel bij mijn dochtertje zijn. Maar één ding staat wel vast, thuis bevallen doe ik nooit! Gewoon dus lekker in een ndls ziekenhuis.!
ik ga bevallen in kilmornock, schotland maar even een andere vraag, voor degene die in het buitenland zitten, hoe doen jullie dat met de nationaliteit van baby? mijn vriend en ik zijn allebei nederlands en hier heen verhuist, maar niemand kan ons vertellen of baby schots of nederlands word. er is nu zelfs een risico dat ik dus binnen 5 dagen na bevalling naar de ambassade in edinburgh moet!(2.5 uur van mijn woonplaats met de trein!) weet iemand hoe dit zit?
Hier 2 nationaliteiten maar de man is dan ook duits, ik weet niet hoe het zit als je allebei nl bent en dan in het buitenland bevalt sorry
Hier de Nederlandse nationaliteit. Maar die aanvraag kan toch wel wachten bij de aanvraag van het paspoort? Die doen wij namelijk in december in Berlijn. Kindje krijgt in Duitsland automatisch de nationaliteit van de moeder. Als jij Nederlandse bent dan ook, want zo is de wet op Nederlanderschap. Kijk anders ook even op de site van het ministerie van BuiZa.
Ik woon in Cyprus en ben in een ziekenhuis bevallen en deze keer ga ik in een privé-kliniek bevallen. Thuisbevallingen zijn hier helaas niet mogelijk, ik zou juist graag in Holland willen zitten qua bevallen. Hier gaat alles een beetje op de Amerikaanse leest en van al die onderzoeken en testen, medicijnen etc. word ik af en toe een beetje kriegelig.
Ik persoonlijk vindt het niet zo erg dat ik niet thuis kan bevallen. In NL moet je thuis bevallen als je geen med. indicatie hebt, of je moet een aardig duit in het zakje doen. Ik moest bij mijn eerste bevalling ook thuis bevallen en moest op het laatst ook in het ziekenhuis bevallen. Helemaal goed. Geen rommel, lekker gedouched en in een schoon bed. De volgende dag naar huis, waar alles picobello was en daar kon ik zo weer in mijn eigen schone bedje.
ik hoor wel vaker vrouwen praten over de enorm hoge kosten van de eigen bijdrage voor bevallen in het ziekenhuis zonder medische indicatie. ik ben aanvullend verzekerd, helemaal niet overdreven, betaal hiervoor een normaal bedrag per maand en ik krijg een enorme vergoeding voor bevallen in het ziekenhuis zonder medische indicatie. kosten zijn voor mij geen issue. ik denk wel dat eht verstandig is voor vrouwen die plannen hebben te gaan 'klussen' hier wel eens over na te denken en mee bezig te gaan.