Dat zegt niks hoor.. ik ben thuis bevallen, na de geboorte van de placenta en na wat bijgekomen te zijn heb ik ook lekker gedouched en toen ik klaar was was alle "rommel" weg en kroop ik heerlijk in mijn eigen schoon opgemaakte bedje! vond het heerlijk dat ik thuis was....
Maar dat is dus precies wat niet zou moeten... Iedereen in NL is toch verzekerd. Als je je er nou juist goed bij voelt om in een ziekenhuis te bevallen, dan zou dat toch moeten kunnen? Ook zonder aanvullende verzekering. Waar gaan we dan straks naar toe? Dan moeten mensen met een kleinere beurs perse thuis bevallen en alleen mensen met een iets meer gevulde kunnen naar een ziekenhuis?
oh maar lieve schat, nu heb je het over iets heeeeeeeeeel anders! haha onze zorgstelsel is er niet beter op geworden de laatste jaren, daar ben ik het helemaal mee eens! de dikke en dunne portomonaie vind ik hier net iets te groot klinken (ik betaal voor een prima aanvullend pakket ínclusief tandartskosten 15 euro per maand meer, dus zó'n enorme investering is eht niet, de essent rekening is per maand per 1 juli met meer dan dat bedrag omhoog gegaan ), maar ik snap je punt. maar het systeem dat iedereen automatisch verzekerd was en dit automatisch ingehouden werd op je maandelijke inkomsten, was prima. negatief punt daarvan was dat als je er uit lag, je er écht uit lag! eerst boete betalen en dan pas er in. plus dat er toen ook al onderlinge verschillen met verzekeraars waren hoor, hele grote zelfs! persoonlijk ben ik van mening dat je naar je inkomen mag betalen en dat iedereen automatisch recht heeft op het zelfde, met uitzondering van zéér alternatieve 'geneeswijzen' (en daarmee bedoel ik niet homeopathie of acupunctuur), (oei oei oei, met zulke opmerkingen krijg je de beter verdienende vrouwen/mannen soms over je heen). maar goed, in een ideale wereld was er wat mij betreft ook geen onderscheid tussen een hersenchirurg of een vuilnisman, was er geen oorlog, milieu vervuiling, aids, studeren voor iedereen en iet alleen voor de rijken (ja echt, dat is niet iets waar we naar toe gaan, maar waar we al zijn!) en ga zo maar door. helaas leven we niet in een ideale wereld, kunnen alleen onze stem laten horen voor 3 momenten, 1 keer per 4 jaar en in de tussentijd is het toch echt verstandig je voor te bereiden
hier ben ik het mee een een vriendin van mij was zwanger en die had niet echt veel geld toen.die kon dus kiezen of 350 euro op hoesten of thuis bevallen.ze durfde niet thuis te bevallen echt ze durfde niet maar ze had het geld ook niet de vk deed niets wat een beetje angst voor de bevalling is gezond nou dit was niet gezond.als ze bij mij op de bank zat te trillen als een gek van angst.nu heb ik dat geld gegeven maar iemand die die 350 euro niet heeft en niet aanvullend is verzekerd in in nederland de lul
hier ben ik het volledig mee eens in verdien meer dus ik kan het hebben om meer te betalen terwijl een bijstand mama of minder verdienende best wel wat minder mag betalen voor 4a5 jaarterug betaalde je nog 40 euro voor je verzekering
Ik vind dit echt te triest voor woorden Laat ons hier in Duitsland dan maar gewoon lekker allemaal in het ziekenhuis bevallen en diegene die zich goed voelt gaat lekker de volgende dag naar huis! Een kindje mogen krijgen is een wonder, het 9 maanden dragen een enorme prestatie... dan moet je je toch zeker niet ook nog eens druk moeten maken om 350 euro!
Ik ben van Kynan al in Belgie bevallen, en van dit kindje ook weer in het ZH. Ik blijf daarna ook weer 5 dagen in het zh. Dat is hier heel gebruikelijk. Begeleiding tijdens zw.schap en bevalling waren super. Heel gemoedelijk, vriendelijk, niks is ze teveel moeite enz. Ben trouwens bevallen met de ruggenprik. PS Ze zijn hier ook helemaal geen voorstander van thuisbevallingen. Er is in de stad dan ook maar 1 vrouw thuisbevallingen doet.
hir in china kan ik ook alleen in het ziekenhuis bevallen.No way..dat je thuis bevalt.verrplicht eigenlijk ook wel met ruggenprik..Ze durven het zonder niet aan.85 procent is hier ook een keizersnede.Ik moet hier vechten om een natuurlijke bevalling te krijgen in November.De meeste krijgen maar 1 kind dus het maakt ze niet uit zo een operatie.... En in het ziekenhuis hier liggen...is geen pretje..Ze ziorgen echt alleen maar voo rhet kind niet voor de moeder.Dus je moet iemand meenemen die je erzorgt en je bed verschoond enzok wor dje kin dbij je weggehouden.Want jij bent immers ziek.Dus ook dat van te voren duidelijk maken..Een hoop te doen nog voo rons hier.In de grote steden zoals Shanghai en beijing zijn wel internationale ziekenhuizen waar je een betere zorg hebt.maar hier in Noord China is het nog erg primitief.
Ik woon in amerika, ben hier ook bevallen. Ik heb een thuisbevalling gepland, wat hier niet bepaald normaal is. Slechts 1% zijn thuisbevallingen. Maar het kan zeker wel, je moet alleen wel een verloskundige inschakelen. Daar heb ik dan ruim $ 2000 niet van vergoed gekregen, maar dat is dan zo. Daar heb ik dan ook voor gespaard. Ik ben juist erg blij met het nederlandse systeem, je hebt wel de keuze. En ja, je moet 350 euro betalen, maar als je dat niet kan sparen vanaf het moment dat je zwanger wilt worden: wat kost een kind wel niet? Je moet het gewoon inplannen qua kosten. Nee, je moet je er inderdaad niet druk om hoeven te maken, maar dat is toch echt je eigen verantwoordelijkheid. Ik vind niet dat de rest van nederland daarvoor op moet draaien om dat te gaan betalen voor verder gezonde vrouwen. Ik kan me goed voorstellen dat je in het ziekenhuis wilt bevallen, zelfs als er verder niets medisch aan de hand is, maar verwacht dan niet dat je buren dat voor je gaan betalen. Als je al weet dat je nerveus bent en dat wilt moet je het ook zelf regelen. In Nederland is alles zo goed geregeld in vergelijking met andere landen en ik moet zeggen dat ik me soms erger aan de "sense of entitlement" die mensen daardoor krijgen. Daarmee kan ik mezelf ook niet overslaan, het werd me pas duidelijk toen ik zelf in amerika ging wonen. Ik ben er dus ook niet onschuldig in. Je ogen gaan wel open hoor, als je ergens anders woont en het allemaal niet zo goed is geregeld.
Inderdaad Luun, het Nederlandse systeem is zo gek nog niet, alles is prima geregeld. Hier mag ik ieder consult, iedere bloedtest en echo en uiteraard de bevalling contant betalen. De bloedtest aan het begin van de zwangerschap bijvoorbeeld kostte maar liefst eventjes iets van 288 euro. De bevalling zelf zal waarschijnlijk iets van 2500 euro gaan kosten. De zorg is goed maar supercommercieel. En dan krijg je straks nog alle kinderartsconsulten en inentingen. Fijn dat je een verloskundige hebt kunnen regelen voor een thuisbevalling!
nou als jij er met 5 maand achterkomt dat je zwanger bent en je vriend net 2 maanden een ander heeft en je met een koop huis laat zitten dat 700 euro in de maand laat zitten dat heb je dat geld niet nee.
en hoe het is gegaan men de kleine ze heeft een hoop gekregen en ook kleertjes. en nadat het huis was verkocht was er wel weer geld.en hoezo zou je geen kindje mogen krijgen als je niet kan sparen dan kan in nederland maar weinig personen een kindje "nemen" een bijstands moeder is ook een goede moeder en die zal ook ieder dubbeltje moeten draaien.en heeft ook niet ineens binnen 4 maanden een bedrag van 350. begrijp me niet verkeerd ik vind het alleen heel opervlakkig om te zeggen hoe moet dat dan als die kleine er is.als je het verhaal niet kent.ik kan per maad ook sparen zelfs 2000 euro per maand .alleen geld maakt je geen goede moeder.
@ vlinder Ik heb niet gezegd dat het niet goed geregeld is in NL, ik heb alleen gezegd dat ik het in Duitsland beter geregeld vindt. Ik kan nu vergelijken, ik krijg hier voor minder premie in de maand, compleet andere zorg geboden, die in mijn ogen niet overdreven of duurder is. Wij zijn met een bepaald doel voor ogen verhuisd naar Duitsland, en als dingen zoals zorg dan ( na mijn mening) zo goed geregeld zijn, dan laat ik NL met veel plezier achter me.
Mee eens, geld of geen geld maakt absoluut niet uit of je een goede moeder bent of niet. Daar gaat (voor mij) de discussie niet over. Een normale ziekenhuis bevalling kost duizenden euro's en daarvan hoef je maar 350 zelf te betalen. Tuurlijk zullen er vast wel sneue situaties zijn, waarin je niet de hele situatie in de hand hebt, maar dat overkomt iedereen. Mij ook. Als je het dan niet hebt kunnen sparen, leen het dan ergens en betaal het terug in termijnen. Verzin iets, het is geen ramp! De rest wordt nog steeds allemaal voor je betaald (door de rest van nederland) en als er iets aan de hand is, medisch gezien, wordt ook nog alles geregeld en betaald. Hier (amerika) zou diezelfde persoon met een rekening van $ 12.000 dollar zitten en dubbel zoveel als het een keizersnede wordt. Ik heb deze situatie gisteren aan amerikaanse vrienden van me voorgelegd en ze laten schatten hoeveel mensen in nederland zouden moeten betalen voor een ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie. De schattingen lagen tussen de $ 7.000 en 10.000. Als je dan zegt, nee 350 zitten ze je met open mond aan te kijken dat mensen zich daar nog druk over maken.
je oke maar in nederland zijn er genoeg mensen die van nog geen 1000 euro rond moeten komen.en leningen krijg je dan ook echt niet.wat je heb begrepen van mij nichtje die woond ik new york.dat jullie ook wel gemiddeld meer verdienen als hier in nederland.mocht er iets zijn.350 euro is erg veel geld hoor voor sommige zelfs de helft van het in komen zulke mensen kunnen zelfs geen kraamzorg krijg vanwege de eigen bijdrage
daarbij is het geen zieken huis bevalling je bevald alleen in een kamer van het ziekenhuis en binnen 2 uur sta je weer buiten
In amerika kunnen de salarissen inderdaad hoger liggen dan in nederland, maar ze kunnen ook juist een stuk lager liggen! Het minimum inkomen is veel minder. En dan zit je wel met de gebakken peren met een grote ziekenhuis rekening. Ja, 350 is veel geld voor sommigen, ik heb zelf 9 jaar beneden de armoedegrens geleefd, dus ik weet er alles van. Maar dan nog kun je er altijd wel een mouw aan passen naar mijn mening. Wees creatief en ga niet bij de pakken neerzitten. Come on, be a woman! Hoezo trouwens kun je geen kraamhulp krijgen vanwege de eigen bijdrage? Je bedoelt daarmee: het wordt wel aangeboden, maar omdat ze de eigen bijdrage niet betalen komt er geen kraamhulp? Wat is die eigen bijdrage dan voor kraamhulp? Overigens is nederland erg uniek daarin, de rest van de wereld kent helemaal geen kraamhulp! Ik zie het als een luxe als je wel iemand krijgt die je helpt, nog betaald door je verzekering ook! Nee, sorry, ik vind het echt geklaag om niks.
Super pippilotte dat in Duitsland ook alles zo goed geregeld is maar dat is helaas niet zo in alle buitenlanden, zoals je in dit thread wel kunt lezen. Krijg je daar ook kraamzorg? Algemeen: 350 euro lijkt mij ook geen onoverkomelijk bezwaar.
Jeetje, dat klinkt heftig zeg. Ik hoop dat je een natuurlijke bevalling voor elkaar krijgt in november. Sterkte! Hier in Cyprus zijn ze ook gek op keizersnedes, ruggenprikken etc. Het percentage sectio's ligt hier op 50%.