bevallen na eerdere keizersnede: wanneer naar het ziekenhuis?

Discussion in 'De bevalling' started by pennelope, Jun 12, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pennelope

pennelope Lid

Nov 4, 2010
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb deze vraag al besproken in het ziekenhuis en zal dat ook nog een keer hierna doen, maar ik ben ook heel erg benieuwd naar ervaringen van mensen hier.

Ik heb dus eerder een keizersnede gehad, om die reden zal ik nu het ziekenhuis bevallen. Nu is mij gezegd dat je vrijwel meteen, dus bij de eerste weeën, naar het ziekenhuis moet komen. Aan de ene kant lijkt dit me inderdaad, voor bijvoorbeeld het scheuren van het litteken, het veiligst. Aan de andere kant, het proces van eerste wee tot aan daadwerkelijk het kindje eruit persen kan in principe heel erg lang duren. Als je meteen bij de eerste wee gaat, dan kan het zijn dat je heel erg lang in het ziekenhuis, en aan bed gekluisterd zit. Daar zit ik natuurlijk ook weer niet op te wachten.

Zijn er hier mensen die ervaringen hiermee willen delen?

2. mamadee

mamadee Actief lid

Jun 10, 2009
    119
    0
    0
    overheid
    Noord Brabant
    Ik moet ook in het ziekenhuis bevallen ivm eerdere ks en volgens mij is het niet nodig om bij de eerste wee gelijk te vertrekken hoor.
    Zoals ik het besproken heb bel ik het ziekenhuis als de weeën regelmatig om de 5 min komen, als de vliezen breken en het vruchtwater is niet helder of bij echt bloedverlies. Anders kan ik gewoon thuis afwachten tot de weeen regelmatig zijn(om de 5-7 min)
    Alleen uiteindelijk word ik ingeleid dus kan het je niet uit een recente ervaring zeggen. ;)
    Veel succes alvast

3. muppet83

muppet83 Bekend lid

Nov 2, 2011
    678
    0
    0
    ik lees even mee. heb een kz gehad en nu net gestart voor een tweede hummeltje. vanaf 34 weken is de controle iig in het ziekenhuis wekelijks.

misschien rare vraag, bij je tweede kindje hoor je toch altijd dat de bevalling (ontsluiting) sneller gaat? zou dat voor KZ-mama's ook gelden? de boel was voor de KZ toch verweekt en zo.;)

4. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

Oct 29, 2009
    5,925
    2,093
    113
    Female
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik heb bij de eerste een ks gehad en de tweede is natuurlijk geboren. Maar ik hoefde niet bij de eerste wee naar het zkh hoor. Ik moest komen als ik een uur lang weeën om de 5-7 minuten had of als de vliezen braken.

Overigens was de bevalling in 4,5 uur gepiept (6 minuutjes geperst :D)

5. JosieJ

JosieJ Niet meer actief

Ik moest wel direct komen voor een echo, geen wee te bekennen maar moest mooi blijven. Ik zou pas de volgende dag worden ingeleid als ik geen weeen kreeg (want het was zondag) 15 uur later toch weeeen gekregen en op de natuurlijke manier bevallen.

6. JosieJ

JosieJ Niet meer actief

Als het een spoedkeizersnee is geworden en je hebt zelf al wel weeen en ontsluiting gehad telt dat wel.... Ik had een geplande kz bij de eerste en mijn tweede bevalling telde zeg maar als 1e omdat ik nog nooit weeen etc had gehad.

7. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Dit was ook bij mij het geval. Was naar het ziekenhuis gegaan toen de weeen om de 4/5 minuten kwamen, maar na aan het CTG te hebben gelegen, mocht ik zelfs eerst weer naar huis (om na twee uur weer terug te keren).

8. marjolieke

marjolieke Actief lid

Mar 16, 2009
    130
    0
    0
    Bij de 1e bevalling heb ik het inderdaad gered tot 10cm ontsluiting maar daalde de hartslag van onze dochter zo abrupt dat ze direct hebben ingegrepen en een spoedkeizersnede hebben uitgevoerd.
    Nu moet ik, zodra ik het idee van weeen heb, direct naar het zh, dit in verband met het feit dat er een kans van 1% is dat het litteken scheurt. Dus in het WKZ utrecht moet je wel direct bij de verdenking van de 1e wee bellen en komen.
    Hoop nu maar dat ik het herken, want bij onze dochter had ik het idee dat ik alleen maar buikgriep had.

9. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

Oct 29, 2009
    5,925
    2,093
    113
    Female
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik heb ook de hele dag niet door gehad dat ik al weeën had, dus bij de eerste wee bellen is ook een wat vaag begrip denk ik. Ik had al twee weken voorweeën, dus toen het echte werk begon had ik het echt niet door.

10. pennelope

pennelope Lid

Nov 4, 2010
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Het stelt me gerust dat lang niet iedereen bij wee nr 1 al naar het ziekenhuis hoefde te racen. Ik kan dat dus een beetje zelf in de hand houden... Alhoewel ik het wel raar vind dat niet ieder ziekenhuis hetzelfde protocol heeft, en het ene ziekenhuis het wel veilig acht thuis af te wachten en het andere niet...

11. muppet83

muppet83 Bekend lid

Nov 2, 2011
    678
    0
    0
    @JosieJ: bedankt! heb misschien een halve wee gehad. Ik voelde in ieder geval iets dat ik niet kende, maar ging daarna al snel onder het mes. Zal dus ook nog wel geen ontsluiting hebben gehad gok ik.

12. Sic

Sic Bekend lid

Dec 17, 2010
    777
    691
    93
    Hoi Josie, dus na een eerdere keizersnee, werd je bij een volgende zwangerschap wel ingeleid en beviel je natuurlijk? Ik had begrepen van mijn verloskundige dat na een keizersnee liever niet werd ingeleid, vanwege vergrote kans op weeenstorm/druk op litteken. Maar jij kreeg dus wel die optie?

Share This Page