Hoe gaat een ruggenprik precies in zijn werk?

Discussie in 'De bevalling' gestart door bonbonnetje, 11 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bonbonnetje

bonbonnetje Actief lid

13 nov 2009
    233
    0
    0
    Zwijndrecht
    Kan iemand me eens gedetailleerd vertellen hoe een ruggenprik in zijn werk gaat?
    Krijgt iedereen bijvoorbeeld standaard een catheter en infuus?

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wil wel vertellen hoor :)

Ik kreeg een epidurale ruggeprik. Ik werd voorbereid met een infuus met vocht (in mijn hand) en toen ik genoeg had gehad werd ik naar een anesthesie-afdeling gebracht (met mijn bed) en daar werd ie gezet. Ging eigenlijk net als een infuus, ze doen het tussen de weeen door en ik moest op de rand van het bed gaan zitten met gebolde rug. Ik heb er niet veel van gevoeld eerlijk gezegd :) Weet alleen dat ze op een gegeven moment een zenuw een beetje activeerde en het voelde alsof ik een hele koude druppel op mijn been kreeg.
    Ik kreeg dus geen injectie maar echt een slangetje in mijn rug (geen idee hoe dat werkt eigenlijk of waar het precies zit). Dat slangetje plakten ze op mijn rug vast helemaal naar boven naar mijn schouder. Daar ging het naar een infuus zak. Ik was eerst een beetje bang om weer op mijn rug te gaan liggen, maar het slangetje is heel soepel en kan geen kant op (deed retepijn toen die plakkers er af gingen :) ).
    Ik merkte wel goed dat de pijn afnam en dat ik zwakker in mijn benen werd, maar ik had nog wel gevoel in mijn benen. Ik kreeg toen ik terug op de verloskamer was een catheter gezet (niet gevoeld).
    Helaas was de ruggeprik bij mij al vrij snel uitgewerkt, kreeg toen nog wel wat spul bij, maar ook dat was vrij snel uitgewerkt. Toen hebben ze niet meer bijgegeven. Ik kreeg ook geen persdrang, maar weet niet of dat aan de ruggeprik lag of aan mezelf. Heb uiteindelijk op eigen kracht geperst (enige wat ook hielp tegen de pijn van de weeen!) en met een knipje is Thijmen ter wereld gekomen. Ik heb wel gevraagd om beugels omdat mijn benen zo zwak waren en ik onwijs moe (was al een tijdje bezig).
    Toen Thijmen geboren was hebben ze het hechten gedaan (gelukkig werkte de verdoving van de knip nog!) en toen dat allemaal klaar was ben ik 'afgekoppeld'. Het vervelends van de hele ruggenprik vond ik eigenlijk het er weer uithalen van dat slangetje. Voelde alsof het nooit meer op hield! Was dus best een lang ding. Daarna heb ik gedoucht en ben ik uiteindelijk ook zelf naar de wc geweest. Omdat ik pas rond 12 uur klaar was, heb ik in het ziekenhuis geslapen.

Is dit wat je wilde weten?

3. Butterfly

Butterfly Bekend lid

13 mrt 2006
    979
    0
    0
    Het zetten was bij mij net zoals bij Rosao alleen had ik nog geen weeën. Ik kreeg eerst een verdoving en daarna de ruggeprik. Bij het zetten voelde ik een soort pijn van mijn rug schuin naar mijn rechter bil. Dit was tegen mij gezegd maar kon mij er niet echt op voorbereiden. Na een minuutje trok het weg. Bij mij werkte de prik prima. Ik voelde alleen tijdens een wee een beetje druk bij mijn ribben (verdoving was vanaf navel baar benden). De ruggeprik heeft de gehele tijd aangestaan. Ik kreeg persdrang en voelde dit zeer goed. Ik kreeg een knip maar voelde niks (kreeg daar extra verdoving, geen idee waarom) en met hechten ook niks gevoeld. Daarna pas uitgezet. Ik had een infuus en een katheter. Goeie ervaring (ondanks pijn bij zetten) dus ik zou het weer doen mocht ik ooit weer zwanger raken.

4. bonbonnetje

bonbonnetje Actief lid

13 nov 2009
    233
    0
    0
    Zwijndrecht
    Bedankt voor de gedetailleerde verhalen. Ik wil altijd overal het fijne van weten, en tot nu toe verteld niemand me een ongecensureerde versie van het ruggenprik verhaal.

5. Vagans

Vagans Niet meer actief

Hier al flinke weeen toen ik de ruggeprik kreeg!

Ik had al een infuus en was echt dood en dood moe! En kreeg ook een catheter.

Ik weet nog dat ik heel stil moest zitten met een kussen waar ik mn armen omheen had geslagen en bol moest zitten (en dit allemaal tijdens de weeen is geen pretje maar is te doen) toen de verdoving (zoals een verdoving altijd voelt) en van de ruggeprik zelf heb ik kwa pijn niks gevoeld alleen wat druk.

Toen hij eenmaal werkte (heel snel) had ik al persdrang en bleek ik al 10cm te hebben!!!! (hadden ze niet goed gecheckt!)

Voordeel was wel dat ik de perdrang goed voelde maar het deed niet echt pijn, hierdoor mocht tijdens het persen de ruggeprik aan blijven staan!!!!!!! HEERLIJK!

Daarna werdt savonds de catheter verwijdert en moet je binnen 5 uur zelf geplast hebben, beetje pijnlijk en branderig wel maar niks vergeleken met de weeen ;)

Volgende keer echt weer hoor! Zie geen reden om zo veel pijn te lijden als het niet hoeft!

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wat fijn dat jullie gewoon met actieve ruggeprik de bevalling mochten doen! Ik had onwijze rug en beenweeen, maar kreeg echt niets bij. En toen lieten ze me ook nog (lang) wachten op persdrang die dus niet kwam, maar had toen wel gewone rug/been weeen. Geloof wel dat het vrij druk was die avond!

7. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier wel een negatief verhaal helaas.

hier hebben ze 2keer verkeerd gestoken waardoor mijn linkerbeen helemaal gevoeloos was (zeg maar gerust verlamd) en de tweede was in een zenuw gezet waardoor deze juist meer pijn gaf met als zonder.

ook ik kreeg een catheter en infuus

8. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

20 nov 2009
    1.130
    3
    36
    Hier kreeg ik eerst een verdovingsprik in mijn onderrug en daarna werd de ruggenprik gezet, ik heb van beiden niets gevoeld, alleen na de ruggenprik ( als de vloeistof doorkomt) krijg je een soort van koude gloed over je rug. ik moest met het zetten op de rand van het bed zitten met een bolle rug ( en stil zitten!!)
    ik heb niet continue een catheter gehad, maar ze brachten hem om de zoveel tijd in. Infuus had ik al voor de wee-opwekkers.

9. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Hoer net als Rosao alleen werd het gewoon op de verloskamer gedaan bij mij en heb ik nooit een katheter gehad tijdens de bevalling,ja erna toen ze erachter kwamen dat ik op klappen stond en er 1,25 liter uit mijn blaas kwam lopen toen er eindelijk een katheter inzat :S

Toen de ruggenprik er eenmaal uit werd gehaad heb ik 4 dagen last van het wondje gehad maar dat was dan ook het enige wat pijn deed aan de hele ruggeprik procedure gelukkig.

Ik heb wel toen hij net gezet was een scherpe stekende pijn in mijn boven been aan 1 kant ervaren,even was er paniek omdat ik die niet had voor de prik maar het bleek het hoofdje van de baby te zijn die net druk uitoefende op mijn bekken en daardoor de pijn onstond (was ook na 2 persweeën weer weg toen ik eenmaal mocht persen)

10. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Ook werd hij uitgezet na een tijdje toen de ontsluiting bijna gedaan was zodat ik wel mee kon persen

11. MvKenL

MvKenL Lid

12 mrt 2011
    58
    0
    0
    gelderland
    hier eigelijk bijna hetzelfde verhaal als de rest.
    ik werd ingeleid en had al een infuus gekregen voor het geval dat..
    nadat de wee opwekkers op het hoogste stonden en ik een rust meer had tussen de weeen en maar bleef steken op 4 cm kreeg ik een ruggenprik.

ik werd naar boven gereden met het bed en kreeg daar de ruggenprik.
    moest op de rand van het bed gaan zitten met een kussen op mijn schoot waar ik op kon steunen om een bolle rug te maken.
    kreeg eerst een verdovings prikje en ie brande een klein beetje maar daarna helemaal niets gevoelt van de ruggenprik en het buisje zelf.. alleen een beetje druk op de plek waar ze hem zette toen de prik erin ging.

de prik werkte al heel snel maar niet voor heel lang want ik voelde al snel de weeen er weer volledig doorheen komen alleen was net het scherpe randje er af.

ik kreeg wel gelijk een catheter en die werd er na de bevalling ook gelijk uit gehaalt.
    tijdens het douchen moest ik plassen anders zou er weer een katheter in gaan maar gelukkig kon ik gewoon plassen tijdens het douchen.

ik heb zo'n 4 dagen last gehad van de plek van de ruggenprik als ik met die plek ergens tegen aan kwam maar als ik ooit nog eens ga bevallen dan zeker weten weer een ruggenprik!!

Deel Deze Pagina