TIPSS AUB :s

Discussion in 'De bevalling' started by Motherlove, Nov 13, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Motherlove

Aug 10, 2008
    42
    0
    0
    Ik ben nu 30 weken dus het komt nu steeds dichterbij..
    Ik heb een behoorlijke angst voor de bevalling dus ik heb een gesprek met een gynecoloog als ik 32 weken ben over een eventuele ruggenprik.
    En ben misschien van plan om de Tens-apparaat te gebruiken maar ik lees daar haast geen ervaringen over.

Nu heb ik een aantal vragen..

Je krijgt geen ruggeprik meer na 7 cm.
    Ik ben dus bang dat ik het wel volhou tot die grens en daarna niet meer! Dan kan ik het dus vergeten. Worden de weeen na ongeveer 6 cm erger dan daarvoor?

En zijn er tips om door de bevalling te komen.
    Wat hielp bij jullie het meest?

:oops:

2. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    gewoon rustig blijven, juist de pijn accepteren, en word een beetje boos, elke wee brengt je dichterbij je kindje dus JE WILT ZE GRAAG HEBBEN moet je maar denken.. goed leren ademen helpt ook (en niet verspillen aan schelden en schreeuwen heeft geen zin, het helpt je niet en werkt juist alleen maar tegen) nuchterheid is ook erg fijn, gewoon een grapje en ontspannen sfeertje creeeren..

Bevallen is heel goed te doen als je maar accepteert dat je bezig bent en niet ertegen gaat werken (hoe eerder je toegeeft des te eerder je hormonen met je samen gaan werken)

Dingen je die je ontspannend muziek e.d. als dat helpt neem het dan mee (discman) keer lekker in jezelf dat helpt echt, MAAR wel goed luisteren naar de mensen die er verstand van hebben en niet eigenwijs zitten doen.. je moet je eraan overgeven dan gaat het keigoed!

3. Motherlove

Aug 10, 2008
    42
    0
    0
    Wat een snelle reactie! ;)
    Bedank voor je antwoord!

Hoe is de ervaring met de onsluitingsfase? Als je rond de 6 cm het nog kan vol houden, is het daarna ook nog te doen of word het daarna 100 keer erger?
    Ik ben dus bang dat ik te snel om een ruggeprik zal vragen alleen omdat ik bang ben voor wat er komen gaat.. dus als ik 5 cm ben dat ik dan denk :
    'straks ben ik 7 cm en hou ik het niet meer vol, dan krijg ik het niet meer dus laat mij nu maar om die ruggeprik zeuren dan speel ik safe'.

4. Dora2003

Dora2003 Lid

Feb 13, 2008
    64
    0
    0
    Hoe groter de ontsluiting hoe "erger" de weeen. Dat is over het algemeen genomen zo. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd! Als je echt zo bang bent vraag je toch wel gewoon om een ruggeprik. Is toch geen schande!

Ik heb persoonlijk (bij mijn eerste) heel veel gehad aan de ademhalingsoefeningen bij zwangerschapsyoga. Ik was een soort van in mijzelf gekeerd wat wel hielp.

Veel succes en probeer jezelf niet te bang te maken deze komende 10 weken.

Gr. Dora

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Probeer toch echt je geen zorgen te maken nu al vooraf.... Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest, een van die gezegdes die je altijd op Delfstblauwe tegeltjes ziet, maar het is echt waar!
    Probeer het van je af te zetten en er nog even niet aan te denken verder. Ik moet zeggen dat ik ook wel vind dat je gyn er wel heel vroeg mee is om dit allemaal te bespreken!
    Maar goed, bespreek het daar en laat het er dan verder bij. Als je geen ruggeprik meer zou kunnen krijgen en je trekt de pijn niet meer, zijn er ook weer andere oplossingen, :) En er schijnt een soort van oerkracht los te komen juist dan, dus vertrouw daar ook wat op!

6. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    Meid, probeer jezelf niet te bang te maken. Elke bevalling is anders. Ikzelf vond de fase van 4 naar 6 cm ontsluiting veel erger dan van 6 naar 10 cm.
    Het is dus erg persoonlijk.
    Mij hielp het om tegen mezelf te blijven zeggen dat ik het kon en mijn vriend dat ook tig keer te laten herhalen. Ook gaf hij tegendruk met zijn hand tegen mijn rug (rugweeen) en dat was erg prettig.
    Ik hoor vaak dat in de douche of bad gaan ook goed helpt.

7. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,814
    3,340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    En als je al zover bent dat je geen ruggenprik meer kan krijgen, dan is er wel die motivatie en de kracht, want dan is het moment dat je je kindje te zien krijgt zooo dichtbij!

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Het ging bij mij redelijk rap. Maar ik vond de eerste weeen niet echt beter of erger dan de laasten. Ik wist dat ik dichter in de buurt van de 10cm zat, dus ik liet het maar gewoon begaan (al puffend) En gelukkig waren ze wel effectief. Elke 45 minuten er 2 cm bij.

Ik ben wel naar het ZKH gegaan voor pijnstilling met 4cm, maar bij die controle daar had ik al 8 cm. Geen mogelijkheid meer voor pijnstilling dus. En binnen 45 begonnen de persweeen door te komen. Dat was een verademing. Zo'n heerlijk gevoel. Niet pijnloos, maar een gek soort oergevoel, en je weet dat het nooit lang meer kan duren.

Bij nader inzien had ik net zo goed thuis kunnen blijven qua pijnstilling, die heb ik in het zkh toch niet gekregen.
    Maar door wat complicaties ben ik wel heel blij dat ik al in het zkh was..

9. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

Nov 11, 2007
    1,652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Het is heel normaal dat je nu nog tegen de bevalling op zag.
    Ik heb regelmatig huilend in de armen van me mams gelegen omdat ik niet wilde bevallen...hahahaha als ik er nu aan terug denk lig ik in een deuk!

Nu daarintegen...heb ik nog wel een beetje angst...maar lang niet meer zo erg en heb ik eerder van laat maar komen!

10. casedy

casedy Actief lid

Feb 25, 2007
    256
    0
    0
    hoi

Hier was nog zo iemand die er zo tegen op zag.
    Echt ik kon me er al druk om maken toen ik net een paar weken zwanger was.
    Heb ook express geen verhalen over bevallingen gelezen.
    \Maar ik kan je vertellen des te meer de uitgerekende datum in de buurt kwam des te minder ik tegen de bevalling opzag.

Ben uiteindelijk 9 dagen later bevallen.

En ik kan je vertellen de bevalling is me reuze mee gevallen.
    Zou hem zo nog een keer overdoen.
    gewoon rustig blijven dan raak je in een trans des te minder voel je ervan

De hechtingen die ik erna kreeg waren erger. hahah

heel veel suc6 komt allemaal wel goed

11. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Heey,
    Ik zag zojuist jou site. mooi gedaan en geklust. Zie dat je bijna zover bent. Ik zag bij de eerste enorm tegen de bevalling op. Nu ben ik zondag 38 weken. SPANNEND! succes met de laatste loodjes.
    Groetjes, Joelle.

12. dianne

dianne Fanatiek lid

Apr 10, 2007
    2,919
    0
    36
    hoi,

Om je gerust te stellen, de weeen werden bij mij idd erger naar 5 cm maar tot aan de pers weeen waren ze het zelfde. Wat al eerder gezegd werd let goed op je ademhaling en raakt niet in paniek dan komt het goed, de vk zal je helpen als het niet lukt met je ademhaling. Het komt goed meid voor je het weet is je kindje er!

13. mayke1980

mayke1980 Fanatiek lid

Apr 15, 2007
    1,017
    0
    0
    Docent wiskunde vmbo
    Nijmegen
    Ik heb een korte en heftige bevalling gehad bij mijn dochter. De weeen bouwden zich in heftigheid wel op. De eerste 2 uur vond ik nog te doen, de laatste 1,5 waren echt heel heftig.
    Ik probeerde het zoveel mogelijk over me heen te laten komen, erin "mee" te gaan. Dat heeft enorm geholpen. Tot de laatste cm (van 7-10 in 15 min) dat was heel heftig. Het persen ging daarentegen weer supersnel (3 weeen)

Mij is de bevalling wel meegevallen achteraf. Ik wil je vast heel veel succes wensen!

Groet, Mayke

14. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik heb 2 uur over de laatste 2 centimeters gedaan. Te laat voor een ruggenprik, maar het geeft je veel kracht om te persen (ook 2 uur bij mij trouwens). Het moment is zo dichtbij!

15. Jalea

Jalea Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    2,396
    0
    0
    ik had een helse eerste bevalling ondanks ruggenprik. voor de 2e bevalling had ik dan ook absoluut vér van te voren geregeld dat ik een ruggenprik zou krijgen in een vroeg stadium, vastgelegd in mijn dossier waar niemand omheen zou kunnen.
    de praktijk bleek anders: enkele uren was er niemand die 'm zetten kon omdat er allerlei spoedgevallen waren, uiteindelijk kwam er dan iemand maar lukte het na diverse keren prikken niet om hem goed te zetten, toen kreeg ik opeens een weeenstorm (van 4 naar 10 cm in 20 minuten), en 4 minuten persen later had ik een kindje! ik heb het dus zonder pijnbestrijding moeten doen, terwijl ik van te voren toch echt geregeld had dat ik een ruggenprik zou krijgen.

mijn tip is, prima dat je die ruggenprik wilt regelen, maar bespreek ook wat je in de tussentijd kunt krijgen als je eventueel zou moeten wachten op de ruggenprik. ik wil je niet bang maken met mijn verhaal van wel-afgesproken-niet-gekregen, maar het kán wel zo lopen, en dan is het wel verstandig als je niet net als ik tijdens de bevalling erachter komt dat je niks hebt afgesproken voor de periode voorafgaand aan de ruggenprik, en de verloskundige steeds die vraag afhoud door te zeggen 'ze komt echt zo de ruggenprik zetten hoor, echt!' (uiteindelijk duurde het 2 uur voor er iemand kwam... en toen was het dus te laat)

in mijn ziekenhuis was het ook nog eens zo dat ze geen ruggenprik zetten als je nog niet minstens 4 cm ontsluiting hebt :confused: bij mijn eerste bevalling duurde de eerste 2cm 20 uur! ik heb dus ook vast laten leggen in mn dossier dat zodra duidelijk is dat de bevalling echt begonnen is, en ik het niet meer trek, ik een ruggenprik krijg, óók als ik pas 2cm ontsluiting heb

wil nog wel even afsluiten met iets positiefs: hoewel ik de 2e bevalling zonder pijnbestrijding heb moeten doen, was het echt 100x beter en makkelijker dan de eerste bevalling . als ik van te voren had geweten hoe de bevalling zou lopen, dan had ik geen ruggenprik geregeld van te voren, maar een krachtige pijnstiller via een infuus. daar had ik me ook wel prima mee kunnen redden. maarja das achteraf he :)

16. crisje

crisje Fanatiek lid

Aug 5, 2006
    2,974
    1
    0
    brabant
    Soms krijg je wel een ruggenprik als je verre ontsluiting hebt. Ik heb t gekregen toen ik 10 cm had, ik had zelfs al geperst. Dus als t echt nodig is krijg je t echt wel.

Ik ben 4x bevallen. 3x zonder hulpmiddelen en 1x met ruggenprik en vacuum.
    Van alle keren vind ik de laatste 2 cm t vervelendst en pijnlijkst.
    Ik was blij dat ik de ruggenprik kreeg, ik ging kapot van de pijn (ons meisje was n sterrekijkertje en dat kan veel druk op je rug geven, en als je dan ooit een hernia hebt gehad kun je je lol op.)

Je moet je niet te druk maken. gewoon go with the flow. Uiteindelijk krijgt elke moeder haar baby eruit. En t cliche is waar, als t eenmaal zover is ben je t snel weer vergeten.

17. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

Oct 21, 2006
    2,308
    0
    0
    hoi ik kan je helaas niet geruststellen, tenslotte loopt iedere bevalling anders en iedere vrouw ervaart de pijn anders.
    zelf was mijn eerste bevalling verschrikkelijk ondanks een ruggeprik, hij zat achteraf waarschijnlijk niet goed, nu komt ons tweede kindje eraan.
    tuurlijk ben ik wel bang voor de bevalling, maar ik vind dat ik vanmezelf open moet staan voor dat wat gaat komen, want ik weet nl helemaal niet of het op dezelfde manier gaat.
    misschien dat het je helpt om toch wat meer open te gaan staan voor het feit dat je niet weet wat er eigenlijk gaat gebeuren.
    misschien valt het allemaal reuze mee.

joyce

18. Motherlove

Aug 10, 2008
    42
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties! En bedankt voor de tips ;)

Tja ik heb er hele gemixte gevoelens over, ik ben ook alleenstaand zwanger dus dat heeft er ook een deel mee te maken..

Er gaat toch van alles door je heen, verhalen die je hoort zoals
    te smalle bekken, keizersnede en die napijn, uitscheuren, inknippen zoals ik hier inderdaad eerder heb gelezen ook al smeek je om een ruggeprik dat je die niet krijgt! :cry:

Ik ben wel van plan om de tens apparaat uit te proberen maar ik heb daar nog geen ervaringen van gelezen.. zijn daar wel ervaringen mee?
    Ik heb op de site zelf wel positieve berichten gelezen maar ik twijfel aan die reacties (het kan natuurlijk ook een verkoop manier zijn)

nogmaals bedankt en meer andere tips zijn welkom uiteraard!

19. Tamio

Tamio Niet meer actief

Er is toch wel iemand om je tijdens de bevalling bij te staan he? Dat heb je wel nodig hoor. Ik ben ook alleenstaand en ben echt blij dat een vriendin erbij is geweest, ik zou niet weten hoe het zonder haar had gemoeten.

20. Bri

Bri Niet meer actief

Tja, ik heb geen idee... de vk heeft mij niet de hele tijd zitten toucheren om de voortgang te volgen.
    Ze is een keer geweest om 21.30 toen had ik 1 cm ontsluiting. Ze kwam weer om 2.20 en toen had ik volledige ontsluiting (en al ruim een half uur persdrang). Wat er precies hoe snel is gebeurd in de tussenliggende tijd: ik zou het niet weten. Maar de pijn werd wel steeds heftiger.
    Maar het cliché ging bij mij wel op: als je denkt dat je het écht niet meer trekt, is het (bijna) zover dat je mag gaan persen.

Share This Page