Navelstrengbloed: wat ermee doen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Lisa280887, 4 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Lieve dames!

Ik ben nog wat vroeg, maar kwam toevallig op instagram een reclame tegen over het opslaan van navelstrengbloed.

Ik ben eens gaan googelen en kom verschillende opties tegen wat je kan doen met navelstrengbloed: uit laten kloppen, doneren en zelf opslaan.

Nu hebben wij zeer recent een jong familielid gehad met leukemie. Zij is ‘gered’ door de stamcellen van haar broer. Wat heel fijn is, omdat de donorbank een groot tekort heeft aan stamceldonaties.

Nu willen we goed geïnformeerd een keuze maken. Ik ga dit natuurlijk ook aankaarten bij onze verloskundige.

Zelf opslaan lijkt ons een mooi idee, gezien het feit dat ons kindje genetisch gezien weinig ‘echte’ familie heeft. Ja halfjes, maar dat is een hele zoektocht. Maar bij bv leukemie werken eigen stamcellen weer niet.

Doneren lijkt ons ook een heel mooi idee! Juist met ons familielid in ons achterhoofd. Ik zal bevallen in Dordrecht, vrees dat het daar niet kan helaas.

Maar uitkloppen is ook een hele mooie met de nodige voordelen. Ik voel persoonlijk niks voor een lotusbevalling.

Nu de echte ervaringen: wat hebben jullie gedaan en waarom?

2. Cobon

Cobon Niet meer actief

Hier heb je niets aan, maar ik wou het doneren. Helaas kan dat niet in het ziekenhuis waar ik beval.

3. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Wat jammer! Dat heb ik dus ook... We willen het wel doneren maar dat kan niet. En mocht blijken dat het wel kan willen we wel goed geïnformeerd een keuze maken tussen doneren en uitkloppen.

4. Melici

Melici Lid

28 mrt 2019
    44
    48
    18
    Vrouw
    Hier hebben we ook gekeken naar opslaan voor eigen gebruik, maar ons is verteld dat het meer nadelen dan voordelen heeft. Het komt bijna nooit voor dat een kind zijn eiven stamcellen nodig heeft. Daarnaast is het maar een minimale hoeveelheid en vaak te weinig. Ook wordt het opgeslagen door commerciele bedrijven. Zij maken dus reclame zonder daarbij de nadelen bekend te maken. Je betaald veel geld en moet je dan goed verdiepen hoe het geregeld is als zo een opslag ermee stopt of failliet gaat etc..

We twijfelen wel nog tussen donatie en uitkloppen, maar we neigen meer naar uitkloppen, vooral gezien ik ijzertekort heb deze zwangerschap en er ijzer tijdens het uitkloppen nog door wordt gegeven. Maar het idee van iemand helpen blijft mooi.

Deel Deze Pagina