Bevallen in ziekenhuis Nordhorn (DE)

Discussie in 'De bevalling' gestart door Scorpio99, 21 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Scorpio99

Scorpio99 Actief lid

11 jan 2013
    464
    18
    18
    Hallo, ik vroeg mij af of er hier dames op het forum zitten die in het ziekenhuis in Nordhorn bevallen zijn? Hoe gaat het in zn werking en hoe gaat het met de taal..

Ik twijfel nog erg tussen Nederland en Duitsland.. Zo erg dat mn eerste afspraak en echo pas op 12 weken was (in NL). Ik ben momenteel ook nog bij een vk in NL

Ik zal mn grootste angsten wel even op een rijtje zetten..
    NL: ik versta alles, maar kindersterfte ligt hoger en ook lees ik veel over dat ze in NL ook moeilijk doen met pijnbestrijding en vrouwen erom laten smeken en wachten tot het te laat is.

DE: minder kindersterfte, makkelijker met pijnbestrijding.. Maar ik spreek de taal niet goed en dit maakt me vreselijk onzeker, want wat als ik belangrijke dingen niet begrijp en vica versa..

2. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ik lees met je mee. Ik heb me ook enigszins verdiept in bevallen in duitsland, eigenlijk niet specifiek in Nordhorn. Het gaat inderdaad in het algemeen behoorlijk anders. Zo blijf je meestal wat langer in het ziekenhuis, is in Gronau ook mogelijk om in bad te bevallen met eventueel pijnbestrijding. Eerlijk gezegd voelt het een stuk moderner en persoonlijker aan dan de benadering van zwangeren in nederland. Hier een website: Geburtshilfe - St. Antonius-Hospital Gronau GmbH

Buiten dat bevallen in duitsland me een vertrouwd gevoel zou geven, heeft het ook nadelen. In eerste instantie de taal. Met name als het niet voorspoedig verloopt, vraag ik me af of het wel zo handig is als alles in het duits is (kan me sociaal redelijk redden, maar als het om termen en specifieke benamingen gaat, wordt dat niks) En het is minimaal 35-45 minuten rijden. En ik ben een beetje huiverig voor wat mijn verloskundige er van gaat vinden. Hier staan ze er niet echt direct voor open, denk ik.

Anderzijds. Het is ons kind, mijn bevalling. Ik twijfel of ik me er voor in moet gaan zetten.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    De verpleegkundigen, Hebammen (VK) en gyneacologen in de grensstreek verstaan vaak wel een mondje nederlands en sommige spreken ook wel NL.
    Bij de oudste zijn we vier weken voor de bevalling nog verhuisd naar DE, dus in NL bevallen oa vanwege de taal en het feit dat ik een NLe VK had op dat moment.
    Bij de tweede gewoon in DE controles gehad en ook in een DE-ZH bevallen.... prima "bevallen" eigenlijk.

Idd je verblijft langer in het ZH, maar dat komt ook omdat ze in Duitsland het principe kraamzorg niet echt kennen. Je hebt hier wel een Hebamme voor de nazorg, maar dat is specifiek voor het kindje en evt voor vragen van moeder over verzorging, BV, etc..

Ik zou zeggen ga gewoon eens naar zo'n voorlichtingsavond in het ZH van je keuze in D en in NL... ga vragen stellen etc. En ga dan op je gevoel af.

4. Leen82

Leen82 Fanatiek lid

8 nov 2012
    1.961
    4
    38
    Vrouw
    Hi,

Mijn zus is in Mönchengladbach bevallen (woonde daar toen ook). Van de 2e is ze in Nederland bevallen. Dat 'beviel' haar ook beter.

In die zin, bij de 1e was ze ruim een week over tijd en zijn ze begonnen met de weeën op te wekken e.d. Terwijl ze in Nederland eerst een paar keer gestript hebben en ook gekeken hebben wat de baarmoedermond deed zeg maar.

Ze heeft pijnbestrijding gekregen in Duitsland en in Nederland. Alleen duurde de bevalling in Duitsland 48 uur (en in Nederland 8).

Daarbij was het in Duitsland een stuk heftiger en aangezien de kleine niet helemaal was ingedaald hebben ze geholpen. Echter zonder aankondiging. Een taalbarriere is bij ons niet aan de orde, want wij zijn half Duits.

Het kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat het de 1e was....

Ze hielden haar wel een paar dagen in het ziekenhuis. In Nederland ben je snel weer thuis, maar in Duitsland verzorgen ze je langer en kun je je laten verwennen. Ze heeft op den duur ook echt aangegeven dat ze naar huis wilde en met moeite lieten ze haar gaan. Deutsche Grunlichkeit noem ik dat dan :).

Dus inderdaad even checken wat je gevoel zegt. Ik weet ook niet hoe het qua afstand ligt voor je. Misschien is NL dan wel fijner als je de taal niet goed spreekt. Succes met je keuze.

Als je nog gerichte vragen hebt, dan stuur ze even per inbox, dan laat ik mijn zus ze beantwoorden als je wilt.

5. Scorpio99

Scorpio99 Actief lid

11 jan 2013
    464
    18
    18
    Ik heb de knoop doorgehakt en contact met een nederlandse verloskundige in Nordhorn. Ik heb gelezen dat je in Nordhorn ook in een groot bad kan bevallen dus dat wil ik zeker proberen. Mn andere mogelijkheid is Hardenberg, maar daar hebben ze dus niet dat bad.

6. Leen82

Leen82 Fanatiek lid

8 nov 2012
    1.961
    4
    38
    Vrouw
    Hi, fijn dat er dan in ieder geval een Nederlandse verloskundige bij is. Good for you! Geniet nog van je zwangerschap!

7. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Goed dat je tot een beslissing bent gekomen! Ik wist trouwens niet dat je in Nordhorn in bad kon bevallen.

Deel Deze Pagina