Schoonmoeder wordt voor het eerst oma en is altijd erg druk en aanwezig. Vooral als er andere mensen bij zijn krijg ik altijd het idee dat ze zichzelf een soort van uit gaat sloven.. Ze is de gehele zwangerschap al erg opdringerig, zo had ze lijstjes gemaakt met namen waar wij wel even uit konden kiezen en blijft ze ook maar steeds mijn vriend uithoren of we al een naam hebben. Mijn vriend durft zelfs niet tegen haar te zeggen dat we al een naam hebben omdat ze dan niet meer stopt voordat ze de naam weet. Ze geeft hiervoor als reden dat ze zich dan alvast kan voorbereiden ?? Zo ook met het geslacht, dit hebben we aan mijn ouders en schoonouders vertelt maar wel duidelijk gemaakt dat we dit geheim willen houden. Schoonmoeder roept nu al weken dat ze d'r mond niet kan houden en gaf vorige week dan ook toe dat ze het inderdaad al tegen d'r collega's en haar broers en zussen heeft vertelt. Ze vond het vreemd dat ik vertelde dit niet leuk te vinden.. Ze ging er ook vanuit dat ik in het ziekenhuis zou gaan bevallen waar ze werkt en ze wilde dan ook gebeld worden als we naar het zkh zouden gaan. Hierover gesproken en duidelijk vertelt dat ik dit niet wil hebben, ik wil de bevalling samen met mijn vriend doen en daarna in alle rust bijkomen voordat we gaan bellen dat de kleine is geboren. Ik heb dus ook besloten om in een ander zkh te gaan bevallen (als alles goed gaat) zodat we in alle rust bij kunnen komen na de bevalling. De bedoeling is dat ik poliklinisch ga bevallen en daarna dus gewoon weer lekker naar huis ga.. Nu vertelde ik vorige week aan schoonmoeder dat ik geen bezoek wil in het zkh na de bevalling maar dit liever heb als we weer thuis zijn en nadat onze hondjes kennis hebben gemaakt met de kleine. Vooral dit laatste vind ik belangrijk omdat een van onze 2 hondjes bij de vorige eigenaar is mishandeld en erg bang is.. Ik wil dat dit hondje de kans krijgt om rustig op haar gemak kennis te maken met de kleine omdat ik bang ben dat dit anders mis gaat.. Nou toen was het huis te klein, want wie dacht ik wel niet wie ik was om haar bij HAAR kleinkind weg te houden. Er was werkelijk geen gesprek meer mogelijk.. schoonmoeder is toen boos weggegaan en heeft nageroepen dat ze komt wanneer ze wil.. Help wat moet ik hier toch mee.. Komt het door de horrormonen dat ik me zo druk maak.. Wat ik met dit topic wil.. Gewoon even van me afschrijven denk ik.. Misschien heeft iemand tips? Sorry als het topic niet goed staat..
Wat een vreselijk dominante vrouw! Lekker in het geheim bevallen en bellen als ze mag komen. Dit iseen vrouw die anders heel je moment steelt. Dan is ze maar boos. Het is jullie leven. Het zou makkelijker zijn als je vriend haar eens flink de waarheid vertelt. Zo van: jullie regels, anders hoeft ze niet te komen. Succes! Echt je eigen ding doen. Ik heb geen opdringerige (schoon)ouders, maar wij hebben ook pas 2 uur later de ouders gebeld (op advies vd verpleegster) zodat we samen van onze dochter konden genieten en bij konden komen. Ze wisten toch niet dat de bevalling was begonnen. Succes, laat je niet gek maken!
Nou ik zou mn man de opdracht geven eens goed met zn moeder te praten en duidelijk te maken dat ze niets kan afdwingen. Als ze niet veranderd kan ze van mij het dak op en bel ik helemaal niet. Ik zou er gek van worden. Het is jullie kindje, jouw bevalling en ze hebben jullie wensen te respecteren. Dat wordt nog leuk als de kleine er straks is, die zit te pas en te onpas op je lip.....ben ik blij dat ik een superlieve schoonmoeder heb😅
Lekker anoniem bevallen, telefoons uit en pas later bellen(als je weer thuis bent) En je vriend haar wel even met dr laten praten.. Het is jullie leven!!
Bij vriendlief is zijn moeder helig, daar kan niets over gezegd worden dus hierdoor kom ik soms best in vervelende situaties omdat ik zeg hoe ik erover denk.. Ze is inderdaad erg dominant.. Als mijn vriend haar nu weleens belt dan is ze meteen een en al paniek omdat ze denkt dat de bevalling begonnen is terwijl ze weet dat we haar hiervoor niet gaan bellen.. Dacht al dat het aan de hormonen lag dat ik me er zo druk over maak.. Moet wel zeggen sinds ik zwanger ben irriteer ik me nog meer als anders aan haar..
Denk dat het deels wel hormonaal is inderdaad.. Haar gedrag is belachelijk en irritant, maar zwanger kan je die dingen meestal nog minder goed hebben dan normaal. Heel goed dat je naar een ander ziekenhuis gaat om te bevallen en helemaal je goed recht om eerst even samen te genieten van jullie kindje (kan t erg aanraden om niet meteen mensen erbij te hebben, al zouden t je eigen ouders zijn.. het is gewoon fijn om eerst met zn drietjes te wennen aan elkaar!) Je kan gewoon aan het personeel zeggen dat je tot zoveel uur na de bevalling niemand op je kamer wil hebben. Mocht je schoonmoeder op de een of andere manier toch door hebben gekregen dat je aan het bevallen bent en mocht ze toch zo brutaal zijn om te komen dan houden ze haar buiten de deur hoor! Dat kan je gewoon aan ze vragen.. Succes
Als ik het zo lees is niet je schoonmoeder het probleem maar je man/vriend. Vervelend als jij je niet gesteund voelt. Ik zou zeggen, bespreek dit met hem want anders ben je hoe dan ook altijd de kwaaie pier.
Wow hier zou ik ernstige jeuk van krijgen!! (en dan druk ik me nog subtiel uit!!) Ik zou me hier ook vreselijk aan irriteren en juist het tegenovergestelde gaan doen, haar er dus juist niet meer bij betrekken, of in elk geval zo min mogelijk. Het is jullie zwangerschap en niet die van haar! Dit gevoel zou dan ook nog eens extra versterkt worden door hormonen, want ook ik ben sneller geïrriteerd tijdens mijn zwangerschap Maar lastige positie voor jou zeg, zeker gezien je vriend het wel accepteert..
Ik dacht dat mijn schoonmoeder irritant was maar die van jou is nog een graadje erger :x Mijn schoonmoeder weet ook dat we eerder gaan bevallen, waarschijnlijk met 38 weken en wil ook alles precies weten maar dat gaat niet gebeuren. Wij gaan dit met zijn tweetjes doen, daarna bijkomen en als we er aan toe zijn dan wordt de familie op de hoogte gesteld en niet eerder. Dat moet ze maar accepteren en respecteren!
Tja, een dominante schoonmoeder. Lekker je eigen hart volgen en pas bellen als je er aan toe bent dat ze langs komt... Ik heb een lieve schoonmoeder, maar zij praat haar mond erg snel voorbij. Dat is wel de reden dat we haar dit keer pas later op de hoogte hebben gebracht dat we een tweede verwachten en ook zeggen we tegen haar dat we het geslacht dit keer niet willen weten....anders blijft ze maar uithoren en 'zeuren'. Daar heb ik gewoon niet zo'n zin in. Ik word af en toe ook gek van dat eeuwige vergelijk met neefjes en nichtjes.... Wij bellen familie sowieso pas als we daar zelf aan toe zijn. Bij ons zoontje hebben we ook pas na een paar uur gebeld. We weten namelijk dat familie het liefst zo snel mogelijk wil komen. Dit keer zal het wat anders gaan. Ik weet al dat ik in het ziekenhuis moet bevallen en zoontje gaat dan naar familie, maar we willen hem als eerste een moment gunnen met zijn broertje/zusje en dan de rest. Dus familie waar hij op dat moment is, moet dan maar even op de gang wachten.
Gewoon lekker pas bellen als jullie er aan toe zijn. ik verwacht in april mijn 1e kindje. en wij gaan ook pas bellen als we eerst samen met zn 3 zijn bijgekomen en even een moment voor ons zelf hebben gehad. Hier gelukkig totaal geen opdringerige ouders of schoonouders. Toch zou ik vragen of je partner met zijn moeder wil gaan praten. waarschijnlijk is ze dol enthousiast en wil ze niets liever dan haar kleinkind zien. En die krijgt ze ook te zien wanneer jullie er aan toe zijn. Het is jullie moment en daar moet je met je gezin van kunnen genieten.
Zorg dat je nog eens met je man om tafel gaat zitten en maak hem heel erg duidelijk hoe je het wil en waarom. Schoonmoeder mag willen wat ze wil maar het is JULLIE kind en niet haar kind. Het belang van de baby komt op de eerste plaats, dan jullie wensen en dan, ergens achteraan, komen oma of opa pas hoor. Mijn man en ik hebben duidelijk afspraken gemaakt. Ik wilde beslist niet dat er gebeld zou worden dat de bevalling was begonnen en ik wilde niet dat iedereen direct op de stoep stond. Uiteindelijk maar goed ook. Hij belde zijn ouders en die reden stomtoevallig net langs het ziekenhuis. Schoonmoeder riep direct dat ze eraan kwamen en gelukkig heeft mijn man gezegd dat het niet de bedoeling was. Ik lag nog in mijn blote kont en ongewassen op de verloskamer (baby was al anderhalf uur oud hoor maar het was die dag erg druk). We wilden eerst tijd voor onszelf. Gelukkig begreep mijn schoonmoeder het goed. Uiteindelijk zijn de opa's en oma's 's avonds in het ziekenhuis langs geweest en ik heb de baby toen lekker bij me gehouden. Vasthouden kwam de volgende dag wel en dan ook niet iedereen achter elkaar.
Hahaha!! Het lijkt wel of we dezelfde schoonmoeder hebben! Die van mij is al druk bezig met de 'babyinboedel' voor bij haar thuis en 'eist' dat ze op mag passen, iets wat wij absoluut niet willen gezien ze behoorlijk labiel is!! En elke x doet ze ook een poging om over mijn buik te strijken als ik daar ben, oooooh, ik krijg er echt een hekel aan!!! En inderdaad, zij doet ook in het bijzijn van anderen zoooo overdreven aardig, alsof we een moeder-dochter band hebben, terwijl ik haar het liefst ontwijk!! Ik weet ook niet wat ik met haar aan moet hoor, maar vind het stiekem wel fijn om te lezen dat anderen ook van die schoonmoeders hebben.. Want als ik mijn zusje hoor, die gaat uit met haar schoonmoeder, winkelt met haar, gaat er regelmatig zo even langs.. daar ben ik echt jaloers op.. Gelukkig heb ik een hele lieve moeder!!!
Jeminee wat vreselijk dat gedrag van je schoonmoeder! :x Ik vind dat ze zich belachelijk opstelt! Wij gaan enkel mijn ouders informeren als we naar het ziekenhuis gaan voor de bevalling, omdat zij ons andere kind dan op zullen vangen. Verder ga ik niemand informeren. Die horen het allemaal wel als we (hopelijk gezond en wel) weer thuis zijn. Moet er niet aan denken dat er mensen aan mijn ziekenhuis bed komen staan. Die eerste momenten in rust zijn zo belangrijk voor de baby en de moeder (en vader). Dus als ik jullie was zou ik lekker "geheim" bevallen en pas informeren als je weer thuis bent. En dan dus ook niemand anders wel eerder informeren. En het personeel inderdaad op de hoogte stellen dat je geen bezoek wil.
Fijn om te lezen dat het gedrag van sm echt niet normaal is, begin ineens aan vanalles te twijfelen de laatste dagen.. We gaan het ook gewoon geheim houden en gaan pas bellen als we thuis zijn, ben inmiddels wel erg blij met mijn beslissing om in een ander zkh te gaan bevallen. Sm was hier natuurlijk ook not amused mee maar dat is haar probleem.
Wow, dan ben ik blij dat ik geen schoonouders heb!! Heel vaak missen we die extra personen die met ons meeleven en interesse tonen, maar dit zou ik ook niet willen. Mijn ouders bellen we wel direct als de bevalling begint, want zij vangen onze andere kinderen op en zullen ook naar het ziekenhuis komen met onze kinderen. Wij betrekken hun er volledig bij, maar ik denk dat we een hele andere band met ze hebben dan jullie met je schoonmoeder. Lekker jullie eigen wensen volgen hoor! Ik kan me trouwens wel een beetje voorstellen dat je schoonmoeder zich gepasseerd voelt omdat je hebt gezegd dat ze niet welkom is in het ziekenhuis en dat je de hond voortrekt op haar. Eerst mag de hond kennismaken en dan pas oma haha
Wow, het is net alsof ik bijna mijn eigen verhaal zit te lezen Alleen heb ik het dan met mijn eigen moeder. Het begon al voordat ik überhaupt zwanger was of er mee bezig was. Zat ze altijd te zeuren dat ze zo graag oma wou worden, en dat ik niet zo lang meer moest wachten. Nou, dus eenmaal zwanger had ze de kinderkamer eerder klaar dan dat wij waren begonnen met het kamertje. Ze koopt zich helemaal te pletter in spulletjes en kleding, ook al zeg ik dat ik nu onderhand wel genoeg heb en echt niet meer nodig heb. Ze heeft een paar namen die ik heb genoemd (die het niet zijn geworden) echt keihard afgekeurd door te zeggen "ah bah, zo noem je je kind toch niet". Ze wil bij de bevalling aanwezig zijn, terwijl ik haar heel duidelijk heb gemaakt dat ik het alleen wil doen met mijn vriend. Ze wil ook zo dicht mogelijk bij de bevallingsdatum hier mij "helpen in huis" (en waarschijnlijk gewoon hopen dat ik in die dagen beval). Ook wil ze een week komen nadat de kraamhulp weg is. En ik zweer dat ik haar heb horen zeggen dat we voorzichtig moeten zijn met HAAR baby. Kortom ik snap je verhaal heel erg goed en weet hoe vervelend het is. Gewoon negeren voor zover het kan, en haar afremmen als het kan. Als ze zich daardoor gekrenkt voelt is dat mooi haar probleem. Bellen dat ze oma is geworden als jij daar aan toe bent!
Ga samen me je partner met haar een gesprek aan. Maak duidelijk dat ze haar klein kind te zien krijg maar wanneer jullie er aan toe zijn. Geen discussie er over voeren, gewoon dat is het punt. Kwa naam van een lijstje uitzoeken, hallo!? Gaat ze ook de huwelijkspartner voor de baby uitzoeken? Te gek voor woorden. Gewoon lekker doen wat jullie willen meid, op jullie eigen tempo én wanneer jullie er aan toe zijn. Wil jij dat de hondjes eerst de kans rijgen om kennis te maken? Doe je dat! Het is jullie kind én het draaid om jullie, niet om haar. Ben ik even blij dat mijn schoonfamilie aan de andere kant van de oceaan wonen. Wij hebben afgesproken dat ze wel meteen me gaan met verloofde en bonusdochter naar Nederland, mocht ik plots bevallen wat een reeële kans heeft. Máár dat mijn ouders hun ophaald, ze blijven daar tot wij er aan toe zijn dat ze komen. Zo hebben vader en zus de tijd om rustig kennis te maken. Mijn vader gaat mee naar het ziekenhuis tot verloofde er is. Moeder krijgt de taak om de schoonfamilie in te lichten. Geslacht weten we niet, namen hebben we al wel maar houden we geheim. Iedereen weet dit en vraagt er ook niet om. Heb mijn vader wel verteld dat er een envelop is met de namen en alle gegevens van verloofde, voor het geval verloofde er niet binnen 24 uur is en ik zelf niet in staat ben om dat te doen. Vader is de enigste die van de envelop af weet en ik weet dat hij het aan niemand zal vertellen zelf niet aan mijn moeder. Wel is er duidelijk de afspraak gemaakt dat als ze weten dat ik in het ziekenhuis ben er niets op Facebook etc. Komt te staan. Zelfs niet dat ze op vakantie naar Nederland zijn of iets wat daar op lijkt. De werkgever van verloofde is ingelicht en zal tegen het overige personeel zeggen dat hij thuis werkt mochten er vragen komen, is redelijk normaal dus dat valt niet op. Schoonvader heeft een eigen bedrijf en zijn vervanger die is ook ingelicht en zal ook zeggen dat hij thuis aan het werk is. Mijn moeder die weet een 'code woord' wat ze dan moet doorbellen als ze onderweg zijn.
Aarggh wat een vreselijke schoonmoeder. Ik zeg dit uit eigen ervaring. Als de kleine straks is geboren leef je een beetje in een roes en dán ben je het bokje als je niet voor jezelf en je kindje hebt gekozen. Mijn schoonmoeder is ontsnapt uit de hel en door haar bemoeienissen heb ik een rot kraamperiode gehad. Ik zou nu heeeel duidelijk zijn naar haar toe en zeker zeggen dat je niet gediend bent van haar plannen.