Ha meiden, Heb een vraag over het verweken en verstrijken van de baarmoedermond bij een eerste kindje. Ik lees overal dat bij een eerste bevalling eerst je baarmoeder verweekt en verstrijkt en dat pas daarna ontsluiting ontstaat. Nu ben ik vorige week maandagmiddag mijn slijmprop verloren, maandagavond verloor ik helder bloed. Vk is toen langsgeweest en heeft naar hartje geluisterd en aan mijn buik gevoeld. Dinsdagochtend had ik een afspraak bij de vk en heeft ze gevoeld omdat ik last had van krampen in onderbuik en rug. Vk gaf aan dat mijn baarmoedermond nog niet verstreken was maar dat ze wel al opening voelde, ze kon met 1 vinger naar binnen. Ze heeft me toen ingestuurd naar het ziekenhuis omdat ik maandag bloed was verloren. Uiteindelijk mocht ik donderdag weer naar huis, mijn baarmoedermond is iets korter geworden in het ziekenhuis maar niet verstreken, de opening is iets groter geworden, de vk in het ziekenhuis kon met 2 vingers naar binnen. (2cm??) Nu ben ik toch wat onzeker geworden en bij elk krampje of pijntje twijfel ik wat het nu toch weer is. Heb ik nu daadwerkelijk ontsluiting of is alleen de baarmoedermond open?! (naar mijn idee is dit ontsluiting) Kan het zijn dat bij een eerste bevalling de baarmoedermond nog niet helemaal is verstreken maar wel dat er ontsluiting is? Zal de bevalling zich eerder aankondigen dan 40 weken vanwege dit gerommel en verlies sluimprop? Sorry voor het onsamenhangende verhaal, ik heb zoveel vragen en in het ziekenhuis werd het me allemaal niet erg duidelijk. Wilde van de week graag nog een dagje weg maar durf nu niet zo goed meer heel ver van huis te gaan vanwege al dat gerommel in mijn buik. Hoop dat iemand dit ook heeft gehad en mij wat meer kan vertellen. Bedankt!
Hoi Januari, Ik snap ook nog steeds niet hoe dat allemaal zit, want ik had bij de eerst ook al weken 1,5/2 cm ontsluiting terwijl de bmm niet verstreken was. Dus het kan iig wel gewoon hoor. Ik hoop voor je dat iemand het antwoord heeft.
Het kan best zijn dat iedere zwangere vanaf jouw termijn dat heeft hoor. Maar omdat jij wat bloedverlies had heeft de vk gekeken. Ik denk niet dat het verliezen van je slijmprop en het gerommel betekent dat je nu al gaat bevallen. Bij het verliezen van je slijmprop kan je wat bloed verliezen en na het voelen door de vk ook. Je kindje zal er niet van de ene op de andere minuut uit vallen dus kan je gewoon uitstapjes maken. Zorg gewoon dat je de gegevens van je vk en je telefoon bij je hebt. Ver weg alleen met iemand anders erbij zodat die je bij evt weeën thuis kan brengen. Maar de meeste bevallingen komen toch thuis op gang. Ik zou dit alles nog even met je vk bespreken, kan me voorstellen dat je nu met veel vragen zit!
hoi ik heb dat ook gehad, dat de baarmoeder verweekt was maar nog niet verstreken, ik kreeg toen ook bloedverlies. Maar ik was toen 25 weken zwanger. Jij bent 35 weken zwanger zie ik, ik weet dat veel vrouwen met een verweekte baarmoeder nog heel lang door kunnen lopen. Je bent niet voor niets naar huis gestuurd, omdat er waarschijnlijk niet meer verandering te zien was. Succes! ps ik denk ook dat het verstandig is om niet meer ver van huis te gaan, maar dat vind ik sowieso wel bij vrouwen na de 35 weken.
Mijn baarmoedermond is ook verweekt. Mijn vk kon ook met 2 vingers naar binnen. Maar dat is geen ontsluiting. Vk durfde ook niet door te voelen bang dat ze mijn vliezen zou breken. Toen ingestuurd naar het ziekenhuis, maar na 2 x voelen (zat 2 uur tussen) zat er geen ontsluiting. Wel krampen (een soort van weeen). Ik moet me nu gewoon rustig houden. Het is nu dus gewoon afwachten. Ik heb overigens nu weinig krampen. Denk 10 op een dag. En in het ziekenhuis om de 5 minuten.
bedankt voor de reacties, het kan duidelijk 2 kanten op! voor nu hou ik me maar gewoon rustig in de hoop dat kindje in ieder geval tot 37 wkn blijft zitten. vandaag controle gehad bij gyn, ze gaf aan dat baarmoeder wel verweekt is maar nog niet compleet verstreken en dat ik 2 cm ontsluiting heb. ze adviseert rustig te doen tot 37 weken en daarna kan ik weer wat meer gaan doen, dan ben ik in ieder geval iets meer in de veilige zone. Ook gaf ze aan dat het nog best mogelijk is dat ik gewoon 2 weken overtijd ga lopen... pfff dat hoop ik dan weer niet. over 2 weken nog een controle.... we wachten rustig af!