Verschil klinische en poliklinische bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door HOG, 10 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HOG

HOG Niet meer actief

Hoi ladies,

Ik kijk net in de polis van mijn verzekering (zilveren Kruis Achmea). Daarin staat bij de basisvergoeding dat een klinische bevalling wel 100% wordt vergoedt, voor een poliklinische bevalling zonder medische indicatie dien je een eigen bijdrage te betalen voor de verloskamer.

Mijn vraag is nu: wat is het verschil tussen beiden (klinisch en poliklinisch)? Ik heb namelijk geen idee.

Hoop dat ik wat wijzer wordt van jullie antwoorden. Bedankt!!

2. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Volgens mij is een klinische bevalling een bevalling in het ziekenhuis op medische indicatie en een poliklinische wanneer een bevalling in het ziekenhuis niet medisch noodzakelijk is, maar je hier zelf voor kiest.

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Klopt inderdaad...

Je poliklinische bevalling, kán echter altijd klinisch worden, als je er al bent.
    Als je dus perse in het ziekenhuis wil bevallen, moet je een eigen bijdragen betalen. Tenzij je bevalling tijdens de bevalling nog 'klinisch' wordt. Omdat je het niet redt zonder pijnbestrijding, of omdat je kindje in het vruchtwater gepoept heeft, of omdat je kindje gehaald moet worden met hulp van de gyn om de één of andere reden.

4. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Idd is het zoals bovenstaande berichten al vermeldden.

Ik ben ook bij zilveren kruis (4* aanvullend) en krijg dan wordt de eigen bijdrage toch gewoon vergoed volgens mij?.

5. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Dat klopt idd.
    Ik ben poliklinisch bevallen en moest iets van 133,- eigen bijdrage betalen. (ben aanvullend verzekerd 3*, groeneland achmea)

6. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    ik ben poliklinisch bevallen bij CZ verzekeringen maar werd 100% betaald..... vreemd dan

7. debke83

debke83 Fanatiek lid

24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Dat ligt gewoon aan je verzekering van die eigen bijdrage...ik heb toen ik zwanger was mijn verzekering een stap omhoog gezet en werd het 100% vergoed.

8. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik had ook mijn verzekering aangepast, omdat ik graag poliklinische wilde bevallen. Is uiteindelijk toch medisch indicatie geworden ivm sterrenkijkertje en daardoor vacuumpomp.

Volgens mij wordt uiteindelijk best een hoop bevallingen toch medische indicatie. Bij ons groepje van de gym is uiteindelijk meer als de helft met medische indicatie bevallen. (misschien is dit toeval, maar je hoort het toch best vaak).

9. KarlijnS

KarlijnS Lid

21 jul 2010
    90
    0
    0
    Medewerker Service Desk
    Hoorn
    Volgens mijn vk en gyn wordt 85% van de eerste bevallingen thuis/poliklinisch uiteindelijk toch klinisch. Ik hoorde trouwens ergens dat als je al gekozen hebt voor een poliklinische bevalling die uiteindelijk toch medisch wordt dat je de eigen bijdrage evengoed moet betalen, of zou dat ook per verzekeraar verschillen?

10. melle

melle Bekend lid

31 mei 2006
    921
    1
    0
    Ik ging ook voor poliklinische bevalling naar ziekenhuis, maar werd klinisch omdat er een vacuumpomp aan de pas kwam... Dus geen eigen bijdrage. Ik ben bij DSW (aanvullend) verzekerd dus volgens mij hoef ik als ik poliklinisch beval bijna niets bij te betalen. Ga dit x trouwens weer voor een poliklinische bevalling.

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Voor ons werd het een verplicht poliklinische bevalling (in eerste instantie) Wij wonen net over de grens in Duitsland en ik wilde graag bij een Nederlandse VK worden begeleid, mede omdat we nog maar een paar weken voor de bevalling waren verhuisd naar D.
    De VK gaf aan dat ik dan verplicht in het ziekenhuis moest bevallen omdat zij geen bevallingen in het buitenland mogen doen (evt nacontroles etc dus wel)

Ook met 1 keer een pethidine injectie zou de bevalling nog poliklinisch zijn, deze injectie mag de VK kennelijk gewoon zelf zetten, indien nodig/gewenst.

Maar bij mij wilde uiteindelijk de uitdrijving niet vlotten en is de gyn erbij geweest voor een vacuumverlossing. Of ik uiteindelijk ook mijn eigen bijdrage had moeten betalen weet ik niet, want ik had volgens mij in april 2009 mijn eigen risico al "verbruikt" (oa ivm aantal bloedonderzoeken)

12. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

#12 Polletjepiek, 12 aug 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 aug 2010
    Volgens mij niet hoor. Je kan er immers niks aan doen als je klinisch wordt.

Ik had ook al vooraf gekozen voor een poliklinische bevalling, maar uiteindelijk is het een ks geworden, ik ben dus klinisch geworden. Ik heb niets hoeven betalen (menzis extraverz2fnv)

13. MommyMar

MommyMar Lid

16 jun 2010
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had av-top van z&z en heb toevallig maandag mn aanvullende verzekering veranderd naar Av-gezin, juist vanwege de eigen bijdrage.
    vanuit je basisverzekering krijg je vaak wel een kleine vergoeding voor je poliklinische bevalling, en die vul je aan met je aanvullende verzekering.
    ik zou uiteindelijk max 49 euro hoeven te betalen... maar goed, eerst maar eens zien natuurlijk ;)

14. Alita

Alita Niet meer actief

medisch is medisch dan hoef je niet te betalen...dus niet doen meid!!

15. HOG

HOG Niet meer actief

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik ben niet aanvullend genoeg verzekerd (1 ster) voor een vergoeding vd eigen bijdrage. Ik wilde deze week de verzekering omhoog zetten maar dat kan pas per januari 2011. 21 januari ben ik uitgerekend, dus hoop dat het nog goedkomt.

16. Alita

Alita Niet meer actief

dan heb je mischien nog geluk...maar kijk wel eerst wat je nu dan meer kwijt zou zijn want het is niet altijd voordeliger he?

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Wilde ik net zeggen, hoeveel zou je moeten bijbetalen en hoeveel ben je aan verzekeringsgeld meer kwijt dat jaar?

18. MommyMar

MommyMar Lid

16 jun 2010
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Precies, vaak betaal je aan een aanvullende verzekering nog een bedrag er bovenop, waar je wel het hele jaar weer aan vast zit,

reken maat uit, 12x ...

Voor mij kwam het uit op 2.40 per maand extra, nou daar doe ik dan weer niet moeilijk over, ;)
    miss is het verstandiger meteen over te stappen op een andere verzekering? vraag eens verschillende polissen aan en leg ze naast elkaar...

19. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Ik was dit jaar 30 jan uitgerekend en ook pas per 1 jan mijn verzekering kunnen wijzigingen. Als het eerder komt zit je nog voor de 37 weken en is het volgens mij sowieso klinisch. Dus per 1-1-11 is vroeg genoeg ;)

20. HOG

HOG Niet meer actief

Thanks dames.

Ik heb een mailtje naar Zilveren Kruis gestuurd. Ze zeiden dat de eigen bijdrage 297 euro is. Als ik het met een ster meer verzeker, dan ben ik al voordeliger uit, want dat kost me 21,12 euro per jaar meer en dan krijg ik bijna 150 euro vergoed. Dus dat ga ik dan maar doen.

Groetjesss

Deel Deze Pagina