Ik heb het echt met alles, wordt er soms gewoon down van Zeker met kleertjes die te klein zijn geworden... Maar goed, het is een wonder om 3 gezonde kinderen te mogen krijgen dus ik moet niet zeuren
Mijn eerste bevalling was prachtig. Ondanks inleiding en weeënstorm, was het de mooiste ervaring in mijn leven. Wow wow, wat een kick. Prachtig, geweldig, overweldigend! Dit wilde ik wel 10 keer meemaken zo! Ik kon ook alleen maar verkondigen hoe mooi bevallen was. Keek mijn tweede zwangerschap echt weer uit naar dat moment....!!!! Maar mijn tweede bevalling was een hel. De weeën vond ik zo verschrikkelijk pijn doen. Ze waren 100000x erger dan de weeënstorm. Wat een drama. Kwam daardoor niet in een roes. Toen ik eindelijk in beetje in mezelf kwam en een goede houding had, zakte de hartslag van de kleine weg en kwam niet goed terug. Resultaat: 7 man die mijn kamer op kwamen rennen, 2 kinderartsen aan mijn bed om de kleine meteen op te vangen. Uiteindelijk bleek ik in 25 minuten van 4-5 cm naar 10cm te zijn gegaan, dit verklaarde de enorme pijn en dit vond de kleine ook iets te snel. Door alle schrik geen persweeën meer. Op eigen kracht uiteindelijk geperst. Al met al niks moois aan..... zeker de slechte start die ons ventje daarna had overschaduwde heel lang mijn mooiste belevenis ever: mijn eerste bevalling. Na bijna 6 maanden begint die nare bijsmaak iets te slijten en komen de mooie herinneringen aan mijn eerste bevalling weer boven.
Wat een heerlijk topic zo aan de vooravond van mijn eerste bevalling. Ik ben heel benieuwd of ik het vertrouwen zelf kan blijven houden tijdens de bevalling..
Mijn eerste bevalling was een makkie maar niet mooi of gaaf in tegen deel zelfs. Ik ben bevallen binnen 1 uur en 20 min. De laatste 20 min geperst. Geen knip, geen scheuren maar 1 kleine hechting. Maar mijn kind en man waren weg, en daar lag ik met mij benen nog in de beugels afvragend of m'n kind nog leefde. Hij haalde geen adem, is meegenomen om bij te brengen. De eerst keer dat ik hem zag lag hij aan de hart monitoren, allerlei slangetjes en een infuus in dat kleine handje. Veel onderzoeken hersenscans en bloedafnames later die allemaal positief waren was de enige meest logische conclusie een te snelle bevalling. Nee bevallen is niet gaaf... Dan mijn tweede. Ik werd ingeleid nadat de pilletjes voor ruim 3 cm ontsluiting hadden gezorgd werd ik naar de verlos kamers gebracht waar mijn vliezen werden gebroken, 3 uur later waarvan 7 minuten persen lag er een prachtig meisje in mijn armen. Ik bleef maar vragen of ze mocht blijven? Weten jullie het zeker? Moet ze niet mee? Is alles goed? Ze lag op mij, dat warme klevende lichaampje lag op mij en het mooiste was ze bleef bij mij. Ja bevallen is gaaf...
Ik vond het een wonder en heel bijzonder, maar het woord gaaf kom niet in me op als ik aan de 2 bevallingen denk. De 1e was een tweeling (met 32 weken) en de 2e van de 2ling was een sterrenkijker........... Die heb ik zonder persweeën op de wereld gezet, de weeën waren helemaal weg. De 2e bevalling (dus eigenlijk de 3e) werd ingeleid dmv tabletjes en ik kreeg dus echt een weeënstorm en was bijna ondragelijk. Maar wat een geluk en gevoel van euforie heb je, dat je gewoon een kindje op de wereld hebt gebracht, dat gevoel is bijna niet te omschrijven!
Ondanks dat ik een hele lange bevalling had die uitliep in een spoedks zou ik het zo weer doen! Ik vond het toch heel bijzonder, zo spannend ook, de wetenschap dat je echt papa en mama gaat worden.. Nu zwanger van de 2e en ik zie absoluut niet op tegen de bevalling. Ik heb er gewoon weer heel veel zin in omdat het zo iets moois is. Het enige is dat ik nu heel erg hoop op een gewone bevalling, maargoed, we zien wel.
Ik moet nog bevallen, maar kijk er wel vol vertrouwen naar uit. Natuurlijk kan het tegenvallen, totaal anders lopen dan je hoopt, maar je weet zoveel niet, dat het totaal geen nut heeft om er vooraf al tegenop te zien. Ik ga er voor alsnog maar vanuit dat mijn lichaam ervoor gemaakt is om de kleine goed op de wereld te krijgen. Het enige waar ik tegenop zie is een eventueel bezoek aan het ziekenhuis en de aanwezigheid van vk en kraamhulp etc. Ik snap dat het nodig is, maar het liefst zou ik het gewoon helemaal lekker zelf met mn man erbij doen. Maar ja... da's vast ook niet slim he
Ik heb het ook neit als erg ervaren, pijn ja natuurlijk .. maar zodra je je kindje in je armen hebt ben je alles vergeten !
Nou gaaf zou ik het niet willen noemen, maar het is wel iets wat ik nooit had willen missen. Het ging super snel (2,5uur) dus wist niet wat me gebeurde.....ik was super trots op mezelf want ik was erg bang voor de bevalling. Maar ik was erg blij dat ik alles 'alleen' gedaan heb zonder pijnstilling (was ook geen tijd voor haha) had het in elk geval nooit willen missen, super gevoel was dat. (Achteraf dan he, het gevoel tijdens is iets minder
Wat fijn om eens wat mooie verhalen te lezen! Ik heb natuurlijk geen idee waar jullie het over hebben, ik zal het allemaal zelf nog gaan beleven over niet al te lange tijd, maar ik merk wel dat mensen die een negatieve ervaring hebben eerder en uitgebreider hun verhaal doen dan de positieve. Dat geldt natuurlijk voor alles. Ook de tandarts,medische ingrepen ed. Gelukkig besef ik me dat! Want wat je soms leest..
Mijn laatste bevalling was extra speciaal (ons eerste kindje sámen) toen het hoofdje geboren was van ons zoontje heeft mijn man ons kindje helemaal geboren laten worden, en toen bij mij gelegd. Dit was zo speciaal! Mijn man wilde dit graag, en we hebben dit in het ziekenhuis aangegeven. Was geen probleem, toen het hoofdje stond,zei de gynaecoloog "kom snel papa nu mag jij het overnemen!" Zou het zo weer doen..
@ siriel: Dat heeft mijn man ook gedaan! Gaaf is dat he! Je kind door je eigen man op je borst laten leggen! @ iedereen: Bevallen is inderdaad gaaf pijn, ja! Te doen, bij mij wel (misschien kwestie van je laten gaan, niets tegen willen houden en het maar laten gebeuren..?) en onbeschrijfelijk het moment dat je kindje geboren wordt, bij je wordt gelegd, je haar/hem kan voelen, ruiken, kusjes geven HEERLIJK!! Pas vijf weken geleden maar ik zou nu al een derde willen!!
Ik vind bevallen ook gaaf! Mijn eerste bevalling was ook in 2,5uur gepiept. En kijk er nu alweer naar uit, al wil ik ook nog wel een poosje van deze zwangerschap genieten aangezien dit waarschijnlijk de laatste keer zal zijn..
Ik vond het ook echt super gaaf! Wat een kracht en gaaf gevoel is dat als je je kleintje op je borst hebt. Ik heb een bevalling van een kleine 6/7uurtjes gehad, 2.5uur geperst (had dus veel korter kunnen zijn als ze me hadden geknipt), uiteindelijk wel een totaal ruptuur opgelopen en op de ok gehecht. Maar ondanks dat heb ik geen zware bevalling gehad en kijk ik er met veel trots en een glimlach op terug! Heb ook geen pijnmedicatie gehad, wilde ik niet en was ook echt niet nodig!
Zelfs na het inleiden, 17 uur rugweeën, ruim een uur persweeën zonder te mogen persen en uiteindelijk een spoedkeizersnede... Geweldig! Heb nu al weer zin in een volgende! Vinden mensen ook heel raar merk ik..
Wat leuk om te lezen dit topic, maar ergens ook wel moeilijk voor mij. Ik had het ook zo graag willen meemaken dat je je kindje meteen ziet, hoort, voelt en ruikt na de bevalling! Ik ben helaas onder volledige narcose via een keizersnede bevallen en zag mijn dochtertje pas later toen ze al was gewassen en aangekleed. Ik hoop dat het er nog ooit van komt om een natuurlijke(re) bevalling mee te mogen maken.
1e bevalling was hels. Heeft 18 uur geduurd, waarvan bijna 2 uur persen, ruggenprik, vacuumpomp, compleet uit gescheurd, paar dagen blijven. Niks van de onderzoeken gezien. Enz. In 1 woord verschrikkelijk en was doodsbang voor een evt volgende. Nooit meer. Toch aan 2e begonnen. Vanaf moment dat de vlos er was heeft het 4 uur geduurd waarvan aleen de laatste 2 uur pijnlijk waren. Maar absoluut niet ondragelijk. Binnen 5 min was ze geboren. Lekker thuis, in alle rust. Alles bewust mee gemaakt. Super. Heb ook gevraagd of dit alles was dat ik het zo weer zou doen.
Ik vond het ook een super ervaring. Deed wel even pijn maar is ook zoooo bijzonder. Toen ik bevallen was ook direct kunnen opstaan, lekker kunnen eten in het ziekenhuis, bezoek ontvangen, kleintje showen, heeeerrrlijk.