Bevallen jullie met epidurale?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Nath1986, 6 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is de juiste instelling. Als het niet meer te harden is kan je er altijd nog om vragen want dat recht heb je tegenwoordig gelukkig ;)

2. Nath1986

Nath1986 Bekend lid

12 jan 2014
    608
    207
    43
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties!

Dit is wat ik dus ook dacht! Er zijn vroeger zoveel baby's geboren zonder epidurale en die zijn er toch ook uitgeraakt en de mama's hebben toch geen trauma's over gehouden van de bevalling..

Je hebt natuurlijk ook uitzonderingen hé...

Ik denk dat ik zonder ga bevallen tenzij er andere factoren tevoorschijn komen waardoor ik beter voor eentje zou kiezen (bevalling duurt te lang of te pijnlijk)

Maar ik ga toch eens zoeken wat hypnobirthing is hoor... De cursus zal ik niet kunnen volgen aangezien ik in België woon :)

3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.314
    10.281
    113
    Die angst van verkeerd prikken had ik ook.daarnaast dat het kind er niet goed op zou reageren. Door een super partner,goede cursus en zeer goede begeleiding door het ziekenhuis was pijnstillers niet nodig.ik had rugweeen en had dus ontzettende pijn in de rug en omdat het de eerste was wist ik niet dat ik al zou bevallen (was ook 5.5 w te vroeg)start op vrijdag,zondag naar het ziekenhuis,maandag was hij er.had er niet eens aan gedacht om pijnstillers te nemen. Je lichaam maakt stofjes aan die je helpt.

4. kaaskroketje

kaaskroketje Fanatiek lid

20 apr 2014
    1.189
    491
    83
    Vrouw
    in heaven <3
    Ik ben bij de 1ste verplicht epidurale te nemen door de verpleging en gyn , bevalling was al 36uur bezig en vorderde langs geen kanten , ze spraken over een spoedkeizersnee als er na 2 uur nog een vordering kwam . Deze epi is totaal fout gestoken en had meer pijn dan ervoor , heb daar ook nog 1jaar hoofd en rugpijn van gehad , uiteindelijk heeft ht nog 12 uur geduurd en dat was hel , mocht men bed nit meer uit en had mega veel pijn .

Bij de 2de ook na 36 uur weer verplicht epidurale en deze was wel goed

bij de derde heb ik gezegd nooit meer en ben na 36uur arbeid bevallen zonder epidurale

nu wil ik echt weer zonder epidurale , ik weet dat ht ziekenhuis waar ik nu ga allerlei ontspanningsmogelijkheden heeft , bad , bal , etc
    Ze zijn ook zoveel mogelijl voor natuurlijke arbeid zonder verdoving .
    ik kan alleen zeggen laat je niet "verplichen" of je ompraten als je echt niet wilt .

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Geen ruggenprik voor mij.. getsie.. ik vond het doodeng. Dus de eerste twee zonder pijnstilling gebaard en ik vond dat meer dan prima te doen. Helaas... bij de derde moest ik wel.. een keizersnee. Ik vond de ruggeprik vreselijk. Wat een ellende zeg en zo eng als ik gedacht had.

Ik moet wel zeggen dat ik makkelijke bevallingen heb gehad.

6. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Ik ben thuis begonnen, dus zonder. Maar de ontsluiting vorderde niet en ik was kapot. Dus toen we in het ziekenhuis kwamen heb ik gelijk om een ruggeprik gevraagd. En die heb ik ook snel gekregen. Ik kon daarna heerlijk ontspannen bijkomen tot ik mocht persen zo'n 10 uur later.

Nu word ik ingeleid. En ik zie wel hoe het loopt, maar ik sta absoluut positief tegenover een ruggeprik.

7. Dee-tje

Dee-tje Fanatiek lid

17 okt 2011
    1.435
    320
    83
    Vrouw
    Ik ben van ons eerste kindje bevallen zonder epidurale. Ben ingeleid, en had extreem pijnlijke weeënstormen door de weeënopwekkers, maar heb het zonder gered omdat ik per se geen ruggenprik wou. Dit keer wil ik het ook weer zonder doen. Eventueel remifentanil (pijnpompje) als het lang mocht duren en ondragelijk is (dit haalt echter alleen de scherpe kantjes van de pijn af doordat je meer kunt ontspannen in je hoofd, het haalt niet echt de pijn weg). Het kan dus zeker zonder epidurale als je wilt :) Ik vind de risico's ook te groot. Er zijn natuurlijk uitzonderingen waarin het wenselijk is of aangeraden wordt door de arts, dan is het wat anders vind ik! Maar je moet kijken waar je je zelf prettig bij voelt op het moment zelf.

8. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

mijn ''plan'' is zonder pijnstilling. Ik geloof erin dat ik het kán, dat velen mij zijn voorgegaan etc. Ik ga dus ''open'' minded de bevalling in.

MAAR ik heb ook in mijn ''plan'' staan dat mocht het nodig zijn of mocht ik er expliciet om vragen omdat ik het niet meer trek of wat dan ook (want ik weet immers ook niet hoe een bevalling ''gaat'') dan wil, ik eventueel een ruggenprik.

9. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik wilde zonder. Ik kan niet tegen morfine, dus pompje of injectie was geen optie. Epiduraal leek me doodeng. Tijdens de weeen bleek ik een baarmoedermondafwijking te hebben, waardoor mijn baarmoedermond door de druk van baby's hoofd afgekneld raakte. Die pijn daarvan was zo heftig en constant dat ik het niet weg kon puffen, pijn leek in de verste verte niet meer op de weeenpijn. Toen heb ik toch een epidurale gehad. Duurde lang voor hij gezet kon worden, omdat ook daar opiaat in zit blijkbaar. Er moest een andere medicijncombi gezocht worden. Zetten was erg pijnlijk! Maar daarna was de pijn meteen weg :)

10. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Bij de eerste had ik een ruggenprik die maar aan 1 kant werkte en ik heb 24 uur geen gevoel gehad in mijn benen. Dat was best onhandig met persen.

Dus bij de tweede me voorgenomen dat ik echt geen ruggenprik meer wou. En het hoefde ook niet, het was in 2,5 u gepiept!

11. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Dankjewel!

TS. Je kunt via bol.com het (E-)boek Hypnobirthing kopen, dat ben ik nu aan het lezen. Strekking is dat bevallen pijnloos moet kunnen. Er worden veel technieken aangeleerd om dit te verwezenlijken. Idee is ook dat hoe meer ontspannen je bent, des te sneller de bevalling gaat en met veel minder/geen pijn. Spanning en stress zorgen voor verkrampen, en lichaam dat bevalling tegenhoud... Nu geloof ik niet dat een kind eruit werken geheel pijnloos kan, maar, dat het (als alles goed gaat) niet een hel hoeft te zijn.

12. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Hypnobirthing zelf doen is leuk en effetief maar als je echt bang bent en je partner er voor de volle 100% bij wilt betrekken raad ik een cursus aan..

13. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Eens! Maar om je in te lezen over wat het ongeveer inhoud en wat de gedachtegang is, is het boek een mooi beginnetje.

Ik volg zwangerschapshaptonomie. Ook heel fijn om te doen. Is privé, elke 3 weken (vanaf 20 weken) een uur samen met partner. Gericht om te luisteren naar je lichaam, te voelen en te ontspannen (+ tips/trucs voor tijdens zwangerschap, bevalling en daarna).
    Ben nu 4 x geweest en voel me echt heel zeker over bevallen! Moet wel toegegeven dat ik nooit bang of angstig ben geweest. Ik heb het rare idee dat ik heel goed ben ik bevallen :D Hopelijk klopt dat vermoeden...

14. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Wij hebben ook haptonomie gedaan leuk je hoort t niet veel !
    Zelf ga ik volgend jaar hypnobirthing geven :p

FIjn dat je niet angstig bent dat is het grootste struikelblok wat er is tijdens een bevalling !

15. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Ik wilde heel graag thuis bevallen en het op pure wilskracht doorstaan :) nou... na 2 dagen rug weeën was ik dolblij dat de epidurale bestaat :D als ik thuis was bevallen, had ik waarschijnlijk eerst nog 3 weken weeën gehad haha, het schoot helaas niet op. Volgende keer sta ik bij de eerste wee in het ziekenhuis.. voor weeën opwekkers en een epidurale :)

16. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Een volgende keer gaat waarschijnlijk heel anders ;)
    Zou jammer zijn als je door een eerste niet zo fijne bevalling het mooie van een natuurlijke bevalling misloopt

17. Cooks

Cooks Fanatiek lid

9 mrt 2011
    1.312
    66
    48
    Overijssel!
    Ik was zo gigantisch bang voor die prik. Maar ik had 5 cm en al weeen om de 2 min. Ik wou hem echt wel hij is ook gezet.. niks engs aan achteraf :')

18. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Helaas moet ik voor een eventuele 2e weer een ruggenprik. Ik moet ivm die baarmoedermondafwijking volgende keer een geplande keizersnede :( alternatief is narcose. Zou graag nog een keer willen bevallen zonder al die tierelantijn en witte jassenleger. Inleiding, epidurale, vacuumpomp, niks natuurlijks meer. En bij een ks is het nog medischer.

Overigens werkte de epidurale perfect bij mij. Geen pijn gevoeld waardoor ik uitgerust aan het persen begon, wel goede persweeen, direct na verwijdering was het dove gevoel weg.

19. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.155
    33
    48
    Bij de eerste trok ik het niet zonder... Maar nu weet ik ook dat ik een hele verkeerde ademhaling had ;)

Bij de tweede een kleine acht weken geleden, was ik op dat moment de enige dus een fijne vpk die me er goed doorheen loodste en me ademhaling steeds corrigeerde.. Toen ik het écht niet meer trok, mocht ik al gaan persen ;) Dus zonder epidurale.. Voelt toch een stuk fijner, al heb ik van de eerste epidurale ook echt geen spijt ;)

Ohja, voor de duidelijkheid.. Mijn eerste kwam in 7.5 uur.. De tweede in nog geen 2.5 uur.. Dus wel of geen epidurale geeft geen garantie op een snelle of langzamere bevalling

20. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Wat vervelend :( Gelukkig bestaat wel een gentle sectio !

Deel Deze Pagina