Pijnstilling: ruggenprik (epiduraal of spinaal) of pethidineprik

Discussie in 'De bevalling' gestart door blosh27, 9 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blosh27

blosh27 Lid

6 aug 2008
    92
    0
    0
    Eindhoven
    Hallo,

Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn met ervaringen met pijnstilling tijdens de bevalling. Ik ben er zelf voor om het zonder medicatie te proberen, maar mocht dat niet lukken sta ik er niet negatief tegenover om over te gaan op pijnstilling. Ik ben alleen erg benieuwd naar ervaringen. Zo vind het ik een nadeel van de pethidineprik dat het kindje er ook suf van wordt en heb ik gehoord dat bij een epidurale ruggeprik, en je zou een keizersnee krijgen, je dan toch nog wat kan voelen.

Wat vinden jullie ervan?

Liefs Blosh

2. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Ik heb een ruggeprik gehad en een spoedks.
    Je voelt echt geen pijn hoor, maar je voelt wel druk op je buik als ze de baby halen.

3. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Ik heb zowel een pethidineprik als een ruggenprik gehad.
    Net als jij had ik van te voren zoiets van: ik probeer het zonder en als het te erg is dan pijnstilling.

Nou liep mijn bevalling sowieso heel anders dan gepland:
    Dinsdagmiddag rond 3 braken mijn vliezen (geen weeën), maar vruchtwater had een raak kleurtje dus naar het ZH. Daar aan de CTG en kreeg toen weeën die ik wel voelde, maar die niet heftig waren.
    's Avonds kregen we te horen dat we voor de komende nacht nog naar huis mochten en de VK de ochtend daarop zou komen om de kijken of er iets gebeurd was.
    Weeën bleven hetzelfde de hele nacht en de ochtend daarop bleek er helemaal niets te zijn gebeurd. Dus weer naar ZH en kreeg daar gel waardoor de weeën wel wat heftiger werden. Aangezien ik de dag erna volgens de gyn zou kunnen bevallen, mocht ik een pethadineprik zodat ik nog enigszins kon slapen.
    Als je die prik krijgt dan wordt je sowieso weer een tijd aan het ctg gelegd om de baby in de gaten te houden!

Dag daarna alleen maar wat verstreken en geen ontsluiting dus weer gel. En weer een dag met weeën.
    Die avond mocht ik weer een pethadineprik, maar aangezien er nu dus niet zeker was of ik de dag erna wel ingeleid zou worden/zou bevallen, koos ik er voor om het niet te doen.
    Je mag die prik maar 2x hebben namelijk en wilde de gok niet nemen als ik nog een nacht moest wachten.

Dag daarna (vrijdagochtend) net genoeg ontsluiting voor de inleiding. Was ondertussen al kapot en toen de echte weeën begonnen, wist ik gelijk: ik wil een ruggenprik! Ik had de kracht niet meer om die weeën weg te zuchten.
    Anderhalf uur daarna kreeg ik een ruggenprik en ben nog steeds blij dat ik dat gedaan heb! Ik kon op de CTG zien dat ik een wee had en voelde niks! Ik kon even ontspannen en bijkomen voordat het zware werk kwam.

Als ik jou was, zou ik van te voren gewoon goed lezen over wat de mogelijkheden zijn en wat het precies inhoudt zodat je als je tijdens de bevalling denkt: ik wil pijnstilling je weet wat je wil.
    En het belangrijkste: schaam je niet om er voor te vragen.

4. blosh27

blosh27 Lid

6 aug 2008
    92
    0
    0
    Eindhoven
    Hoi Boefjesmamma, wat heftig allemaal zeg!
    Ik neem aan dat je een spinale ruggenprik had?

Ik ben even gaan zoeken naar wat info:
    Zie site: Pijnbestrijding tijdens de bevalling - ziektebeelden - Ziekenhuis.nl
    Staat alles uitgebreid op. Voor wie interesse heeft.
    Toch lijkt het me lastig. Op dat moment wordt er toch gekeken wat het beste is. Maar je kan maar voorbereid zijn!
    Bedankt voor jullie ervaringen!

5. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Toen ik in het ziekenhuis lag vorig jaar zeiden ze dat die pethidineprik (daar?) niet als pijnstilling wordt gegeven, alleen als middel om te ontspannen om nog een nachtje te kunnen slapen o.i.d. Als pijnstilling was er alleen de ruggeprik. Maar misschien is dat overal wel anders?

6. linde90

linde90 Niet meer actief

De pethidine prik is alleen om de scherpe kantjes van de pijn weg te halen, maar pijnloos wordt het absoluut niet.
    Ik voelde duidelijk de weeen nog, bij mij hielp het alleen om tussen de weeen door even te ontspannen, had al een hele tijd een weeenstorm en wist mij niet meer te ontspannen. vandaar de prik. Maar weet niet of ik er nog een keer zou kiezen, je wordt er toch wel wazig van....achteraf zijn er momenten geweest die ik mij niet meer herinner.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik heb ook een pethidineprik gehad maar kan me niet echt heugen dat het echt geholpen heeft. Schijn wel wat wartaal uitgeslagen te hebben, maar inderdaad dat het minder pijnlijk werd kan ik niet heugen.

8. draaimolen

draaimolen Actief lid

22 apr 2007
    479
    0
    0
    Pethidine en ruggerpik zijn echt 2 totaal verschillende prikken en kun je daarom niet met elkaar vergelijken. Pethidine neemt voor even (2 tot 4 uur) de grootste pijn weg, maar komt daarna weer volledig terug. Bij mij werkte deze prik maar 2 uur, kon ik tenminste even ontspannen na al een hele dag weeen. Een ruggeprik voel je gewoon geen weeen meer zolang die in je rug zit, wordt pas tegen de tijd dat je volledige ontsluiting hebt 'uitgezet' en dan komen de persweeen hopelijk goed op gang. Is dus echt niet met elkaar te vergelijken en pethidine is naar mijn mening dus ook geen 'echte' pijnstilling.

9. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Ben ik met je eens!
    Ik heb de pethadine ook alleen gehad om te kunnen slapen.

@Blosh: ik heb me inderdaad ook van te voren voorbereid op wat de mogelijkheden waren. Bij VK geinformeerd over het beleid in het ZH (dat verschilt namelijk ook). Ik vond het wel fijn, want dan hoefde ik tijdens de bevalling iig niet meer alle voor en nadelen af te wegen.

10. Diaanaatje

9 feb 2010
    26
    0
    0
    verpleegkundige
    Hoofddorp
    Pethidine is officieel wel een pijnstiller. Dit word namelijk ook gegeven na andere operaties van patiënten. Maar toch ben je niet volledig pijnvrij tijdens je voorweeen.
    Ik heb zelf ook een pethidine prik gehad. Ik wilde niets maar doordat ik al ruim 30 uur bezig was en ze me eerst een epiduraal aanbood(dit heb ik geweigerd) heb ik na nog een uur proberen toch de pethidine aangenomen en dit was voor mij dan op dat moment een verademing. Ik heb letterlijk geslapen tussen de weeen door.

Een epiduraal zorgt ervoor dat je bijna niets meer voelt.
    Een spinaal is dat je helemaal niets meer voelt, dit laatste is ook wel de ruggeprik tijdens een operatie.

Je kan je bevalling niet plannen. Wel kan je je nu informeren over de pijnstilling en andere hulpmiddelen.
    Succes.

11. kAAtje76

kAAtje76 Actief lid

26 feb 2006
    120
    0
    0
    Maarssen
    Ik kreeg een infuus om de weeën op te wekken en ik heb meteen gevraagd om een ruggeprik (dat werd geadviseerd als pijnbestrijding in het ziekenhuis). Nadat dit allemaal was ingewerkt heb ik niets gemerkt van de weeën ondanks dat ik op de bewakingsmonitor zag dat ik vrij heftige weeën had. Ik heb hierdoor goed kunnen slapen voordat de persweeën begonnen. (De bevalling begon bij mij om 23:00 's avonds en ik was behoorlijk moe).

Het zetten van de ruggeprik was niet echt fijn, omdat het niet meteen lukte, pas bij de derde poging lukte het, maar ik heb er echt geen spijt van dat ik het toch heb gedaan.

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik heb in eerste instantie een pethidine prik gehad, maar na 2 uur werd de pijn weer te heftig...
    Ik werd overigens niet suf ofzo van die prik.
    Maar uiteindelijk 4,5 uur na het zetten van de pethidine prik heb ik een ruggenprik gehad.

Voor mij is het ook niet echt een keuze... Ik zou weer beginnen met een pethidine prik en als dat niet volstaat uiteindelijk dan een ruggenprik. Bij mij werd de pijnstilling overigens niet teruggezet. Ik was echt op.
    Echt persweeen heb ik ook nooit gehad. Ik kan het me in elk geval niet herinneren. Ik mocht gewoon eens proberen te persen. En 5 kwartier en een knip later, werd onze dochter geboren.

13. basbousa

basbousa Bekend lid

6 jul 2009
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Idem.

14. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Een epidurale en spinale ruggeprik zijn ook iets heel anders! Een epiduraal krijg je om de pijn te verlichten en als het dan alsnog een keizersnee wordt, dan wordt het opgetopt en over het algemeen voel je dan niks (behalve het duwen en trekken). Ik heb echter nog behoorlijk wat gevoeld tijdens de spoedks (mijn buik zlef niet, maar alle uiteinden van de spieren en zenuwen in mijn vagina, benen, liezen e.d wel!) en er was laatst zelfs hier op zp een vrouw die heel veel pijn heeft gehad tijdens de bevalling! Dit schijnt echter zelden voor te komen. Ik kon ook gewoon mijn benen bewegen e.d.

Bij mijn 2e bevalling een geplande keizersnee gehad en dus een spinaal en dan voel je dus echt niks, behalve dat duwen en trekken. Kon ook helemaal mijn benen e.d. niet voelen!

15. Belle1978

Belle1978 Niet meer actief

Ik heb een ruggenprik gevraagd toen ik werd ingeleid met 41+1. Het was midden in de nacht maar ik had het geluk dat de anesthesist nog in huis was, dus een half uur later zat hij er al in. Ik vond het niet heel erg vervelend en hij zat in één keer goed. Daarna was het een verademing en had ik een aantal hele ontspannen uurtjes.
    Helaas reageerde de baby niet goed op de ruggenprik en daalde haar hartslag de hele tijd. Ik moest daarom de hele tijd op één kant blijven liggen. Of dit trouwens echt veroorzaakt werd door de ruggenprik moet ik nog goed gaan navragen.
    Na een uur of wat stagneerde de ontsluiting en daarnaast kreeg ik weer veel pijn. Heel veel pijn in mijn rug/bekken. Achteraf omdat mijn baby er niet helemaal goed voor lag. Op zo'n moment helpt een ruggenprik dus niet!
    Om een lang verhaal kort te maken, het werd een spoedkeizersnede. Ik kreeg nog snel een ander goedje ingespoten waardoor ik helemaal niets meer in mijn onderlichaam voelde maar voordat ik goed en wel geen gevoel meer had waren ze al begonnen.

16. butt3rfly

butt3rfly Actief lid

8 mrt 2008
    434
    0
    0
    omgeving Gouda
    Ik had zoveel pijn dat het me op dat moment weinig kon schelen of mijn kind er suf van zou worden. Ik heb 2x pethidine gehad. De weeën voelde ik wel, maar de pijn was goed te dragen. Toen de 2e prik was uitgewerkt en mijn ontsluiting niet vorderde, heb ik een ruggeprik gekregen. Je voelt dan gewoon helemaal niks meer van je weeën. Van die ruggeprik zelf heb ik ook niks gevoeld en zat gewoon in 1x goed. Op dat moment vond ik die ruggeprik erg fijn, omdat ik toen al 1,5 dag bezig was. Ik kon toen even bijtanken voordat ik kon gaan persen. Van de pethidine raakte ik trouwens lekker stoned, wat op dat moment wel lekker was ;)

Een ruggeprik bij je bevalling is een epiduraal en die bij een keizersnee is spinaal. Het verschil zit 'm in de plaats waar de pijnstilling wordt toegediend.

Ik zou het gewoon op dat moment beslissen wat je wil. Persoonlijk vind ik dat pijn bij een bevalling hoort, dus een volgende keer zou ik weer eerst voor pethidine gaan (mocht ik dan pijnbestrijding nodig hebben).

17. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

de phetadine heb ik gehad om te kunnen slapen (had 1,5 dag niet geslapen) en als pijnbestilling kreeg ik morfine.
    beide erg goed bevallen en de kleine had er naar mijn idee geen last van ondervonden. sliep lekker at goed en huilde bijna niet.

18. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Ik wilde absoluut geen pethedine injectie. Het enige wat ik daarover gehoord had van vriendinnen is dat je er alleen maar suf van wordt en dat wilde ik dus niet met de geboorte van mijn kindje

@mamanama; dat was ik ;)

Ik heb dus een epiduraal gehad, die opgetopt is op het moment dat we naar de ok moesten voor de spoedks. Ik heb ze dus echt in me voelen snijden, helse scherpe pijn, uiteraard was het wel iets verdoofd, maar niet alleen het geduw en getrek wat mij beloofd was. En als ze eenmaal met een spoedks begonnen zijn, stoppen ze ook niet zomaar. Zodra mn dochter eruit was ben ik platgespoten met morfine en heb er dus alsnog helemaal niks van meegemaakt.

Epudiraal tijdens het bevallen was toppie! Een keizersnede laat ik NOOIT meer doen met een opgetopte epudiraal. Laat ze maar een nieuwe spinale prikken! Maar ik ben op dit moment al bezig om te kijken of ik een geplande ks kan krijgen, met spinaal en genoeg tijd zodat ze pas beginnen als ik echt verdoofd ben, voordat ik dat geregeld heb ga ik niet zwanger worden!!! Ik heb er echt een trauma aan over gehouden.

19. basbousa

basbousa Bekend lid

6 jul 2009
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dan heb ik geen epidurale gehad misschien? Ik had namelijk een ruggeprik tijdens de bevalling en kreeg een spoedks. Die ruggeprik stond op 0 tijdens het persen, is onderweg naar OK weer aangezet en ik heb niets gevoeld van de ks. Had ik dan al een spinale ruggeprik, zeg maar? :(

20. EnBee

EnBee Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.147
    9
    38
    Ik heb een pethidineprik (met pethidine en phenergan (=slaapmiddel)) gekregen. Ik wilde geen ruggeprik omdat ik daar te bang voor was. De weeën bleven even 10 minuutjes weg, maar kwamen daarna terug. Toch voelde ik er íets minder van, maar dan ook echt maar iets. Tussen de weeën door heb ik gewoon geslapen. Zo gek, 1 minuut weeën opvangen en minuten slapen, dan weer 1 minuut weeën opvangen, en weer 5 minuten slapen. Zo is de ontsluiting wel heel snel gegaan (om kwart voor 1 de prik gekregen, en om half 4 bevallen, voor mijn gevoel zat er maar een half uurtje tussen, vooral ook omdat ik veel geslapen heb). Het hielp heel erg om te ontspannen, dat zeker, maar de pijn haalt het absoluut niet weg.

Het is ook niet zo, wat hier eerder beschreven stond, dat je er "niet bij bent" tijdens te bevalling hoor... Ik kan me alles nog herinneren. Je wordt er een klein beetje "wazig" van, maar op 't moment dat het echt gaat gebeuren ben je ook echt wel "wakker". Toen ik 8-9cm ontsluiting had, heb ik ook echt niet meer geslapen en was ik weer helemaal helder. Volgens mijn verloskundige kreeg ik een hogere dosis dan normaal, normaal was het volgens haar 0,5 ml(? ofzo) en ik kreeg 0,75.

Ik denk dat ik het de volgende keer weer zonder ruggeprik wil doen. De pijn was wel erg heftig, maar door de pethidineprik kon ik wel erg goed ontspannen.

Deel Deze Pagina