bevallen met 2 hernia's: angst

Discussie in 'De bevalling' gestart door Sabrinakenneth, 19 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sabrinakenneth

Sabrinakenneth Bekend lid

28 sep 2014
    565
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik had niet echt de intentie hier wat "ophef" rond te maken in mijn eigen bevalling, maar ik heb 2 hernia's eentje L4 L5 en een grote op L5 S1.
    Dit laatste heeft een druk op mijn rechter beenzenuw.

Adhv osteopathie - kine en rugoefeningen kan ik mijn pijn vrij goed in de hand houden dat ik "pijnvrij" kan leven hoewel dit acuut kan optreden op elke gegeven moment dat ik iets "fout" heb gedaan in m'n bewegingen.

De hele zwangerschap heb ik amper last gehad van rugpijn, zalig!

tot eergisteren.. ik heb iets gedaan (denk het omhoog dragen van een nieuwe salontafel via de trap)en heb zo enorm veel pijn weer in mijn rug.

ik kan elk moment bevallen maar heb er nu enorm schrik voor terwijl ik er eerst echt naar uitkeek, dit omdat ik een enorme angst heb voor de dubbele pijn.

ik wou zeker proberen om zonder epidurale te bevallen (ruggeprik)
    dit omdat:

- mijn gynaecoloog dit aanraad ivm mijn rug, ik moet overigens een cd meenemen met de laatste beelden van mijn MRI om te laten zien aan de anesthesist of ik überhaupt een ruggeprik MAG hebben...

- 2 ze bang zijn dat als ik niets meer voel ik sneller een 3de hernia kan bijpersen, terwijl je bij geen verdoving wel voelt of iets gaat of niet.

Zoiezo ook omdat ik met mijn kinesist goed gebabbeld heb over de mogelijke risico's van een ruggeprik.

ik besef dat dit een zeer zware opgave wordt omdat m'n gynaecoloog me al heeft verteld dat 70%van de zwangere vrouwen willen proberen te bevallen zonder ruggeprik maar 85% van de gevallen een ruggeprik toegediend krijgen op eigen vraag..

maandag is mijn "laatst" controle van 40 weken en ik ga eens serieus babbelen over het feit of een keizersnede geen veiligere oplossing zou zijn ivm mijn rug?
    Een derde hernia zie ik echt niet zitten omdat dit waarschijnlijk het einde van mijn werkcarriere betekend waar ik nu zit en wat ik graag doe. En ook de herinneringen van al de keren dat ik amper m'n urine kan ophouden door de pijn en "verlamming" in m'n rug ...

nu is mijn vraag:
    zijn er hier vrouwen die ook heftige hernia's hebben met uitstraling naar hun benen die ook natuurlijk bevallen zijn eventueel met of zonder ruggeprik en hoe hebben ze dat ervaren?

ik denk moest ik nu niets fout hebben gedaan de laatste dagen dat ik er niet over had wakker gelegen zoals nu maar dat het ergens ver in m'n achterhoofd zat, maar nu ik amper recht kan lopen en op punt sta te bevallen tussen nu en 1 week (denk/hoop ik) heb ik toch serieuze angsten.

2. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Hey,

Allereerst veel sterkte! Ik heb zelf geen ervaring hiermee, maar zo'n situatie vlak voor het bevallen lijkt me erg vervelend. Lucht je hart idd bij de vk. Hopelijk komen jullie er samen uit.

3. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Heel erg herkenbaar voor mij. Ik leef ook redelijk pijnvrij met hernia's, maar een verkeerde beweging of overbelasting en ik heb gelijk zenuwpijn in mijn been. Ik heb het gekregen toen mijn zoon 1,5 was, de afgelopen jaren was er met die rug echt geen optie voor een tweede kind. Ik ben vorig jaar wel even zwanger geweest, ik maakte me zooo'n zorgen over mijn rug en de zwangerschap en de bevalling. Helaas is dat een miskraam geworden. Nu sport ik me helemaal suf om mijn rug zo sterk mogelijk te maken voor een eventuele nieuwe zwangerschap. Mijn zoon is inmiddels ruim 4,5. Ik had het me allemaal heel anders voorgesteld maar ja, je hebt het niet in de hand zelf he.

Ik hoop dat het meevalt voor je. Misschien zou je kunnen denken aan een bevalling in bad of veel tijd doorbrengen op een baarkruk? Dat je rug het zo fijn mogelijk heeft en zo min mogelijk wordt belast.

4. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Trouwens als ik vandaag zenuwpijn heb door overbelasting, dan kan dat ook vrij snel weer overgaan. Probeer je oefeningen te doen en veel te rusten en met een beetje geluk duurt je bevalling nog een paar dagen en kun je daar nog pijnvrij aan beginnen. Ik heb ook weleens gehoord dat je je rugpijn echt niet meer voelt tijdens je bevalling omdat de weeen overheersen en de adrenaline. Kan me daar wel iets mee bij voorstellen. Succes!

5. Sabrinakenneth

Sabrinakenneth Bekend lid

28 sep 2014
    565
    0
    16
    NULL
    NULL
    dank je Zinaa.

ik loop al 5 jaar naar de opsteopaat elke 6 weken om de druk van m'n hernia's af te halen. Ik heb ook een gastric bypass operatie laten uitvoeren om af te vallen (30 kg) om m'n rug weer te ontlichten en normaal doe ik elke maandag avond een "core" oefening sessie waarbij ze zonder attributen enzv bij de kinesist met een groep mensen werken aan de natuurlijke corset van je lichaam (rug, buik, benen...) en dat hielp goed maar toen ik zwanger werd mocht ik deze druk niet meer uitoefenen op m'n buik en had ik er ook bang voor.

buiten "bekken kantelen" kan ik nu niet echt meer de juiste oefeningen doen. Deze ochtend nog naar de kine geweest en ze heeft me bindweefsel tape opgeplakt na een lichte massage. normaal moet ik dan ook op de waterbank (soort jet) en warmte kussens maar op m'n rug liggen is geen optie meer, ik wordt dan erg misselijk, pijn in m'n buik en m'n kindje begint dan echt erg te bewegen, ze zal het ook niet leuk vinden.

straks om 19u30 heb ik een afspraak voor controle 40 weken bij de gynaecoloog, en ga ik het eens aanhalen.. Zien wat hij zegt. maar ik vrees dat ze niet openstaan voor een keizersnede bv. (terwijl ik dit het liefst zou willen puur uit angst voor mijn rug) de pijn van de bevalling zelf heb ik weinig angst voor maar wel m'n rug.

zoals je zei kan het heel goed zijn dat je dan geen pijn voelt van je rug, maar ik ben er 100% zeker van dat de dag na je bevalling je wel echt afziet?!

6. coow89

coow89 Lid

30 jan 2010
    60
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoihoi,

Bij mij heeft de neuroloog met 28 weken zwangerschap een hernia vastgesteld op basis van mijn klachten (ik dacht dat ik bekken instabiliteit had). Waarschijnlijk tussen L4-L5 of L5-S1. Beeldvorming is ivm de kleine en een pacemaker ivm hartritmestoornissen helaas niet mogelijk, maar de neuroloog was 99,9% zeker.
    Klachten van de hernia worden de laatste 2 weken ineens veel erger (rechterbeen doet bijna niks meer en ontzettend veel pijn), ben nu 34+3 en begin me ook echt zorgen te maken over de bevalling.

Mijn gynaecoloog en anesthesist zijn nog in twijfel wat verstandig is met de bevalling (natuurlijk/keizersnede, ruggenprik of niet). Is er bij jou ook over keizersnede gesproken?

Sterkte!

Deel Deze Pagina