Sinds een ruime vier weken weet ik dat ik waarschijnlijk te vroeg ga bevallen. Met 24 weken was mijn baarmoederhals verkort en gezien mijn klachten zag het er naar uit dat ik die week zou bevallen. Wonder boven wonder ben ik nu 29 weken zwanger en ben ik thuis aan het afwachten, zoveel mogelijk plat op de bank. De wonderen zijn de wereld nog niet uit en artsen durven geen voorspelling te doen wanneer de bevalling start, maar wel hebben verschillende gynaecologen durven uitspreken dat ik de 38 weken niet zwanger ga halen. Ik houd dus rekening met alle scenario's en probeer meer te weten te komen over wat ons te wachten staat als het kindje inderdaad (ruim) voor 38 weken komt. Het ziekenhuis heeft uitgelegd wat er direct na de geboorte zal gebeuren met het kindje en we hebben tevens een rondleiding op neonatologie gehad. Daar de tip gekregen alvast een kolf aan te schaffen dus daar ben ik naar op zoek. Ook de babykamer is klaar, kleertjes zijn gewassen, vluchttas gepakt. Hoe ik ook probeer met praktische zaken enige controle te krijgen over de situatie, uiteindelijk heb ik dat natuurlijk verre van. Het kindje kan morgen komen, maar ook net zo goed pas over tig weken. Who knows. Meeste kans is dat het te vroeg komt en ik wil, ondanks alle angst voor een foute afloop, alles op alles zetten om 'het juiste' te doen en goed voorbereid te zijn op wat komen gaat. Hebben jullie uit ervaring tips voor mij? Praktische tips? Advies op emotioneel gebied? Alles is welkom. Hebben jullie bijvoorbeeld direct een geboortekaartje verstuurd of pas bij thuiskomst van het kindje? Is het waar dat de meeste premature kindjes pas mee naar huis gaan als ze rond de uitgerekende datum het goed genoeg doen? Zo probeer ik een beetje te zoeken naar hoop, realiteit, tips etc.. ✿ Alvast bedankt ✿
Ik ben met 29 weken bevallen. gelukkig op,tijd om de weeen te remmen en longrijping te krijgen. Zorg dat wanneer je wat voelt aan de bel trekt. Tas klaar en een camera. voor de rest afwachten. En je ondanks de angst niet gek laten maken.
O ja wij hebben iom de ic de geboorte kaartjes na twee weken verstuurd omdat onze dochter het goed deed. Het is en blijft een rollercoaster waar je je naar mijn idee niet echt op voor kunt bereiden.
Onze uk kwam compleet onvoorbereid met 34.5 dus heb nog wel tips Zorg er voor dat je tas klaar staat ( vergeet lipbalsem niet) alle kleertjes gewassen en wat kleine maten 50 kleiner en meer kan altijd, zorg dat het kamertje klaar is dat zorgt voor rust. Wij moesten nog een lamp ophangen. Zorg voor een fijne kruik eerst lekker voor jezelf en daarna voor je kleine. Wij hadden een sensy kruik maar die is uit de handel omdat ze het defect er niet uit konden halen (kon je niet meer opladen) nu hebben we er een van prenatal eigen merk. Binnen 6min een heerlijke kruik die 7 uur warm blijft zonder de zorgen van heet water. Kolven kun je ook huren voor thuis, in het ziekenhuis kun je die zelfs lenen voor de tijd dat je daar bent. Pak je rust na de bevalling, ik was 4 keer per dag bij uk om hem te verzorgen maar dat was best veel zeker met op en neer gaan. Ik kreeg uiteindelijk nog een blaasontsteking ( bleek achter , ik had zoveel pijn dat ik mijn hand niet op mijn buik kon leggen) neem bij twijfel tijdens maar ook na de bevalling contact op met je verloskundige. Zelf veel te veel bezwaard gevoeld om te bellen voor mijn gevoel voor niks maar achter af veeeeel eerder moeten doen. Neem veel foto's zo had ik uk nog een beetje bij me. Praat na de bevalling ook met je partner over hoe jij je voelt. Ik vond het bijv heel moeilijk om in erns geen buik te hebben en dat hij niet bij me was ( heeft nog steeds impact op mij, schrijf ik na 2.5 jaar met tranen in mijn ogen). We hadden meteen een foto afgedrukt om op het nachtkastje te zetten. In het ziekenhuis kreeg ik meteen een foto voor op mijn nachtkastje in het ziekenhuis. Wij kregen een map op de neonatologie om dingen in te schrijven en dat is wel heel fijn omdat het zoveel is wat je meemaakt en het zo makkelijker op een rij kan zetten. In het ziekenhuis houden ze de uitgerekende datum aan maar als het goed gaat gawt je kindje eerder mee. Onze uk werd heel erg geel en heeft een paar dagen met een lamp gelegen, verder was hij te moe om zijn flesje leeg te drinken ( mijn lijf was niet voorbereid en kon geen borstvoeding geven, heb ook geen last gehad van stuwing) Bij ons in het ziekenhuis hadden ze een thuisproject en kon onze uk met sonde mee naar huis om zo toch zijn melk te drinken. We kregen begeleiding van de kinderthuiszorg en die kwamen wanneer hij de sonde eruit had getrokken. Uiteindelijk 10 dagen ziekenhuis en 1 week sonde, anders had hij dus 7 dagen extra in het ziekenhuis moeten liggen. Neem nu echt je rust en probeer echt nauwelijks wat te doen, elke dag dat je kindje zit is mooi, misschien tijd voor je hobby? Misschien netflix, breien, haken voor je kleintje? Kleuren?
Dankjulliewel! De vluchttas en babykamer zijn er beiden helemaal klaar voor. Dus wat dat betreft ben ik voorbereid, maar inderdaad: in hoeverre kan je je voorbereiden op een storm waar we deels al in zitten? Ik probeer rustig te blijven en vooral te kijken naar alle ervaringen van mensen waar het goed is afgelopen. Dankje voor je tips Owly, ik had nog niet eerder gehoord van een oplaadbare kruik. Bedoel je deze? Prenatal - Alles voor de verzorging van jouw baby online kopen! | PRENATAL.NL - Kruiken en kruikenzakken online kopen! | PRENATAL.NL - ISI - ISI mini elektrische bedverwarmer Ik doe nu steeds een gelpack in de magnetron om te pijn te stillen in rug en buik, maar die koelt zo ontzettend snel af
Ik kwam met 33 weken in het ziekenhuis terecht.Thuis was nog niet alles klaar,wel de geboortekaartjes hadden we al zover mogelijk klaar. Met 35 weken is zoontje geboren,moest naar de neonatologie. Ik lag uiteraard op de kraamafdeling en mocht niet alleen uit bed. Aangezien niemand mij had verteld/aangeboden had om mij naar ons kind te brengen heb ik liggen wachten totdat om 11 mijn man kwam.Zoon is snachts geboren en man is na een dag werken en bevalling uiteraard naar huis gegaan smorgens vroeg om te slapen. Ik heb me zo hulpeloos gevoeld en achteraf hoorde ik van een verpleegster dat iemand mij in een rolstoel naar ons kind had kunnen brengen. Vraag zoveel mogelijk, zeg waar je mee zit. Uit ervaring weet ik dat mij heel weinig is verteld. Een boek/schrift om alles in op te schrijven wat er gebeurt met de kleine. Het is nu 4 jaar geleden maar ik lees het af en toe nog weleens door.Heel fijn want een hoop ben ik vergeten. Zoon mocht na 16 dagen mee naar huis omdat hij het zo goed deed. Sterkte!!
Dankje, wat jammer dat het zo is gelopen bij je. In elk ziekenhuis is dat inderdaad de beste tip die je patiënten mee kunt geven: vraag. Ik hoop het wanneer het nodig is ook te kunnen en niet teveel te twijfelen. Al heb ik inmiddels ook wel wat oefening gehad daarmee.. Ik hoop gewoon dat het ziekenhuis waar ik ga komen niet te makkelijk het kindje laat komen als het te vroeg is, ongeacht hoe veel knappe koppen er ook in het neo team zitten. Ik merkte dat vier weken terug wel, dat het ZH klaar was om ons kindje te ontvangen, terwijl ik nog in de modus was van alles op alles zetten om de bevalling tegen te gaan. Die strijd is toen gelukt en hopelijk lukt dat opnieuw als de bevalling zich te vroeg in lijkt te zetten. Maar wel jammer om te moeten strijden voor behoud van de zwangerschap als medici gerust is in 'laat maar komen, we hebben hier de juiste zorg'.
Goed van je dat je toen hebt doorgezet! Wij hebben meegemaakt dat de arts koste wat koste een VWP wilde doen bij mij.Echt heel erg dwingend was hij totdat mijn man vroeg of hij de aandoening/beperking kon verhelpen wanneer we het zeker wisten door de VWP.Uiteraard niet dus toen stopte hij met pushen. Onze zoon moest een operatie ondergaan zsm na de geboorte.Wij hebben in week 25 ongeveer van de zwangerschap een gesprek met de chirurg gehad daarover. Aangezien een en ander langs me heen is gegaan was me bij mijn opname beloofd dat de chirurg nogmaals zou komen voor een gesprek. Ik heb er elke dag om gevraagd,2 weken lang maar ze kwam niet...en mijn man mocht van mij niet gaan "zeuren" (had hij het maar wel gedaan). Uiteindelijk nadat mijn vliezen gebroken waren en ik even snel nog onder de douche was geweest zat ze naast mijn bed. Ik heb haar gezegd dat ze net op tijd was maar achteraf had ik zoveel meer willen zeggen. Vanaf die dag kwam ze elke dag langs. Op neonatologie waren ze heel erg lief en begaan. Ik ging eerder dan zoontje naar huis en ik mocht zoveel bellen als ik wilde. Maar ook zoiets, pas na 2 dagen bood een verpleegster aan om te buidelen.Ik dacht dat dat niet kon ivm zijn operatie de dag ervoor maar dat had ik dus moeten vragen. Dus idd, al lijkt het nog zo onbenullig, vragenvragenvragen.
De meeste tips zijn al gegeven zie ik. Stichting EarlyBirds maakt prachtige foto's van te vroeg geboren kindjes. Volgens mij gratis of tegen kleine vergoeding. Zou ik erg blij mee zijn geweest. Verder heel veel succes.
Stichting Earlybirds komt inderdaad gratis foto's maken. Heel erg mooie foto's, ben blij ze te hebben. Home — Stichting Earlybirds Fotografie Succes en sterkte de komende tijd!
Ik heb begin dit jaar ongeveer hetzelfde meegemaakt. Met 24 weken was mijn baarmoederhals nog maar 1,6 cm terwijl deze met 20 weken nog 4 cm was. Toen waren de artsen ook bang voor een vroeggeboorte, gelukkig bleef deze uit. Ik heb toen nooit de indruk gekregen dat ze zoiets hadden van laat maar komen want de zorg is zo goed. 24 weken is veels te vroeg en de kansen zijn dan echt niet goed. Ze zeiden juist; elke dag erbij is al een hele grote winst. Er bestaat geen betere couveuse dan de baarmoeder. Uiteindelijk met 28 weken weer opgenomen, mij. Baarmoederhals was toen nog maar 7 mm en kreeg twee longrijpingsprikken. 3 weken later met 31.3 is onze zoon geboren. En bij deed het meteen super goed. Hoefde geen extra zuurstof of cpap of wat dan ook. Gelukkig geen infectie opgelopen, heeft alleen 2 dagen onder de lamp gelegen ivm geel zien, maar daar hebben op tijd geboren babies ook weleens last van. Met 36.4 weken mocht hij naar huis. Inmiddels is hij 8 maanden en hij ontwikkeld zich helemaal volgens het boekje. Een kolf kan je vaak in het ziekenhuis gebruiken en anders kan je er een huren via de thuiszorg. Ik gebruikte de medela symphony en later thuis de medela freestyle. De symphony is echt een kolf die je nodig hebt om de productie op gang te brengen. Probeer zo rustig mogelijk te blijven onder de situatie. Je kan zelf niks anders doen dan rustig aan doen en hopen op het beste. Hoe meer stress hij hebt hoe slechter dat voor de baby is. En 29 weken is al zo'n wereld van verschil met 24 weken. Ook als de bevalling eenmaal echt begint probeer dan je dan niet te verzetten. Wij hadden meteen geboortekaartjes verstuurd maar dat kwam mede doordat her zo goed met hem ging. Heel veel succes nog in deze spannende periode en houd in gedachten dat elke dag winst is en de overlevingskansen met dit termijn al heel goed zijn! En houd ons op de hoogte. Ik zal aan je denken!
Hoi evia, Wat fijn dat je al een paar weken verder bent kunnen komen! Ik hoop dat er nog wat weekjes bij mogen komen. Zelf ben ik twee keer te vroeg bevallen. De eerste keer was het plots, waardoor we echt niets klaar hadden, we hadden zelfs nog geen naam. De geboorte kaartjes hebben we weg gedaan toen hij in het streekziekenhuis lag, toen hadden we er rust voor om het uit te zoeken en we wilden een mooie tekst op het kaartje. Een kolf voor thuis is inderdaad al wel handig, omdat je 's nachts ook moet kolven als je eenmaal uit het zkh ontslagen bent en dat is in een academisch zkh echt al hee snel, heb er beide keren twee nachten mogen blijven! Stichting earlybirds is echt top! Je hebt mijlpaal kaarten voor prematuren, ook heel leuk, een babyboek voor prematuren, staan vragen in zoals welke onderzoeken heb ik deze week gehad en was papa bij de bevalling (is het niet zo pijnlijk als de normale boeken). De tweede zwangerschap waren we iets voorbereid op een evt vroege bevalling en door strikte controle dus ook in het zkh beland en longrijping en remmers gekregen. Ook deze keer het kaartje weggedaan toen hij van de NICU af was. Beide mannen hebben het heel goed gedaan en hebben gelukkig geen hele grote problemen gehad. Wel de gebruikelijke zoals ademondersteuning nodig hebben, transfusies, hersenbloeding, fototherapie etc etc Schrijven dat is btw ook echt belangrijk, ben zo blij met m'n schriften, kan dingen wat beter plaatsen die ik vergeten ben. Bij de eerste ben ik veel kwijt en dan heb je dus gaten in het verhaal. En begin ook echt meteen met schrijven, want inhalen lukt niet goed!
Dankjullie Loontje en Droomertje. Toen ik in het ZH kwam was ik 24 en tegen de tijd dat de longrijping er in zat en de weeenremmers werden gestopt was ik 25 weken. Ze merkten bij mij zo'n angst en verzet tegen een te vroege bevalling, dat ze denk ik daarom probeerden uit te leggen dat hij of zij echt wel goede kansen had als het nu zou komen. Enige wat ik wilde is meer remming en mijn kind langer dragen. Meer remming kreeg ik niet, maar gelukkig mag het langer dragen tot nu toe wel. Heel ontspannen de bevalling in gaan zal niet lukken vrees ik. Vorig jaar ben ik heel onverwachts te vroeg bevallen met 23 weken en hebben ze onze dochter niet kunnen/mogen redden. Er kwamen tijdens die bevalling ook allerlei complicaties doordat er niets bijgehouden of gecontroleerd was. Ik ben dus bang dat wanneer die bevalling komt, dat er een herhaling volgt van vorig jaar: met slechte afloop. Tijdens het afwachten lukt het wel steeds vaker om uit te zien naar een goede afloop hoor, maar toch. Het blijft een dubbele situatie. Wat fijn Droomertje dat je zoon het zo goed heeft gedaan en nu ook nog zo goed ontwikkelt. Volgende week komt hier de freestyle binnen, dus qua kolf ben ik dan ook voorzien En @Loonertje, je reactie geeft me hoop. Tegelijkertijd klinkt het eng dat dat de gebruikelijke behandelingen zijn. Maar we kunnen niets anders dan afwachten en uiteindelijk (laten) doen wat nodig is. Het schrijven heb ik heel veel gedaan sinds vorig jaar en dat blijf ik zeker doen, wat kan dat helpen he . Misschien start ik wel een blog op waar ook mensen om ons heen door bij kunnen blijven.
In 2013 ben ik een zoontje verloren na 25 weken zwangerschap. In 2014 met 29 weken bevallen van een dochter. wel twee longeijpings prikken gehad. ze is nu 2.5 jaar. ze heeft alleen cpap gehad. bij mij gaven ze destijds AAN dat wanneer de longrijping voldoende ingewerkt was ze niet meer remde om dat dit een flinke boost geeft.
Nog aanvullende tips: Zorg dat je vriezer en voorraad kast goed gevuld zijn. Wat ik bij vrienden heb gezien is er echt geen tijd voor boodschappen. En bij vrienden was de criteria om naar huis te mogen: Boven 2 kilo Zelfstandig kunnen ademen zonder problemen, dipjes etc. Alle flessen (bijna) leeg kunnen drinken Zichzelf op temperatuur kunnen houden Veel succes en sterkte!
Ga je in het zelde ziekenhuis bevallen als waar je met je eerste ook bebevallen bent. Bespreek in ieder geval het je verleden. mijn ervaring is wel dat er echt naar je geluistert word en aandacht besteed. onze dochter is na de geboorte door de zelde neonatoloog opgevangen als ons zoontje. Ze heeft op de zelfse unit gelegen. Iedereen wist dat dit onze tweede was. Toen onze dochter even flink verkouden was op de ic was dit voor ons erg zwaar. Maar steeds kwam er een arts langs die keer op keer vertelde dit speelt er maar ze doet t goed en we maken ons geen zorgen.
Wat verdrietig dat je je zoon missen moet . En wat goed te horen dat je dochter later kwam en nu 2,5 jaar is. Wat is cpap? De longrijping is idd een belangrijk onderdeel. Een gyn durfde zelfs uit te spreken dat een kindje met 25 weken en longrijping meer kans heeft dan bijvoorbeeld een kindje van 28 weken zonder longrijping. Ik heb vier weken geleden de longrijp prikken gehad. Mocht ik op korte termijn bevallen dan gaan ze overleggen of ze me opnieuw een dosis geven of dat ze het zonder 'extra' longrijping doen. We merken wel dat de mening over longrijping per gynaecoloog heel verschillend is, dus is ook maar net wie je aan je bed krijgt.. Tot 32 weken zouden we met een bevalling iig in een academisch ZH komen en na 32 weken weet ik niet zo goed. Ik zou dan alsnog naar een AZH willen denk ik, maar ik kan de toekomst niet voorspellen he..
Fijn dat het goed gaat met je dochter! Jullie ervaringen geven me goede hoop Ik ga (thank God) in een ander ZH bevallen dan waar ik vorig jaar ben bevallen. Of in het ZH in eigen plaats, waar ik tot nu toe wekelijks begeleid word. Of in een academisch ZH, waar ik vier weken terug opgenomen ben geweest. Tot 32 weken kom ik zowiezo in dat AZH terecht en na 32 weken zo indien nodig het ZH in eigen plaats het aan kunnen. Het gesprek met het AZH heb ik destijds al gehad, al weet ik niet of dat opgeslagen is, wat ik nodig heb tijdens de komende bevalling. Het gesprek in het ZH hier heb ik nog niet gehad, bevallingsplan bespreken etc. Dat gaat wel komen ergens in de komende weken.
Ja dat is hem! Blijft zo lang warm, ik gebruik het zakje niet dat is zo'n gedoe. Ik knoop er een hydrofiele doek omheen. Vanavond ligt hij weer heerlijk in mijn bed.