Endometriose tijdens en na de bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door bbxx, 13 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bbxx

bbxx Niet meer actief

Na maar liefst 16 rondes eindelijk zwanger van onze 1e geworden, die maanden waren hels. Steeds weer die terugkerende menstruaties, welke door mijn endometriose qua pijn niet te harden waren. Ik kon tijdens die dagen gewoonweg niet functioneren.

Wat heerlijk is het nu om even niet meer te menstrueren. Even geen pijn. Maar langzaam begin ik me nu zorgen te maken.

Hoeveel pijn krijg ik straks wel niet na de bevalling. Dat is immers een zeer langdurige menstruatie? Toch?

Ook heb ik gelezen dat vrouwen met endo vaker te vroeg bevallen. Was dat bij jullie ook zo?

Ik kan er weinig over vinden en heb behoefte aan informatie van ervaringsdeskundigen.

Hoe was jullie verloop tijdens en na de bevalling met endometriose?

2. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Ik ben zelf 2x bevallen (keizersnee) en heb ook endometriose. Tussen de beide zwangerschappen heb ik een buikoperatie gehad ivm endometriose. De gyn gaf aan dat de endometriose al in een ver stadium was.

De bloeding na de bevalling, daar heb ik geen last van gehad. Vaak is de endometriose een jaar na de bevalling niet zo actief en heb je er minder last van. Ik had er zelf geen last van. Maar na een jaar wist ik dat het weer actief terug was gekomen. Nu slik ik de pil en ben gelukkig pijnvrij.

3. bbxx

bbxx Niet meer actief

Dankjewel voor je reactie! Wat was de reden voor je keizersnedes?Ik heb namelijk ook gelezen dat er bij vrouwen met endo procentueel gezien meer keizersnedes plaatsvinden.

Beide zwangerschappen ook volledige termijn uitgezeten?

Ik wil liever niet meer aan de pil, voel me goed zonder die hormonen, maar ja als het moet voor de endopijn..dan is dat helaas maar zo.

Fijn dat je nu pijnvrij bent!

4. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Ik wil ook liever niet aan de pil. Maar ik sliep erg slecht door de pijn. En ik wil wel een uitgeruste moeder voor mijn kinderen zijn. Zag dat een koperspiraal geen hormonen bevat. Maar weet dan niet hoe het met de pijn is als je wel ongesteld bent.
    Wel is het zo dat je met de pil de endo stillegt of het is minder actief. Als je erge endometriose hebt dan kan het zijn dat er van binnen wel schade komt. Mijn linker eierstok is van buiten aangetast. Nog een geluk dat die het nog wel doet.

1e bevalling was met 36.5 week. Vliezen braken ineens. Wel had ik een hogere bloeddruk. Ik had al 7cm maar zoon kwam niet door geboortekanaal. Daarom dus een ks.

Bij de 2e hebben ze dochter gehaald ivm hoge onderdruk. Was toen precies 39 weken. Inleiden was niet mogelijk omdat alles nog potdicht zat.

5. Diana1977

Diana1977 Actief lid

29 mrt 2011
    115
    0
    0
    verkoopmedewerkster
    zuid-holland
    Ik was daar ook erg benieuwd naar toen ik zwanger was, maar het is me echt meegevallen die pijn na de bevalling en ik heb toch best veel bloedverlies gehad. Ik ben ingeleid met 41 weken en het is een keizersnede geworden omdat ik niet meer ontsluiting dan 5 cm kreeg. Ongeveer 2 maanden na de bevalling heb ik een mirenaspiraal laten plaatsen maar omdat ik maar bleef menstrueren heb ik na een maand of 6 het nog een paar maanden in combinatie met de pil gebruikt. Toen was mijn lichaam aan de mirena gewend en bleef mijn menstruatie gelukkig weg.

6. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Ik heb ook geen last gehad vd bloeding na de bevalling.
    Ik wacht nu op mijn menstruatie. Zal mij benieuwen of ik er veel last van ga krijgen.
    Dan nog nadenken over anticonceptie. Liefst zo weinig mogelijk hormonen, maar ja.

7. Nientjje

Nientjje Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    Ik heb ook endometriose en heeeeeeel veel pijn gehad tijdens menstruaties, dus kan je ook wel wat info geven.
    Ik ben met 40w2d bevallen, dus niet te vroeg.
    Wat ik heel heftig vond tijdens de bevalling is dat de pijn van de weeen hetzelfde was als de endopijn die ik elke maand had, daar was ik heel erg van van slag en emotioneel van, dus misschien iets om je op voor te bereiden, dan valt bevallen miss best nog wel mee ;). En de weeen deden eigenlijk niet eens meer pijn dan die rotte endo pijn (alleen de persweeen wel).

Ik ben best snel aan de pil gegaan op advies van de gyn, omdat ik ook bang was voor de endopijn en nu voel ik wel dat ik een cyste heb maar die helse pijn is nog niet terug (klop ik wel meteen af ;)).

8. bbxx

bbxx Niet meer actief

Wauw dames, wat fijn dat jullie je ervaringen zo met mij willen delen!! Hier kan ik echt iets mee. Ook erg fijn dat het de meesten van jullie wel is meegevallen.

9. musicalfan

musicalfan Fanatiek lid

7 mrt 2009
    2.279
    0
    0
    Hoi

Hier mijn ervaring. Na alles verloren te zijn door die stomme endo, godzijdank na jaren het mooiste wondertje mogen krijgen.

Mijn zwschap was alles behalve relaxt. Veel bloedingen e.d. gehad en endopijnen. Liep verdorie nog het merendeel van de zwschap met maandverband:(
    Idd, wat nien schrijft, erg emotioneel omdat ik de weeen minder erg vond dan de menstruatiepijnen die ik ervaar. Tuurlijk zijn weeen niet leuk (en zeker niet als je een weeenstorm hebt en in 1 uur van 1 naar 10 cm ontsluiting gaat), maar ik dacht dat het veel erger zou zijn. En ik heb bijna dagelijks "weeen" voor mijn gevoel. Nu weet ik dat dit voor mij dus echt zo is. Helaas.

Mijn dochtertje kwam wel te vroeg met 33wk4dgn. En een keizersnede ivm stuitligging, maar dus wel eerst weeen doorstaan en persdrang gehad.

Na de ks lang bloedverlies gehad, ook ondanks de pil. Ik ben helemaal klaar met de endo en hard op zoek naar DE arts die mij wil helpen om alles eruit te laten halen (ik denk daar zeker niet te licht over). Mijn leven wordt door de endo negatief beinvloed, ik voel me gezegend met mijn wondertje (bam-moeder) en kies nu voor mezelf en mijn meiske. Ik wil niet nog 20 jaar zo doorlopen voor ik in de overgang kom. Met alle operaties, hormonen en pijnstilling. Het is voor mij echt klaar. Alleen artsen zijn niet zo happig op verwijderen. Maar dat komt wel goed hoop ik tzt.

Geniet van je zwangerschap en hopelijk valt alles straks mee. Ik had overigens ook gelezen over vroeggeboortes, maar de endomeiden waar ik mee schrijf bevielen over het algemeen rond de 40 weken.

10. bbxx

bbxx Niet meer actief

Dankje musicalfan, jeetje wat een verhaal. Bij mij zit de endo op mijn baarmoederbanden en douglasholte. Misschien dat de locatie nog verschil maakt, maar ik heb gelukkig nu tijdens de zwschap geen pijnklachten van endo-achtige aard en ook geen tussentijds bloedverlies. Wat jammer dat je daarom niet echt van je zwschap hebt kunnen genieten zo. Ik wens je veel succes en hoop dat je snel weer een normaal leven kunt leiden zonder pijn!

Deel Deze Pagina