Beste mama's, Als alles goed gaat zal ik in mei bevallen van ons tweede kindje. Deze bevalling zal in het ziekenhuis gebeuren omdat ons eerste kindje met een keizersnee is geboren. Nu vertelde de gynaecoloog mij dat de hartslag van het kindje in de gaten zal worden gehouden met elektroden... Ik schrok hier wel een klein beetje van! Doet het inbrengen van elektroden pijn? (vast niet zo veel als weeën, denk ik maar...) En is het lastig om met elektroden te bevallen? Hoe zijn jullie ervaringen? Groetjes
van dat inbrengen heb ik niks gemerkt. wat ik wel vreemd vond is dat ze het in het hoofdje van de baby draaien. was verder niets moeilijks aan. als ik wou douchen ofzo koppelden ze alles even af en had je alleen wat kabeltjes tussen de benen hangen.
Volgens mij is het vrij standaard in een ziekenhuis om dat te doen. Bij ons werd het in ieder geval ook gebruikt. En naderhand heb ik weleens zitten denken 'gôh, wanneer hebben ze dat eigenlijk aan/ingebracht?' Dus ik zeg pijnloos. Alleen heeft je kindje er wel heel even een raar plekje van op zijn/haar hoofdje. Bij mij hebben ze het volgens mij pas aangebracht tijdens (of heel kort voor) mijn persweeen en tijd om tussendoor nog te douchen ofzo was er dus niet, dus met dat afkoppelen heb ik geen ervaring.
Hier hebben ze de electrode geplaatst op het hoofdje toen ze me toucheerde en nogmaals mijn vliezen braken. Voelde er verder nix van, is gewoon een draadje dus je merkt er nix van tijdens het bevallen...
Bij mij precies hetzelfde verhaal. Ook de vorige keer een ks gehad dus nu verplicht in het ziekenhuis bevallen. Die electroden lijken me voor mij niet zo erg. Maar ik vind het juist erg vervelend voor het kindje. Ik heb wel eens gelezen dat dit erg pijnlijk is voor de baby. Zou ook liever zonder dit willen, of pas laat. Ze kunnen hartslag van het kindje toch ook op het CTG in de gaten houden? Stel je voor iemand duwt/prikt je zo'n ding in je hoofd...brr. Nee vind er niks aan...
Vind het trouwens wel lastig...moet ik hier dan nou voor op mijn strepen staan als het CTG nog steeds goed blijkt te zijn. Tja ben er onervaren in, arts zal het aan de ene kant wel beter weten. Aan de andere kant. Ik weet ook hoe het werk in een ziekenhuis (werk er zelf ahum..) soms kan het ook makkelijker wat voor de patiënt niet altijd prettiger is...
Ik heb het inbrengen an sich ook niet gevoeld, maar het toucheren deed toen wel heel erg zeer omdat Lucas nog niet ingedaald was... De gyn wilde wel even voelen hoe hoog het hoofdje lag... ... duss... Qua elektrode: ik heb er bij Lucas op zijn hoofdje niks van gezien, maar hij had een vacuumpomp-plek, dus wie weet zat dat er overheen. Bij mij vertelden ze dat een elektrode veel adequater is qua controle van het hartje. Bij de CTG moet dat meet-ding precies boven het kindje blijven liggen, wil het de hartslag goed meten. Stel dat je kindje nog beweeglijk is of om de as draait (zoals die van mij), lijkt het dus telkens alsof de hartslag wegvalt, terwijl dat niet zo is. Dat kan ook weer onnodige paniek geven, zoals je begrijpt. Tja... ik weet niet precies in hoeverre je hier een halszaak van moet maken. Een bevalling zelf is tenslotte ook niet niks voor een kind... ik vraag me af in hoeverre die elektrode een extra belemmering is, maar goed, ik ben natuurlijk ook een leek! Wellicht nog even navragen als je weer op controle moet?
Ben er pas geweest. Maar idd goed om alvast na te vragen de volgende keer. Mocht het zo zijn dat het toch gedaan moet worden weet ik wel al waarom. Kan ik me er alvast op voorbereiden.
Hier heb ik ook niks van de elektrodes gemerkt.. Hier bleek de CTG net niet goed genoeg te werken (ik bewoog teveel bij de weeen blijkbaar). En de hartslag leek wel iets te dalen. Met de electrode bleek inderdaad vaak naar beneden te gaan tijdens de wee. Dus dat werd wat haast maken..
De electrode is bij mij tijdens een wee ingebracht... De wee deed zeer maar voor de rest weet ik het niet hahahaha Na een uurtje zakte de hartslag van Noah zo diep tijdens weeën dat ze me naar de ok gerend hebben voor een spoedks dus de bevalling zelf weet ik niets van...
Hier ook electrodes en druklijn enz gehad en kan me niet eens herinneren wanneer ze dat aangebracht hebben. Zoonje had wel de eerste dagen wondjes op zijn hoofd. Hoewel sommige wondjes waren veroorzaakt door de micro bloedonderzoeken - klein sneetje in hoofdje baby om bloed af te nemen om te zien of het nog goed gaat met de kleine. (die onderzoeken deden trouwens wel pijn overigens)
Wat fijn om te lezen dat het redelijk normaal is en dat het inbrengen geen pijn met zich meebrengt... ik dacht als leek dat ze de elektroden 'gewoon' op het hoofdje plakten... maar niet dus... Ai...
Bij mij hebben ze twee elektrodes ingebracht. Ik weet nie welke van de twee de vastgeschroefd" hebben". ik denk de laatste want toen hadden ze het over het nauwkeuriger meten van de weeën en zijn hartslag. Ik vond beide keren erg vervelend want het gebeurde tijdens een wee. Ik had mijn weeën niet goed onder controle dus dat was vervelend. hij heeft er een klein wondje op zijn hoofdje aan overgehouden en de eerste twee dagen had hij last van zijn hoofd, maar dat komt door het persen denk ik en niet door het aanbrengen van de elektrode.
Ik heb er niets van gemerkt. Ze deden het in haar hoofdje (dat was wel een raar idee, zag het toen ze geboren was) en toen hoorden we direct haar hartslag en kon de band van mijn buik af. Wat wel apart was, ze lag niet goed tijdens de bevalling. Eigenlijk wilde de verloskundige dat ik op mijn zij ging liggen zodat ze misschien goed zou draaien, maar ik wilde dat echt niet.. te pijnlijk. En tijdens de bevalling voelde ik opeens dat draadje goed draaien. Toen zei ik iets van "volgens mij ligt ze nu wel goed, voelde het draadje draaien". En ze lag inderdaad goed daarna Maar uh, je voelt er dus niets van volgens mij!
Ik heb ook niets gevoeld, sterker nog, ik hoorde na de bevalling pas dat sem draadjes op zn hoofd had haha
ik heb er niets van gemerk en je kindje heeft er echt geen last van de gynn heeft alles later zijn en het is z'n miniscuul haakje wat op zijn hoofd gaat. de hielprik vond ik veeeeeeeeeel erger hahaha
HAHA De hielprik vond ik dan weer niks aan bij mijn zoontje. Is misschien meer het idee dat zo'n kindje niet weet wat er allemaal gebeurd. Je het niet kan troosten. Zal anders eens aan de gyn vragen of hij zo'n "haakje" heeft bij volgende controle zodat ik het zelf al kan zien.