Ik ben verloskundige en ik heb geregeld caputelektrodes (zoals deze dingen heten) ingebracht. Het inbrengen gebeurt bij een vaginaal toucher. Toucheren gebeurt met 2 vingers. Tijdens het toucher wordt er een stokje over de twee vingers geleid richting het hoofdje van de baby. Daar wordt het stokje tegenaangeduwd en een kwartslag gedraaid. Dan zit er een soort spiraaltje/veertje in de hoofdhuid van je baby. Dit is zo klein dat de baby's er geen last van hebben. Ik heb het wel eens in het topje van mijn wijsvinger gedraaid, en ik voelde er praktisch niks van. Bij een medische bevalling (in het ziekenhuis onder leiding van 2e lijns verloskundige / arts-assistent / gynaecoloog) wordt er praktisch altijd gebruik gemaakt van zulke electrodes. Ze zijn een stuk nauwkeuriger dan de uitwendige registratie. De uitwendige registratie verliest wel eens het signaal als je zelf beweegt of als de kleine beweegt. Het geeft dus vaak ook wat meer bewegingsvrijheid; je kan zitten op een stoel naast het bed of staan naast het bed. Iets wat met uitwendige registratie vaak niet mogelijk is. Heeft een van jullie meer vragen? een PB kan altijd!
Hier ook electroden op het hoofd van mijn zoontje. Ik heb van het inbrengen niets gemerkt, dat werd meteen gedaan toen mijn vliezen gebroken werden. Maar ook electrode verloor soms signaal, dat vond ik toch wel eng. Gelukkig lag het aan de apparatuur, niet aan de hartslag van mijn zoontje.
Bwoe, dank je wel voor je duidelijke antwoord!! En ik begrijp ook uit de verhalen dat je 'losgekoppeld' kan worden? Ik zou dus, als ik nog zou willen, in bad kunnen? Of douchen?
Ja, je kan er gewoon mee dochen. Worden de draadjes van het apparaat afgekoppelt. Uiteraard blijven ze wel zitten. Ik heb eerst aan de CTG gelegen, maar om de 5 minuten sloeg dat ding op alarm omdat mijn dochter aan het bewegen was, en dan was dat apparaat de hartslag kwijt. Bij mij hebben ze het ingebracht zonder weeën, en voelden er niet veel van. Ook een ander draadje hebben ze ingebracht om de kracht van de weeën te meten. De weeën meter hebben ze eruit gehaald met de persweeën, en volgens mij toen het hoofdje stond ook de electrodes. Mocht er gewoon mee onder de douche. Alleen plassen op het toilet vond ik even lastig, om de boel onder schoon te vegen. Tja, had een handdouche bij de hand, maar wilden toch even een papiertje er lang halen
Ik heb het ook gehad... heb van het inbrengen eigenlijk weinig gevoeld. Vond het erger voor ons meisje. . Tijdens de weeen was er geen acticiteit meer te meten, dus moest er een nieuwe op! Dat vond ik wél erg!! Vind het trouwens nog steeds bizar dat ze zo'n draadje in het hoofdje draaien...
Ik heb er helemaal niets van gemerkt.. ze hebben het wel gezegd dat ze het op het hoofdje gingen plaatsten maar ik heb hier niets van gevoeld.
Bij ons moesten ze tot 3 keer aan toe een nieuw draadje plaatsen omdat hij steeds losschoot. Ik heb er niet veel van gevoeld, ons zoontje had wel 3 korstjes op zijn hoofdje. Het lijkt wel zielig, maar volgens mij merken ze er niet zoveel van. Het is idd wel veel fijner dan registratie via een CTG. Daar zat ik eerst op aangesloten, maar door een weeënstorm wist ik niet hoe ik het had en was dus steeds aan het kronkelen dus die electrodes bleven voor geen meter zitten met als resultaat constant een alarm.
Finn kreeg ook elektroden op zijn hoofd nadat mijn vliezen waren gebroken. Ik heb eigenlijk niet eens gemerkt dat die elektroden op zijn hoofd zijn gezet. Het enige nadeel aan die elektroden is dat ze een bloeding op het hoofdje kunnen veroorzaken vooral wanneer er een vacuumpomp aan te pas komen. Daarom krijgen ziekenhuizen vanaf 2012 ook de mogelijkheid om een nieuw soort pleister aan te schaffen die ze op de buik van de mama kunnen plakken om zo de hartslag van de baby in de gaten te houden.
Ik heb er zelf niets van gemerkt sem had wel een korstje op zijn hoofd. Bij mij was de hartslag moeilijk te meten dus vandaar zo
Onze meid heeft ook een elekotrode op haar hoofdje gehad, ik heb er niets van gevoeld (van het inbrengen) en ons meisje had ook geen korstje oid op haar hoofdje door de elektordes. hier dus prima gegaan. Groetjes!