Bevallen in het ziekenhuis met een mondkapje op

Discussie in 'De bevalling' gestart door Dubbelfris, 20 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dubbelfris

    Dubbelfris Actief lid

    19 apr 2020
    318
    282
    63
    Vrouw
    Hi dames,

    ik vroeg mij af of er onlangs iemand in het ziekenhuis is bevallen waar het verplicht was een mondkap te dragen tijdens de bevalling?

    Ik was laatst bij mij vk voor controle en had wat vragen betreft bevallen in het ziekenhuis in deze vreemde corona tijd.
    Zij vertelde dat sommige ziekenhuizen eisen dat je met een mondkapje op bevalt...
    Ik ben hier best van geschrokken. Zeker gezien het feit de besmettingen alleen maar gigantisch oplopen en ik niet echt verandering zie komen binnen nu en 10 weken.
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Kan mij voorstellen bij controles tussendoor dat je even kort mondkapje op doet. Tijdens het persen zal dat vast niet zijn. Zodra ze uit de kamer zijn kun je mondkapje weer af laten
     
  3. Kikki1

    Kikki1 Actief lid

    28 aug 2017
    130
    40
    28
    Vrouw
    In mijn zkh is dat niet zo. De gene die gaat bevallen hoeft geen mondkapje op. Ik denk wel op de momenten op de gang (bij binnenkomst bijv) maar dat is niet zo erg. De mensen om je heen passen zich aan en dragen een mondkapje. Man mag ook gewoon mee. Bij klachten wordt hij dan helemaal ingepakt zeg maar. Misschien kun je het vinden op de site van jouw zkh? Hier staat dat er gewoon op namelijk.
     
  4. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.749
    15.179
    113
    In mijn ziekenhuis hoeft het niet. Mijn man moet alleen een mondkapje op als hij de gang op gaat (voor een toiletbezoek, koffie halen, etc). Het personeel zal wel mondkapjes op hebben.

    Kan me nauwelijks voorstellen dat er ziekenhuizen zijn waar het er anders aan toe gaat. “Oh u heeft gigantische weeën? Nou doe toch maar even een mondkapje op, want we gaan ontsluiting checken”. Nee kan het me echt niet voorstellen:$ Toen ik het vorige week vroeg in het ziekenhuis was de reactie ook duidelijk “nee natúúrlijk hoef jij dat niet tijdens de bevalling”
     
    EerlijkeEva vindt dit leuk.
  5. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Ik snap dat je je druk maakt hierover. De bedoel is om weer thuis te bevallen, maar mocht ik toch naar het ziekenhuis moeten hoop ik toch echt dat ik geen mondkapje op hoef. Ik kan me dat ook niet voorstellen trouwens. Je kan de weeën dan toch niet goed weg puffen? Daarbij kon ik tijdens de vorige bevallingen niet eens kleding op mijn huid verdragen, laat staan een mondkapje op mijn gezicht :|
     
  6. Dubbelfris

    Dubbelfris Actief lid

    19 apr 2020
    318
    282
    63
    Vrouw
    Het lijkt mij ook echt onbegonnen werk als dat zou moeten, daarom schrok ik er ook van toen ze dat zei. Op de gang etc vind ik het niet meer dan normaal dat er een mondkapje op moet, je bent tenslotte in een ziekenhuis. Maar tijdens de weeen etc lijkt dat me echt helemaal niks! Hopelijk begreep ik haar dan gewoon verkeerd
     
  7. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Het zou ronduit belachelijk zijn als dat moet. Je mag het overigens gewoon weigeren. Op de site van de overheid staat namelijk :Een uitzondering voor het dringende advies voor mondkapjes geldt voor mensen die vanwege hun (zichtbare of onzichtbare) beperking of chronische ziekte niet in staat zijn een mondkapje te dragen, op te zetten of die daarvan ernstig ontregeld raken. Het is niet nodig hier schriftelijk bewijs van te hebben.

    Ik neem toch aan dat je tijdens een bevalling een zichtbare beperking hebt. In ieder geval raak je ernstig ontregeld van zo'n ding als je de weeen weg moet puffen. Ik weet niet of je zin hebt om hier tijdens de bevalling een discussie over te beginnen, maar als je man of vriend dit weet kan hij dit wel voor je doen toch?
     
  8. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Hmm, weet je zeker dat er geen misverstand is? Volgens mij hoef je als bevallende namelijk nergens een mondkapje op te hebben, alleen je partner wel.
     
  9. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Het lijkt mij onmenselijk. Lekker puffen in een mondkapje
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dit inderdaad, mijn buurvrouw is hoofd van de afdeling Verloskunde hier en die heeft nog nooit gehoord dat een bevallende vrouw in NL een mondkapje op moest - wel bv de partner of op de gang. Als er al een zkh is in NL, dan is dat echt een uniek geval.
    Misschien nog eens navragen bij de vk? Of anders gewoon eens rondbellen naar de ziekenhuizen in jouw omgeving om te vragen wat de richtlijnen daar nu zijn? Hier staan ze overigens ook op de website van de afdeling.
     
    cherrytomaatjes vindt dit leuk.
  11. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Hier in NL is het nergens verplicht tijdens de bevalling. Wel in de openbare ruimtes dus als je over de gangen loopt.

    In België en Frankrijk heb ik wel berichten gehoord waar vrouwen met een mondkapje op moesten bevallen
     
  12. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Ik was gister in het zk voor het uitwendig draaien vh kindje. Ik had mn mondkapje nog op en toen zei de gyneacoloog: die mag echt wel af hoor! Dat is niet te doen. Ze zei alleen in de gangen etc moet hij op maar in de kamer mag hij af. Dat zal dus zeker voor bevallen ook gelden!
     
    Dubbelfris vindt dit leuk.
  13. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    ook niet overal gelukkig. Vriendin van mij is pas bevallen in België en hoefde geen mondkapje op.
     
  14. RLSD

    RLSD Fanatiek lid

    4 jul 2020
    1.575
    1.128
    113
    Vrouw
    Ik kan me niet voorstellen dat ze je tijdens het weg puffen van de weeën een mondkapje op zouden laten zeten, dat is gewoon onmenselijk.

    Wel kan ik het begrijpen als ze het bij binnenkomst en bij het naar de toilet gaan etc verplichten.
     
  15. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Een bevallende vrouw op de gang met mondkapje vind ik ook onmenselijk.

    Ik neem aan dat een zware longpatient die zuurstof nodig heeft ook geen mondkapje op hoeft in de gangen. Bij weeen opvangen is het al lastig genoeg om je ademhaling goed te houden, met zo'n ding op je kop is dat volgens mij vragen om moeilijkheden.
     
    Mammavantwee vindt dit leuk.
  16. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Die persoon kan een groot zuurstofmasker op wat net zo veel afdekt als een mondkapje ;)
     
    Elisa199 vindt dit leuk.
  17. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.991
    18.696
    113
    Sjonge, dat kán toch gewoon niet? :eek:
    Ik had al zoveel moeite qua ademhaling bij de bevallingen. Heb dan wel astma, maar ik kan me niet voorstellen dat een gezonde vrouw kan bevallen met een mondkapje.
     
  18. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.620
    3.548
    113
    Vrouw
    Bij het ziekenhuis waar ik wil bevallen, hoeft het gelukkig vooralsnog niet. Zou dat ook echt niet zien zitten
     
  19. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Ziekenhuis personeel dat tussen de 0 en 30cm komt bij een patiënt moet een medisch mondkapje dragen. Om die reden denk ik dat jij het niet hoeft. Moet het wel schaf dan een faceshield aan.
     
  20. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Ook zonder astma is het een uitdaging om je ademhaling onder contr
    Zo'n faceshield helpt toch helemaal niet? Daar kan een virusdeeltje makkelijk onderdoor /langs. Als ze dat toestaan om te dragen, draag je naar mijn mening zo'n ding voor de show. En alles wat in de weg zit en geen functie heeft tijdens een bevalling zou ik weigeren.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina