Poliklinisch bevallen en pijnbestrijding

Discussie in 'De bevalling' gestart door Ago, 12 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    We zijn zwanger van ons eerste kindje en willen graag in het ziekenhuis bevallen. Onze verloskundige vertelde ons dat we dan pas bij 7 cm ontsluiting naar het ziekenhuis toe mogen. Reden hiervoor zou zijn dat we anders de verloskamers te lang bezet houden...

Een afspraak later hadden we het over pijnstilling. Ik heb een geboorteplan gemaakt en daarin vermeld dat ik het graag zonder pijnstilling wil proberen, maar dat als ik het niet meer trek ik er niet steeds doorheen getrokken wil worden, maar gewoon meteen pijnstilling wil krijgen. Ik kreeg toen de reactie dat vrijwel alle vrouwen bij 7-8 cm een moment krijgen waarop ze het niet meer trekken en dat ze dan toch proberen om je er doorheen te slepen.
    Daarbij wordt er na 7 cm vrijwel nooit meer een ruggenprik gegeven.

Ik weet nu niet wat ik hiermee moet. Ik wil in het ziekenhuis bevallen zodat ik een keuze heb qua pijnstilling, maar nu blijkt dat ik eigenlijk geen keuze heb. Daarbij vind ik 7 cm erg laat om naar het ziekenhuis te gaan.

Hoe is dit bij jullie geregeld? We hebben over 1,5 week weer een afspraak met de verloskundige waarin we het opnieuw willen bespreken want we raken hierdoor het vertrouwen wel een beetje kwijt...

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

2. Bri

Bri Niet meer actief

Het lijkt mij verdomd lastig te bepalen wanneer je nou precies bij 7 cm zit....

M´n eerste: vk kwam om 21.30 en ik had toen 1 cm ontsluiting. Toen zij 4 uurtjes later weer kwam, had ik al volledige ontsluiting en mocht ik gaan persen. Het kan zó snel gaan ineens.

Hier was het beleid: bij 5-6 cm naar het zkh (als je in het zkh wilt bevallen). Als je pijnstilling wilt is het verstandig om eerder te gaan. Na een cm of 7-8 doen ze het inderdaad niet meer.
    Ik zou zeggen: tegen de tijd dat de weeën echt regelmatig komen (3-4 min), ongeveer een minuut duren en echt pijn doen, en de vk heeft vastgesteld dat je een paar cm ontsluiting hebt en de bmm helemaal verstreken is, dat is het moment om richting ziekenhuis te gaan. Het ontsluiten gaat niet met een nette constante snelheid.

Ik herken het moment dat ik dacht: en nu trek ik het niet meer! Als ze nu gaat zeggen dat ik pas op 3 of 4 cm zit, wil ik NU naar het zkh en een ruggenprik. Maar ze stelde toen dus vast dat ik al volledige ontsluiting had. Ik denk dat het wel klopt, de weeën gaan steeds meer pijn doen, komen sneller en duren langer, dus op het eind zul je eerder het idee krijgen dat het niet meer te doen is. Mijn ervaring is idd dat het einde dan in zicht is, mij gaf het echt de kracht om door te gaan.

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Mijn ervaring is dat het wel goedkomt. Dat beleid wat jij beschrijft geldt overal.

Als de weeen bezig zijn merk je vanzelf wat je wil. Ik wist bijv al snel dat ik een ruggeprik wilde en heb toen op tijd de vlos gebeld voor ik te laat zou zijn. Als je zo laat belt dat je al flink wat cm hebt, heeft het idd geen nut meer.

Laat het gewoon over je heen komen, het loopt zoals het loopt en je kunt het niet allemaal controleren vantevoren. Zodra je bevalling begint voel je vanzelf wat je wilt en dan kun je ernaar handelen.

Trouwens, mijn ruggeprik werd heel laat gezet, ik had al 9cm maar dat wisten ze niet. Hij zat nog niet en ik kreeg als persdrang. Omda we dachten nog uren nodig te hebben viel me dat heel erg mee. Toen ik dacht dat het niet meer te down was had ik al bijna volledige ontsluiting.

4. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Ik vind 7 cm wel erg laat om naar het ziekenhuis te gaan..

Vertrok thuis met 3 cm en een half uur later had ik volledige ontsluiting.

Mijn vk zei dat ik tot 4 cm een ruggenprik kon krijgen en anders kon ik nog kiezen voor een prik in mn been mits de ontsluiting minder als 8 cm was.

5. Happymom2010

Happymom2010 Bekend lid

11 jun 2011
    939
    9
    18
    Vrouw
    Ik ben in het ziekenhuis bevallen van mn eerste omdat ik ingeleid moest worden.. Ik had helemaal niet over pijnstilling nagedacht, had zoiets van we zien wel...
    toen ik 8cm ontsluiting had vond ik t zwaar mocht niet persen maar had enorme drang..
    Dus er werd toch besloten om en ruggenprik te zetten...
    Nu moest ik wachten op de anesthesist, die was net bij de "buurvrouw", toen ie kon komen was ik inmiddels al bevallen..
    Was dus heel blij dat ik m uiteindelijk niet gekregen heb...
    Maar het loopt natuurlijk bij iedereen anders...

6. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Marieke, dat beleid is duidelijk niet overal hetzelfde, aangezien hier geldt dat je vanaf 3-4 cm naar het zh gaat. Dat was bij mij ook het geval. Eenmaal in het zh vliezen gebroken, en 2 uur daarna krap 4 cm ontsluitinf. Toen gevraagd voor de ruggeprik want was bek af. Had vanaf 11 uur sochtends weeen en 11 uur savonds ging ik naar de o.k.

7. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    hier bij 5cm naar het ziekenhuis.

Alleen als je pijnstilling krijgt dan wordt de poliklinische bevalling een klinische bevalling. Dan mag je pas naar huis als de gyn en de kinderarts langs zijn geweest en die komen 1x per dag tussen 9-10 uur.

(dus als je pech hebt en smiddags om 12 uur bevalt, moet je een dag blijven)

8. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Eigenlijk toch vreemd dat er zoveel verschil lijkt te zijn in de praktijk! Natuurlijk is ook elke bevalling anders en hangt daar ook veel vanaf. Ik hoop gewoon dat als ik het niet zou trekken, dat ik dan eerder naar het ZH mag!

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier is het beleid ook 4 cm. Soms 5a6 voor een eerste kindje. Maar als de dame pijnstilling wil, wel bij 4 cm.

Zelf ben ik met 3-4 ingestuurd voor pijnstilling (was niet het plan). Maar tegen de tijd dat we het huis uit waren, gereisd, het ziekenhuis in, en de 1e controle had, zat ik al op 8 cm. En ik kon dus geen pijnstilling meer krijgen.

Opzich fijn dat het zonder kon, maar als ze me tot 7 cm thuis gehouden hadden, was ik met persweeen bij het ziekenhuis aangekomen.

10. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Hier is er op papier in principe een beleid inderdaad, maar in de praktijk kijken ze gewoon hoe je er aan toe bent en wat je wensen zijn. Althans, dat was zo bij mijn tweede bevalling (eerste was inleiding). Ik had vrij snel de verlos gebeld, die kwam "toch maar" even kijken en zag dat het serieus was. 3 cm ontsluiting en hoppa, naar het ziekenhuis omdat ze wist dat ik pijnstilling wilde als het te heftig zou worden. En ook omdat het bij de tweede wat sneller kan gaan dan bij de eerste, maar ook dan bekijken ze het volgens mij per situatie.

Ik vind 7 cm wel aan de late kant hoor! Hier was het beleid op papier dus 5 cm bij de eerste...

11. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hmm Spannend. Ik loop bij de Gyn in het ziekenhuis, dat is zeker 40 minuten rijden. Heb geen Vlos in de buurt, en de gyn komt echt niet kijken hier.... Ik heb dus ook geen idee, met hoeveel cm ik naar het ziekenhuis ga vertrekken.

12. Mentiera

Mentiera Actief lid

29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gewoon naar het ziekenhuis gaan hoor, moet echt gek lopen voordat er geen verloskamers over zijn en anders kan je nog wel even in een andere kamer.
    Ik heb na m'n bevalling om 03.32 in de verloskamer geslapen en we zijn om 10 uur weggegaan. En het was echt heel druk met bevallingen.

13. Jits27

Jits27 Lid

2 dec 2010
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had nauwelijks 2 cm ontsluiting toen ik naar het ziekenhuis ging. Ik had al een tijd pijnlijke (rug)weeen en het schoot niet op, daarom wilde ik een ruggenprik. De verloskundige heeft toen naar het ziekenhuis gebeld en we konden er meteen heen. Ik heb wel ongeveer drie uur op de ruggenprik moeten wachten, ik had toen 3 cm ontsluiting.

14. ingrid130

ingrid130 VIP lid

14 dec 2007
    20.859
    0
    0
    receptioniste
    assen
    Bij de eerste mocht ik bellen naar de vk en naar het ziekenhuis komen als ik pijnbestrijding wilde hebben ongeacht het aantal cm. Bij de tweede mocht ik met zes cm nog naar het ziekenhuis maar bij zeven cm had ik thuis moeten blijven en dus bevallen, ze willen dan niet meer het risico lopen dat het ineens erg snel gaat en je bijv in de auto bevalt. Nu moet ik dus zorgen dat ik op tijd bel anders word het een verplichte thuis bevalling ipv de gewenste ziekenhuisbevalling.

Vind het er vreemd dat jij pas met zeven cm naar het ziekenhuis mag en dan ook og te horen krijgt dat je dan geen pijnbestrijding meer kan krijgen, waarom zou je dan vrijwillig naar het ziekenhuis gaan???

15. ingrid130

ingrid130 VIP lid

14 dec 2007
    20.859
    0
    0
    receptioniste
    assen
    Dat is, gelukkig, ook overal anders. Bij de eerste om 07.38 uur bevallen met pijnbestrijding, onder begeleiding van de gyn en kindje wat in het vruchtwater had gepoept en om half twee/twee uur 's middags is de kinderarts pas langs geweest en mochten we eindelijk naar huis.

16. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Hoi Ingrid,

Dat vind ik zelf nou ook zo vreemd. Vandaar dat ik even wilde checken hoe het bij anderen gaat, maar er is dus veel verschil overal... woensdag hebben we weer controle bij de vk dus dan willen we het er nog even goed over hebben. Hoop dat ze me geruststellen ipv bezorger maken....
    Als ik hier dan weer lees dat een jij niet met 7 cm de auto in mag omdat het dan ook ineens te snel kan gaan qua geboorte... Het zou toch fijn zijn als ze daar één lijn in gaan trekken. Ik wil ook perse in het ziekenhuis bevallen en echt niet thuis.

17. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik ben bevallen in een ziekenhuis met kraamsuites en ik vond het dan ook helemaal niet erg om daar een nachtje te (moeten/mogen) blijven hoor (bij de tweede dan, de eerste moest een weekje blijven en toen mocht ik ook 2 dagen in de kraamsuite blijven)! Juist lekker relaxed samen nog even van de kleine genieten zonder meteen drukte in je huis of aan je hoofd...

18. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland

Ja, dat heb ik dus ook Me81!
    Ik loop ook bij de gyn, en hij vertelde me dat ik voor de nazorg wel een verloskundige moet regelen, dus die heb ik inmiddels geregeld. Ik heb toen aan haar gevraagd: " hoe zit dat met de bevalling? Komen jullie ook kijken als het begint? "

Nee, zei ze! Jij bent onder behandeling bij de gyn, dus zodra de weeën beginnen en met regelmaat komen, dan kun je naar het ziekenhuis vertrekken. Ik heb zelf dan geen enkel idee hoeveel cm ontsluiting ik dan heb.

En zodra ik dan bevallen ben, dan moet ik de verloskundige bellen, die komen dan de nazorg doen en controles

19. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Ik wilde ook graag zonder pijnbestrijding bevallen, maar moest wel in het ziekenhuis van de verloskundige. Ik vroeg me toen ook af wanneer we dan naar het ziekenhuis gingen en de verloskundige zei dat dit per persoon verschillend is. De één gaat met 6cm naar het ziekenhuis en de ander ligt er met 2cm al. Ik moest het dus maar gewoon op me af laten komen, we zouden het dan wel zien.
    Uiteindelijk ben ik met 3cm naar het ziekenhuis gegaan.

20. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Woensdag de boelnog eens goed doornemen en je wensen kenbaar maken.

Weet dat als er gebruik gemaakt gaat worden van pijnbestrijding je eigen verloskundige (1e lijn) de bevalling niet meer mag begeleidien. Je komt dan onder verantwoording van de gynaecoloog te staan. M.a.w. je bevalling wordt klinisch.

Pethedine is ook een vorm van pijnbestrijding d.m.v. een injectie. Over het algemeen worden deze prikken niet meer gegeven na 6 a 7 cm ontsluiting. Waarom niet? Omdat dit medicijn invloed kan hebben op de ademhaling van de kleine als die geboren wordt. Met name binnen een uur na het geven van de prik.
    Epiduraal krijg je bij ons na de 7 cm i.p niet meer. Maar ook dit ligt aan de situatie vooraf gaand.

Deel Deze Pagina