Hoi allemaal, Eind juli ben ik bevallen van onze dochter. Ze lag vanaf begin af aan in stuitligging en na een niet geslaagde versie moest ik de keuze maken tussen een vaginale stuitbevalling of sectio. Ik heb veel gegoogled, veelal slechte ervaringen gelezen, want die zijn in de meerderheid. Na uitvoerig overleg met de gynaecoloog en verloskundigen besloten om voor een vaginale stuitbevalling te gaan. Mede omdat het mijn 2e kindje is. Ik vond het heel spannend, Uiteindelijk is het me ontzettend meegevallen!! Daarom deel ik dit hier. Ik vind het belangrijk dat er meer positieve verhalen over stuitbevallingen komen, zodat iedereen een goede keuze kan maken. Mijn bevalling is vlot verlopen. Na 6,5 uur weeën en na 3 persweeën is onze dochter geboren. De gynaecoloog en verloskundige hebben mij er goed doorheen geloodst. Erg belangrijk in mijn optiek, want dat zorgt voor rust, daar het al spannend genoeg is. Vraag dus goed of de gynaecologen in het ziekenhuis ervaring hebben in vaginale stuitbevalling. Dat is namelijk niet iets wat dagelijks voorkomt. Ik zou zeggen, ga voor een vaginale stuitbevalling als je groen licht hebt van de gynaecoloog. Stel vooral vragen als je die hebt!
Ik kan me alleen maar bij je aansluiten. Hier ook een goede vaginale stuitbevalling gehad en ik zou het zo weer doen!
Mijn eerste lag lang in een stuit en is uiteindelijk op tijd gedraaid maar ik zou zonder meer voor een vaginale stuitbevalling hebben gekozen! Veel horrorverhalen te vinden inderdaad, goede verhalen worden minder vaak geplaatst. Goed inlezen en eerlijke voorlichting, zo belangrijk.
Ik heb eigenlijk wel een vraag, want mijn kinderen lagen ook in stuit en ik kreeg vanuit mijn omgeving het advies om voor de keizersnede te kiezen. Bij mijn dochter gaf de arts aan dat dat het beste voor haar was, want ze deed het niet meer zo lekker in de buik. Mijn moeder en schoonmoeder hebben beide een stuitbevalling gehad en zij gaven beiden aan dat ze je dan "flink inknippen" en je "links en rechts inknippen". Nu klonk dit wel logisch, want het hoofdje moet redelijk snel geboren worden zodat de navelstreng niet klem komt te zitten. Maar mijn vraag: knippen ze je "flink" in en ook "links en rechts"? En als ze inknippen, hoe ging het herstel? Waren (en zijn) er incontinentie problemen ontstaan? Hoe ging en gaat het met de kinderen? Hoe goed hebben ze de bevalling doorstaan en hoe was hun herstel?
Hoi! Dat inknippen is een fabel want billen zijn in omtrek kleiner dan een hoofd. Ik heb een klein knipje gehad maar dat had niets met de stuitligging te maken. Mijn bevalling duurde lang en ik was op tegen de tijd dat ik moest persen. (Had ook niks met de stuit te maken maar vooral mijn angst voor het ziekenhuis waardoor het zo lang duurde.) Ik kreeg dat laatste stukje gewoon niet gedaan. En ja, ik vond de knip achteraf pijnlijk maar herstelde prima en heb geen incontinentie-problemen. Mijn zoon had geen complicaties bij de bevalling en is volledig gezond ter wereld gekomen.
Tot een aantal jaar terug werd een keizersnede meestal aangeraden. Maar het blijkt dat een vaginale stuitbevalling niet in alle gevallen meer risico met zich meebrengt. Er zijn hele goede informatie kaarten beschikbaar met de voors en tegens. Ik ben niet ingeknipt. Perineum was volledig gaaf, wel uitzonderlijk bij een stuit. Alles stond wel klaar, want bij het merendeel vd stuitbevalling wordt er inderdaad vaak een knip gezet om de geboorte snel te laten verlopen. De billen zijn niet groter dan het hoofd, alleen komt het lastig gedeelte nu als laatst. Bij een stuitbevalling is het, het mooist als het hands off is. Dit is van groot belang omdat een aanraking een ademprikkel kan veroorzaken. Onze baby had het even lastig vlak na de geboorte, dit is niet ongewoon bij een stuitbevalling. Geen zuurstof bijgekregen, dat was niet nodig. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat het merendeel van de kinderen op latere leeftijd geen problemen ondervindt van de stuitligging en de bevalling. Tot op heden hebben wij een gezonde en inmiddels bolle baby.
@Bloem2310: Wat fijn dat je zoon gezond is. Kijk je positief terug op je bevalling? @Lily1989: Gelukkig dat ook jouw kindje er geen hinder van ondervonden heeft. Dat wetenschappelijk onderzoek heb ik ook gelezen. Dat bracht mij namelijk aan het denken. Ik kreeg vanuit het ziekenhuis tot tweemaal toe het advies om voor een keizersnede te kiezen. Mijn zoon zat klem, dus ja, dat was anders toch niet gegaan en mijn dochter deed het niet zo goed meer en het was de vraag hoe zij een vaginale stuitbevalling zou doorstaan. Arts was bang dat mijn dochter dat niet zou overleven. Dus uiteindelijk, helaas, tot tweemaal toe een keizersnede. Ik zal dus nooit aan mijn dochter kunnen vertellen hoe een vaginale bevalling voelt. Maar gelukkig wel twee gezonde kinderen, waarvoor mijn dank groot is.
Als de gynaecoloog ook maar iets twijfel heeft wordt een keizersnede aangeraden. Zo te lezen in jou geval helemaal terecht. Dat werd mij ook meerdere malen aangegeven, dat als ze twijfel zouden krijgen ik zo richting de OK zou gaan. Belangrijkste is inderdaad 2 gezonde kinderen!
Ik had een zware bevalling en ook nog wat persoonlijke omstandigheden die het minder leuk maakten, maar dat had dus verder niks met de stuitligging te maken. Ik ben blij dat ik het gedaan heb en zou het zo weer doen als de situatie zich voor zou doen.