Vooral tijdens de bevalling je kan door ruggenprik niet zelf plassen dus dan krijg je een catheter. Maar meestal wordt je om de 2 uur gecatheriseerd. Slangetje erin, bakje eronder en piesen maar. Maar voek je niets van. Na bevalling moet je zelf weer kunnen plassen. Lukt dit niet of blijft er teveel urine achter dan kan het zijn dat je tijdelijk een catheter krijgt. Ik van het inbrengen en uithalen nauwelijks iets gevoeld. Ook nog na gekatheteriseerd (paar dagen later dus zonder verdoving) en het was niet pijnlijk.
Ik heb 2 ks gehad en van de ruggenprik heb ik echt helemaal niks gevoeld. Toen ze zeiden dat hij was gezet was ik enorm verbaast omdat ik niet eens de aanraking van de arts tegen mijn rug voelde. Catheter is gezet voor de ruggenprik. Absoluut niet pijnlijk maar het is een heel vervelend gevoel, het voelt als een enorme blaasontsteking.
Ik heb bij beiden een ruggenprik gehad. Bij de eeste na een weeenstorm waarbij de ontsluiting niet opschoot. Bij de tweede toen ik pijn kreeg bij het inleiden. Bij beiden een enorme opluchting. Het is echt niet eng en ik voelde helemaal geen weeenpijn meer maar had wel persdrang. Bijkomend voordeel: bij beide meisjes door de ruggenprik binnen een uur van 4 cm naar volledige ontsluiting. Beide meisjes waren er met 3 persweeen. Als ik nog een keer zwanger ben en wordt ingeleid zal ik wel van tevoren al de ruggenprik laten zetten (dus nog voordat de weeen zijn begonnen). Ik had bij mijn jongste namelijk echt geluk dat ik direct terecht kon bij de anesthesist. Want als ik iets later was geweest had hij het heel druk gehad met andere gevallen en was het misschien wel niet meer gelukt om de prik bij mij te zetten (hoorde ik later van de verpleegkundige). Je bent namelijk erg afhankelijk van andere spoedgevallen, die gaan natuurlijk voor. Oja, weeen opvangen terwijl je ingeleid wordt is echt niet handig: op bed, met overal draadjes en slangetjes en jezelf nauwelijks kunt bewegen. Inleiden begint ook standaard met 8 weeen in 15 minuten en niet de frequentie maar de intensiteit en duur van de weeen bouwt zich op. Ben blij dat ik niet dat hele traject heb hoeven volhouden en de weeen heb hoeven vangen.