Ik ben een beetje bezorgd. Ik ben nu 32 weken zwanger en mijn kleine mannetje blijft in stuit liggen 😔. Mijn dochter lag met 28 weken al goed en met 32 weken was ze al ingedaald. Is de kans groot dat hij vanzelf nog draait of dat het de gynaecoloog lukt om hem te draaien? Het laatste wat ik wil is een keizersnee😢. Herkent iemand mijn angst?
Ik herken je angst, kan je jammer genoeg niet helpen, maar zit in hetzelfde schuitje... Vorige week te horen gekregen dat ze nog in stuit ligt, en redelijk vast ligt. Kans is klein dat ze nog draait Normaal heb je wel tot 35 - 36 weken dat ze kunnen draaien, zeker bij een 2e dus ik zou me niet zo snel zorgen maken..l
Ikke! En madams is toch nog gedraaid en ligt nu als het goed is vast met haar koppie naar beneden! Het kan dus nog echt alle kanten op, bij mij liepen ze namelijk ook te gillen dat ze waarschijnlijk niet meer zou draaien omdat ze al zo diep lag..
Hij gaf het nog een kleine kans op draaien, moet op 36 weken terug, is ze niet gedraait wordt het een keizersnede . Ik weet dat op sommige plaatsen ook uitwendig gedraait word, of stuitbevalling gedaan wordt. Hier is niet echt over gesproken...
Als je zoontje nog niet vast ligt bestaat er nog een grote kans dat het goedkomt hoor, zeker bij de tweede! Hier helaas bij mijn zoontje gehad dat hij met 28 weken al ingedaald was met zijn billen en met de draaipoging met 36 weken lag hij dan ook zo vast dat ze hem niet meer gedraaid kregen. Gelukkig ligt mijn dametje nu wel met haar koppie ingedaald. Misschien kun je in ieder geval ook moxatherapie proberen? Hoor daar hele goede verhalen over!
Mijn jongste lag tot 34 weken in stuit en deze baby lag in dwarsligging tot 33 weken. Met de controle van 34 weken lag ze ineens goed en nu nog steeds. Maar niet ingedaald helaas. Dus bij jou kan de baby ook nog alle kanten op.
Bedankt voor jullie reacties. Ik kan inderdaad niets anders dan afwachten. Worden stuitbevallingen nog wel eens gedaan in deze tijd??
Hoihoi, mijn mannetje heeft bijna de hele zwagerschap in dezelfde houding gelegen. Hij ligt in een onvolkomen stuit (billen onder en benen recht omhoog). Ik heb met 36 weken een draaipoging gehad maar dit is helaas niet gelukt. Wij zijn nu aan het nadenken of we een keizersnede willen of dat we toch voor een stuitbevalling gaan. Waarschijnlijk gaan we voor de stuitbevalling. Ze houden je dan zo goed in de gaten en de bevalling moet helemaal volgens het boekje gaan anders doen ze alsnog een keizersnede. Morgen moeten we weer naar het ziekenhuis om onze keus te bespreken. Vind het allemaal wel spannend hoor maar omdat de bevalling van m'n dochter ook zonder al teveel problemen en behoorlijk vlot is verlopen durft de gynaecoloog het aan. Tuurlijk heb ik nog steeds de hoop dat hij ineens toch nog gedraaid is naar een hoofd ligging . Succes met je zwangerschap en hopelijk draait je kleine nog.
Ook hier lag ze tot 33 weken overdwars (niet in stuit maar ze was er wel volhardend in)maar is inmiddels mooi met het hoofdje naar beneden, mijn vk doet met 36 weken ook altijd een liggingsecho. Zeker volgende kindjes hebben langer de ruimte om te draaien en dalen ook soms pas met de bevalling in. Je kindje heeft nog even de tijd.
Ja hoor dit wordt zeker ook nog gedaan, zeker als je al een keer eerder normaal bent bevallen durven veel gyns een stuitbevalling ook wel aan. Mijn zoontje was mijn eerste en werd nogal groot geschat en daardoor durfden zowel wij als de gyn het niet zo goed aan en daarom is het een ka geworden. Maar als ik het toch graag had willen proberen had het wel gemogen.
Moxa is ook nog een optie. Ik ga t morgen laten doen. Aan de vroege kant bij een normale zwangerschap, maar we verwachten een vroeggeboorte. Kleintje ligt al de hele zwangerschap in volkomen stuit en gyn acht de kans klein dat t nog spontaan gaat draaien. We willen absoluut geen versie vanwege de risico's dus als moxa niet werkt dan wordt het een keizersnede.
Mijn eerste lag bij iedere echo in stuit. Op een gegeven moment wilde ze hem draaien masr ivm te weinig vruchtwater/groeiachterstand hebben ze dat niet gedaan. Je mag dan kiezen of stuitbevalling of ks. Ik mocht overigens niet kiezen vanwege de complicaties (kreeg ks). Voor wat betreft het draaien hoor ik hele wisselende verhalen. Ik zou het zelf niet snel laten doen maar sommige zijn heel positief. Zelf vond ik de KS echt prima en zit nog te dubben of ik er nu ook een kies (mag als je er al een gehad hebt). Mijn zoontje ligt nu ook steeds in stuit dus in dat geval wordt het bij mij sowieso een KS. Mijn ervaring is dat ze echt hun best doen om je gerust te stellen en hè er zoveel mogelijk in te betrekken.
Ons kleintje lag bij elke controle in stuit en zelf voelde ik dat ook aan het getrappel naar beneden. Aan 33w zei de gyn: als beebje niet draait de komende weken is het sowieso keizersnede want in dit ziekenhuis doen we niet aan draaipogingen of stuitbevallingen om risico's te vermijden. Toen aan 34,5w dacht ik dat het getrappel opeens anders was, meer naar de zijkant en bovenkant. En op gyn controle aan 35w bleek beebje inderdaad gedraaid. Ik denk dus ergens tussen 34 en 35w. Van het draaien zelf niks gemerkt, wel opeens getrappel op andere plekken. Grote kans dat beebje nog uit zichzelf draait hoor!
Zoontje #2 lag tot 35 wk in stuit, en draaide toen nog. Ik had betreft ligging normaal mogen bevallen maar ivm geen ontsluiting en eerdere ks werd het een keizersnede, maar had niets te maken met de ligging. btw dit is wel 11 jaar geleden
Onze tweede lag bij die termijn in stuit en is niet meer omgekeerd. Hij is geboren met een KS (beviel prima overigens!)
Mijn dochtertje lag ook in stuit, heb nog twee x een versie geprobeerd maar ze bleef liggen waar ze lag. In het ziekenhuis wel besproken dat ik graag op natuurlijke wijze wilde bevallen maar het hoofdje was te groot dus dat kon niet. Achteraf ben ik blij dat ik een keizersnede heb gehad want haar hoofdje was inderdaad erg groot. Je hebt tegenwoordig wel gentle sectio's waardoor je mee kan kijken en je je kindje langer bij je mag houden. Een versie poging schijnt wel vaker te lukken bij 2de kindjes als bij eerste kindjes. En ik ben echt bij een versiespreekuur geweest, dus hun hebben net wat meer ervaring dan de gemiddelde gynaecoloog
Zit in hetzelfde schuitje.. met 33 weken vorige week lag ze nog helemaal in stuit. Met 35 weken krijg ik een liggingsecho en lig ze dan nog in stuit met 36 weken een uitwendige draaipoging. Ben ook heel benieuwd.. Wil ook het liefst via de normale weg bevallen het is me eerste keer.
Mijn kleintje heeft ook heel lang in stuit gelegen en ik was ook heel bang dat ze niet meer ging goeddraaien. Vorige week bij de vk (32 wk 5d) lag ze ineens toch met haar hoofdje naar beneden! Dat was een hele opluchting. Mijn vk bleef elke keer zeggen dat het echt niet erg was en dat ze nog tot 36 weken heeft om goed te liggen. Daarna kunnen ze nog proberen uitwendig te draaien. Probeer dus ook maar gewoon in je hoofd te houden dat het tot 36 weken nog niet erg is en je geen zorgen hoeft te maken.