Hoi meiden, Ik ben benieuwd of er mensen zijn die na een eerste kindje via keizersnede een tweede kindje op de 'natuurlijke manier' hebben gekregen. Ik heb zelf een keizersnede gehad omdat ik 42 was en er geen beweging in zat; dus geen medische indicatie ofzo. Ik ga er voor alsnog vanuit dat nu de 2e via een natuurlijke bevalling zal komen, maar weet niet of ik dit nu positief of negatief vind. Ik vond de keizersnede namelijk helemaal niet zo vervelend. Wat zijn jullie ervaringen?
Hoi hoi, Ik heb met de eerste een keizersnee gehad ivm hellp (met 32 weken is onze meid gehaald) Ik zag zelf in het begin best wel op tegen een natuurlijke bevalling. Vooral omdat ik alles niet heb megemaakt. wat betreft weeen ect. Ik wist niet wat ik kon verwachten. Dus eigenlijk net een eerste! Helaas ging mijn bloeddruk weer raar doen en hebben ze besloten om het op te wekken. Wel met een ballonkatheter want als ze meteen met weeen opwekkers beginnen of met die tampons met spul, dan was er kans dat het te snel ging en je een baarmoeder ruptuur kan krijgen. Donderdag s morgens 14 april hebben ze de cathether ingebracht. en het ballonnetje opgeblazen in de baarmoedermond. Die dag heeft het een beetje gerommeld en de volgende morgen bleek ik 2 cm ontsluiting te hebben. Ik werd meegenomen naar de verloskamers en daar zijn mijn vliezen gebroken en ben ik aan de weeen opwekkers gelegd. Het is toen uiteindelijk heel snel gegaan. Ik heb 4 uur weeen gehad en heb wat persweeen moeten wegpuffen (dat was het zwaarst) Maar na 3 persweeeen was de kleine er al! Wat een geweldig gevoel was dat! Een oerdrang, Ik werd helemaal high. een tintelend doof gevoel in mijn hoofd. Heel appart. Net alsof je je zelf verdoofd tegen de pijn! Toen Onze zoon op mijn buik werd gelegd heb ik echt helemaal niks gevoeld. Zelfs al had ik een totaal ruptur opgelopen waardoor ik dus nog doormoest naar de ok! Nee ik ben blj dat ik het ook zo heb meegemaakt! Super trots, ook al was ik dat ook wel weer geweest na een keizersnee hoor! want dat is ook niet niks! Het herstel duurt langer! En denk eraan he!, je hebt nu al eentje rondlopen! Is toch een ander verhaal dan een eerste!. Ik heb zelf dus ook een peutertje/ dreumes rondlopen, maar door de totaal ruptuur mag ik dus eigenlijk niet tillen ect. Het zelfde als met keizersnee! en dat is nogal best wel lastig zo af en toe. Dus als het lukt! Zeker weten een normale bevalling. Dat je er tegenop ziet is normaal! Had ik zelf ook, dat ik aan het einde dacht, snij me maar open en haal het er maar uit! Maar nu ik het zo heb meegemaakt! wat geweldig! Als je nog niet alle antwoorden heb gekregen op je vragen, moet je ze nog maar even stellen hoor. Ben begonnen met mijn verhaal maar weet niet eens of ik dus jou vraag wel heb beantwoord zo! En anders PB je me maar. This kort geleden dus ik herinner me alles (15 april)
Hoi Jolene, Ik heb het mee mogen maken! De eerste is middels een geplande keizersnede bevallen omdat onze zoon in stuit lag en zich niet liet draaien. Ik zag een stuitbevalling niet zitten dus werd het een keizersnede. De tweede is tot en met 31 weken in stuit blijven liggen, maar toen draaide ze zich gelukkig. Omdat de eerste keizersnede geen medische indicatie was, mocht de bevalling vaginaal gebeuren. En het is gelukt! Ik vond het evengoed wel spannend, omdat er tussen onze kindjes maar 13 maanden leeftijdsverschil zat. In principe moet je na een keizersnede 6-12 maanden wachten met zwanger worden en dat waren we ook van plan, maar de natuur besliste anders en ik was na 4 maanden alweer zwanger. Tijdens de bevalling - die 18 uur heeft geduurd - heb ik geen last gehad van het litteken. Dit werd vaak gecontroleerd. Ik ben heel dankbaar dat ik beide mee heb mogen maken! En hoewel het herstel in mijn geval vergelijkbaar was, zou ik zo weer voor een vaginale bevalling kiezen. Het is zo bijzonder! Ik zag er ook wel tegenop hoor, omdat je bij een keizersnede min of meer precies weet wat er gaat gebeuren, maar ik ben ontzettend blij dat ik nu ook weet wat een 'gewone' bevalling inhoudt. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.
Heey Marleen en SuLa, Een zeer late reactie van mijn kant, maar ik kon helaas niet op internet. Ik ben erg blij om te lezen dat jullie ervaringen met een natuurlijke bevalling best positief zijn! Verder lees ik toch wel vaak dat na een keizersnede weer een keizersnede wordt gedaan. Ik ben gewoon zelf heel benieuwd hoe het mij zal vergaan, maar ik ben niet bang (in tegenstelling tot bij de 1e). Ik heb wel het idee dat ik nu al mn wond soms voel (bij niezen ed). Gr van Jolene en bedankt van de reacties