Bevallen na een keizersnee

Discussie in 'De bevalling' gestart door Superano, 20 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SuLa

SuLa Fanatiek lid

14 feb 2009
    1.765
    1
    0
    @Jetje: in principe moet je ook 6, maar liever nog 12 maanden wachten met opnieuw zwanger worden. Dat waren wij ook van plan.... Maar ondanks gebruik regenjasjes tóch zwanger. Ik was niet eens ongesteld geweest na de keizersnee.
    Het was even schrikken maar voel me wel dankbaar dat we zo'n vruchtbaar stel blijken.

Ik heb helemaal geen last gehad van het litteken, het kindje werd al heel klein geschat en verder waren alle omstandigheden goed.
    Daarbij was de eerdere keizersnee een primaire keizersnee, eentje die gepland was omdat onze zoon in stuit lag, en niet omdat er medische indicaties waren/geen spoedkeizersnee.
    Dat speelt allemaal mee in de keuze om een vaginale bevalling te proberen.
    Omdat ik een goed gevoel had over een vaginale bevalling en omdat ik dit ook graag mee wilde maken, gingen we ervoor.

Tijdens de hele bevalling is mijn litteken goed in de gaten gehouden, maar heb er niet 1x last van gehad.
    Maar inderdaad is het vrij uniek om zo snel na een keizersnede een vaginale bevalling te doen.
    Ik ben ook best wel trots ;)

2. Arri

Arri Fanatiek lid

21 dec 2007
    2.566
    0
    0
    Sula, van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje Myrthe!! Wat een verhaal zeg, maar wat heerlijk dat je toch goed terug kan kijken... lekker positief klink je! Geniet van je twee kindjes en de kraamtijd. Al enig idee wanneer jullie naar huis mogen?

3. SuLa

SuLa Fanatiek lid

14 feb 2009
    1.765
    1
    0
    @arri: dank je! Ik ervaar het ook als positief en voel me gewoon heel dankbaar dat ik een gezonde zoon én dochter heb en een keizersnee én een vaginale bevalling heb mogen meemaken. Het herstel van de keizersnee was behoorlijk pittig en nu voel ik me slap maar het gaat gewoon goed, dus helemaal blij.

Ik mag in principe vandaag naar huis; ik hoor dadelijk of Mirthe ook naar huis mag. Ze is wat afgevallen en weegt nu 2265, terwijl de grens om naar huis te gaan eigenlijk 2300 is....
    Daarbij was haar billirubine wat laag gister (geel zien) en ze is zojuist weer geprikt. Dit moet sowieso goed zijn om naar huis te mogen.

Even duimen dus... en hopelijk dadelijk naar huis!

4. Arri

Arri Fanatiek lid

21 dec 2007
    2.566
    0
    0
    SuLa, wat een klein poppetje zeg... Was dat verwacht?
    Hopelijk mag Mirthe lekker met je mee naar huis en kan je thuis gaan genieten van je zegeningen!!

5. Esmee81

Esmee81 Bekend lid

26 jul 2007
    992
    0
    0
    ondernemer
    Hilversum
    Hoi Sula!
    Gefeliciteerd met je dochter!!! Wat een mooi verhaal!
    Ik log net in op het forum want ook ik zou dadelijk evt normaal willen bevallen (na dus een keizersnede van zoonlief)
    Ik zie dat je zegt dat ze je litteken goed in de gaten hielden? Hoe kunnen ze dit doen? Is dat meetbaar? Dit is mijn angst namelijk...dat het gaat scheuren..
    Mijn zoon was ook te klein (2480 en afgevallen naar 2275) maar mocht na 3 dagen al met me mee naar huis (hier is na keizersnede 4 dagen ziekenhuis) Hij was wel licht maar dronk genoeg, dat woog zwaarder (hoe toepasselijk haha) dan het gewicht van het kind.
    Het geel zien heeft Chris ook nog lang gedaan maar dat kon ook door de bv komen. Het is vanzelf over gegaan en op het CB houden ze dat ook goed in de gaten.

Succes en veel liefde en plezier gewenst!

6. Arri

Arri Fanatiek lid

21 dec 2007
    2.566
    0
    0
    Hoi Esmee, nog niet eerder hier gezien, geloof ik!
    Kom je gezellig mee kletsen?
    Hier ook een zwangere die erg hoopt op vaginaal bevallen...
    Waarom heb jij een keizersnee gehad bij Christiaan?

Groetjes, Arri

7. Esmee81

Esmee81 Bekend lid

26 jul 2007
    992
    0
    0
    ondernemer
    Hilversum
    Hoi Arri,

Ja dat klopt, ik begon dit weekend eens op onderzoek uit te gaan over de risico's van een normale bevalling na een keizersnede.
    Ik heb gretig alle pagina's gelezen!

Mijn zoontje Chris was een dysmatuur. Bij 30 weken moest ik naar de gyn want hij was wel erg aan de kleine kant, vond de vk. Hij zou bij de bevalling max 2200 gram wegen hadden ze gezegd dus dat was veel te klein. Ik moest dus echt in het zkh bevallen.
    Met 38,3 dagen moest ik voor CTG controle (wat ik vanaf 36 weken 2 x per week moest) en dipte zijn hartslag tijdens een harde buik. Dit was de eerste harde buik die ik had in al die tijd. Ze vertrouwden het niet en wilden me meteen opnemen en inleiden. Ik heb het nog een dag kunnen rekken omdat mijn ouders nog op vakantie waren. Zo lang de kleine zich goed hield, mocht hij tot de volgende ochtend blijven zitten.
    Bij inwendige controle bleek ik al geheel verweekt en 2 cm ontsluiting te hebben! Wanneer ik er die dag niet voor controle was geweest was ik vanzelf binnen 2 dagen wel bevallen zeiden ze...
    Die nacht ook wakker geworden van die welbekende ongi krampen maar na 20 minuten hield het op.
    De volgende ochtend ingeleid en na een directe weeenstorm (9.30 uur) van 1,5 uur dipte meneer weer teveel/te lang en besloten ze tot een spoed keizersnede.
    Om 11.02 de kamer uit en 11.22 was meneer geboren. Spoed dus..
    Zo dat was mijn verhaal! Daarom dus een keizersnede. Meneer kon de weeen niet aan, hij was te klein.

Ik heb dus nu ook geen enkele reden tot weer een keizersnede. Deze dame groeit goed (tot zover, morgen weer een echo) dus ik heb wel een vragenlijstje gemaakt voor de gyn van wat ik allemaal wil weten. Ik wil namelijk alles weten...:D
    Ik ben dus heeel benieuwd of ze 'het' litteken kunnen monitoren tijdens een bevalling, mijn voorspelling zegt namelijk dat er hier iets mee gaat gebeuren.
    Ik heb zelf ook veel last van litteken weefsel vorming dus vraag me ook af of dat inwendig dan ook zo is?:( En wat de risico's daar van zijn?:(
    En tijdens de vorige keer had ik vreselijke-niet weg te puffen-beenweeen en lees hier vanalles over misschien wel of geen pijnstilling die niet zou mogen na een keizersnede..
    kortweg ben ik gewoon een schijthen die alles wil weten hahaha;)

8. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    je hebt gelijk hoor esmee. beter teveel vragen als te weinig!! hier komt de volgende met een keizersnede weer als die er komt. want hier nemen ze het risico niet!

ik zou je goed laten voorlichten en goed de voor en nadelemn tegen elkaar op laten wegen!

groetjes

9. Dagdromer

Dagdromer Fanatiek lid

29 feb 2008
    4.010
    0
    0
    Hoi meiden, ben al even niet meer geweest maar ben weer eens niet lekker dus ik doe rustig aan. Heb inmiddels verlof en moet alles nog doen maar mijn lijf wil gewoon niet. pffffff genoeg geklaagd...

Ik moet vrijdag voor het eerst naar de gyn. Ben heel benieuwd wat die te zeggen heeft.

10. Arri

Arri Fanatiek lid

21 dec 2007
    2.566
    0
    0
    Esmee, heb je vandaag al je vragen kunnen stellen aan de gyn? ben wel benieuwd naar de antwoorden!!
    We hebben trouwens ook een zwanger- en bevallijst... wil je daar ook bij staan? Zo houden we het lekker overzichtelijk!

Dagdromer, hé, dat klinkt niet echt prettig... waar heb je last van? Doe wel lekker rustig aan hè? Je hebt nu lekker verlof en geniet daar lekker van.
    Ben benieuwd wat jouw gyn gaat zeggen!

Hier alles redelijk zijn gangetje.
    Ben wel erg moe, maar dat kan dus sinds kort wijten aan mijn lage hb en dat scheelt wel... heb dan in ieder geval een reden om moe te zijn.
    En nog steeds een stuitliggertje... ik had me voorgenomen om tot 32 weken hoop te houden, maar eigenlijk doe ik dat niet meer. Het kindje is enorm beweeglijk, schopt enorm en draait veel, maar het hoofdje komt niet verder dan de zijkanten... Ik verwacht niet meer dat het nog gaat draaien... helaas :( :(

Ik ga lekker slapen; morgen en overmorgen werken.

Groetjes, Arri

11. Dagdromer

Dagdromer Fanatiek lid

29 feb 2008
    4.010
    0
    0
    Arri, zou jammer zijn voor jou als het stuit blijft maar houd inderdaad hoop! Tja, mijn lijf wil inderdaad niet. Veel last van bekken, slecht slapen, zuur en kortademigheid. Maar ja, hoort er een beetje bij. Ben ook heel benieuwd wat de gyn morgen gaat vertellen.

12. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Hier ook last van de welbekende laatste loodjes!
    verkouden, weer heel erg moe, last van rug en bekken, slecht slapen....zieke dochter...druk op 't werk!
    Bleeeh! Ben de dagen aan het aftellen tot mijn verlof, nog 9 werkdagen ;)

Nu lekker weekend....vriend is aan het koken, vanavond weer yoga...

Lekker ego berichtje, maar ben zo moe!!!!

13. Dagdromer

Dagdromer Fanatiek lid

29 feb 2008
    4.010
    0
    0
    mammavanjuul, telt ook al lekker af naar je verlof. Ik heb inmiddels al een paar dagen verlof. Heb 6 weken vantevoren verlof en ook nog een paar dagen vakantie opgenomen.

@all, vandaag voor de eerste keer bij de gyn. geweest. Hij zag geen bijzonderheden dus ik mag gewoon bevallen. Heb in overleg besloten de bevalling dus gewoon af te wachten. Als er tijdens de bevalling ook maar het minste geringste niet volgens planning gaat word er snel genoeg besloten om alsnog een keizersnee te doen. Ben opgelucht. Wilde toch wel graag vaginaal bevallen merkte ik en nu krijg ik hopelijk die kans. :D

14. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    ik ben ook bij de gyn geweest en mag kiezen. Eigenlijk vind ik het allebei niks maar denk dat ik toch gewoon ga proberen, na een keizersnede laten ze je neit meer lang aanmodderen, en dat was het grootste probleem, ik was uitgeput bij timo, en toen ik op 9cm zat moest ik alsnog een keizersnede... ben nu wel gerust gesteld, ik mag toch voor een keizersnede kiezen als ik het toch niet zie zitten. En bij 41 weken wordt hij zowiezo gehaald.

Ik ben deze week ook met zwangerschaps yoga begonnen, was wel leuk en lekker ontspannen.

Zo lekker beentjes omhoog en filmpie kijken, lekker!

fijn weekend dames!

15. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

6 dec 2008
    9.208
    1
    38
    meiden, even een vraagje..

wie van jullie weet of je tijdens een natuurlijke bevalling na een keizersnede gewoon een ruggeprik mag krijgen?
    ik las namelijk ergens dat iemand pijn bleef voelen tussen de weeën door en dit (wat achteraf bleek) duidde op het scheuren van het litteken. maar als je dus een ruggeprik hebt, dan voel je die pijn ook niet.. ;)

16. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ja hoor, je mag gewoon een ruggeprik hebben! Die van mij ligt in ieder geval klaar :D

17. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

6 dec 2008
    9.208
    1
    38
    @ Mamavanjuul: Fijn om te horen :D
    heb even de lijst gecheckt of jouw voornemen is om nu vaginaal te bevallen ;)

maar jij hebt het geval ruggenprik dus met je gyn besproken neem ik aan.. had hij/zij daar verder nog iets over te zeggen?

en weet iemand HOE de druk op het litteken gemeten wordt tijdens de bevalling?

18. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Nou, eigenlijk begon de gyn zelf over de ruggeprik. Hij vind het namelijk onzin als vrouwen zonder bevallen, hahaha!
    Hij heeft er eigenlijk niks over gezegd.....geen extra dingen in ieder geval.

Ik heb trouwens geen idee hoe ze het litteken in de gaten houden, maar die van mij wordt steeds middels een echo bekeken en volgens de gyn is er bij mij niks van te zien. Ik heb er wel eens naar gevraagd, maar hij zei dat de baarmoeder flexibeler is dan onze huid, en dat ie wel wat aankan.

Maar ik heb woensdag weer een afspraak en dan vraag ik het wel even na....

19. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

6 dec 2008
    9.208
    1
    38
    @ Mamavanjuul: haha dat is een goeie.. er zijn nog steeds een hoop gyn's en vk's die tegen een ruggenprik zijn helaas..
    terwijl het toch niet meer geweigerd mag worden.

vind het wel gek dat het in elk ziekenhuis anders is of de ruggenprik uit gaat tijdens het persen of niet ;)

lief dat je het wil vragen, maar je hoeft het niet persé voor mij te vragen hoor ;) als het hier zover is ga ik mijn gyn ook met vragen bestoken..

20. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

24 sep 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even een snelle reactie op mum2be. Ik heb de gynngevraagd hoe ze de wond in de gaten houden. Hij zei dat ze dat doen door de pijnklachten in de gaten te houden. Maar een andere optie was ook dat er een blaascatheter ingebracht wordt en als er bloed in komt, dan zit het dus niet goed. denk dat ze dat alleen zullen doen als je flinke pijn klachten hebt.
    Over de combinatie ruggenprik en wond in de gaten houden. Bij een ruggenprik krijg je altijd ook een blaascatheter. Omdat je ook niet merkt of je we of niet moet plassen. Is eigenlijk standaard. Dan kan je dus ook goed in de gaten houden of er bloed bij gaat komen of niet.

Maar als ik er zelf zo over nadenk, dan merk je het dus eigenlijk alleen als het al echt "te laat" is...lijkt mij. Heb geen flauw idee of ze het ook op een andere manier nog in de gaten kunnen houden.

Nou meiden, ga snel weer naar onze knul. Is wat onrustig.

Deel Deze Pagina