Bevallen na een keizersnee

Discussie in 'De bevalling' gestart door Superano, 20 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    @Fransa
    Ik heb bij mn eerste ook een "gewone bevalling" doorgemaakt die resulteerde in spoedkeizersnede omdat k bleef steken op 5 cm en mn dochter niet verder indaalde. Ik heb 4u lang persweeen weg moeten puffen. En toen is er tijdens de keizersnede nog een fout gemaakt waardoor mn dochter met haar schoudertje achter mn baarmoeder bleef hangen waardoor deze ook nog uitscheurde en dit alles 2,5 ltr bloedverlies op leverde.
    De gyn zei bij de nacontroles dat bij een volgende zwschap een geplande keizersnede bespreekbaar zou zijn. Dit heb k nu rond de 24wkn idd aangekaart en gelukkig was de gyn nu ook helemaal voor een geplande keizersnede. K zie een gewone bevalling met alles wat er gebeurt is echt ff niet zitten.
    Dus ben hier erg blij mee!!

2. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    hier ga ik nog steeds voor een natuurlijke bevalling als alles goed blijft gaan. Ik wil echt geen keizersnee meer, liefst wil ik direct na de bevalling naar huis MET mijn kind... dus eerste prio is nu om de 37 weken te halen en dan om natuurlijk te bevallen.
    Gyn is het er nog teeds mee eens.

3. Arri

Arri Fanatiek lid

21 dec 2007
    2.566
    0
    0
    debby, nou dan kunnen wij elkaar de hand schudden... Waarom was je eerste kindje een keizersnede ook alweer?
    Maar jij mag eerst hoor!

Mirjam, wat heftig zeg... kan me in zo'n situatie goed voorstellen dat je dan weer een keizersnede wil.

Fransa, lastig die overwegingen... gelukkig heb ik niet de ervaring die jij hebt; dat zou mijn keuze ook een stuk moeilijker maken. Hoe denkt je vriend/man erover?

4. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

24 sep 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een verschil toch allemaal hè. De een wil absoluut geen natuurlijke bevalling en de ander kan niet wachten en wilt echt geen keizersnede meer.
    Gelukkig maar dat je hier op zich best wel wat invloed op kunt uitoefenen i.o.m. de gyn.

5. Fransa

Fransa Niet meer actief

Arri, als het aan mijn man ligt kies ik ook voor de keizersnede. Hij denkt dat ik meer onstpannen en gerust kan bevallen op die manier. Heeft hij misschien ook wel gelijk in. Hij steunt mij sowieso, welke keuze ik ook maak.
    Eigenlijk zou ik hem komende week mee moeten nemen naar de gyn zodat hij ook van haar hoort wat de kansen/mogelijkheden/risico's zijn. Moeten we maar eens overleggen....

Maar wil echt wel afspraken maken komende week, want zou het wel fijn vinden om bij ruim 36 weken te weten waar ik aan toe ben....

6. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    hhier bij donique vaginaal bevallen en bij de tweede een keizersnede ivm koorts , geen ontlsuiting en het feit dat sydneys hartslag boven de 200 en minder variabel was.

nu wil ik wel even wat zeggen wat misschien bij jullie toch wat mee zou tellen. ik vind namelijk dat gyns vrouwen niet altijd alles eerlijk vertellen. bij een volgende beebje bij ons word het een geplande keizersnede ook ivm dat alle bevallingen niet goed gingen maar ook om het volgendeL:

bijj een nicht van mij is tijdens de gewone bevalling van haar 3de haar baarmoeder gescheurd waarde 1ste met een keizersnede was gehaald. hierdoor heeft haar 3de kindje zuurstofgebrek gekregen wat resulteerde in meerdere herseninfarcten en nu een achterstand. dus wat eerst een gezond kindje was is nu niet zo gezond! tijdens de bevalling is haar baarmoeder dus gescheurd en daardoor kwam haar zoontje in de buikholte terecht!

ik vind dat dit wel mee moet tellen. in heel veel landen heb je gen keus en MOET je na een keizersnede nog een keizersnede. maar in nederland mag je nog kiezen maar laat dit zeker meetellen of bespreek dit met je gyn.

een ding is zeker hier word niet meer normaal bevallen!

7. Fransa

Fransa Niet meer actief

Mik, ik woon niet in Nederland en ook hier kun je nog kiezen na een keizersnede. Ik vind de risico's gewoon heel moeilijk in te schatten. Een kans is een kans. En ook al is die klein, het kan uitgerekend jou overkomen. En daarom twijfel ik zo hard.
    En ik kan me in jou geval voorstellen dat als je zoiets van dichtbij meemaakt je dat risico koste wat kost wilt vermijden.
    Denk wel dat een keizersnede tegenwoordig echt niet zoveel risico's met zich meebrengt als een aantal jaren geleden en in mijn geval is de overweging dan vooral gebaseerd op herstal na die tijd...

8. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    ja wat herstel betreft ben ik het echt helemaal met je eens!!! ik vond het herstel na de keizersnede een hel. (nou is spoed anders als gepland heb ik begrepen)

maar ik vind het risico te groot en zal echt nooit meer gewoo bevallen!

9. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    arri: eerste kindje keizersnede ivm hoge bloeddruk en stuitligging.

mik: ik snap het wel, het risico op een scheurend litteken is 1% maar vlak de risicos van een keizersnede niet uit. Die zijn nog altijd groter dan die van een natuurlijke bevalling (anders kreeg iedereen wel een keizersnede).

10. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    tuurlijk debby. en als het kon zou ik alle kidnejs natuurlijk op de wereld zetten. maar eens een keizersnede altijd een keizersnede voor mij

11. Fransa

Fransa Niet meer actief

De risico's bij een natuurlijke bevalling nemen wel erg toe als je eenmaal een keizersnede hebt gehad. Dat moet je volgens mij wel altijd in je achterhoofd houden. Niets voor niets eindigen veel pogingen tot een natuurlijke bevalling na keizersnede alsnog weer in een keizersnede.

Bij een eerste bevalling ben ik het er wel mee eens dat de risico's via de natuurlijke weg lager zijn. Maar ik geloof echt dat met de huidige medische technieken er niet zoveel verschil meer is hoor.

Ik heb trouwens een heel goed herstel gehad na mijn keizersnede. De pijn was na 2 weken grotendeels verdwenen en ik deed al best snel weer van alles.
    Het schijnt idd dat wanneer je een geplande keizersnede hebt het herstel relatief vlot gaat. Als er verder geen complicaties zijn natuurlijk. Je hebt niet min of meer 2 bevallingen doorstaan dus ben je sowieso natuurlijk een stuk uitgeruster....

Ik blijf het lastig vinden, maar sta nu voor 95% ook achter een nieuwe keizersnede.

12. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    ik ook!hahahaha

13. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    ik loop nu bij de vk maar wordt bij 36 weken overgedragen aan de gyn (door de spoedkeizersnee, zoontjes hart ging tever terug tijdens de weeen). Ik heb bij de vk wel aangegeven dat ik al een keer eerder met de gyn wil overleggen over het hoe en wat en of ik mag kiezen. Mijn bevalling was een lang durende hel, dus eigenlijk hoop ik een beetje op de geplande keizersnede...

grappig dat er ook meiden zijn die juist niet meer een keizersnede willen:)

14. Jessie

Jessie Lid

12 okt 2010
    80
    0
    0
    NULL
    NULL
    Over een paar weken wordt ik ook overgedragen aan gyn ( na inleiding en 2 uur persen bleek zoon de bocht niet te kunnen maken, bovendien een sterrekijkertje, dus uiteindelijk een spoed keizersnede). Ik ga wel proberen natuurlijk te bevallen, maar als het een keizersnede wordt, is het ook prima. Herstel ging de vorige keer vrij snel en de tijd in ziekenhuis na de keizersnede viel mee.
    Natuurlijk wil ik wel van de gyn alle info weten waarom wel/niet natuurlijk bevallen vs keizersnede. Misschien is het ook het idee een soort van controle te hebben over de situatie, maar tja in hoeverre kan je hier nou controle over hebben.

15. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

24 sep 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb toevallig aan de gyn gevraagd bij de controle hoe ze het litteken van de keizersnede in de gaten houden. Hij zei dat er op basis van pijnklachten gehandeld wordt. Als ik meer pijnklachten zou krijgen kan er evt een blaascatheter ingebracht worden. Als de urine dan niet bloederig wordt weet je ook dat het litteken nog intact is.
    Zelf dat ik wel dat als je erg veel pijnklachten krijgt rond de wond en dit aangeeft ze misschien wel al eerder voor een 2e keizersnede kiezen juist om dit risico niet te lopen.

Voor mij is dit echter geen reden om te kiezen voor een keizersnede. Het risico is zo klein. Maar kan me voorstellen dat als je dit in je omgeving hebt mee gemaakt dat je dan liever op voorhand al voor een keizersnede kiest.

16. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    nou bij mijn nicht is ook gewoon te laat gehandeld door de gyn. die had een bbq!!!!!!!!!!!! sukkel

hij is nu ook ontslagen en voor de medische tuchtraad geweest. heeft ook geen medische ..................... meer! dus kan zijn vak niet meer uitoefenen!

maar het blijkt wel degelijk vaak voor te komen. bij een andere vriending waren ze ook nog maar net op tijd. die was ook al aan het scheuren. dus idd hier neem ik geen risico als ik nog gewoon zou mogen bevallen. bij mij is dat soqieso het geval niet dus ik MAG niet eens meer bevallen al zou ik willen.

maar vond het wel iets wat even gezegd moet worden want vind dat er te luchtig over word gedaan door gyns

17. Fransa

Fransa Niet meer actief

Jeetje, wat een verhalen zeg....

Hier morgen naar de gyn. Heb manlief maar gevraagd mee te gaan (hij heeft gelukkig nog vakantie....). Zoonlief moet dan ook wel mee, dus hopelijk is die een beetje in een goede stemming. Maar 2 horen meer dan 1 dacht ik zo en dan kan ook hij nog een beetje een idee krijgen hoe de gyn erover denkt....

Dacht dat ik er wel zo goed als uit was, maar twijfel nog elke dag... Lastig hoor. De 37 weken komen alweer in zicht dus wil wel heel graag een beslissing nemen!

Laat jullie morgen wel ff weten hoe het ging....

18. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

24 sep 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben benieuwd naar je gesprek Fransa! En idd altijd fijner als je zo op het eind samen op controle kan gaan. Mijn vriend gaat bijna altijd mee. Ik heb morgen weer controle en vind het ook fijn als hij dan mee kan gaan. Gelukkig kan hij dit met zijn werk wel regelen. Niet iedereen kan dit helaas.
    Omdat ik veel last heb van bekkenklachten ga ik nog eens vragen hoe ze hier rekening mee kunnen houden bij de bevalling.
    Heb al vaker gehoord dat kunstverlossing zowiezo niet goed is dan. maar volgens mij doen ze dat na een keizersnede zowiezo niet snel. Tenzij nood aan de man is uiteraard. Maar ook dat je liever niet met benen omhoog moet bevallen. Maar gewoon benen op bed of omgedraaid op handen en voeten.
    Een keizersnede is met bekkenklachten ook niet echt aan te raden dus hoop daarom nog meer dat het gewoon gaat lukken.

19. Fransa

Fransa Niet meer actief

Nou, ben uiteindelijk toch alleen geweest vanochtend. Zoonlief niet in de beste stemming en het tijdstip (tegen de middag) was voor hem niet gunstig.

Maar goed, manlief en ik hadden het er gisteravond dus al even goed over gehad en besloten dat ik voor een keizersnede zou gaan. Alle voors- en tegens nog maar weer eens tegen elkaar afgewogen en dit leek ons de meest veilige en zekere keuze.

Gyn reageerde positief. Ze vond het prima dat ik zo besloten had. Toch nog wel een echo gehad om ligging van beeb enzo te controleren. Bleek de dikte van m'n litteken 3.2mm te zijn. Grens is 3.5 dus zit echt op het randje. Toen zei zij ook dat dat wel een goede reden was om voor de keizersnede optie te gaan.

Datum is zelfs al geprikt, dus ik weet nu gewoon al wanneer ons kindje gaat komen! Wel bijzonder hoor....

Moet vanaf nu wel elke week op controle want op de echo leek het kindje wel wat achter te blijven in groei en zit ik niet heel ruim in het vruchtwater. Vanochtend ook al even aan de CTG gelegen en het zag er goed uit maar ze wil het wel onder controle houden.

Het einde is nu dus gewoon in zicht. Ga nu wel zorgen dat ik deze week alles voor elkaar heb in huis, want mocht er een kink in de kabel komen en moet het kindje nog eerder gehaald worden dan heb ik iig alles voor elkaar.

Voel me nu een stuk rustiger moet ik zeggen nu de beslissing gewoon is genomen. Hopelijk kan ik dan nog even heerlijk genieten van m'n laatste loodjes.

20. Arri

Arri Fanatiek lid

21 dec 2007
    2.566
    0
    0
    Ukkepuk en Fransa... voor jullie gaat het echt opschieten zeg!! Spannend.
    Ukkepuk, heb ook gehoord dat je met bekkenklachten het beste (zover mogelijk) gewoon kan bevallen.

Fransa, fijn dat je de keuze hebt gemaakt! En wat een raar idee als je de datum gewoon al weet... wat te doen als je nu al begint met weeën? Dan gelijk overgaan op keizersnede? Succes met alle laatste dingetjes? Geniet nog lekker van je zwangerschap?
    Wat bedoel je met grens van 3,5 mm? Mag je met dunner dan 3,5 mm niet vaginaal bevallen?

Deel Deze Pagina