Bevallen na keizersnede

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Leni88, 25 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Beste verloskundige,

In april 2015 had ik een keizersnede. 8 maanden daarna ben ik zwanger geworden.
    Mijn gyn zegt dat ik in week 34 een gesprek heb ivm de mogelijkheid om vaginaal te bevallen. Maar er werd niks gezegd over onderzoek.
    Is het standaard dat het litteken middels echo wordt onderzocht?
    Ik zou eventueel graag normaal willen bevallen, maar ben erg bang voor complicaties van het litteken.
    Is het meten van de dikte van het litteken een betrouwbare manier om een uterus ruptuur uit te sluiten?

Het litteken is aan de buitenkant nog dik en rood, bij mij duurt het altijd jaaaren tot littekens vervagen. Maar dit zegt niks over de heling aan de binnenkant, toch?:)

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Leni88,

voor zover ik weet wordt er niet met een echo gekeken naar een litteken in de baarmoeder, omdat dit vaak niet goed te zien is en naar mijn idee ook niets zegt over de kans op een ruptuur ervan.
    Het gaat in ieder geval inderdaad om de heling van de wond in je baarmoeder en niet zozeer die van je buik. Al kan dit buiklitteken later in de zwangerschap wel vervelend worden als je zo'n slecht genezingsproces hebt als jij en het niet zo goed mee rekt met de groei van je buik.
    Het gesprek zal ook vooral gaan over de reden van de vorige keizersnede en hoe je motivatie is en hoe de arts de kansen op een vaginale bevalling schat met jouw voorgeschiedenis. En je informeren over het beleid bij een poging tot vaginaal bevallen bij een littekenbaarmoeder. Maar heel goed dat je het in principe wilt proberen; laat je goed voorlichten over de voor- en nadelen.

Groeten Brigitte

Deel Deze Pagina