goedemiddag, ik geniet momenteel nog ouderschapsverlof van mijn 1e kind en overweeg aansluitend voor het 2e op te nemen. nu begrijp ik dat wanneer het ouderschapsverlof langer dan 18 maanden heeft geduurd, dat gevolgen kan hebben voor een evt ww uitkering. is dat altijd zo en worden de twee verlofperiodes die ik zonder onderbreking opneem bij elkaar opgeteld?
Beste tiepmiep01, Ik begrijp dat je graag wilt weten wat voor invloed ouderschapsverlof heeft voor je WW-uitkering. Ook heb je een vraag over samentellen van verlofperiodes. De uren die je opneemt voor ouderschapsverlof worden bij het aanvragen van de WW gezien als gewerkte uren. Dit is van belang voor berekenen van je gemiddelde aantal arbeidsuren. Dat is het aantal uren waarvoor je WW krijgt. Heb je langer dan 18 maanden ouderschapverlof gehad? Dan heeft elke week die je extra van verlof hebt genoten invloed op de hoogte van je gemiddelde aantal arbeidsuren. Op de hoogte van je uitkering heeft het ouderschapsverlof echter geen invloed. Ouderschapsverlof van meer dan 18 maanden heeft daardoor alleen een nadelig effect als je vanuit de WW gedeeltelijk gaat werken. Ik denk dat dit het makkelijkst uit te leggen in een voorbeeld: Stel je werkte in de 26 weken werkloosheid 40 uur per week. Dan zou je normaal ook voor 40 uur WW krijgen. Ga je vanuit de WW 20 uur gaan werken, dan krijg je uiteraard 20 uur loon, en houd je recht op 20 uur WW. Stel dat je 18 maanden + 13 weken 8 uur per week ouderschapsverlof hebt gehad. Dan heb je in de 26 weken voor je WW met uitzondering van 18 maanden gemiddeld 36 uur gewerkt (13 gewerkte uren van 40 uur + de 13 weken teveel verlof van 32 weken). Je krijgt dan dus een WW-uitkering voor 36 uren. Ga je vanuit deze WW-uitkering 20 uur werken, dan worden die uren net als hierboven gekort op je WW. Je krijgt dan 20 uur loon, en 16 uur WW. Actuele informatie over de invloed van ouderschapsverlof op WW vind je hier. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare