Ik lees vaak dat niet zozeer het gewicht van de baby maar de hoofdomtrek zou bepalen of je wel of niet (flink) uitscheurt. Klopt dit? Dit is mijn eerste kindje, en het is qua gewicht en alles heel gemiddeld, alleen qua hoofd bovengemiddeld groot (op het uiterste lijntje). (heb ik dat ) Echoscopiste geeft ook (zowel met 20 als met 30 wkn) aan dat hij/zij een 'flinke bol' heeft. Wie heeft daar ervaring mee? Ik ben verder niet bang voor m'n bevalling, maar wel benieuwd of de hoofdomtrek inderdaad het meeste invloed heeft op eventueel uitscheuren?
Ik weet niet precies of het daarmee te maken heeft. Maar het hoofd is wel het grootste lichaamsdeel dat erdoor moet, dus het zou goed kunnen. Maar het kan ook wel te maken hebben met hoe groot je geboortekanaal is. Mijn dochter had een omtrek van 35 cm en ik had 3 lichte scheurtjes. Van dat scheuren heb ik niets gevoeld.
Heeft er niet mee te maken. Je moet eens zien hoe die bol samenvouwt bij de uitdrijving.....zo 10 cm echt!!
Het hoofd is het grootste maar de schouders het breedst hahaha was super blij dat onze eerste een klein hoofdje had helaas een mooie knip gehad. Denk dat er weinig van valt te zeggen, de mijne hield zijn kleine koppie scheef nou dan lukt het gewoon niet hoor
Ik heb bij mijn eerste een paar weken van te voren de boel daar beneden gemasseerd met perineum-olie van Weleda, dat is speciaal om de boel rekbaar te houden en scheuren tegen te gaan. Ik ben uiteindelijk idd niet gescheurd toen, alhoewel het natuurlijk altijd de vraag is of dat nou door die olie komt. Maar, baat het niet, dan schaadt het niet, dus deze keer ben ik weer vrolijk aan het smeren
Ik had bij de eerste ook die pech. En dat ging niet helemaal lekker. Maar de vk vertelde bij het nagesprek dat het maar een factor is.. Bij mij was vooral het niet indalen en het snelle ontsluiting waarschijnlijk het probleem, mijn vel/vlees had gewoon geen tijd om rustig op te rekken. En met een dikker koppie is het risico dan nog iets hoger. Dus ik denk dat het risico iets groter zal zijn, maar niet zoveel..
Onze kids hebben grote hoofdjes ja, en ik ben flink ingeknipt maar dat had niet te maken met het formaat maar met zn hartslag die niet goed bleef.
Mijn zoon had en heeft een flink groot hoofd. Maar omdat ik hem er heel rustig aan uit heb geperst, en m'n vk me daar heel goed in heeft begeleid, en ik misschien gewoon geluk heb gehad, ben ik helemaal niet uitgescheurd. Twee kleine schaafwondjes, dat was alles. Dochterlief had een veel kleiner koppie, maar zij had zó een haast om geboren te worden dat haar hoofdje er tegelijk met de navelstreng uit kwam en bij haar ben ik wel ietsje ingescheurd. Was overigens ook geen ramp hoor. Belangrijkste is dus ook of je huid de tijd krijgt om rustig mee te rekken. Tussen het persen door een warme natte washand op je vagina, dat is ook fijn. Door de warmte raakt je huid beter doorbloed en rekt dus ook soepeler mee.
Hier een vrij groot bolleke, maar door z'n handje ernaast tot m'n oksels uitgescheurd.. Tsja had t liever anders gezien maar heb er niets van gevoeld,ben gehecht op ok en herstel ging vlot. Had ruptuur graad 4. Wat ik wil zeggen; maak je niet te druk om dat uitscheuren/knippen etc. Het gaat zoals het gaat en het moet eruit! Komt echt wel goed daarna mocht je een pechvogel zijn.. Ik leef ook nog
Ik ben bij mijn oudste 3 ingeknipt, maar dat was om medische redenen ipv de grootte van het hoofdje. Hoewel ze alle drie toch aardige koppies hadden. Bij de laatste was er geen medische reden om te knippen en toen heb ik een paar kleine scheurtjes aan overgehouden. Ik vind het knippen en hechten opzich helemaal niet zo erg, maar ik heb er tijdens de kraamtijd elke keer zo'n enorme last van gehad... Het was gewoon een domper. Tijdens mijn laatste kraambed is mijn hechting ook gewoon losgesprongen toen ik op het toilet zat..... Vreselijk gewoon!! Ik ben morgen uitgerekend en hoop zo dat ik dit keer geen knip of scheur krijg.
Mijn dochter zat onder de lijnen qua hoofdomtrek (nog minder dan P20), echt lager dan het laaggemiddeld. Toch ben ik redelijk ingescheurd. Volgens mij zegt dat niet veel. Het is wellicht een factor maar hangt ook zeker van andere factoren af zoals schouders van het kindje en je eigen anatomie.
Speelt mee ja, maar ook het persen heeft er invloed op. Als je goed luisterd wat er gezegd wordt, is kans op uitscheuren minder.
Ik had het er toevallig over met me schoonmoeder van de week, die vertelde dat ze helemaal niet gescheurd was, totdat haar dochter een trap na verkocht! Daarmee scheurde ze een flink stuk uit.
ik weet het niet, mijn zoontje had ook een hoofdomtrek op de bovenste lijn van de groeicurve (buik en lengte gemiddeld) en ik ben niet uitgescheurd, maar ingeknipt omdat het een vacuumverlossing werd. Toch heb ik het idee dat het toch te maken had met zijn hoofd, dat hij daarom 'klem' kwam te zitten (waardoor hartslag naar beneden en dus vacuumverlossing). Maar zal het nooit precies weten.
Luister naar je vk Doe het rustig aan mits het lukt Hoop dat je kindje goed ligt Hopen dat je onderkant rek genoeg heeft. En heb gelukt..... Onze dochter had achteraf ook een groter dan gemiddeld hoofd en had 1 klein scheurtje. Ik had geen pers weeen dus alles op eigen kracht moeten doen. Ging dus erg moeizaam maar is wel gelukt. Doordat het moeizaam ging heb ik misschien mazzel gehad. Vriendin van mij haar zoon had zijn hand naast zijn hoofd dus das pech hebben.
Hier ook een meiske met een klein koppie, maar wel het handje naast haar hoofd. Dit eindigde dus in een klein scheurtje. Mijn vk heeft tijdens het persen met een hele warme doek de onderkant goed opgewarmt, waardoor het een stuk soepeler werd. Dit heeft zeer goed geholpen, en was trouwens erg prettig, want zo voelde je het 'staan' van het hoofdje niet zo verschrikkelijk.
Hier een hoofdomtrek van 36cm en aan alle kanten gescheurd.. kwam niet omdat zijn hoofd zo groot was, maar omdat hij een sterrenkijkertje was en ook nog eens naar links keek. Heb dus het breedste deel van het hoofdje eruit moeten persen (heb er ook 3 uur over gedaan)..
Volgens mij heeft het niet alleen met de grote van het bolletje en kind te maken maar ook hoe snel je bevalling gaat en hoe het kindje ligt. Als het bijv. een sterrenkijker is dan is de kans op inscheuren veel groter (ook omdat het dan vaak een kunstverlossing is). Maar dochter hier een gemiddeld koppie en een kleine scheurtje, minimale hechting. Niets van gevoeld (alleen bij het hechten) en daarna ook geen last meer van gehad. Ik zou me er niet zo druk om maken!
oh en dochter 1 was prematuur en dus een heel klein koppie maar het zelfde verhaal, minimaal scheurtje en kleine hechting.
Hier een knul met ook een flink bolleke, zagen ze ook in de buik al en nu 9mnd later heeft hij nog steeds een flink bolleke erop staan.. Ik wel totaalruptuur graad 4 maar dat kwam omdat hij z'n handje naast z'n hoofd had (z'n rechter hand tegen linker wang, alaaf groet) Had hij normaal gelegen was het nooit zo erg geweest kwa uitscheuren.. Het bolleke kan heel klein gemaakt worden tijdens de uitdrijving! Dus Tsja.. Afwachten meis..