bevallen thuis of in zhuis?

Discussie in 'De bevalling' gestart door koter, 25 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. koter

koter Bekend lid

19 mrt 2011
    686
    4
    18
    Hallo allemaal

Vandaag hebben we het formulier voor kraamzorg ingevuld.
    er wordt ook gevraagd of we thuis of in het zhuis bevallen. Dat weten we nog niet zo goed!
    Het is wel prettig als je thuis bent, maar voor mij hoeft het niet perse.
    Ik vind het wel zo'n prettig idee dat ik al " die rommel" niet in huis heb en als er iets misgaat ik al in het zhuis ben...Jammer dat je alleen mag pas komen op het laatste moment.. Met weeën in de auto vind ik wel wat minder...
    Hoe kijken jullie hier tegen aan?

2. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Ben 2x thuis bevallen en hoop t nu weer te kunnen ;)
    Vond t heerlijk ontspannen, de troep wordt door VK en kraamzorg gedaan, je bedje wordt verschoond wanneer je onder je eigen douche staat en je bent thuis.
    Hoeft niet meer in de auto, maxi cosi enzo, ik vond t heel vertrouwd en knus.
    Als t niet anders kan dan pas ik me aan maar ik zie er tegenop om tijdens weeën met de auto naar t zh te moeten.

Succes met je keuze ;)

3. Escal

Escal Fanatiek lid

12 aug 2009
    3.441
    0
    0
    limburg
    hier eerste keer ingeleid maar net als nu was de keuze ziekenhuisbevalling al gemaakt.
    inderdaad de rommel thuis en als er wat mocht gebeuren (op je laatste kunnen de auto in naar ziekenhuis met in je hoofd dat het niet goed gaat nee, hier liever niet)
    nu met gyn afgesproken dan de vk komt kijken thuis zodra ik denk dat het begonnen is en mag dan direct door naar het ziekenhuis, zo hoef ik namelijk bij vals alarm niet elke keer voor niets naar het ziekenhuis (wel zo makkelijk met een dreumes erbij ;) )
    misschien kun je dit ook met je vk overleggen, vond het een erg goed idee van mijn gyn, zelf nog niet bedacht haha.
    succes met het maken van je keuze

4. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    ik wou graag thuis bevallen, uiteindelijk toch in het ziekenhuis bevallen, ik werd ingeleid.

achteraf vond ik het fijn dat ik al in het ziekenhuis was, geen bende ervan en het gaf me een rustig gevoel dat ik daar op de juiste plek was!

de volgende keer kies ik ervoor om in het ziekenhuis te bevallen.

5. ecl

ecl Niet meer actief

Hier nog niet bevallen, maar door mijn werk(kraamzorg) kan ik wel zeggen:

De troep zou ik niet als probleem/punt zien. Dit wordt gewoon door de kraamverzorgster en een beetje door de verloskundige opgeruimd. De kraamverzorgster gaat weg als het allemaal weer op orde is en jullie qua gezondheid alleen gelaten kunnen worden.
    -tijdens bevalling worden bebloede matjes weg gegooid, bed wordt na de bevalling verschoond, alle vieze doeken, lakens enz worden in de week gezet (aan het einde van de middag of de volgende ochtend gewassen, hangt af van tijdstip geboorte), douche/badkamer wordt weer helemaal schoon gemaakt, vloer en/of andere dingen die vies zijn geworden worden ook schoongemaakt.

Dan is het ook nog niet van belang da je nu al defenitief beslist wat je wil! Het kraambureau wil het graag weten, maar dat kan ook later bij de intake (bij ongeveer 30/34 weken zwangerschap)!

Ik wil trouwens zelf thuis bevallen, omdat ik dat een fijn idee vindt. Denk dat het mijn bevalling ook ten goede komt, omdat ik waarschijnlijk veel meer ontspannen ben.
    Zet anders op een lijstje wat je voors en tegens zijn bij beide opties, Kijk ook welke voors en tegens heel belangrijk voor je zijn.
    Dan kun je denk ik makkelijker kiezen eventueel met hulp van je verloskundige(moet je wel de lijst meenemen;))

liefs ecl
    p.s. hoever ben je nu?

6. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

als mijn oudste thuis was bevallen had hij het niet gered of zwaar gehandicapt. Ik kreeg zuurstoftekort door stortbevalling, ze controleerde mijn zoontje en had ook zuurstoftekort, ze hebben hem snel gehaald en aan het zuurstof gelegd.
    En bij de 2e ben ik ingeleid omdat we risico van zuurstoftekort wilde voorkomen, dat het zo snel zou gaan dat hij in de auto zou worden geboren.
    Ik ben dus heel blij met de keus.
    het gaat natuurlijk bij tig thuisbevallingen goed!
    maar ik ben heel blij met mijn keus geweest en heb nu 2 gezonde jongens.
    gr brenda

7. roosje01

roosje01 Bekend lid

5 mrt 2009
    503
    0
    0
    brabant
    Bij de eerste wilde ik in eerste instantie thuis bevallen. Eenmaal aan de gang wilde het niet echt opschieten (had na 12 uur weeën pas 3 cm ontsluiting), maar dat was uiteindelijk niet de rede dat ik naar het ziekenhuis ging. Mijn dochter is namelijk geboren op de dag dat er heel veel sneeuw viel hier in nederland 2 jaar geleden. De verloskundige durfde geen thuisbevalling aan omdat er zoveel sneeuw op de weg lag dat er in geval van nood te lang zou duren voordat ik in het ziekenhuis zou zijn.
    Op dat moment vond ik het helemaal niet erg om naar het ziekenhuis te gaan. Ik had zo'n pijn en ik wist dat ik nog heel lang zou moeten (had pas 3 cm) en in het ziekenhuis hebben ze pijnstilling!!! Met weeën in de auto vond ik niet zo heel erg, fijn is natuurlijk anders maar weeën zijn sowieso niet fijn;).

Ik vond het achteraf heerlijk om in het ziekenhuis te zijn. De baby werd heel goed gecontroleerd tijdens de bevalling, de hartslag wordt bijvoorbeeld goed in de gaten gehouden. En wat misschien nog wel het belangrijkste was, ik heb een ruggenprik gehad, echt heerlijk!!:D! Echt een aanrader!!!!

Mijn dochter is om 16.00 uur geboren en we waren om 19.30 uur weer thuis. Dat was dus vrij snel.

Nu ben ik bijna uitgeteld van de tweede en ik ga zeker weer naar het ziekenhuis. Ik vond het een hele fijne gedachten dat de baby zo goed wordt gecontroleerd én ik ga deze keer ook weer voor die ruggenprik:D.

succes met je keuze!

8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    een verloskundige heeft ook zuurstof bij zich. als je dus thuis was bevallen dan had je kindje alsnog zuurstof gekregen en in de tussentijd was er een ambulance gebeld. als je 's nachts in het ziekenhius bevalt dan moeten er ook vaak nog mensen opgetrommelt worden.

9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    TS, je hoeft nu nog niet te beslissen. je kan die beslissing ook op het laatste moment nemen. het kan zijn dat je nu thuis zegt maar op het moment supreme je smeekt om naar het ZH te gaan en andersom.
    hier hoefde ik niet te wachten tot het laatste moment. ik had pas 2 cm en mocht al komen.

10. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Ik wilde eerst heel graag thuis bevallen. Maar de weeen vielen zwaar tegen en na 10 uur ben ik alsnog naar het ziekenhuis gegaan. Wat een opluchting! Met weeen in de auto heb ik niet als heel naar ervaren. Mijn verloskundige zei ook tijdens mijn zwangerschap steeds dat ik tijdens de bevalling nog makkelijk kon beslissen wat het uiteindelijk zou worden. Dus ik zou het een beetje loslaten als je het nog niet weet. Zorg ervoor dat alles thuis op orde is voor als je thuis wilt blijven (bed hoog, spullen voor bevalling aanwezig, plastic om matras te beschermen, etc...) en mocht het enorm tegenvallen of je voelt je toch niet lekker thuis, kun je alsnog naar het ziekenhuis!

11. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

Ik moest aan het zuurstof doordat ik door de stortbevalling zuurstoftekort kreeg en mijn zoon is met grote spoed gehaald met de vacuum en direct zuurstof gekregen en kinderarts was er al.
    (ze kwamen er achter door bloed van zijn hoofdje te halen in mijn buik)
    Ik ben snachts van hem bevallen in het ziekenhuis, maar alles was er hoor! Zelfs de kinderarts was er direct!
    Mij is in het ziekenhuis gezegd als ik thuis was bevallen dat ik er niet goed van af had gebracht en dat sander er niet was geweest of zwaargehandicapt! Als de gynocoloog dat zegt, trek ik dat niet in twijfel!

Het is zelfs zo dat er besloten is bij mijn 2e in te leiden, zodat ik zeker in het ziekenhuis zou zijn, mocht het weer gebeuren, dat we veilig zouden zijn en zuurstof zou zijn voor het geval dat bovenstaande weer zou gebeuren.

12. Meara

Meara Niet meer actief

Bij de eerste wilde ik het thuis proberen. Doordat ze in het vruchtwater had gepoept moest ik naar het ziekenhuis. Uiteindelijk maar goed ook want ik had een flinke bloeding. Bij de tweede moest ik in het ziekenhuis bevallen en daar was ik zo blij mee. Er is geen veiligere plek mocht er iets mis gaan. Ik zweer erbij om in het ziekenhuis te bevallen

13. bengeltje23

bengeltje23 Nieuw lid

23 dec 2011
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo dames..

ik zit te wachten op een sein dat ik dan eindelijk het ziekenhuis kan bellen.
    ben op het moment 39+4 onderweg.
    weten jullie meschien iets om er een beetje vaart achter te zette.
    mijn zieknhuis wil nog niks ondernemen en word me allemaal veel te zwaar...
    :(

14. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Hoi bengeltje, er zijn verschillende tips voor :D
    Ananashart eten
    Bitter lemon drinken
    Een stevige vrijpartij:)

Meer weet ik Ff niet meer, maar 39.4 is toch nog niet over tijd ofzo ?

Succes ;)

15. bengeltje23

bengeltje23 Nieuw lid

23 dec 2011
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo mirri,

die dinge heb ik al geprobeert.
    39+4 is nog niet overtijd nee..
    maar mijn lichaam houdt het niet meer vol loop ook met ijzer te kort en zelfs dan willen ze niks doen..:(:(snap echt niks meer van het zkh..
    ze willen wel telkens bloed afnemen maar als iemand vraagt om hulp voor de bevalling laten ze me links liggen..
    ben echt zo blij als we ervan kunnen genieten..

16. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Ja, dan heb je je best gedaan meid, geef je over, kindje komt wanneer het's verjaardag is ;)
    En doorvragen bij het ziekenhuis hoor, je moet tegenwoordig flink zeuren wil je goede begeleiding krijgen o_0
    luister naar je lijf daar ben jij expert van ;)
    Succes

17. Tese

Tese Niet meer actief

Ben twee keer in het ziekenhuis bevallen en ik zou nooit voor thuis kiezen. Mij veel te link. Ben blij toe dat ik dit besloten had want beide keren verliep het allesbehalve vlekkenloos en moest er ingegrepen worden. Dat had thuis dus niets geworden.
    Overigens zag ik er ook tegenop om van huis met weeën naar het ziekenhuis te moeten. Maar beide keren lag ik gelukkig al in het ziekenhuis dus daar had ik geen last van.

18. Tess00

Tess00 Actief lid

12 jul 2011
    366
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben thuis bevallen en hoop dat weer te kunnen doen...
    Natuurlijk zitten er aan beiden opties voor en nadelen maar het is een misvatting dat thuis minder veilig zou zijn hoor! Heb er een uitgebreid gesprek over gevoerd met verloskundige want veiligheid voor alles. Zodra er enige twijfel of onrust heerst over de voortgang van de bevalling ben je zo int ziekenhuis (ligt eraan waar je woont haha).
    Daarbij ga ik de bevalling positief tegemoet en werkte het voor mij vorige keer ook heel gunstig dat ik in me vertrouwde omgeving was waardoor ik goed kon ontspannen wat weer een gunstig effect had op de voortgang van de bevalling.

Laat je goed voorlichten door je verloskundige en weeg de voor jou belangrijkste punten tegenover elkaar af om tot een besluit te komen.

Het blijft altijd spannend, angstig, mooi, indrukwekkend en pijnlijk...waar je ook bent (uitzonderingen daar gelaten hihi)

Succes!

19. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.826
    3.613
    113
    Ik heb er ook vooraf voor gekozen om in het ziekenhuis te bevallen en ben nog steeds erg blij met die keuze. Tijdens de persweeen viel de hartslag van mijn zoontje erg terug, waardoor hij met spoed met de vacuümpomp is gehaald. Ik moet er niet aan denken wat er thuis was gebeurd, nu stond er binnen 5 minuten een gynaecoloog aan mijn bed. Een evt volgende bevalling zal ik dus ook in het ziekenhuis doen, ik vind de risico's thuis persoonlijk te groot.

20. Mikale

Mikale Actief lid

28 jun 2011
    111
    0
    0
    Mama
    Ik wil sowieso in het Zh bevallen. Dat vind ik een prettig idee en alles is bij de hand mocht het nodig zijn. Mijn eerste bevalling was ook in het Zh en ik moet er niet aan denken dat het allemaal thuis moest gebeuren.

Deel Deze Pagina