ik weet dat een keizersnee ook niet alles is, maar ik vond mijn eerste bevalling zo'n hel van pijn (zacht uitgedrukt) dat ik nu alvast besloten heb dat ik een 2e bevalling wil zonder weeën en persen. eerst wil ik 100% zeker weten dat mijn wens mogelijk kan zijn. heeft iemand hier ervaring mee? eerder wil ik echt niet zwanger raken!
Ik heb geen idee of dat kan, maar ik weet precies hoe je je voelt. Wij willen geen kleintje er meer bij, maar mocht dat toch per ongeluk gebeuren dan wil ik ook een keizersnede. Klinkt idd gek, maar als ik eraan terug denk dan wil ik ook al die ellende niet meer mee maken op die manier.
fijn iemand die mij begrijpt als ik aan mijn bevalling denk krijg ik nog steeds buikpijn, als ik zwangere vrouwen zie lopen schiet ik lichtelijk in de stress en krijg plaatsvervangende pijn. :S en als bekende vrienden of familie bevallen zijn denk ik '' oh gelukkig is het voor haar voorbij''.
ik zou het erg fijn vinden, dat is voor mij de enige manier om te bevallen van de 2e. (als die al mag komen) zou me er zoveel gerusten bij voelen als ik weet dat ik geen weeën zou hebben en niet hoeft te persen.
Je kan tijdens de bevalling toch ook kiezen voor een ruggeprik? Dan ben je toch ook verdoofd? Is dat dan geen optie? Ik weet niet hoe het bij andere steden zit, maar hier doen ze echt geen keizersnee omdat je bang bent voor de bevalling. Keizersnede is alleen bij spoed of stuitligging. Maar dat zou je anders kunnen informeren bij een verloskundige of gyn. Of misschien je huisarts?
Ligt denk ik aan de reden... ik wou ook echt geen 2de als ik geen garanties had en ik kreeg die wel. De eerste lukte niet (inleiden, na 2 dagen 2 cm ontsluiting) en volgens de bekkenfoto was mn bekken te nauw. Bij de nacontrole zei de gyn dat ik het bij een 2de wel mocht proberen als ik wou... toen niks mee gedaan. Paar maanden later nog eens terug gegaan en toen laten vast leggen voor ik zwanger raakte dat ik een ks zou krijgen. Dat is ook gebeurt, en nr 3 zal ook op die manier komen. Nu had ik denk ik iets meer medische aantoonbare redenen voor ks dan jij. Veel pijn maar uiteindelijk wel normaal kunnen ontsluiten en bevallen ligt denk ik wat anders en dan zul je harder moeten zoeken naar een gyn die daarin mee wil gaan. Een ks is ook niet zonder risico's. Ze zeggen idd vaak dat je de pijn vergeet maar als ik 5 jaar geleden wist wat ik nu weet (van die eerste bevalling) was nr 1 er nooit gekomen denk ik. Is een ruggeprik niks voor je? Dat is denk ik makkelijker te regelen. Hoe dan ook succes.
wat ik van ee ruggenprik begrijp is dat die er uiteindelijk uitgehaald word als je volledig ontsluit bent, en dan alsnog de pijn hebt...?
Ik heb werkelijk geen idee, maar... als je zo'n angst ervoor hebt gekregen en je wilt toch graag een tweede kindje, dan zou ik gewoon even contact opnemen met de gyn, of vk. Leg je verhaal zo goed mogelijk uit, en wie weet. Ik voel echt met je mee hoor...ik zal mn verhaal hier niet open en bloot neer gaan leggen, want daar wordt geen 1 zwangere vrolijk van
Ruggenprik heb ik geen ervaring mee, ik kreeg wel een injectie in mn been?? Daar werd ik wel heel erg suffig van, maar haalde de pijn echt niet weg hoor.
In amerika bijv. persen ze ook met ruggeprik, het kan wel... maar is niet echt gebruikelijk volgens mij in NL
jou verhaal zal ongetwijfels verschrikkelijk zijn, ik geloof je direct mijn bevalling viel op zich wel mee.. duurde bij elkaar 13 uurtjes. na 8 uurtjes had ik al pers weeën, maar wist niet dat het persweeën waren dus bleef ze maar opvangen, wat niet lukte. toen de verloskudige gebeld, was er toen ik op 9 uurtjes zat. persen heb ik bijna 2uur over gedaan, lukte ook niet hup naar het ziekenhuis, en daar na 13 uur bevallen. ik vind dit drama, heb dit als verschrikkelijk ervaren en wil het nooit meer!
Ja dan is volgens mij wel zo van de ruggeprik. De persweeën moet je wel voelen ja, want anders weet je niet wanneer je moet persen. Maar vaak is het toch zo, dat een 2e gemakkelijker komt? Is natuurlijk geen garantie, maar je hebt het immers al een keer gedaan! Ik weet dat ze hier keizersnedes alleen doen bij een medisch probleem of spoed. Inderdaad het voorbeeld wat hierboven iemand gaf, met een te nauw bekken. Dan kan het niet anders. Maar ik zou dan, als je zekerheid wil, toch een gyn of verloskundige om advies vragen. Dan weet je het zeker.
er zijn ook gyns die de ruggenprik aangesloten laten, als jij maar het gevoel hebt hoe je moet persen. Ik denk overigens dat er geen gyn is die je een keizersnee geeft zonder medische indicatie. Daarmee wil ik je gevoel niet bagatelliseren, maar ik denk dat "gewoon". Ik herken je gevoel trouwens wel hoor, alleen is het bij mij afgezakt. Ik heb overigens wel een ruggenprik gehad, en dat is dus ook niet heilig. Inmiddels ben ik zover dat het weer helemaal op eigen kracht wil proberen, zonder pijnstilling. maar manlief hoopt op een stuit, dus een ks. haha, de held. nee hij vond het haast net zo traumatisch als ik. Bespreek je gevoel met je vk! zij kan helpen de dingen op een rijtje te krijgen!
pffff...dat klinkt ook niet super nee Ik wil mn verhaal best een keer neerzetten hoor maar niet nu..is veels te lang, en mn lijf roept BED BED hihi. Dus, ik wil jullie allemaal een goedenacht wensen vast, en ik blijf deze topic wel even volgen morgen Succes alvast
In Nederland wordt in principe geen keizersnee gedaan zonder medische indicatie. Of jouw angst wordt gezien als een medische indicatie weet ik niet maar ik betwijfel dat zeer. Een keizersnee is een grote operatie met de daarbij horende risico's. Een chirurg zal dat risico altijd willen mijden als dat kan. Bespreek het met je verloskundige en zorg dat je doorverwezen wordt naar een gyn. Zonder gyn zal het niet zomaar gebeuren, je moet namelijk een geplande keizersnee krijgen. Succes (al ben ik absoluut van mening dat je geen keizersnee moet wensen gezien de risico's)
welterusten Linntpin in mijn kraamweek vroeg de vk regelmatig wat ik van de bevalling vond, reageerde eigenlijk niet en zei eerlijk dat ik het er nog niet over wilden hebben. vervolgens word ik in een hokje geplaats ''traumatisch''. nah goed, als ik dat als ''medische'' reden op kan geven dat probeer ik dat met de vk te overleggen. en ik bleef maar herhalen, ''ach er zijn ergere bevallingen hoor dan die van mij''. en de vk vertelde dat de bevalling zo erg is zoals ik het ervaren heb. niet best dus...
Ik begrijp ook echt precies wat je bedoelt. Toen ik aan het bevallen (totaal 22 uur) was smeekte ik om een ks,maar dat mocht dus niet. Nu met een 2e ben ik dus ook net een topic begonnen met "wie helpt mij over mijn angst heen", er staan wel goede tips in zoals een afspraak maken met je vk en dat ga ik iig doen. Ik ben ook echt getraumatiseerd en toevallig is mijn meisje ook ruim 9 maanden. Toch zou ik het er uiteindelijk nog wel voor over hebben,maar ik ben als de dood voor de bevalling en wil ook eerst weten wat er anders kan dan de eerste bevalling, eerder wil ook ik (liever) niet zwanger raken,want dan denk ik dat ik in paniek raak en ik wil net als bij mijn dochtertje het van de daken afschreeuwen dat verdient het kindje ook natuurlijk. Nou ben benieuwd of het kan een ks.