Ervaringen baarkruk?

Discussion in 'Zwangerschap' started by ukjesmama, Jan 12, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ukjesmama

ukjesmama Actief lid

Nov 13, 2012
    143
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi, zijn er vrouwen die ervaring hebben met een baarkruk. Zit hier over na te denken en heb geen idee. Ik moet in het ziekenhuis bevallen en als het goed is hebben ze daar een baarkruk.

2. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Mijn tweede kind is geboren op de baarkruk. Ik had rugweeën en kon niet goed liggen op bed. Na een uurtje staan in een weeënstorm, was ik zo moe dat ik wilde gaan zitten en dat mocht toen op de baarkruk. Ik had toen 4 cm ontsluiting. Tien minuten later kreeg ik een perswee en werd mijn zoontje geboren. De zwaartekracht deed zijn werk dus prima.

Ik vond het een fijne houding om te bevallen, je ligt niet zo open en bloot te kijk, het voelt natuurlijk, zeker tijdens het persen. Je hoeft niet zo onhandig je eigen benen vast te houden. Ik kreeg wel heel snel slaapvoeten en slaapbenen, dat was wel een nadeel. Het grootste nadeel vond ik dat ik direct nadat mijn zoontje eruit was, op moest staan om op het bed te klimmen, voor de nageboorte. Dat is standaard, anders verlies je teveel bloed. Voor mij is dat een reden om bij deze bevalling (die nu een beetje aan het beginnen is trouwens) waarschijnlijk toch maar op bed te bevallen, dat is achteraf net wat relaxter.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb bij de bevalling van de oudste een half uur geperst op de baarkruk. Ik had al bijna een uur persweeèn op bed gehad en omdat het niet echt opschoot wilde de VK dat ik op de kruk ging. Lukte het dan alsnog niet, dan riep ze de gyn erbij vertelde ze, omdat het anders te lang duurde.
    Nou ik heb een half uur lang op die kruk geperst wat ik wilde.... maar het lukte bij mij niet zo goed.
    Achteraf werd het wel duidelijk waarom.... dochterlief had de navelstreng een slag om dr nek... dus ze kon ook eigenlijk niet verder zakken... dus dan helpt de zwaartekracht ook niet meer mee.

Uiteindelijk is de vacuumpomp er aan te pas gekomen.
    Bij de tweede ging het ineens heel snel en ben ik op bed bevallen.

4. ukjesmama

ukjesmama Actief lid

Nov 13, 2012
    143
    0
    0
    NULL
    NULL
    Luppy, jeetje dat ging dan snel in een keer. Lijkt met idd niet handig dat je daarna eerst weer op bed moet gaan liggen als je net aan het genieten bent van de kleine in je armen. Hoe gaat het nu met je, ik leest dat de bevalling gister aan het beginnen was. Spannend.

Hopmarjanneke, jammer dat het bij jou niet zo goed ging, maar dat lag zo te lezen niet aan de baarkruk?

Bedankt voor jullie reacties, zijn er nog meer vrouwen met ervaring? Of bevalt bijna iedereen op bed?

5. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

Jul 1, 2009
    2,310
    0
    0
    Ik ben ook begonnen op de kruk....
    Had rug weeen dus wilde zowieso niet op bed liggen....
    Heb de hele bevalling gelopen :D

Begonnen op de kruk, maar zoonlief zijn hartslag ging te ver oplaag, dat ik op bed moest gaan liggen....
    vond het achter af niet zo heel prettig.... beter toch op bed....

Dat is op zich het makkelijke je kan beginnen waar je wilt, en halverweg toch nog wisselen.....

6. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Hoi Ukjesmama,
    ik ben inderdaad gisteren bevallen van een derde zoon! Op bed deze keer, omdat ik niet wilde dat het weer zo snel en ongecontroleerd ging als bij de tweede. Achteraf maar goed ook, het persen duurde maar 1 minuut en de verloskundige zei dat ze er niet aan wilde denken hoe dat was gegaan als ik weer op de baarkruk was bevallen. Op zich vond ik de houding om te persen veel fijner op de baarkruk, ik wist niet waar ik het zoeken moest terwijl ik lag en op de kruk gaat het veel natuurlijker. Als het je eerste is, kun je het natuurlijk altijd proberen, ik denk dat het bij een derde sowieso sneller en makkelijker gaat en bij de eerste kun je de steun van de zwaartekracht waarschinlijk beter gebruiken.

7. Kimmuh

Kimmuh Fanatiek lid

Oct 23, 2007
    1,679
    0
    36
    Mijn eerste zwangerschap ben ik doorgekomen d.m.v een baarkruk
    Ik kon geen kracht zetten in bed, dus heb geperst op een baarkruk.

Share This Page