Het is nu zeker dat ik in het ziekenhuis zal gaan bevallen, door o.a. hoge bloeddruk. Het kan ook zijn dat ik een paar nachten zal moeten blijven. Het gekke is dat ik overal lees dat het geven van borstvoeding vaker misgaat in het ziekenhuis door alle medische protocollen, en ook hoor van mensen dat je in het ziekenhuis HEEL duidelijk aan moet geven dat je borstvoeding wil gaan geven. Anders duwen ze ongevraagd een flesje in het mondje van je kind s' nachts, omdat moeder het al zo zwaar heeft Of rustig door moet kunnen slapen. Dat is toch van de gekke! Ik maak me nu al zorgen omdat ik gelezen heb, en op cursus ben geweest, dat je minimaal 8 keer tot 12 keer per etmaal moet beginnen met aanleggen en voeden en ook dat huid op huid contact gelijk in het eerste uur heel belangrijk is. Ik ben zo bang dat het misgaat omdat het bij mijn zoontje ook na twee maanden is "opgedroogd" door allerlei omstandigheden. Hebben mensen hier goede begeleiding gehad bij borstv. in het ziekenhuis of ook mindere ervaringen. Maak ik me misschien voor niets druk? ik ga het zowiezo de eerstvolgende keer vragen en aangeven bij het ziekenhuis.
Nou.. Bij ons ging het na de bevalling mis want ze waren ons domweg gewoon vergeten. Ik heb hem wel meteen bloot op mijn lichaam gehad en na 30 minuten heb ik hem zelf maar aangelegd. Gelukkig ging dit meteen goed en hapte hij direct goed aan. Maar goede begeleiding heb ik dus absoluut niet gehad.
Bij mij was de begeleiding super! Na de bevalling ben ik onder algehele narcose geopereerd en toen hebben ze mijn dochter al aangelegd toen ik nog weg was. Beetje jammer dat ik de eerste keer niet mee hebt gemaakt maar toch. Toen het niet goed liep kwam men bovendien direct met kolf op de proppen om de productie op te vijzelen en dat met een pipetje te geven aan onze dochter.
De begeleiding bij ons was redelijk. Ons kindje was prima gezond en sliep dus gewoon in een "bakje" bij mij op de kamer. En ze maakten me gewoon wakker om te voeden, haha! Gelukkig had ik wel zelf een cursus gevolgd en wist ik dus zelf ook goed waar ik op moest letten. Ik denk dat het over het algemeen wel steeds beter aan het gaan is in ziekenhuizen. En ze krijgen soms ook bonussen als moeders daar met BV beginnen.... hoorde ik. Dus inderdaad zelf goed voorbereiden. Checken bij je verzekering of je verzekerd bent voor hulp bij een lactatiekundige indien nodig (en anders zelf betalen; het is echt de moeite waard!). Telefoonnummers van LK's alvast opzoeken en meenemen. En zelf heel graag willen en doorzetten... dat scheelt minimaal de helft, denk ik! Succes!
Tja, hier hebben ze mijn meisje wel de eerste twee nachten een flesje gegeven om mij te laten slapen. (waar ze trouwens weinig tot niets van moest hebben) I.v.m. een spoedkeizersnede hebben we nooit huid op huid contact gehad en zag ik mijn meisje pas aangekleed en wel na een uur of vier. Toen werd ze wel aangelegd en dat ging goed. Dat vele aanleggen in een etmaal heb ik ook nooit gehaald trouwens, daar sliep ze veel te lekker voor. Toch ging de borstvoeding vanaf het begin fantastisch en dat gaat het nog steeds. Dus het kan allemaal. Ik zou duidelijk maken hoe jij het wilt doen dan zullen ze daar toch hopelijk wel rekening mee houden. @Anna1978: Wow! Aanleggen terwijl jij nog weg was. Wat apart en mooi. (behalve dan dat jij het gemist hebt)
Ik ben thuis bevallen en moest helaas net na de bevalling met spoed naar het ziekenhuis. Mijn kindje kwam nogal blauw ter wereld en reageerde niet goed. Gelukkig knapte ze binnen het uur op, maar ter observatie zijn we in het ziekenhuis gebleven. Helaas heb ik het hele huid op huid en vele aanleggen gemist. In het ziekenhuis hebben ze zonder mijn weten haar kunstvoeding gegeven. Daar ben ik nu erg boos om. Pas de dag erna vanaf 9.00u zijn ze met aanleggen begonnen. Ik wist niet hoe belangrijk het was, en was echt kapot (hele zware bevalling). Maar het is wel goed gekomen. Ik geef nog steeds met veel plezier borstvoeding. Tip: als het zeer doet, bel METEEN een lactatiekundige, ik heb drie weken met pijn gevoed terwijl het niet nodig was! En geef van te voren en tijdens de bevalling heel goed aan wat je wil. Laat je niets wijs maken en EIS dat ze je kindje bij je op de kamer leggen!
Ik vind dat echt niet normaal hoor, dat ze kinderen zomaar kv geven zonder het aan de ouders te vragen! Goed bedoeld of niet, maar als je op een kraamafdeling werkt dan WEET je toch dat sommige ouders het niet willen, dus even vragen kan op zijn minst. (ja en als ze het flesje geven puur omdat ze geen zin hebben om lang aan te leggen, daar ga ik niet eens over beginnen, want dan word ik weer woest) Bij mij ging het gelukkig vanzelf goed. Ze hebben de kleine nog binnen een uur aangelegd en de bv ging meteen prima.
Ben voor mijn eerste bevallen in het ziekenhuis. Maar ons dochtertje werd pas na ruim 4 uur voor het eerst aan gelegt. Ze keek nog geen eens of ik haar wel goed aan gelegt. Ik vroeg van hoe lang moet ze nu drinken? Toen zei ze van hoe langer hoe beter. Na 3 kwartier kwam ze terug en ik had mijn dochtertje terug gelegt in de wieg ( zo'n plastice wiegje) ze vond het niet goed. Maar ja ze dronk niet meer.....
Hier prima gegaan.... ook ivm hoge bloeddruk in ziekenhuis onder gyn begel. bevallen... maar wegens medische omstandigheden moest hij eerst de couveuse in en is het "aanleggen" dus later gebeurd. Tussendoor 2 keer moeten kolven van ze omdat hij niet hapte. De eerste keer echt aangelegd en dat hij wat probeerde te drinken was na ruim 11 uur. Hij heeft niets tussendoor gekregen omdat hij continu op mijn kamer is geweest, heeft ook op mijn kamer in de couveuse gelegen en slapen heb ik s nachts niet gedaan.. ik had veel te veel adrenaline! DUs dat weet ik echt zeker. Ik voed nu nog steeds dus probeer niet gelijk in de stress te schieten als ze niet direct je kindje aan laten leggen, dat wil echt niet zeggen dat het niet gaat lukken. Laat ze goed weten wat je wilt en zo te lezen heb je je al goed voorbereid! Dat is echt al meer dan het halve werk hoor! Sterkte met de laatste loodjes en hoop dat je bloeddruk niet te ernstig gaat stijgen
O.k. bedankt voor het delen van jullie ervaringen! Inderdaad niet gelijk gaan stressen als het niet verloopt zoals mijn boekjes Meer ervaringen zijn nog steeds welkom Oja die telefoonnummers van lactatiedeskundige is ook een goeie!
Graag wil ik ook even het verhaal van de andere kant vertellen. En met de andere kant bedoel ik als verpleegkundige op een kraam / verlos afdeling. Onze afdeling werkt met het borstvoedingscertificaat en dat wil zeggen een protocol over Bv. Daarin staat o.a aanleggen binnen 1 uur, huid op huid contact, 8 a 12 x aanleggen etc etc, maar ook wat als vanwege gezondheidsredenen de baby niet het eerste uur kan worden aangelegd of wanneer het bijvoeding moet krijgen. Wat ik als ervaringsdeskundige vaak ervaar is dat moeders die Bv willen geven vaak niet voorbereid zijn. Ze hebben zich totaal niet verdiept in bv geven en wat je kan verwachten. Mama's die hun shirt omhoog doen en je dan aankijken van "en nu?"'. Of de vraag "hij /zij krijgt toch wel genoeg"? En dat is echt....schrik niet....6 van de 10x. Daarnaast wordt ook wel eens vergeten dat er meerdere mama's met baby liggen die ook geholpen moeten worden en als het druk is dan kan je gewoonweg niet een half uur naast 1 mevrouw gaan zitten om de Bv te begeleiden. Wat ik hiermee wil aangeven is....verdiep je gedurende 9 maamnden zwangerschap in het geven van Bv. Zoals iemand eerder zei scheelt dat al een heleboel. Ook wij hebben maar twee handen en voeten en kunnen nu eenmaal niet toveren. Ik vind het dan jammer dat er zovaak gezegt wordt slechte begeleiding. Natuurlijk zullen er best situaties zijn waarbij de begeleiding echt slecht is. (helaas) Maar het ligt niet altijd alleen aan de verpleegkundige /kraamverzorgster. Dot...ik merk dat jij je aardig aan het inlezen bent in het geven van Bv. Super meid. Je kan ook nog altijd in het ziekenhuis informeren hoe zij werken m.b.t. Bv. Meestal hebben ziekenhuizen ook 1x per maand een voorlichtingsavond. Succes nog met je zwangerschap. Kwebbel
Oja.....en mijn eigen ervaring.....ik ben op mijn eigen afdeling hardstikke goed begeleid, want als het jezelf aangaat ben je soms net zo onzeker als alle andere mama's Kwebbel
Ik was ook erg tevreden (bevallen in het WKZ). Ze hebben hem wel 1x met een cupje wat bijvoeding gegeven, maar dat was omdat erg fladderede en dus een te laag glucosegehate had. Hij is in ieder geval meteen aangelegd na de bevalling, pas nadat hij aan de borst was geweest, waar hij overigens niet zo goed iets mee kon , is ie wat afgeboend en lekker ingepakt. De verpleegkundigen kwamen mij inderdaad regelmatig wakker maken voor een BV. Wat ik ook erg leuk vond was dat Tobias ergens laat op de avond lekker bij mij in bed gelegd werd, want 'dat was toch veel gezelliger'. Zo hebben we toch een hele fijne eerste nacht gehad met zijn tweeen.
In het ziekenhuis hier is het eigenlijk vanzelfsprekend dat je borstvoeding geeft, de begeleiding was dus erg goed en bij problemen hoefde ik enkel op een knopje te drukken en binnen enkele minuten kwam een verpleegkundige om me te helpen. Heb een ks gehad en hulp kon ik dus best gebruiken. Heb dus erg positieve herinneringen aan het zh hier!
^^ Hier eigenlijk hetzelfde. Ze waren ons alleen niet vergeten (voor zover ik weet), maar ze zijn gewoon weg gegaan. Milan lag nog wel bij mij, dus ik heb 'm toen ook maar zelf aangelegd, en dat ging dus ook zonder problemen.
Ik had van te voren aangegeven dat ik borstvoeding wilde gaan geven. Toen mijn dochtertje werd geboren werd ze meteen op mijn buik gelegd. Ook geprobeerd aan te leggen, maar dat lukte toen niet. Ze heeft toen een beetje kunstvoeding gekregen. (hadden ze wel gevraagd.) Snachts maakten ze me niet wakker voor de voeding, ik werd zelf wakker toen ze haar kunstvoeding wilde geven. Dat was wel een beetje raar. Later ging het aanleggen wat beter maar het deed echt onwijs veel pijn. Ze hebben me heel goed geholpen. Wat ik wel lastig vond was dat het ziekenhuis en de kraamverzorgster elkaar tegen spraken. In het ziekenhuis zeiden dat ik geen tepelhoedjes moest gaan gebruiken, dat was echt het laatste redmiddel. De kraamverzorgster was daar heel boos over, als ik geen tepelhoedjes was gaan gebruiken op haar advies was ik na nacht1 gestopt. Het aanleggen mocht de eerste 60 seconden pijn doen. Dat was veel te lang volgens haar. Ook vond ze het raar dat ze kunstvoeding had gekregen terwijl ik borstvoeding wilde geven. Verder vond ik het wel toppie in het ziekenhuis!
Ik vraag me zo af waarom er in het ziekenhuis vaak zo snel kunstvoeding wordt gegeven? Een kindje drinkt niet meteen uit de borst dus krijgt het kunstvoeding? Dat is toch raar?
Ik ben bevallen met keizersnede en heb geen huid op huid contact gehad, dat vind ik nog steeds heel erg jammer, daarna lag Ana-Lucia in de couveuse en moest ik kolven om alles op gang te brengen. Ze hebben toen ook zonder vragen kunstvoeding gegeven aan mijn meisje. Na een paar dagen kon ze bij mij drinken en toen kreeg ik wel begeleiding als ik voedde op neonatologie, maar als ze Ana-Lucia tot bij mij op de kamer brachten, kreeg ik echt niks van begeleiding van de verpleegsters op de kraamafdeling. Ik moest het zelf maar zien te redden. Gelukkig was Ana-Lucia een natuurtalent