Kolfmoment

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Wardi, 29 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Mama : )
    Far far away...
    Beste dames,

Even een vraagje over kolven...

Ik geef Hamza fulltime borstvoeding maar wil voor zo nu en dan wat afgekolfde bv via de fles geven. Ik heb af en toe een afspraak buiten de deur en wil dan niet in het openbaar voeden. Het komt maar eens in de zoveel tijd voor dus ik hoef niet 'vaak' te kolven.

Mijn vraag nu: wanneer en hoe vaak kan ik het beste wat melk afkolven zodat ik voor ongeveer twee voedingen genoeg heb?

Ik heb na de ochtendvoeding even geprobeerd te kolven, de laatste borst kwam niks tot weinig uit en de andere borst gaf me in een paar minuutjes 10 ml en daarna niks meer.

Is het verstandig om telkens na de voeding de 'restantjes' af te kolven of is het beter om af te wisselen, ene keer erna andere keer ervoor?

En dien ik de afgekolfde melk telkens apart te bewaren (in de koelkast of vriezer?) of kan ik de kleine beetjes telkens bij elkaar gooien in 1 busje?

Ik heb de 10 ml nu in de koelkast staan met de gedachte dat ik de volgende ml's er straks bij kan doen en in de koelkast kan bewaren tot morgenochtend. Weet niet of dit wel kan?

Nou het zijn nogal een boel vragen maar alle tips rondom kolven en bewaren van melk (voor zowel korte als langere termijn) zijn van harte welkom.

En dan nog een laatste vraag: opwarmen van afgekolfde melk, wat is daar de beste methode voor?

Alvast hartelijk dank voor de reacties.

Liefs,

Mama van Hamza

2. 4days

4days Niet meer actief

Als je 'extra' wil kolven moet je denk ik eerst de melkproductie wat omhoog krijgen. Als er niet meer dan nodig is valt er ook niet meer te kolven... Misschien kun je Hamza een s'avond vaker aanleggen dan normaal, of tussen de voedingen door kolven ofzo? In het begin kolf je dan nog niets extra, maar de productie gaat wel omhoog. En dan kolf ik zelf altijd s'ochtends na de voeding. Want s'ochtend heb ik meer melk dan s'avonds. Omdat Vince dan lang niet heeft gedronken, maar ook omdat in de loop van de dag mijn productie een beetje achteruit gaat.

3. Alita

Alita Niet meer actief

Ik doe gewoon tussendoor waardoor ik vanzelf meer aanmaak en dus ook meer kan kolven, ik doe ook na de voeding nog even en doe daarna eigenlijk alles gewoon bij elkaar. Ben aan het sparen voor nieuwjaar haha...
    Dus volg het ook even...

4. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Far far away...
    @Cossy, dank je wel voor je tips. Ik zal inderdaad de vraag moeten ophogen om wat meer aanbod te krijgen.

@Cindy, als je tussendoor kolft, heb je dan niet minder melk tijdens het voedmoment wanneer je kindje erom vraagt? Of is dat niet erg?

Ben net 2 weekjes moeder dus ik weet nog niet zo goed hoe en wat : D

5. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Mijn vraag nu: wanneer en hoe vaak kan ik het beste wat melk afkolven zodat ik voor ongeveer twee voedingen genoeg heb?
    Alle beetjes helpen, hoe meer je kolft hoe meer melk je gaat produceren,
    ik kolf sowieso na elke voeding, zodat m'n borsten goed leeg zijn buiten dat doe ik een volledige kolf van beide borsten in de ochtend, dan heb ik meer.

En dien ik de afgekolfde melk telkens apart te bewaren (in de koelkast of vriezer?) of kan ik de kleine beetjes telkens bij elkaar gooien in 1 busje?
    Ja, zolang de melk dezelfde temperatuur heeft kan het bijelkaar gedaan worden.

Ik heb de 10 ml nu in de koelkast staan met de gedachte dat ik de volgende ml's er straks bij kan doen en in de koelkast kan bewaren tot morgenochtend. Weet niet of dit wel kan?
    Ja dit kan, je mag de melk max. 48 uur in de koelkast bewaren (niet in de deur).
    Uitgaande van de eerste tijd dat je de melk erin zet, dus in jou geval 48 uur optellen bij de tijd van de 10ml.
    (in de vriezer mag het max. 3 maanden)

En dan nog een laatste vraag: opwarmen van afgekolfde melk, wat is daar de beste methode voor?
    Opwarmen in een flessenwarmer is de beste manier, magnetron wordt afgeraden in verband met het verliezen van de voedingsstoffen.

Hoop dat je wat aan m'n antwoorden hebt :)

6. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Hey Wardi,

hier heb je een link over het bewaren van borstvoeding waar ik en vele andere mama's veel aan hebben gehad. Het is het waard om even de site door te spitten want er staat heel veel nuttige informatie.

http://www.borstvoeding.com/kolvenenwer ... rmelk.html

De meeste moeders hebben 's ochtends meer productie dan 's avonds. Het is dus een idee om een uurtje na de ochtend voeding (of een van de ochtendvoedingen) te kolven. Op die manier is er meer vraag, dus wordt je productie opgekrikt.

Ook zit er waarschijnlijk voldoende tijd tussen de verschillende voedingen zodat Hamza ook genoeg heeft (er is natuurlijk een kans dat het niet zo is, maar over het algemeen werkt het wel).

Voor het opwarmen. Dat zou ik persoonlijk niet in de magnetron doen omdat je het goede van de borstvoeding dan aantast en de melk ongelijkmatig verhit kan worden waardoor Hamza zijn mondje kan branden.

Ik vind het persoonlijk handig om een flessenwarmer te gebruiken maar het kan ook in een bakje warm (niet heet) water. De temperatuur van de melk als je live voedt is ook rond de 37 graden dus het hoeft nit per se erg warm te zijn.

En verontschuldig je alsjeblieft niet voor dat je niet alles weet. Alle moeders zijn wel eens onzeker. De een meer dan de ander (ben zelf een onzekere stresskip hehe), maar we zijn het allemaal. Vooral bij een eerste kindje. Dus als je onzeker bent vraag maar raak want er zijn hier heel veel moeders die ervaring hebben en je gerust kunnen stellen of adviezen voor je hebben.

(Edit: note to self: foei Devy, beter letten op typfouten!)

7. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Far far away...
    @ Daydreamy, zo heej, wat fijn al die antwoorden! Dank je wel. Je hebt me er erg mee geholpen. Ik heb meteen het flesje uit de deur van de koelkast gehaald, want ik had 'm juist daar staan! Dus heel erg bedankt.

Ik heb zojuist zitten kolven, heb er 70 ml bij, jippie! haha. Hoeveel ml bv zal ik Hamza geven per voeding? Hij drinkt meestal 15 minuten uit de ene borst en dan na een korte pauze weer 10 a 15 minuten uit de tweede borst. Nou zit ik te denken aan 90ml ofzo, of zit ik er dan helemaal naast?

@ Devy, jij ook superbedankt voor de link en voor je geruststellende woorden. Hee lief! Met jouw tips kan ik ook aan de slag en erg fijn dat ik hier terecht kan met mijn vraagjes.

Groetjes,

Blije mama van Hamza : )

8. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Graag gedaan :)
    Blij te horen dat je er wat aan hebt :)

en 70 ml! dat gaat snel he ;) nog ff en je kolft 2 voedingen per keer :D

Kevin drinkt dezelfde tijd als hamza, ik geef em meestal 110 met de fles, daar drinkt ie meestal 90/95 van maar soms ook 100, bijna nooit de hele fles, maar wil niet te weinig geven ;)

9. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Een handige rekensom is het gewicht van je kindje keer 150 ml en dat gedeeld door het aantal voedingen.

Voorbeeld:

Kindje van 5300 gram, met 8 drinkmomenten per 24 uur
    5.3 x 150 = +/- 100 ml per keer

Met borstvoeding mag je geven naar behoefte maar meestal komt het aardig overeen.

10. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Far far away...
    Wederom bedankt dames. Morgen gaat er een flesje van 100ml mee in de luiertas : )

11. Alita

Alita Niet meer actief

bv kun je toch veel langer in de koelkast bewaren daydreamy?

12. Alita

Alita Niet meer actief

en mag ik dus niet de bv die ik net gekolfd heb bij de bv in de koelkast gooien?

13. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    mm je hebt gelijk :( op borstvoeding.com vond ik dit schema:

Mijn kraamhulpen (heb er 4 gehad) en het ziekenhuis zeiden allemaal dat het er maximaal 48 in mocht.. vreemd..

en wat het bijelkaar doen betreft, het is verstandiger om het bij elkaar te doen als het dezelfde temp. heeft in verband met schiften (ook dit is mij vertekd door het ziekenhuis en de kraamhulp)

14. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Ik kolfde wel eens 1 uur na de voeding. Bij mij zat er drie uur tussen de voedingen. Na 1 uur hadden mijn borsten genoeg melk gemaakt wat de moeite waard was om te kolven ( geen hele voeding hoor), en nog genoeg tijd om nieuwe aan te maken voor de volgende voeding. Van 1 dag gooide ik wel bij elkaar, ik zette de flesjes wel apart van elkaar om op dezelfde (koelkast) temperatuur te komen voor ik het bij elkaar gooide. Daarna deed ik het in een bakje en vroor het in met een sticker erop met de datum van kolven en het aantal cc. Dan wist ik altijd hoeveel bakjes ik eruit moest halen voor 1 voeding.
    In de koelkast is het drie dagen houdbaar. In de vriezer 3 maanden. Ik zorgde wel voor verschillende kolfmomenten. 1 om niet te veel bv te krijgen, 2 omdat mij verteld was dat de samenstelling verschilt tussen bijv 's ochtends en 's avonds ( voedzamer of minder voedzaam). Dan had ik een mooie "mix".
    Veel succes!

Deel Deze Pagina