bevallen zonder hulp (wel aanwezigheid) verloskundige

Discussie in 'De bevalling' gestart door Marieke1983, 13 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik wil bij een derde thuis bevallen met verloskundige erbij maar zonder dat ze toucheert/stript/vliezen breekt enz.
    Reden daarvoor is dat ik beide keren een meningsverschil had met de dienstdoende verloskundige, omdat ik zei dat de baby eraan kwam en ik beide keren niet werd geloofd. ik voel gewoon precies wat er gebeurt, wanneer je dat omslagpunt bereikt (van langzaam cm's erbij krijgen naar heeeeeel snel volledige ontsluiting) ik voel wanneer ik 10 cm heb, ik voel de baby drukken op mijn bmm, ik voel hem zo door het geboortekanaal glijden, hoofdje eruit komen (hoofdje staat nooit bij mij) en ik kan de baby gewoon zelf opvangen.

ofwel ik denk niet dat ik hulp nodig heb, maar de verloskundige moet er natuurlijk wel bij zijn voor het geval dat. Wie heeft hier ervaring mee? in hoeverre mocht je het echt zelf doen? het lijkt me zo bijzonder het volledig zelf te doen, zonder de afhankelijkheid van een verloskundige.

2. dt50

dt50 Actief lid

5 jan 2009
    215
    0
    16
    Geen ervaring, maar ik vraag me af of er een verloskundige is die hiermee accoord zou gaan. Immers ze is wel verantwoordelijk voor jou en de baby. Ze kan moeilijk achteraf zeggen:" tja, ik vertrouwde op de kennis van de patient".

Heb je je verloskundige al uitgelegd waarom je je de vorige keer niet serieus genomen voelde? Hoe reageerde ze daar op?

3. DTtje

DTtje Bekend lid

19 feb 2012
    513
    0
    0
    Begeleider vg
    ja dat kan wel geloof ik,, wel moet je dan een verklaring ondertekenen....

4. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Er zijn best wat verloskundigen die hiervoor open staan hoor, voor een 'hands-off' bevalling, je moet ze alleen wel actief zelf zoeken. Kleine kans dat je bij de eerste reguliere praktijk die je benaderd gelijk 'ja' te horen krijgt. Maar dat is niet erg toch? Je hebt als vrouw gewoon het recht om zelf te kiezen wie je als begeleider bij de bevalling wil.

Ik vind het echt een prachtig idee, marieke1983. Heel mooi dat je zo op je eigen lichaam kunt vertrouwen en kunt voelen wat er gebeurd. Wel heel jammer dat je dat op deze manier ervaren hebt, maar heel mooi dat je met deze wetenschap heel bewust een mogelijk 3de bevalling aan kunt gaan. Zo kun je je voorbereiden op de manier zoals jij graag wil en hopelijk met de mensen die jouw wensen ondersteunen :)

5. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb wel ervaring met een bevalling waarbij ik niet gestript ben, waarbij mijn vliezen spontaan gebroken zijn (bij VO) en waarbij ik maar één keer getoucheerd ben. Dat is namelijk de gewone gang van zaken bij mijn verloskundigepraktijk als alles goed en vlot verloopt. Het opvangen van weeën heb ik sowieso nooit met de verloskundige erbij gedaan, dat kon ik prima samen met m'n vriend. verloskundige kwam eigenlijk pas toen ik volledige ontsluiting had en persdrang kreeg.

Wel hield ze de hartslag van de baby in de gaten, en keek ze goed mee of het hoofdje er goed voor lag. Jammer genoeg ging het toen zó snel, dat zij niet in de gelegenheid was om de navelstreng anders te leggen, en kwam die gelijk met het hoofdje mee, waardoor ik toch wat erger was uitgescheurd.

Ik hoop voor je dat je een verloskundige vindt die zo veel afstand wil houden als maar verantwoord is, mocht het ooit zover komen dat je weer mag/moet bevallen!

6. Son1980

Son1980 Bekend lid

2 jun 2012
    689
    1
    0
    Ik zou het ook gewoon proberen ! Geweldig idee.

Ik heb zelf t gevoel gehad dat ik aan me lot werd over gelaten met een verloskundige en twee aankomende verloskundigen en een gynaecoloog in opleiding erbij.

Ze hebben tegen mijn wil in toch mijn vliezen geprikt en toen begon de hell waar ik zo bang voor was. Het geduw en getrek aan mijn lijf en t totaal niet luisteren en je gewoon weg niet geloven en weigeren te voelen hebben mij mateloos geïrriteerd.

Heb twee uur pers weeen staan weg puffen ! Compleet hysterisch was ik.... Totdat mijn zusje de gang op liep en de eerste de beste gynaecoloog mee naar binnen heeft gesleurd.

Heel t team kreeg een uitbrander van de gynaecoloog ! Omdat ik stond te schreeuwen en t kind er praktisch uitviel !

Na een paar kleine persjes was ze er ! Had ik prima zelf kunnen doen. Niemand voor nodig. !

Succes !!!

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb bij Lisa heel erg het gevoel gehad dat ik het echt helemaal zelf heb gedaan. De verloskundige heeft ook niet veel gedaan, ik had haar bij Eva ook dus ze kende me wel en wist dat ze op mijn aanwijzingen kon vertrouwen. En bij Lisa was ik ook echt helemaal Zen ;) en dat merkte ze ook. Ze heeft getoucheerd toen ze er net was, had toen 5 cm. Daarna getoucheerd toen ik aangaf dat ik bijna wilde gaan persen, had toen 9 cm, daarna niet meer getoucheerd. Ze heeft toen wel een klein stukje vlies nog 'weggehaald'. Tussen de 5 en 9 cm zat ze beneden koffie te drinken en ze is pas gekomen toen ik haar riep (toen mijn vliezen braken en ik 9 cm had). Controleren van de hartslag heeft ze maar 1 keer gedaan geloof ik, die was prima. Ik heb Lisa er helemaal zelf uit gekregen, alleen zat de navelstreng om haar nek, waardoor de verloskundige dus wel meteen moest ingrijpen.
    Nu ging het allemaal wel snel, de verloskundige was er pas om 9:15 en Lisa is om 11:00 geboren.

8. Marieke1983

Ik ben de vorige keer bevallen onder de hoofd verloskundige van het zkh hier, niet onder mijn eigen verloskundige. Mijn eigen verloskundigen zullen er wel in meegaan denk ik. Als ik het hier lees kan het dus wel!
    Ik heb ook beide keren veel getrek en gewroet gehad wat echt totaal niet nodig was, mijn beide bevallingen gingen perfect en heel snel, geen hechtingen of wat dan ook.
    Zal het tegen die tijd wel bespreken. Ik wil wel dat de verloskundige verantwoordelijk blijft, alleen wil ik handelingen van haar kant in overleg en zo weinig mogelijk.

9. Marieke1983

Oh ja, Sam werd ook geboren met de navelstreng om zijn nek, maar de verloskundige was weg dus ik heb zelf de navelstreng weggehaald en Sam op mijn buik gelegd en toegedekt. Een bevalling die zó snel gaat, gaat eigenlijk altijd goed is me verteld. Dus dat kan ik zelf ook wel ;)

Deel Deze Pagina