Bevallen zonder zwangerschapscursus

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mireia, 9 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi. Ik heb er voor gekozen geen cursus te volgen. Nu lees ik natuurlijk wel veel over de bevalling: ademhalingstechnieken, pershoudingen. Dus ga het niet blind tegemoet. Wat is jullie ervaring? Heeft een cursus extra meerwaarde? Komt het ook goed zonder een cursus? Wat voor tips hebben jullie? Alvast dank voor de reacties.

2. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ik heb ook nooit een cursus gedaan en ook is het hier goed gekomen. Je lijf weet vaak wel wat te doen daarbij heb je de vk ook nog die je helpt. Ik kreeg complimenten dat ik zo ontspannen was en goed pufte

3. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Ik heb ook geen cursus gedaan, wel veel ingelezen.
    Enige wat beetje mis ging was mijn benen pakken om te persen, maar dat lag meer aan zweethanden die steeds weggleden.... Ik ben geen type voor elke week op vast tijdstip cursussen te volgen.
    Er zijn ook prive cursussen, natuurlijk betaal je iets meer.

4. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Zoals mommy zegt, je weet wel wat je moet doen. Mbt puffen is wel belangrijk te weten hoe om rust te creeeren voor jezelf...

5. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik heb bij beide zwangerschappen geen cursus gedaan, ik ben niet zo van de clubjes ;).

Ik wist toen de weeën krachtiger waren instinctief hoe ik moest puffen/zuchten en het ging helemaal prima. En mocht het puffen niet helemaal gladjes verlopen dan is daar altijd nog de vk die je begeleidt en aanwijzingen geeft.

6. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Bij de 2de kreeg ik een weeenstorm nou daar was niet tegen op te puffen en ik denk niet dat je met een cursus een weeenstorm wel kan weg puffen.

Het is gewoon heel belangrijk om ontspannen te zijn zo gaat de ontsluiting beter enz vaak raak je ook wel in jezelf.

Komt allemaal goed!!
    Bevallen is zo bijzonder.

7. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik heb ook geen cursus gevolgd. Alleen wat gekletst met de meiden van de zwangerschapsgym. Ik had ook geen tijd om me in te lezen, met 34 weken bevallen. Toch ging het goed, puffen leer je vanzelf bij de bevalling!

8. Ann77

Ann77 Bekend lid

9 feb 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik volg ook geen cursus en lees veel, en filmpje op youtube bekeken. Ik sluit me aan bij bovenstaande, ontspannen en je overgeven is denk ik belangrijk...

Koenmeloen vindt dit leuk.
  9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Twee gedaan zonder en dat ging meer dan prima. Moest er werkelijk niet aan denken...

10. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Hier ook zonder cursus en ging perfect hoor :)
    Vk helpt je echt wel als je even niet meer weet hoe en wat.

11. rums

rums Niet meer actief

ik heb ook geen curcus gedaan. En ging prima!
    Alhoewel ik lichtelijk paniekerig werd na een weenstorm maar die paniek had ik ook zeker wel gehad met cursus erbij

12. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Heb bij de eerste zwangerschap wel een cursus gedaan, zwangerschaosyoga, met het idee er wat van te leren voor de bevalling en een beetje fit en mobiel te blijven.
    Dat laatste hoorde niet bij de cursus, voor het eerste heb ik er niet veel aan gehad eerlijk gezegd. Had beter wat kunnen inlezen en de begeleiding van de vk was prima. En dat wegzuchten van de weeën ging als vanzelf.
    Nu voor nr 2 dan ook weinig aan voorbereiding gedaan, het gaat me vast weer lukken ;)

13. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dankje voor jullie reacties :)

14. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Jahoor, gaat goedkomen..

Ik was begonnen aan een klasje voor vrouwen met bekkenproblemen en ikhad 2 lesjes gehad toen ik werd opgenomen met 30 weken met een vliesscheur. Heb tot week 38 meer in het ziekenhuis gelegen met oa weeenremmers dan dat ik thsui was.

Ik werd ingeleid en kwam direct in een vreselijke weeenstorm terecht, en heel natuurlijk begon ik te puffen: de-ze-wee-komt-nooit-meer-terug...

Soms raakte ik het ritme kwijt maar dan hielp de kl.verlos me weer even in het ritme.

Ze zeggen precies wat je wanneer moet doen, echt geen probleem!!

Komt echt goed, ook zonder klasje.

15. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.751
    646
    113
    Gelderland
    #15 mausi, 10 jun 2013
    Laatst bewerkt: 10 jun 2013
    Grappig dat iedereen denkt dat een cursus, is om te leren puffen... Natuurlijk kun je prima bevallen zonder cursus. Bij een cursus gaat misschien 5% van de hele cursus over puffen/ademhalingstechnieken. Verder gaat de cursus over: bekkenbodemoefeningen, borstvoeding, de periode na de bevalling, ontspanningsoefeningen (ik sliep altijd heerlijk de avond na de cursus) en vooral een hoop gezelligheid en ideeën en ervaringen uitwisselen etc. Maar er vraagt nooit iemand: komt het wel goed met mijn bekkenbodem zonder cursus? Of kan ik wel goed ontspannen slapen, zonder cursus? Natuurlijk komt alles goed zonder cursus. Anders zouden ze dat echt wel verplichten. Ik heb hem bij mijn eerste zwangerschap vooral gevolgd om nieuwe mensen te leren kennen en dat is gelukt!!! Nog steeds heel goed contact met alle meidem en mijn dochter had in 1x 12 vriendjes en vriendinnetjes. En die weeënstorm tijdens de bevalling, daar helpt geen enkele cursus bij. Maar om die mega grote roze wolk te kunnen delen met nog meer kersverse mama's, dat was fantastisch. Want niet jouw hele omgeving zit te wachten op jouw eerste lachje, fruithap, hij kan rollen, etc momentjes.

16. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Bij de oudste heb ik zwangerschapsyoga gedaan. De partneravond heeft ons wat extra tips meegegeven over hoe mn partner mij kon helpen. Maar zodra ik in het ziekenhuis aankwam werd me meteen aangeraden een andere ademhaling toe te passen... ik zou gaan hyperventileren wanneer ik op de yoga manier door zou gaan.
    Bij de tweede geen cursus oid gehad.

17. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nou nee hoor ik denk niet dat n cursus alleen voor het puffen is, mij interesseert alleen wel dat stukje en d rest niet :) verder zoek ik alleen n beetje steun en bevestiging hierin. Dank voor de reacties.

18. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Ik heb bij de eerste zwangerschapsyoga gedaan. Helemaal niks voor mij, maar toen de bevalling begon was ik alles compleet 'kwijt' en raakte in paniek. Ik heb er dus totaal niets aan gehad :)

19. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik heb nooit een cursus gedaan en hem ook niet gemist. Mn VK vond het wel een beetje vreemd en "raadde me sterk aan om er alsnog één te doen" vlak voor mn bevalling. Ik houd echter niet zo van dit soort cursussen in groepjes. Tijdens de bevalling had ik ook niet het idee dat ik iets niet wist of niet kon wat ik wel nodig had. Alles verliep prima. Ik zou bij een tweede ook weer geen cursus doen.

20. gekko

gekko VIP lid

11 okt 2010
    10.962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier wel een cursus gedaan... een snelle van drie dagen inc partner.. laatste les was oefenen met persen.. Dat deed ik helemaal niet goed.. werdt wel verteld dat de eerste perspogingen vaak mislukken... ook bij vrouw die cursus gaf had bij al haar kinderen zoiets van.. hoe zat dat ook alweer...

Raad eens.. ook ik kon persen op het moment dat het moest.. zonder de extra oefeningen die ik toch echt even moest doen volgens de cursusleider;)
    Nu gaan we het niet doen.. en het boekje over hoe vaders er mee om dienen te gaan... Die moet nog op marktplaats of we gebruiken hem om de open haard aan te maken..

Deel Deze Pagina