wat wel niet goed om te eten tijdens je zwangerschap??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Ukkie2, 16 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ukkie2

Ukkie2 Niet meer actief

hallo,

ik heb erg veel onduidelijkheid over wat je wel en niet mag eten tijdens de zwangerschap. omdat ik ook dingen hoor, waar ik nog nooit van gehoord had.
    ik wil even een lijstje neerzetten waarvan ik weet dat het niet mag en zou het fijn vinden als jullie het aan gaan vullen.

mijn lijstje:
    rauw vlees
    rauwe vis
    rauwe melkse producten.
    ananas (kan miskraam opwekken)

en heb ook al gehoord:
    champignons?
    kaneel?

heb ik alleen gehoord,maar weet niet waarom....iemand anders misschien wel?

2. Lieke23

Lieke23 Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.938
    1
    36
    Ananas??? Hoe kom je daarbij dan?
    Dat eet ik echt heel vaak...
    Ik heb er ook nog nooit eerder van gehoord.

Champignons eet ik ook vaak en kaneel in normale hoeveelheden. ( geen 10 koppen kaneelthee op een dag bv)

Ik volg zelf de site van het voedingscentrum, die vind ik erg betrouwbaar en daar hou ik me aan..

3. Rosado

Rosado Niet meer actief

Gewoon de algemeen bekende adviezen aanhouden, dus geen rauw vlees, alcohol, drugs en rauwmelkse kazen. Kijk anders eens hier: Niet doen tijdens zwangerschap | Voedingscentrum, eerlijk over eten

Verder kan je gewoon champignons, kaneel en ananas eten hoor. Kaneel is alleen in hele grote hoeveelheden schadelijk en van ananas wordt gezegd dat als je het hart ervan eet je zo de bevalling op kan wekken. Maar dat is meer een bakerpraatje dan dat het echt waar is.

4. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    verse ananas die niet goed schoongemaakt is is wel slecht. in het restaurant werdt mij echt verteld dat ik die nerfjes of stekels hoe je het ook maar moet noemen, goed moest verwijderen.

5. Joosie

Joosie Bekend lid

27 sep 2008
    614
    0
    0
    Kaneel klopt inderdaad, je mag het wel hebben, maar geen grote hoeveelheden.
    Ananas heb ik nog nooit van gehoord dat dat niet mag.

Bitterlemon mag ook niet, ivm opwekken van weeen.

En vacuum verpakte vis mag ook niet.

6. Rosado

Rosado Niet meer actief

Mag je idd niet rauw opeten, maar als je vacuüm verpakte rauwe zalm verhit en het dan opeet is het geen probleem.

7. Ukkie2

Ukkie2 Niet meer actief

om even te reageren op de ananas:
    mijn oom is arts en die had ik bij mijn vorige zwangerschap gevraagd of het echt waar was dat ananas een bevalling op kan wekken. zijn antwoord: Waarschijnlijk wel, omdat het ook een miskraam kan opwekken...wist het zelf ook niet, maar ben er nu dus wel heel voorzichtig mee.

en hoeveel is niet te veel kaneel?? hehe...aangezien ik dat wel erg lekker vind.....

8. Rosado

Rosado Niet meer actief

Trust me, van ananas eten krijg je echt geen miskraam. Bovendien gaat het hele verhaal van de weeën opwekken mbt ananas alleen op als je het hart van de ananas eet en niet de vrucht zelf.

En voor wat betreft kaneel; laat ik het zo zeggen, ik heb me met Sinterklaas scheel gegeten aan pepernoten en ben nog gewoon zwanger. Dus je kunt gewoon bijv. kaneelthee drinken en appeltaart waar kaneel in zit eten.

9. Nuk

Nuk Actief lid

13 mei 2010
    448
    1
    0
    Even wat duidelijkheid over je lijstje.

rauw vlees: mag inderdaad niet (dus biefstuk goed doorbakken, geen filet americain en rosbief eten), maar: runderrookvlees en rauwe ham mag wél, want die zijn bewerkt en kun je dus gewoon eten.

rauwe vis: mag gewoon als je het vers van de visboer haalt! Ik ben bijna 40 weken zwanger en heb me al die maanden gewoon tegoed gedaan aan sushi, hmmmmm :p .

rauwe melkse producten: hier bedoelen ze bijv. franse kaasjes mee, waar bij de ingrediënten 'au lait cru' vermeld staat. Voorverpakte kaasjes van de Albert Heijn, die van gepasteuriseerde melk zijn gemaakt (brie, camembert etc.) mogen gewoon. Als er op het etiket alleen 'melk' vermeld staat, kun je er 100% vanuit gaan dat het gepasteuriseerde melk is (want anders moeten ze het vermelden) en kun je ze dus gewoon kopen en eten.

ananas (kan miskraam opwekken): wat een onzin... Het verhaal van de ananas is dat het hart ervan je darmen heel erg prikkelt en dát zou je baarmoeder weer heel erg kunnen prikkelen. Verder is het gewoon fruit hoor ;) .

champignons: kun je gewoon eten. Als je ze rauw wilt eten wel héél goed afborstelen.

kaneel: hoort ook bij de bakerpraatjes, hier zou je de bevalling mee op kunnen wekken.

Maar, zoals velen hier al zeggen: kijk op de website van het Voedingscentrum en je weet het!
    Vooral niet te krampachtig doen, hoor, het moet wel leuk blijven :).

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.923
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ananas? Nog nooit van gehoord.

Wat betreft kaneel: in kaneel zit een stofje dat in hele hoge doseringen bij laboratorium-proeven in muizen vroeggeboorten (miskramen) veroorzaakten. Vandaar dan sommige mensen er wat angstig over doen. In mensen is het echter nooit aangetoond en zo lang je geen extreme hoeveelheden naar binnenwerkt is het geen probleem.

Wat mij zelf betreft: ze zeggen zo veel. Ik zal echt niet bewust rauw vlees oid gaan eten, maar verder... de meeste dingen met mate moet kunnen. Wat nu als 'slecht' wordt gezien, wordt over 10 jaar waarschijnlijk aangeraden omdat het zo goed is voor het ongeboren kind...

11. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ze zeggen idd heel veel. Hier zijn zelfs mensen die geen ijs eten of niet rauw vlees laten staan.je kunt ook overdrijven!

Ananas kan geen miskraam opwekken! Dat is echt onzin. Ik at mijn vorige zwangerschap 1 ananas per dag, de gyn moest erg lachen toen ik vroeg of dat slecht was.
    Same voor bitter lemon.

Wat niet mag:
    Rauw vlees
    Rauwe eieren
    Rauwmelkse kaas
    Rauwe vacuumverpakte vis
    Alcohol
    Kijk uit met kaneel, drop, zoethoutthee, enz. Dus met mate

Dat was het!

12. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Even of topic, Merah, gefeliciteerd met je zwangerschap!! Eindelijk! :) :)

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.923
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Thanks ;)
    Vind het nog wel spannend. Vrijdag echo. Als ik een hartje zie kan ik denk ik eindelijk echt blij worden...

14. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
  15. CaatjeM

CaatjeM Fanatiek lid

25 feb 2011
    1.665
    0
    36
    Vrouw
    Lokale gids (Jerez, provincie Cádiz, Gibraltar en
    Jerez de la Frontera
    Handig die site! Die ga ik mooi ff printen en op m'n koelkast hangen! :)

@Nuk Wat bijzonder dat je wel gewoon sushi hebt gegeten tijdens je zwangerschap, was dat dan vers/zelfgemaakte sushi? Ik ben dol op sushi en vind het best jammer dat het nu niet mag. Neem liever geen risico eerlijk gezegd...

Liefs,
    Caatje

16. Rosado

Rosado Niet meer actief

Sushi mag ook gewoon, mits het van verse vis is gemaakt. Ook rauw ei mag. Je kan er salmonella van oplopen, maar dat is alleen klote voor jezelf en veroorzaakt geen schade aan je kindje.

17. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik hoorde laatst dat iemand creme fraiche liet staan. Dat is inderdaad overdrijven. Toen ik zaterdag een toastje met brie (zelfgekocht bij de AH, dus zonder rauwe melk) at werd ik heel vreemd aangekeken!

18. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.923
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat komt omdat veel mensen wel de klok hebben gehoord, maar geen verstand hebben van de klepel.
    In Nederland is bijna geen enkele brie (uitzondering misschien speciale kaasboer) gemaakt van rauwmelkse kaas. Alles is gepastauriseerd.

Wat ik erg mis is mijn filet american en carpaccio!
    Verder eet ik eigenlijk alles. Al kwam ik er laatst achter dat je ook niet te veel lever mag hebben ivm te veel vitamine A.

Voordeel is wel:
    Wij hebben een heel traject in de malle molen gelopen. Bijna iedereen weet dus dat we met kinderen bezig zijn. Sterker nog, ze weten bijna op de dag waar ik in mijn cyclus zit. Bijna onmogelijk dus om je zwangerschap verborgen te houden. Maar nodig je vrienden uit voor lunch, je maakt voor jezelf een broodje brie en men denkt gelijk: Ach, deze ronde is blijkbaar ook weer mislukt...
    Laat ze maar lekker denken!... :D

19. Ukkie2

Ukkie2 Niet meer actief

hey bedankt voor alle reacties.
    toch heb ik er wat meer duidelijkheid over gekregen. ik ga zeker nog die pagina bekijken over voeding.

tja die ananas had ik ook maar gehoord en geloofde echt dat het niet goed was toen mij dat verteld werd. achja, als ik hier dan lees dat iemand 1 per dag at! hahaha nou erger kan denk ik niet als het zoooo slecht zou zijn!

ja! jullie hebben me overtuigd haha!

nog 1 aller aller laatste vraag:
    ik ben zo gek op karnemelk met citroen (ja klinkt walgelijk, maar vind het echt ontzettend lekker haha)
    maar drink nu 1 pak met 1 a 2 citroenen erdoor....hehe...(jaja ik weet het)
    voordeel is dat ik nu elke dag mijn 'behoefte' kan doen bij de toiletgang. aangezien ik nogal last van obstipatie had van de zwangerschap....
    nu las ik dus dat als je darmen geprikkeld zijn dat dit bij je baarmoeder weeen op kan wekken...betekend dat dat ik wat minder citroen moet eten???

en wil niet te krampachtig doen over eten hoor, maar als je zwangeren om je heen hebt die ik angstig hoor vragen of dit of dat wel goed is, tja dan wordt ik er ook wel lichtelijk nerveus van. terwijl ik bij mijn vorige zwangerschap ongeveer alles at (behalve het standaard lijstje wat niet mag ;) )

nou dat was het hoor!!

20. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    als ik een ananas eet dan eet ik een hele heerlijk t is echt gelul ik weet wel dat ze steeds zeggen ja als je bijna gaat bevallen moet je t hart opeten die niet te vreten is en dat schijnt wel een bevalling op te wekken maar al die lul koek gewoon lekker eten.

laat je niet gek maken en zeker niet over champignons enz...en kaneel ja als jij een bak kaneel opeet dan is t niet goed nee alles met mate.

en let wel op dingen waar teveel vitamine a in zit leverprodukten (1 boterham per dag mag)
    en caffeine.
    rauwmelkse kazen als er gepasteuriseerd opstaat is t goed.
    en rauw vlees maar rauwe ham mag weer wel of coburgerham alleen niet teveel omdat er veel zout in zit voor je bloeddruk.
    net zoals drop enz...
    en volgens mij als je darmen goed werken kan t ook geen bevalling opwekken meis.

stel die vraag anders eens bij de verloskundige hier op t forum?

Deel Deze Pagina