Doula bij 2e bevalling? Ervaring gezocht

Discussie in 'De bevalling' gestart door 1981Mama, 14 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Na een vrij traumatische eerste bevalling (ingeleid, weeenstorm, kind daalde niet in, 2u persen, mislukte ruggenprik, navelstreng strak om de nek en nog meer) komt mijn tweede bevalling steeds dichterbij en krijg ik het benauwd....

Ik denk dat ik nog steeds liever vaginaal beval (ik mag kiezen van de gyn) maar mogelijk is dit kind nog groter...

Ik ga al in een ander zkh bevallen dan de vorige keer (dichterbij huis), maar ook deze bevalling zal weer ingeleid worden bijtijds. Tenzij het spontaan begint voor 38+0.

Ik kijk ook naar dingen als strippen, wonderolie en andere dingen die de bevalling kunnen opwekken, maar de kans is aanwezig dat ik weer aan het oxytocine infuus moet, en dat het net zo'n horror wordt als de eerste keer.

Dit bij de vk neergelegd dat ik bang was, en zij raadde me een doula aan. Maar ik ben heel erg down to earth en ben absoluut allergisch voor zweefteverij etc. En dat hangt voor mijn gevoel toch wel rondom een doula (ik heb er nog nooit een gezien dus misschien zit ik ernaast).

Een weeenstorm/tornado kan in mijn ogen niet weggemediteerd worden...

Heb ik er dan wel wat aan?

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik heb geen ervaring met een doula.

Maar wil wel een poging doen om je gerust te stellen.
    met mijn 2e ben ik ook ingeleid enndat was echt een fijne bevalling, heb er maar 3 uut over gedaan incl persen en was de beste bevalling van alle 3 :)

Wil dus niet zeggen dat je 2e ook weer zo’n ellende word :)

3. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ik heb alleen in Canada ervaring met een doula (tevens goede vriendin van me), en dat alleen bij mijn miskraam in oktober. Mijn ervaring was helemaal niet zweverig, integendeel! Door haar gedegen kennis en haar aanwezigheid helemaal voor ons vond ik het erg geruststellend om haar erbij te hebben. Ik denk dat de juiste doula wel degelijk kan helpen, ook in jouw situatie. Je kunt ook een oriënterend gesprek aanvragen met een doula, en kijken of die bewuste doula bij je past. Er zijn er namelijk geen twee het zelfde!

4. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Wij hebben dit keer gekozen voor een doula.
    Echt een verademing te weten dat er iemand bij is die mij kan steunen.
    Ik zou niet weten wat er zweverig is aan een doula, ze kan verschillende massage technieken en je ondersteunen. Daar is niets zweverigs aan.
    Daarnaast is een cursus hypnobirthing ook zeker aan te raden, ook absoluut niet zweverig en er zijn ook doula's die ook HB geven. In welke regio woon je? Dan kan ik misschien met je meedenken :)

5. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Je kunt het ook ander bekijken. De ervaring de vorige keer kan je helpen door aan te geven wat je nu niet wilt. Jij kent je lijf en kunt door de ervaring goed aangeven wat je nu wel wilt. Bij het inleiden zetten ze je in een standaard protocol van weeenopwekkers (vaak iedere 20 minuten een stand hoger). Dat kan voor sommige vrouwen veel te snel gaan en zorgen voor zo'n storm. Jij kunt aangeven dat je er meer tijd tussen wilt hebben. Of dat ze eerst de vliezen breken en even wachten om te kijken of er iets op gang komt. Soms heeft een lichaam maar een klein beetje nodig om het over te nemen. Het infuus kan dan gewoon uit.

Wat ook heel erg kan helpen bij het persen is de baarkruk. Die mag je bij een inleiding en in het ziekenhuis ook gewoon gebruiken. Het kan dan zoveel sneller gaan! Ieder ziekenhuis heeft er wel een en je kunt dit vooraf aangeven.

Voor pijn kan je trouwens ook vragen om een pijnpompje of een prik ipv een ruggenprik.

En bedenk dat in bijna alle gevallen een 2e bevalling sneller zal gaan dan de 1e omdat de weg al vrij is. Je spieren zijn gewoon niet zo strak meer. En alle banden zijn al eens uitgerekt geweest. Ook weet jij beter wat je lichamelijk moet doen.

6. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Wat doet een doula dan? Sorry heb er geen ervaring mee.

7. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
  8. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.099
    941
    113
    Vrouw
    Een doula is een soort zwangerschaps- en bevallingscoach. Het is een ervaren en kundige vrouw die aanstaande ouders op een niet-medische manier assisteert tijdens de zwangerschap, de bevalling en in de periode daarna. Zij biedt een continue ondersteuning gedurende de bevalling door bv massage, aanmoedigen of gezelschap.

Wist je dat een doula heel veel voordelen kan hebben?
    minder ruggenprikken
    minder kans op een keizersnede
    minder vaak inleiden
    minder kunstverlossingen (tang en vacuüm)
    minder verzoeken om pijnbestrijding
    snellere bevalling
    sneller herstel na bevalling

9. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Niet om t 1 of ander hoor, maar hoe kan een doula helpen bij een "snellere bevalling" of "minder vraag naar pijnbestrijding"?

Mijn oudste zoon lag verkeerd en zat klem met zn armpje - bevalling duurde 1 uur en 45 min. Uiteindelijk bevallen met vacuümpomp.

Mijn jongste zoon deed er ruim 1 uur over (eigenlijk te lang voor een 2e) en zat op de grens van "wordt het toch weer een vacuümpomp of zelfs een spoed keizersnede".

Ik heb bij beide bevallingen zelf ervoor gekozen geen pijnbestrijding te nemen.

Hoe zou een doula dit kunnen verhelpen dan?

10. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Ik denk niet dat een doula dit soort dingen kan verhelpen. Maar een stukje ontspanning en vertrouwen (ze is al die tijd voor jou aanwezig, niet afgeleid door andere patiënten) dat dat mogelijk zorgt voor een snellere ontsluiting. Meer ontspanning zorgt misschien ook voor meer natuurlijk pijnstilling. Weet even niet meer hoe dat heet.

Edit: Adrenaline (stress en angst) remt de productie van pijnstillende endorfine en weeënopwekkende oxytocine.

Deel Deze Pagina