Hier is de derde vandaag precies 5 weken oud. Mijn eerste twee bevallingen waren ook snel en makkelijk. 3 uur en 2,5 uur vanaf het eerste krampje. De tweede bevalling verliep wel heel ongecontroleerd op het laatst, dus ik zag er wel een klein beetje tegenop, omdat ik bang was dat het deze keer nog sneller zou gaan. Maar dat viel heel erg mee, de derde duurde bij mij het langst. Begon 's ochtends met wat lichte onregelmatige oefenweeën. 's Middags zette dat door en bouwde het gestaag op. Het laatste stukje ging wel weer erg vlot, met 8 cm ontsluiting zijn mijn vliezen gebroken door de verloskundige, drie weeën later had ik al een beetje persdrang, maar durfde ik nog niet. Uiteindelijk is mijn jongste in 1 perswee, met twee keer duwen geboren. Floep hoofdje, floep lijfje. Vanaf dat het echt wel weeën werden totdat de baby is geboren heeft ongeveer 3,5/4 uur geduurd. Met de voorweeën erbij duurde het hele gebeuren ca 8 uur. Ik vond de derde bevalling absoluut het meest relaxed achteraf gezien. Bij de eerste was ik erg geschrokken, want het ging zo snel, helemaal niet zoals het in de boekjes stond (had gelijk al een weeënstorm, die ik niet zo herkende, omdat ik dacht dat er pauzes tussen moesten zitten). Bij de tweede was ik daarop voorbereid, maar toen ging ik van 4 naar 10 cm ontsluiting in 10 minuten en dat is ook echt niet aan te raden. En dit ging heel geleidelijk, ik was er mentaal op een gegeven moment wel aan toe om hem geboren te laten worden en toen gebeurde het ook. Tussen de weeën kon ik ook nog heel lang gewoon praten en lachen, dat was bij de andere twee echt niet zo.
Bij mij ging het ook iedere bevalling sneller. Ik ben wel bij allemaal ingeleid, waarbij de bevalling van mijn jongste zonder wee-opwekkers was. 1e - 5 uur, waarvan 1 uur persen 2e - 4,5 uur, waarvan 5 minuten persen 3e - 1 uur, waarvan 7 minuten persen (en dat kwam omdat de navelstreng rond zijn nek zat en hij bleef haken op zijn heupen, anders was het in twee minuutjes gepiept geweest.) Niet gek laten maken hoor.
Hier ook al 3x bevallen. 1e in 8 uur, waarvan ruim een uur persen. 2e in 7 uur, waarvan 10 min persen. 3e in 5 uur, waarvan 2 min persen. Dus steeds iets sneller, maar ik heb ontzettend relaxte bevallingen gehad. Hele rustige opbouw, pas vanaf 8 cm ontsluiting heftiger, maar ik kon nog best gezellig kletsen met manlief en vk. Bij nr. 3 was de vk dan ook nog geen 5 min binnen en dochterlief was er al. Ik heb hier in mijn omgeving veel nare verhalen over nr. 4 bevallingen gehoord. Gelukkig in dit draadje ook wat positieve. Ik wacht gewoon verder af.
30 minuten! Ik vond anderhalf uur bij mijn 2e al echt supersnel!! Misschien heb ik toen nog wel een half uurtje getwijfeld of de krampjes die ik voelde echte beginnende weeen waren maar na een half uur ging het los bij mij, weeenstorm...
spannend, ik lees mee. Ik moet ook binnenkort bevallen en hoor verschillende verhalen. De gyn zei dat de 3e waarschijnlijk gelijk is aan de 2e, dus ben benieuwd. Moet wel heel eerlijk zeggen dat ik nu veel banger dan bij de eerste 2. Bang dat het nu misschien wel heel lang kan gaan duren. De eerste in 4 uur en 1 perswee en de tweede in 2,5 uur en 1 perswee.
Ik hoor bij mij in de omgeving vaak dat de tweede makkelijker als de eerste komt, maar dat de derde bevalling niet gemakkelijker als de tweede is.. En ik heb een voorbeeld dat de vierde onverwachts in een stuit lag en dus de allermoeilijkste bevalling was, maar ja dat had bij de tweede of derde ook kunnen gebeuren..
Gelukkig lees je hier over het algemeen dat de derde sneller gaat. Ik mag het hopen we wachten af en zullen zien. Ondertussen blijf ik ff meelezen.