Na een weekeind vol harde buiken moest ik op maandag 3 Sept. naar de VK voor controle. Ik was toen 40+3 weken zwanger. De vk heeft me getoucheerd nadat ik haar vertelde dat ik het gevoel had dat het aan het rommelen was. Ze vertelde me toen dat ik al 3 cm ontsluiting had! Ik was helemaal blij, want ik heb voor die 3 cm helemaal niet zoveel hoeven doen. Ik vroeg haar toen of ze me wilde strippen en dat het allemaal wat vlotter zou verlopen, omdat ik zo'n last had van mijn bekken en rug. Ik liep met die klachten al een aantal weken, en omdat ze zei dat ik nog wel een week met 3 cm kon lopen, hebben we besloten te gaan stippen. Ze was net klaar en ik liep de vk praktijk uit en ik voelde meteen dat de 'harde buiken' omzette in lichte weeën. We zijn naar huis gereden, en ik heb wat spulletjes ingepakt voor Ewout, die we daarna naar mijn schoonouders brachten. We waren bij mijn schoonouders blijven eten, en daarna zijn we naar huis gegaan, want de weeën werden sterker. Ewout is bij mijn schoonouders blijven slapen die nacht. Thuis kreeg ik nog heftigere weeën en om 23 uur heb ik de VK gebeld, even later kwam ze langs en ze heeft me getoucheerd, en vertelde me dat ik nog steeds 3 cm ontsluiting had... Wat een tegenvaller was dat zeg... Ze zei dat ik maar moest proberen te slapen en dat ik tegen koffietijd de volgende morgen maar moest bellen... De hele nacht heb ik hele pittige weeën gehad om de 5 minuten, ik heb een paar keer gedoucht om het een beetje dragelijk te maken. Maar geslapen heb ik die nacht zeker niet... Dinsdag 4 Sept. Ik heb dus amper een oog dicht gedaan, ik was om 6 uur de slijmprop verloren. En Jan heeft om 9 uur de VK gebeld om te vragen of ze weer even langs wilde komen om te kijken. Ze zou rond de middag langs komen. Ondertussen werden de weeën heftiger en kwamen sneller op elkaar. Jan heeft toen het bevallingsbad gevuld en ik ben daar lekker de hele morgen in blijven zitten. Dat was wel lekker ontspannend! als je het ontspannen kan noemen met heftige weeën. Om half 1 kwam de vk langs en ging kijken hoever ik was, en ik had toen 8 cm ontsluiting. Ze is toen gebleven en heeft de kraamzorg opgebeld. Ondertussen heeft ze mijn vliezen gebroken. Maar een uur later had ik nog steeds maar 8 cm ontsluiting... ze is toen naar huis gegaan, en ik moest maar bellen als ik nog sterkere weeën had. Na een uur heb ik gevraagd om haar weer te bellen en toen kwam ze langs, en ik had volledige ontsluiting! En ik mocht ook meepersen. Eerst op het bed, en onder de douche en toen op mijn hurken, en later nog een keer op bed... maar het hielp allemaal niet, ik voelde de kleine niet naar beneden zakken. Sterker nog ik had het idee dat hij omhoog ging... En dat zag de VK ook... Ondertussen was ik echt kapot! Ik was al anderhalf uur aan het persen zonder resultaat en ik had de hele nacht niet geslapen en dat persen ging dus ook niet werken. Ik vertelde dat ik naar het ziekenhuis wilde en maar weer een vacuüm wilde, want dit was geen doen. De vk was het met me eens en dus moest ik meteen door naar het ZH... Met heftige pers weeën moest ik de trap af en naar de auto lopen... Wat een vreselijk gevoel is dat zeg! Je moet persen, en je kan het niet weg puffen, maar het helpt allemaal niet, je voelt je dan echt niet happy... Aangekomen in het ZH snel in zo'n rolstoel en dan naar boven, waar ik meteen naar de verloskamer geloodst werd. Daar werd ik eerst onderzocht door een verloskundige en daarna nog een keer door een gynaecoloog. En die vertelde me dat hij 2 opties had voor mij, en ik riep meteen; geef mij maar een vacuüm! Is goed zei hij, maar de baby zit wel heel erg hoog, normaal doe ik dat niet, want hij is helemaal niet ingedaald, maar ik wil het wel proberen... (de baby was juist helemaal weer naar boven gegaan) En de gyn zei ook dat hij het wel wilde proberen zonder knip. Alle spullen werden er bij gehaald en de vacuüm stond klaar. Bij de volgende wee bracht hij de vacuüm naar binnen, en een wee later was MARIJN geboren!!! Om 16.01 uur. Ik was zoooo blij dat hij geboren was!!! een klein warm hoopje werd op mijn blote buik gelegd wat een heerlijk gevoel was dat! Jan heeft de navelstreng doorgeknipt. En binnen het kwartier werd de nageboorte geboren. Ik was wel uitgescheurd, bijna een totaal ruptuur, alleen mijn kringspier was nog heel... Dat was wel minder... Marijn keek meteen al heel wijs de wereld in, en heeft ook maar heel even gehuild. Binnen het uur is hij meteen aangelegd en ging meteen goed drinken uit mijn borst. Wat een mooi gevoel is dat, zo'n knap mannetje! Hij woog 4060 gram en zag er goed uit, hij is nagekeken door de kinderarts en hij kreeg een apgarscore van een 9 en een 10! Kort om alles is goed gekeurd! De gyn vertelde me later dat dus de 2e optie een keizersnede was! maar ik vertelde meteen al toen ik binnen kwam dat ik een vacuüm wilde, dus heeft hij dat toen gedaan. Om 18 uur gingen we naar de gewone zaal, waar er allemaal kraamvisite was! De volgende dag mochten we om 13 uur naar huis. Dit is de 2e x dat ik een vacuüm heb gehad. Het komt al niet vaak voor dat er een vacuüm gebeurt, maar 2x in 1 gezin is echt zelden. Dat vertelde de vk en de gyn me alle 2 .....
wat apart zeg dat allbei de kids met vacuum zijn geboren! geniet lekker van jullie mannetje! Hoe vind ewout het om een broertje erbij te hebben?
Wat een verhaal, maar vind erg knap van jou dat je zolang hebt volgehouden tot aan bijna de 43ste week! Wel apart dat Ewout en Marijn beide via vaccum ter wereld zijn gekomen! Geniet van je kleintjes! Liefs, Miranda (van september mama's 2007) xxx
Hihihi was gelukkig geen 43 weken zwanger maar 40 weken + 4 dagen toen Marijn geboren werd En Ewout is helemaal trots op zijn broertje! Hij kan al zijn naam zeggen (na 3 dagen al). En geeft hem zijn speentje en doekje als hij huilt! Zo lief!
Mouschy, wauw, twee mooie jongens waar je hard voor hebt moeten werken, maar dan heb je wel wat Herstel maar lekker en de rest van de septembermama's komen zich snel bij je voegen (hopen we dan maar)!
Mouschy, mooi geschreven! Wat een heerlijk gevoel als die kleine uk na dat harde ploeteren op je buik ligt he? Dat doet gelijk al je pijn verzachten. Heb je nog veel last van je scheur? Gelukkig dat het niet helemaal gescheurd was zeg! Nu lekker genieten met zn viertjes!
Ja genieten doe ik zeker! heerlijk hoor mijn mannen Mijn bevalling heeft in totaal 25 uur geduurd....