Mijn vriend heeft uit zijn vorige relatie een dochter van 11 jaar oud. Ze is alleen woensdags na school en in het weekenden bij ons. Met haar moeder heeft mijn vriend helemaal geen contact meer. En ze wonen in een andere stad. En nu ben ik zwanger en betrek haar overal bij. Ik vind dat zij ook een onderdeel is van ons gezin. Voor haar is het ook heel leuk en spannend. Tijdens mijn bevalling wil ik haar dan wel graag bij hebben omdat ik als gezin bij elkaar wil zijn. Dus de grote zus moet erbij zijn. Lijkt me niet leuk dat als er andere bezoekers zijn geweest als de zus veel later aanwezig is of niet. Ze hoort bij de eerste foto's. Hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt? Of hoe gingen jullie daarmee om.
Bedoel je echt "tijdens" de bevalling, of direct nadat je kleintje is geboren. Gezien de leeftijd en evt traumatische ervaringen zou ik er niet voor kiezen haar de volledige bevalling mee te laten maken. Wel zou ik idd zien te proberen dat ze vrij snel na de geboorte van het stiefbrusje bij jullie kan zijn. Dus of alsnog via de moeder van je stiefkind proberen te regelen dat ze direct wordt gebracht. Of zien te regelen dat er grootouders (of andere familieleden) zijn, die je stiefkindje gaan ophalen en bij jullie brengen. Mijn stiefkind is inmiddels al groot en is, door omstandigheden, bij beide kinderen pas na drie weken langs geweest. Wel is ze steeds van alles op de hoogte gehouden, echo's etc. Zelf was ze ook heel betrokken, terwijl het voor haar ook niet altijd even gemakkelijk is geweest ivm een toen nog onvervulde kinderwens. Inmiddels zijn we aan het aftellen naar de geboorte van haar jochie,.... ons allereerste kleinkind!!!!
bij ons ligt het wat anders hier is wel goed contact en co-ouderschap mijn stiefzoontje is precies de helft bij ons. Tijdens de zwangerschap en bevalling woonde hij zelfs full-time bij ons maar hebben wij hem zodra de weeen begonnen naar mijn schoonouders gebracht (nja mijn man dan...) daarna moesten we onverwachts naar het ziekenhuis, toen we thuiskwamen waren mijn ouders er want die wonen ver weg dus die waren de vorige dag al gekomen. Mijn schoonouders en stiefzoontje kwamen toen ook, daarna gingen mijn ouders en schoonouders heel snel weer weg en mijn stiefzoontje bleef gewoon bij ons... het was echt heerlijk en nu nog steeds om te zien hoe trots hij is op zijn zusje!!
@Hopmarjanneke inderdaad ik bedoel kort na de bevalling. Ze hoeft niet de bevalling te zien. Maar dacht dat ze dan misschien op de gang kon wachten of zo. Zowel mijn vriend als ik komen uit een groot gezin dus, de kans dat er hoop mensen al gauw het ziekenhuis zullen "bestormen" om de nieuwste familielid te komen bewonderen. En dan zou ik het minder leuk vinden als de grote zus pas dag later of zo zou komen. persoonlijk zou ik het ook niet fijn vinden als ik 's nachts moet bevallen en haar thuis wakker moet maken. Dus denk dat er niets op zit dan dat zij door een familielid opgehaald wordt en pas na de bevalling komt. Wat kan het toch ingewikkeld zijn als je een samengesteld gezin heb
Wanneer je er bang voor bent, dat zij dan pas na een dag of nog later jullie kleintje kan zien..... maak dan de afspraak met de familie, dat eerst jullie en jullie stiefkindje willen genieten van het kleine wonder en dat de rest van de familie later kan komen kijken. Onze oudste (toen 25 maanden) heeft haar zusje pas aan het einde van de derde dag voor het eerst gezien. Maar op die leeftijd is dat ook nog niet zo erg. Een kind van 11, dan mogelijk al 12, heeft dat besef van tijd gewoon veel meer.
Heb ff overleg gevoerd met een van mijn schoonzussen, en zei wil haar dan wel ophalen onderweg naar ons toe.
Ik kan het me heel goed voorstellen. en ook dat je het geregeld wilt hebben. Wat fijn dat jullie relatie zo goed is!!
Mijn schoonouders hebben, tijdens de bevalling, de zoon van mijn vriend opgehaald op school. Gedurende de bevalling hebben zij op de gang gewacht, en na het hechten zijn ze op de verloskamer gekomen.. Overigens lijkt me dit niet meer dan normaal!