Hallo dames, wie heeft ervaring met rugprik? ik ben zo bang van bevalling..ik will graag een rugprik tijdens de bevalling maar ik heb gehoord dat het niet goed voor de vrouw en ook voor haar baby ..en heeft ook veel nadelen..klopt dat??
Ik heb het bij mijn eerste gehad en ik was er erg blij mee. was dan ook al zo lang bezig met weeënstormen wegpuffen ( bleek een sterrekijker te hebben) dat ik gewoon ook eerst moest bijkomen. Je moet voor jezelf gewoon af wegen wat belangrijker is bij alle voor en nadelen. Als jij echt zo bang bent dat je helemaal in de stress schiet en je kalmeert bij de gedachte dat je een ruggeprik kan krijgen lijkt mij het voor de hand liggend. En wie weet gaat het op het moment supreme wel zo goed en makkelijk dat je het toch niet wilt. Hou gewoon de optie open ook al is het om rustig te blijven bespreek het ook even goed met je VK die zal je echt wel goed adviseren. Als het echt zo verschrikkelijk slecht was geweest zouden ze er heus niet aan beginnen. Rustig aan meid en succes .
Ik vond het een verademing! Het zetten van de prik hebben ze tussen de weeën door gedaan en heb ik niets van gevoeld. Het voordeel was dat, toen de bevalling niet vorderde en ze een spoed keizersnede hebben moeten toepassen, ik al verdoofd was. Binnen een kwartier was mijn dochter er. Nooit geen klachten na mijn ruggenprik gehad.
Er zitten voordelen en nadelen aan en iedereen ervaart het anders. Ik wil als het even kan geen ruggenprik. Ik weet hoe ze gezet worden en hoe ze eruit zien hihi die gedachte alleen al. Al zeggen heel veel mensen het niet te voelen, het kan zijn dat ze net mis zitten en dan is het wel auw... ik ben een pechvogel op gebied van dat soort dingen, dus liever niet. Soms is maar 1 kant verdoofd en de andere kant voel je wel alles. Het kan de ontsluiting minder vlot gaat en weeën minder sterk maken. Dat is ook weer per mens verschillend. Je bloeddruk kan verder verlagen. Hiervoor geven ze vaak ook gelijk bloeddrukverhogers en houden ze het wel in de gaten. De ene heeft geen klachten na een ruggeprik, de ander houdt jaren een gevoelige plek en kan er zenuwbeschadiging zijn (dan heb je wel een kneus die het zet, of ben je zelf schuldig aan bewegen tijdens het zetten.) Alles zijn voor en tegens. Ik wil het graag zonder doen, maar als je er goed bij voelt moet je het wel doen. Alleen vraag het wel op tijd, want meestal doen ze het bij de laatste cmters niet meer...
Ervaring ja. Wil je die weten? Nee...maar ik meld het toch! Eerste prik ging fout, tweede prik goed dus niks geen 'pijn' meer tot ik mocht gaan persen..maar wat bleek..nadat de prik uitgezet werd (altijd voordat je mag gaan persen) kon ik mn benen etc niet bewegen door de foute 1e prik. Zo ook tijdens mn kraamweek. Niet kunnen draaien/opstaan/fatsoenlijk lopen of staan. Daarna de bv niet goed op gang gekomen, dus mislukt. En uiteindelijk dik 3 jaar lang pijn gehad in mijn rug. Soms zo erg dat ik niet kon opstaan als ik lag, of niet om kon draaien. Voor mij dus NOOIT meer een ruggenprik. Ik beval nog liever 10 keer met giga scheuren dan 3 jaar lang de pijn en het ongemak wat ik heb gehad
Hier heeft het 1 voordeel gehad, de pijn was weg Er zitten veel nadelen aan. Je bloeddruk gaat zakken dus je krijgt een infuus met vocht. Ik kon niet meer het bed af omdat ik rondom aan allerlei toeters en bellen lag door de ruggeprik. De ruggenprik zelf, vochtinfuus, band om weeen te meten en bewegingen baby, baby metertje op hoofd en nog een bloeddrukding om mn arm. Je kan niet meer plassen dus krijgt een catheter of moet om de 2 uur gecatheteriseerd worden. Ik en kleine kregen koorts (komt erg veel voor bij ruggeprik) dus kreeg er nog een infuus bij met antibiotica in de hoop dat kleine het ook nog binnen kreeg. Voelde persweeen niet goed. Prik zetten ze daarom vaak op het einde uit. Met ruggenprik heb je meer kans op een kunstverlossing. Dus knio, vacuumpomp of ks. Ik was de gelukkige voor een pomp en knip Kleine had daarna nog koorts en moest naar de kinderafdeling. Mijn prik zat scheef dus moest alsnog onder volledige narcose voor het hechten. Ik kon niet meer voelen dat ik moest plassen. Dus paar dagen een catheter en officieel langer blijven maar dat heb ik geweigerd. Door ruggenprik mag je niet meteen naar huis maar moet je 24 uur blijven. Een hoop nadelen dus.
Mij gaf het heel veel rust om vooraf uitgezocht te hebben of de mogelijkheid van een ruggeprik aanwezig was. Tijdens de bevalling putte ik ook kracht uit het idee dat ik er ieder moment om zou kunnen vragen. En op het moment dat ik begon te denken 'dit trek ik niet meer, ik wil die prik' had ik volledige ontsluiting en kon ik gaan persen. Niet nodig gehad dus Misschien kun je er op die manier in staan? Er zitten zeker nadelen aan, dus als het zonder gaat is dat hartstikke mooi, maar mocht je het willen, dan kan het tenminste.
Ik heb er geen ervaring mee maar wel over gehad met de gyn en het is dus niet zo dat hij altijd uit gaat bij het persen. In mijn ziekenhuis blijft hij gewoon aan behalve als je totaal geen persdrang hebt.
Ik was heel blij met de ruggeprik. Het aanprikken heb ik niet gevoeld en het werkte meteen, echt een verademing. De persweeën voelde ik wel. Toen hebben ze de ruggeprik uitgezet, maar dat is niet meteen uitgewerkt. Ik heb geen blaascatheter gekregen en hoefde ook geen 24 uur in het ziekenhuis te blijven. Ik heb wel tot een paar weken na de bevalling de insteekplaats gevoeld als ik mijn rug hol maakte, met haren kammen bijvoorbeeld. Maar dat is ook over gegaan.
Ik heb er bij mijn eerste bevalling ook eentje gehad vanwege 16 uur lang rugweeen ....de pijn was gelukkig weg alleen hebben ze een te hoge dosis gebruikt waardoor ik echt helemaal niets meer voelde ik moest dus verplicht via de monitor persen omdat ik dus geen perswee meer voelde dus dat was wel een grote nadeel maar mocht het bij deze bevalling weer zo gaan als bij de eerste ( rugweeen ) dan zal ik zeker weer voor een ruggeprik gaan .
Ik denk dat het verstandiger is om pas tijdens de bevalling te beslissen of je een ruggrik wilt. Natuurlijk is het goed om nu alsvast op de hoogte te zijn van de voor- en nadelen zodat je een beetje een geïnformee besluit kunt nemen. Hoewel ik me afvraag of je tijdens een (heftige) bevalling echt nog aan alle voors en tegens denkt. En alleen in de situatie van een heftige bevalling is het nodig om er om te vragen, denk ik. (En iedereen kan een andere definitie hebben van 'heftig'.) Als het even kan, zou ik toch proberen het zonder ruggeprik te doen. Niet vanwege allerlei romantische flauwekul denkbeelden. (Pijn hoort erbij... Braak!) Maar gewoon ook uit praktisch oogpunt. Het gaat gelukkig heel vaak goed. Maar de kans dat je er bijwerkingen aan over houdt, is echt niet zo verschrikkelijk klein. Als je het echt niet meer trekt en het gaat echt nog lang duren, dan zul je die bijwerkingen er graag voor over hebben om de pijn even uit te schakelen en bij te kunnen komen. Maar gelukkig is het ook wel vaak zo, dat als je het niet meer trekt dat je er dan ook bijna bent. Dan is het nog wel even afzien. Maar als je klaar bent, heb je in ieder geval geen extra complicaties als gevolg van de ruggeprik. Ieder moet het voor zich weten hoor. Maar ik denk soms wel dat de risico's van een ruggeprik ondershat worden. En hoewel ik je angst voor de bevalling snap, wil ik toch even kwijt dat het geen doemscenario hoeft te zijn. Als blijkt dat het we zo is, kun je altijd nog om een prik vragen. Maar doe het niet bij voorbaat al, want dan ga je een heel medisch circus maken van een bevalling die misschien wek (relatief) makkelijk had kunnen zijn.
Ik ben 2 weken geleden ingeleid, met ruggenprik. En vond het geweldig? Op advies van de gyn eerst ruggenprik laten zetten vóór ik aan het infuus met opwekkers ging, omdat ik op dat moment nog rustig en ontspannen was waardoor de ruggenprik zetten makkelijker zou zijn. Prik zetten deed wel ff gemeen zeer, maar heeft z'n werk prima gedaan. Voelde geen enkele wee. Kreeg op een gegeven moment wel koorts, dus idd antibiotica via een infuus er bij. En toen de opwekkers op stand 120 stonden ging het heel snel. Persweeen knalden door de ruggenprik heen, 8 min geperst en een mini scheurtje. Ruggenprik is een uur na de geboorte uit gezet, anderhalf uur later stond ik onder de douche. Wel 1 nachtje gebleven omdat mijn koorts nog niet helemaal weg was, maar had naar huis gemogen als ik dat perse wilde ('s avonds om 23:00 nog).
Ik denk dat het verstandig is nu uit te zoeken dat als je een vorm van pijnstilling wil, welke dat dan is. Ziekenhuizen bieden verschillende mogelijkheden aan en vraag wat jou ziekenhuis aanbiedt. Bij ons kon ik als ik wilde, kiezen tussen ruggeprik of remifentanil pompje. Maar die laatste zag ik niet zo zitten, ook vanwege bijwerkingen dus ik had bij mijn gyn al aangegeven dat als ik om pijnstilling vroeg ik geen ellelange discussie wilde en dat ik dus een ruggeprik wilde. gelukkig was hij dienstdoende de dag van mijn inleiding en zag hij al snel dat ik het niet trok maar ook dat de VK wat moeilijk deed en heeft gezegd dat ze me naar de ok moesten brengen voor een ruggeprik nu het daar nog rustig was. Ik heb er verder geen last van gehad of napijn maar het effect duurde maar even want ik kreeg bij 6 cm persweeën en hoewel ze geen pijn deden ging ik kapot van de oerkracht die urenlang op je lichaam wordt uitgeoefend (en waar je tot volledige ontsluiting niets mee mag )
Waarom ben je bang voor de bevalling? Ik zou dat eerst nagaan voordat ik zou besluiten tot direct een ruggeprik. Ik ben een voorstander van 'als het niet anders kan'. Er zitten inderdaad nadelen aan die IK niet vond opwegen tegen de voordelen tijdens mijn bevallingen. Maar ik kan me voorstellen dat het in sommige situaties het wel noodzakelijk is. Ik zou me van te voren orienteren over de mogelijkheden en kijken hoe je bevalling verloopt. En ik wil nog even zeggen dat het de 2 mooiste dagen uit mijn leven zijn geweest en ik graag ooit nog een keer wil bevallen. En hopelijk weer zonder ruggeprik
Ik ben ingeleid met vooraf de gedachte dat ik geen pijnbestrijding wilde. Maar na 30 uur was ik op en heb ik met zielig stemmetje gevraagd of ik toch iets tegen de pijn mocht (Ik had niet specifiek om een ruggeprik gevraagd, maar op dat moment maakte het me niet zoveel meer uit, als de pijn maar minder werd ) Op dat moment was ik vooral heel erg opgelucht, de hele ruggeprik heb ik niet tot nauwelijks gevoeld en jee-wat-is-het-fijn-om-geen-pijn-te-hebben! Infuus had ik al, dus dat maakte geen verschil voor mij. Wel heb ik jammer genoeg koorts gekregen van de ruggenprik en moesten ik en Owen 3 dagen in het ziekenhuis blijven Tijdens de persweeën had ik trouwens ook geen pijnbestrijding meer (of veel minder) maar die vond ik veel beter te doen dan de gewone weeën. Achteraf had ik het nog steeds liever zonder gedaan en als het niet zo lang geduurd had was dat denk ik ook wel gelukt. Maar toen ze na 30 uur zeiden "oh dit gaat nog wel een uur of 6 duren" kreeg ik het toch een beetje benauwd, haha.
Ik vind het echt een aanrader. Mijn inziens vallen de nadelen reuze mee. Ik denk zelf dat de verloskundiges er niet happig op zijn omdat zij dan niet de bevalling kunnen doen. In het ziekenhuis zijn ze er niet happig op omdat er dan een verpleegster met je mee moet naar de ruimte waar de prik gezet wordt en een uur van de afdeling af is, ook de assistent anesthesist en de anesteshist zelf zijn bijna een uur met je bezig. Kortom, het is een dure grap. Een gynaecoloog hoor je niet over de nadelen van de prik. Die hebben daar natuurlijk veel vaker mee te maken. Ik heb bij beiden een prik gehad. Heerlijk snel ontsluiting daardoor gekregen. En een supersnel herstel bij allebei, dat was denk ik niet gebeurd zonder ruggenprik. Tip! Laatst waren wij bij elkaar met twee andere meiden die ook net waren bevallen en alledrie hebben we (uiteindelijk) een ruggenprik gehad. Maar alleen ik heb er echt iets aan gehad en ben hierdoor bij mijn tweede bijna pijnloos bevallen. De andere meiden vroegen de prik pas na uren heftige weeen en waren al kapot voordat ze de prik kregen. Vraag hem dus optijd aan als je zeker weet dat je het wilt hebben. Je moet nl sowieso nog een half uur aan de ctg en de anesthesist moet ook niet net dan met iets anders bezig zijn. Soms moet je dus nog even wachten. Ook proberen ze je allemaal andere bestrijding aan te praten en vond ik dat je best stellig moet zijn en redelijk door moet zeuren voordat je de prik krijgt. Ik wil geen derde maar mocht ik ooit van gedachten veranderen ga ik zeker weer voor de ruggenprik. Het grootste voordeel is tov andere pijnbestrijding dat je heel helder blijft en tussendoor kunt eten waardoor je weer kracht opdoet om goed te kunnen persen. Beide meiden waren er bij mij met drie perweeeen. Bij mijn eerste had ik een weeenstorm die thuis voor een groot deel opgevangen heb zonder al te veel ontsluiting. Bij de tweede werd ik ingeleid en heb ik de prik gevraagd zodra ik echt pijn begon te krijgen. Toen de prik erin zat had ik bij allebei 4 cm ontsluiting. Bij beide bevallingen had ik binnen een uur volledige ontsluiting. Tweede bevalling was hierdoor nagenoeg pijnloos.
Ik vond het geweldig. Geen pijn meer. Ze houden alles heel goed in de gaten als je een ruggenprik erin hebt zitten. Inderdaad heel veel toeters en bellen zoals infuus met vocht, ik lag ook nog met weeopwekkers aan het infuus, daarnaast moest ik een zuurstofmasker op en elk kwartier midden in me slaapje van zij veranderen omdat anders maar 1 deel verdoofd was. Maar heb niet alle energie hoevens stoppen in het wegpuffen van de weeen. Kon fijn even bijtanken voor het persen.
ik heb een verplichte ruggeprik gegeven ik was al 40 uur bezig en ik moest dus door geleid worden dit wilde de gynn niet doen zonder ruggeprik. nou ik heb het geweten. de eerste werd verkeerd geprikt. de tweede werd te diep geprikt tegen een zenuw aan. daardoor ging ik door de grond als ik een wee had drukte de slang op een zenuw daardoor verkrampte mijn bil en rechter been. ik heb op een gegeven moment zelfs geroepen "of jullie halen de slang uit mijn rug of ik doe het zelf" toen deze eruit was had ik alleen mijn weeën en dat was een verademing. ik heb 2,5 jaar lang last gehad van de prik (rugpijn en hoofdpijn klachten) voor mij nooit geen ruggeprik meer
Ik woon (en ga dus ook bevallen) in Amerika en hier is een ruggenprik heel normaal en wordt er denk ik ook anders mee om gegaan. Op onze zwangerschapscursus waren er meerdere dames die aangaven dat zij meteen bij aankomst in het ziekenhuis een ruggenprik willen. Ik wil het eerst zelf gaan proberen en de ruggenprik dan als optie houden. Geeft me nu al een rustig gevoel dat dat kan. Sommige nadelen van een ruggenprik die hier genoemd worden, "gelden" hier ook niet echt. Zo moet ik al standaard 24 uur in het ziekenhuis blijven, ongeacht of ik met of zonder ruggenprik beval. Ook krijg je hier standaard bij aankomst in het ziekenhuis al een infuus geplaatst in je hand. Als je geen ruggenprik neemt, dan hoef je waarschijnlijk niet al direct aangekoppeld te worden aan het infuus trouwens. Ik vind dat iedere vrouw helemaal zelf moet weten waarvoor zij kiest. Iedere bevalling is anders, ieders pijngrens is anders. Hopelijk kom ik er over zo'n 3 weekjes achter wat mijn ervaring is.
Hier in Spanje gaat het precies zo. Ik ken eigenlijk niemand met een traumatische of pijnlijke bevalling omdat ze ook hier meteen standaard een ruggenprik zetten als je wilt. Inderdaad een hele geruststelling.