Ik heb een vraagje, hoe is de periode met de kraamzorg geweest bij jullie? Gisteren is de intake geweest en ik zie er enorm tegenop vooral het feit dat een hoop dingen die ze vertelde in mijn ogen echt zwaar overdreven klonken.... Zoals iedere dag schone lakens op het bed, iedere dag de wc en badkamer grondig schoonmaken etc. dat het schoon moet zijn op de wc en de badkamer snap ik maar je kan t ook overdrijven... Ook had ik het idee dat ze ervanuit gaan dat je de hele dag in bed ligt, doe je dat ook echt? ik kan me dat dus echt niet voorstellen, als ik doodziek ben sleep ik me nog naar beneden om op de bank te gaan liggen, dat voelt veel fijner dan in zo'n klein kamertje te blijven. eigenlijk wil ik weten hoe verliepen dit soort dingen bij jullie en heb ik er nu een heel verkeerd beeld van en valt t allemaal wel mee?
Ik lees even mee want ik denk precies zo als jij. Heb nog nooit kraamzorg gehad omdat ze het in Duitsland niet kennen dus is voor mij ook de eerste keer. Had me voor kraamzorg aangemeld omdat "iedereen" zij dat dit er gewoon bij hoort maar als ik hier lees op zp en dan de informaties die ik op internet verder vind ben ik bang dat ik de kraamzorg straks na de eerste dag de deur uitschop en niet meer naar binnen laat Zie het namelijk ook echt niet zitten om nu 10 dagen in mijn bed te gaan liggen en te niksen. Bed gaat bij mij ook niet op klossen omdat ik anders echt in mijn bed moet klimmen (ben al niet zo groot dus dat word bij minimaal 80cm hoogte gewoon niet leuk voor mij en mijn rug), jammer dan doen ze mijn bed maar niet ... vind ik ook niet erg want dat hoeft voor mij sowieso niet iedere dag. Ben ook niet van plan om in bed bv te gaan geven (behalve in de nacht maar dan is ze er sowieso niet) maar op de bank, ben zelfs al bang daarvoor dat ze me dan niet helpt omdat mijn bank niet de hoogte van 80cm bereikt...nu weet ik wel hoe het gaat, maar is toch afhankelijk ook van het kind hoe het gaat verlopen. Dacht ook dat ze een beetje de zorg voor de anderen kinderen zou overnemen (broodje maken, naar school brengen en zo werd mij tenminste zo verteld) maar dat lijkt tegenwoordig ook niet meer het geval te zijn dus weet eigenlijk niet eens wat ik met haar moet behalve dat ze mijn badkamer en de wc schoon gaat maken
mijn ervaring na 2 eerder kraamweken is dat in overleg met de kraamhulp veel mogelijk is. schoonmaken van badkamer gebeurde bij mij idd dagelijk omdat je soms best wat bloed verliest op de wc of onder de douche (zit dan ook op de tegels) en ik heb meer gezinsleden die gebruik maken van toilet. Is wel fijn als dat goed schoon is met hechtingen e.d.. bed verschonen kan dagelijks indien nodig (vloeien, spugen baby, eten knoeien o.i.d.) in overleg. of je de hele dag op bed ligt is vaak helemaal afhankelijk van je conditie. Bij 1e kon ik na 30 uur bevallen weinig anders meer en mocht geen traplopen. Bij 2e was ik wel eerder beneden, maar vond het fijn om ''s middags even te gaan liggen.. verschilt dus enorm per bevalling/ kraamhulp en per persoon. gewoon bekijken wat je zelf prettig vindt.
Niet druk maken meiden! De 1e dag spreekt ze met jullie af wat jullie wel en niet willen. In de intake wordt verteld waar je recht op hebt. Hoe je het invult spreek je dan af. En ik heb geen een dag op bed gelegen hoor!
Ik zie ook enorm op tegen de kraamhulp, wij hebben haar express halve dagen genomen omdat mijn moeder of vriend evt nog dingen in huis kan doen als koken etc. Maar ik ben ook geen type om een hele dag in bed te liggen,tenzij echt niet anders kan natuurlijk
Mij lijkt het juist wel een keer lekker, elke dag een schoon bed! Elke dag een frisse wc Zelf doe ik dat echt niet dagelijks, maar het lijkt mij wel fijn hoor. Maar als ik mij enigzins goed voel ga ik echt niet verplicht op bed liggen hoor.
Ik vond de kraamhulp geweldig! De badkamer en wc werden inderdaad dagelijks gedaan, maar was ook geen overbodige luxe door de bloedingen. Vriendlief wil graag ook schoon douchen Het bed vroeg ze wel dagelijks of dat moest, maar ik vond om de dag (of soms om de twee dagen) meer dan genoeg omdat ik nie doorlekte ofzo. Ik lag ook echt niet heel de dag op bed, was veel beneden. Ging wel smiddags even slapen, als dat lukte. Verder hield ze gewoon het noodzakelijke huishouden een beetje bij, werkte ze hardnekkig kraamvisite subtiel de deur uit en hielp natuurlijk (het belangrijkste!!) met de baby. Ze heeft ons echt goed op weg geholpen met alles. En het was ook gewoon gezellig met haar. We baalden oprecht toen de kraamzorg erop zat en hebben haar een grote bos bloemen en een doos Merci-chocola gegeven. Ik vond het echt heerlijk!
Ik heb er ook nog geen ervaring mee maar bijv. Elke dag het bed doen (als het niet vies is) vind ik ook overdreven dus ik zal dat dan ook aangeven. Verder moet ze zelf maar weten wat ze doet en laat ik het over me heen komen... Ik krijg en ks dus zal wellicht wel wat meer in bed moeten blijven maar als ik me goed voel ennaar beneden wil dan doe ik dat gewoon, bedoel: t zou een beetje raar zijn als zij in die dagen baas is over jou en je hyis toch? Ik ga er vanuit dat als je een redelijke kraamhulp hebt alles wel bespreekbaar is en als t me echt niet zint geef ik dat gewoon aan. Ik ben iig niet van plan mn kraamweek erdoor te laten verzieken. Maar je hoort ook positieve verhalen hoor! T belangrijkste voor mij is dat ze er gewoon is voor de controle van de baby en als ze bepaalde dingen niet of niet goed doet heb ik ook nog een man die het na zn werk kan doen en een moeder die eventueel kan helpen....
Fijn dat het je zo meegevallen is. Even een vraagje over dat hardnekkige bezoek wegwerken: dat is wel een beetje waar ik bang voor ben. Bijv. Als mijn moeder, tante en oma komen dan komen ze een paar uurtjes en eten ze ook mee (normaal bij oma maar nu dan een keer bij mij) dan ben ik best wel bang dat ze gewenst bezoek ook de deur uit bonjoeren. Hoe hebben jullie dit ervaren?
Nee hoor de kraamhulp vraagt aan je of je het wel aankan en als je het zelf niet meer aan kan kan je ze toch zelf vragen om naar huis te gaan....de kraamhulp gaat zich daar verder echt niet mee bemoeien hoor...en eerlijk....ik ben rond de kerstdagen bevallen en ik vond het gewoon heerlijk als we met zijn drietjes thuis waren zonder bezoek. Een bevalling is niet niets hoor je vloeit best erg je bent nog moe en daarbij je kindje voeden, weinig slaap TIP: Pak je slaap ook lekker in de middag als de kleine slaapt zodat jij ook weer een beetje kan opladen...en laat niet al de visite elke dag komen hou om de dag bezoek aan ofzo..
Ojah de kraamhulp doet al het werk wc, badkamer, bed verschonen, wassen, stofzuigen, beetje boodschappies...
ik denk dat je in overleg een heleboel bereikt. als jij aangeeft dat bepaalde mensen welkom zijn, zal ze dat heus wel respecteren. bij mijn intake werd gezegd dat ze normaal doen, maar dat op de eerste dag met de kraamhulp altijd wordt overlegd wat ze nu eigenlijk werkelijk doen. oké ze maken wel elke dag de wc en badkamer schoon, maar dat lijkt mij ook wel lekker toe als je na de bevalling flink aan het navloeien bent...
Gelukkig! Heb weleens van die verhalen gehoord dat de kraamhulp dan vond dat het genoeg was en iedereen weg stuurde, hhahaha Gelukkig heb ik niet zo een grote fam en ook geen mensen die steeds komen dus ik voorzie geen problemen. Krijg een ks dus t eerste bezoek zal a in het zh komen (ouders, schoonfam, 1 oom en tante, oma en 1 stel goede vrienden) en daarna thuis alleen nog wat vrienden. Ik verwacht dus dat we rust zat zullen krijgen en de meeste mensen voor de tweede keer komen als de kraamhulp al weer weg is. Hebben ook nog wat kenissen en buren enzo maar die zijn dan sowieso op vakantie dus dat komt allemaal veel later. Komt dus eigelijk wel goed uit. Ja en mn tante, moeder en oma die dan die woensdag na de ks komen die gaan wel als ze zien dat ik te moe ben of als ik t aangeef....
Goedzo en echt aangeven hoor.... je hebt jezelf alleen maar mee want geloof me babytjes slapen wel veel maar in de nacht vaak net niet neem je rust en slaap als je kindje zelf ook slaapt!
Dat slapen overdag zal nog erg moeilijk voor me worden. Ik heb dat nog nooit gekunt! Maar als ik moe ben zal ik zeker proberen me er aan over te geven....
haha en dat vind ik dus echt vreselijk, wakker zijn in bed.... als ik nu moe ben en denk ga even op bed liggen ben ik klaar wakker blijf ik op de bank hangen slaap ik binnen notime terwijl mijn bed echt wel lekkerder slaapt, maar ik kan dat gewoon niet overdag. ben iig niet de enige die daar een beetje tegenop ziet begrijp ik. dat je op de eerste dag afspraken maakt heeft ze ook wel gezegt dus daar hoop ik dan maar op. Als je echter gaat zoeken op internet wat je kan verwachten staat er vaak dagen op bed liggen enzo... brrr maar ben wel enigsinds gerust gestelt dat jullie dat veelal ook niet hebben gedaan.
Weetje mensen uiten vaker negatieve ervaringen dan positieve je bent er zelf bij ze is te gast bij jou je doet zoals jij dat wilt...al zou ik dadelijk wel iets op de bank leggen na de bevalling voordat dadelijk heel de bank onder de vloeisel zit
Ik zou er niet zo'n drama over maken. Mijn eerst bevalling was erg zwaar en had veel bloed verloren, bij thuiskomst was ik praktisch de hele avond en begin van de nacht in de weer met de bv.. heerlijk vond ik het om overdag een dutje te doen. De rest van de dag lag ik niet op bed hoor. Bij de tweede en derde zat slapen er niet meer in ivm de andere kinderen dus zat gewoon op de bank. Zou gewoon kijken wat je zelf het fijnste vind.
En als jij t echt niet wil, dan wil je het niet. Niemand heeft daar verder wat over te zeggen.... Een vriendin van mij heeft een hele makkeijke bevalling gehad en was binnen 2 dagen echt weer de oude. Die vond het zo vreemd om haar dingen te laten doen terwijl ze ze zelf al weer kon. Die hebben gewoon alle dagen getekend voor haar en haar vrij gegeven op een gegeven miment, haha dus dat kan ook nog... En als je kraamverzorgster niet bevalt mag je altijd bellen zodat ze een ander sturen. Maar ik denk dat je over t algemeen wel lieve kraamverzorgsters hebt hoor...