Bij de vorige 2 bevallingen heb ik geen pijnstilling gehad, maar deze keer wil ik misschien toch voor pijnstilling gaan/heb ik het misschien toch nodig. De bevalling van onze 2de was op het eind ineens nogal spannend toen bleek dat de (zeer korte) navelstreng 2 x om z`n nek gedraaid zat. Zijn hoofdje was geboren en toen zat hij door de verstrengeling muurvast. Dit kregen ze niet 1-2-3 los en de navelstreng is op dat moment afgebonden en doorgeknipt. Zoontje kwam zonder ademhaling ter wereld, gelukkig kwam dit al snel helemaal goed. Maar deze ervaring was erg pijnlijk en flink schrikken, waardoor ik merk dat ik meer op zie tegen de bevalling dan bij de eerste 2 kinderen. Nu ben ik me aan het verdiepen in de mogelijkheden qua pijnstilling en de verloskundige zei dat lachgas beschikbaar is in het ziekenhuis waar ik ga bevallen. Ik ben benieuwd naar ervaringen van dames die hier gebruik van hebben gemaakt. Hielp het goed tegen de ergste pijn? Ben je er helemaal bij als je het gebruikt? Heb je nadelen ervaren? Zou je er bij een volgende bevalling weer voor kiezen? Alle info is welkom.. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Nu maar hopen dat er reacties komen Is er niemand die haar ervaring wilt delen? Of wordt het zo weinig gebruikt? Op internet kan ik het e.a. vinden, maar ik zou graag persoonlijke ervaringen willen lezen. Hopelijk komt er toch nog iemand met een reactie...
Bij "one born every minute" op tlc zie ik de dames altijd gas inhaleren. Ze lijken gewoon volledig bij te zijn. Zelf geen ervaring mee.
Dat kijk ik ook wel eens, het wordt daar veel gebruikt volgens mij. Maar ik geloof dat het in NL nog niet in elk ziekenhuis beschikbaar is.
Ik heb het tijdens mijn eerste bevalling gebruikt (niet in Nederland). De ontsluiting was heel snel verlopen en mijn dochter kon dat niet bijbenen en zat nog vrij hoog. Dus moest ik proberen niet te persen, terwijl ik wel persweeen had. Ik vond het vooral fijn dat ik me ergens op kon focussen, het in en uit ademen van het gas. Ik voelde me er niet anders van ofzo, niet licht in mijn hoofd, ik voelde nog steeds de weeen, maar het haalde wel de scherpe randjes er vanaf.
Ik heb het gisteren bij de bevalling gebruikt en ben er erg tevreden over. Let wel op: verwacht niet dat het echte pijnstilling geeft, het haalt alleen de scherpste kantjes ervanaf en het geeft een gevoel van controle (omdat je het jezelf toedient tijdens een wee). Mijn weeen gingen voor mijn gevoel van pijnpunt 8 naar pijnpunt 6 door het lachgas. Helaas moest ik aan de weeenopwekkers, waardoor ik veel krachtigere weeen kreeg. Met lachgas schoten die naar een 9, maar ik wil niet weten hoe die waren geweest zonder lachgas. Dus het is nogsteeds pittig maar het gevoel van controle vond ik ook fijn. De afzuiging en het apparaat zelf maken een hoop lawaai, maar dat kan je niks schelen op dat moment. De afzuiging kap wordt om je kin met rubber/elastieken band naar achter vastgezet. Dat is wat oncomfortabel, maar ook dat kan je niks schelen op dat moment. Als je wat zwakke kaakgewrichten hebt (zosls ik) heb jr daar later wel last van (overbrlasting), maar dat had ik ervoor over. Fijne was ook dat het meteen ingezet kon worden zodra je het vroeg, dus geen risico van 'ja maar het is nu al te laat, of je bent al te ver'. Bij de persweeen wordt het uitgezet en krijg jr voor 5 min een zuurstofmasker om het lachgas uit je systeem te halen. Dat is prima, want de persweeen zijn heel anders kwa pijnbeleving, ik had dan ook geen behoefte gehad om dan lachgas te hebben. Ik heb voor lachgas gekozen omdat ik allergisch ben voor bepaalde verdovingsmiddelen en geen uitsluitsel (meer) kon krijgen of ik ook allergisch ben voor de ruggenprik (had dan eigenlijk allergietest moeten laten doen vóórdat ik zwanger was, maar niet aan gedacht). Dus ik wilde dat risico vermijden. Lachgas is dan het enige alternatief dat geen invloed heeft op je kleintje volgens mij, en het is geen verdovingsmiddel waar ik allergisch voor zou kunnen zijn.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! We hebben afgelopen weekend een rondleiding gehad in het geboortecentrum en ook wat extra uitleg gekregen m.b.t. het lachgas. Het is fijn om te weten dat dit een optie is, qua informatie die ik tot nu toe heb gelezen en jouw ervaring, spreekt het me aan. Ben benieuwd hoe alles gaat lopen straks en of ik er daadwerkelijk gebruik van ga maken!