Bevalling in bad of op baarkruk

Discussion in 'De bevalling' started by itsann, May 30, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. itsann

itsann Actief lid

Aug 20, 2017
    475
    359
    63
    Female
    Dankjewel voor je reactie!
    Mag ik vragen waarom bij jou je vliezen beide keren 'pas' zijn doorgeprikt bij 10 cm? Lijkt me best pittig om het op eigen kracht te moeten doen omdat je niet zoveel of lichte persweeën had. Maar poeh! Subtotaal ruptuur met resultaat. Blijkbaar had je inderdaad veel kracht, haha!
    Wat heerlijk dat je er bij de tweede bevalling ongeschonden uit bent gekomen en ze er zo snel was.

2. itsann

itsann Actief lid

Aug 20, 2017
    475
    359
    63
    Female
    Wauw! Twee vrij snelle uitdrijvingen zo te lezen. Een aanrader dus? ;)

3. itsann

itsann Actief lid

Aug 20, 2017
    475
    359
    63
    Female
    Vervelend dat jij niet zo'n goede ervaring hebt gehad met de baarkruk. Wel heel fijn dat je zoontje met die ene pers die je erop deed al zo diep daalde.
    En wauw! Dat zijn zeker twee snelle ontsluitingen, zeg! Heb inderdaad gelezen dat dit door het warme water kan komen, en dat het dan niet eens zoveel uitmaakt of dit nu onder de douche is of in bad.

Dankjewel voor je reactie!

4. Koekie1

Koekie1 VIP lid

Jul 31, 2013
    5,678
    2,001
    113
    Female
    Geen idee eigenlijk waarom de vliezen niet eerder geprikt zijn. Waarschijnlijk omdat het op deze manier ook goed ging?
    Bij de eerste had ik de eerste 7 cm niet eens door dat ik aan het bevallen was! Gebeld ivm een stipje bloedverlies. Voor de zekerheid gekeken en zat op 7 cm. Hele huis in paniek ;)
    Ik heb daarna nog heerlijk gerommeld in huis en gegeten en ruim een uur later zat ik op 10 cm. Toen de vliezen gebroken waren kreeg ik wat lichte persweeën.

De 2e heb ik erom gevraagd om de vliezen met 10 cm te breken. De vk wilde eigenlijk de natuur zijn eigen gang laten gaan vermoed ik. Maar ik was wat angstig om te starten met persen (ook mede door de subtotaal ruptuur). Eenmaal vliezen gebroken ging het goed.

Voor mij voelde het goed om de vliezen met 10 cm te laten breken. Als ik bij de 2e geen drempel over haar gehoeven (om te persen) dan had ik ze niet laten breken.

Want wat is eigenlijk de reden van vliezen eerder laten breken? Dat de bevalling dan sneller gaat?

5. Nan87

Nan87 Actief lid

Nov 21, 2015
    444
    502
    93
    Ik heb tot de persweeën in bad gezeten en onder de douche gestaan. Perfect, het duurde heel lang maar ik vond het prima te doen (muziekje erbij en gewoon in m'n bubbel). IN het zh (moest helaas overgeplaatst worden) heb ik op een baarkruk gezeten van hout. Dat deed heel erg veel pijn aan mijn benen. Hoewel de houding wel prettig was vond ik het er op zitten gewoon veel zeer doen. Dit keer wil ik een cub, een opblaasbare baarkruk proberen :)

6. NdNk

NdNk Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    2,321
    1,421
    113
    Female
    Ik ben van mijn 2e kindje in bad bevallen.
    Heerlijk. Dat gun ik echt elke vrouw om zo te mogen bevallen.
    Het water werkt pijnstillend. Je lichaam zorg zelf ook voor pijnstilling als het lukt je te ontspannen.
    Placenta is op bed geboren. Dit wou ik zelf want ik kon niet goed in bad zitten. Ben niet zo groot zelf.
    Placenta kwam na 14 minuten. Zoontje in 2 uurtjes geboren. 5 minuten persen. 2 hechtingen voor de mooi. Was een klein beetje uitgescheurd.

Ik had wel een meegroeibh aan. Dit omdat er ook foto's werden gemaakt. Deze ging uit nadat zoontje geboren was.

Tussentijds 1x hartje geluisterd. Ook gewoon in bad. Even je buik in de lucht haha. Niet getoucheerd verder. Het was een hands off bevalling ;)

7. Leni88

Leni88 Bekend lid

Sep 16, 2014
    807
    422
    63
    Female
    Ik ben vorige week (bijna) ik bad bevallen. Vanaf het moment dat ik in het water stapte, was alle pijn weg. Heerlijk dus! Nadeel was dat mijn weeën compleet wegvielen en ik toen met spoed uit het bad moest door een schouderdystocie (verwacht je niet bij een tweede kindje).
    Maar man, wat was ik graag in dat bad bevallen, echt heerlijk ;)
    Heb een toch 3 uur in gezeten en dus pas eruit om te persen, geen enkele hechting nodig gehad.

8. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,611
    2,404
    113
    Toen ik zwanger was van mijn eerste, trok de Baarkruk bij het persen, en in bad of onder de douche bij de ontsluitingsweeen mij ook nogal. Het is wel goed om te weten dat je bij gebruik van de Baak druk wat meer kans op schade hebt van onder en meer bloedverlies gemiddeld. Verder zou ik gewoon open proberen te blijven staan. Ik vond namelijk zowel het bad als de douche absoluut niet fijn bij beide bevallingen. Dat is toch lastig te voorspellen van tevoren. Succes!

9. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,019
    5,229
    113
    Ik denk dat weeen opvangen in bad het prettigst is. Maar als je eruit moet of wilt ben je dus wel nat. En afdrogen vol in de weeën is niet fijn! Ik heb onder de douche gestaan.

Verder heeft een kennis van mij een flinke infectie overgehouden aan haar bafbevalling. Je mag niet voor niets niet meer in bad met gebroken vliezen of 6 weken na de bevalling. Dat vertellen ze je er alleen zelden bij. Je hebt binnen een grote wond waar al het vieze water gewoon in zit. Dat kan dus flink verkeerd gaat. Vriendin heeft een verpeste kraamweek en lang last gehad.

Weeën kan je ook goed staand opvangen of op de wc of hangend op bed. Ik zou pas bij het laatste stuk op de kruk gaan zitten. De zwaartekracht helpt echt heel goed. En de verloskundige kan er veel beter bij (en beter zicht op hoe het gaat).

Bij pijnbestrijding moet je op bed blijven. En blijft er ook een verpleegkundige bij je. Dat is echt een andere bevalling.

10. Emsy

Emsy Fanatiek lid

Jan 29, 2015
    1,872
    1,681
    113
    Female
    Ik ben vorige week van onze 2e in bad bevallen. Wat een aanrader! Ik vond het heel fijn om de weeën op deze manier op te vangen. Je lichaam voelt gewichtloos en je kan makkelijk verschillende houdingen aannemen.
    M'n bevalling begon heel rustig maar ineens kreeg ik een heftige weeën storm en na 6 minuten persen was onze zoon er. Doordat het opeens súper snel ging ben ik wel wat uitgescheurd. Maar ik zou op bed echt gek geworden zijn van het laatste stukje, in bad kon ik het nog aardig opvangen.

11. MirW

MirW Fanatiek lid

Apr 20, 2017
    1,748
    555
    113
    Ik ben 3x op bed bevallen, alleen bij de eerste een knip gezet, vanwege wegvallende harttonen.
    De 4e keer had ik mijn zinnen op een badbevalling gezet, in het bevalbad van het ziekenhuis waar ik zou bevallen.
    Ik kan het echt aanraden, met 4 cm naar het ziekenhuis, vliezen doorgeprikt, in bad en anderhalf uur later werd onze 4e in 1 perswee geboren.
    1 hechting, voor het mooi, zei de vk...

In het water amper last van mijn bekken gehad, wat met de 3e echt een nachtmerrie was, zo'n zere rug gehad toen!

NdNk likes this.
  12. Stakato

Stakato Niet meer actief

Ik had niet zo’n goede ervaring met de baarkruk. Ik heb 40 minuten op de baarkruk geperst. Toen eraf, want ik had amper persweeen en er was geen progressie. Ik wist niet wat me was overkomen toen ik er af kwam. Mijn hele onderwereld was oedematoos en ik had een bloeduitstorting. De kraamverzorgster schrok er later ervan. Ik heb daar het meest last van gehad na de bevalling, van gehechte scheur amper.

13. NurseKel

NurseKel Bekend lid

Sep 20, 2015
    637
    346
    63
    Nederland
    @itsann ben nou toch wel benieuwd hoe t met je gaat ;)

itsann likes this.
  14. itsann

itsann Actief lid

Aug 20, 2017
    475
    359
    63
    Female
    Lief!

Ik ben inmiddels bevallen. Zaterdagavond 16 juni van een gezonde, mooie dochter. Helaas niet in bad of op een baarkruk wat ik graag wilde, maar dat geeft niet. Het was een pittige bevalling met aardig wat complicaties, maar na een paar dagen ziekenhuis mochten we een week geleden naar huis en maken we het goed! Wat is dit heerlijk! <3

15. NurseKel

NurseKel Bekend lid

Sep 20, 2015
    637
    346
    63
    Nederland
    Meid gefeliciteerd! Wat fijn dat het goed gaat en jullie lekker thuis zijn!
    Klinkt wel heftig zo, maar t belangrijkste is en blijft dat je meisje er is!
    Lekker genieten!

itsann likes this.

Share This Page