Ik ben benieuwd naar jullie redenen om thuis of juist in het ziekenhuis/geboortecentrum te bevallen. Zonder medische indicatie dus. Waren jullie achteraf blij met jullie keuze? Alvast bedankt!
Hier twee keer thuis bevallen en ik vond het zalig, deze keer ga ik ook weer thuis bevallen mocht er niks geks gebeuren. Je eigen spulletjes om je heen, fijne vertrouwde omgeving, je eigen bed en je eigen douche, geen gesleep met je kindje en met jezelf terwijl je al druk aan het bevallen bent. Dat was en is voor mij heel belangrijk! Volgens mij grijpen ze wel minder snel in met een thuisbevalling, iets wat ik heel prettig vind maar misschien voor een ander juist minder prettig is? Ik ben echt een voorstander van thuis bevallen!
Ik had de keus gemaakt thuis te bevallen als het mogelijk zou zijn. Toch moest ik na een dag weeen voor controle naar het ziekenhuis omdat het onduidelijk was of de vliezen gebroken waren. Toen ik eenmaal in het zieknhuis was wilde ik ook niet meer naar huis al had dat wel gemogen. Achteraf maar goed ook want de bevalling liep zo dat het niet thuis gekund had en was dus erg blij dat ik niet op het laatste moment nog naar het zieklenhuis vervoerd moest worden. Ik vond het super relaxed in het ziekenhuis en als alles goed gaat ben je ook zo weer thuis!
Is een geboortecentrum een kraamhotel? Zo ja dan is dat hier geen optie, dat zit hier zo'n eind vandaan, niet te doen. Ik ben nu 2x thuis bevallen en dat vond ik erg fijn. Geen gerace met weeën door de files, niet met een pasgeboren babietje de winterkou in naderhand, met je gehavende onderkant weer in de auto. Gewoon lekker relaxed thuis in alle rust en stilte, gelijk weer in m'n eigen bedje en 's avonds eten aan m'n eigen tafel. De derde thuisbevalling staat alweer in de planning, maar als het medisch noodzakelijk is, ga ik natuurlijk naar het ziekenhuis. Ik hoop het alleen niet.
Ik wilde poliklinisch in het ziekenhuis bevallen. Dat voelt voor mij veiliger dan een thuisbevalling, het geeft mij meer rust. Uiteindelijk moest ik vanwege zwangerschapsvergiftiging sowieso in het ziekenhuis bevallen, maar anders had ik dat dus ook gewild.
Ik wil graag poliklinisch bevallen; hier ga je dan automatisch naar het kraamhotel. Thuis lijkt me persoonlijk een beetje 'eng' met een eerste. Heb er een beter gevoel bij dat ik vanuit het kraamhotel (dat is boven het ziekenhuis) zo in het ziekenhuis ben bij complicaties.
Ik ben in geboortehuis bevallen. (zit in het ziekenhuis maar is gewoon met je eigen verloskundige..) Vriend wilde dat graag omdat hij het veiliger vond als ik in de buurt van het zh was. Achteraf erg goed want de placenta wilde niet komen en had anders met loeiende sirene naar het zh gemoeten.. Mag nu de volgende keer ook niet meer thuis bevallen..
In het ziekenhuis poliklinisch, geeft mij veel meer rust te weten dat ik er zoizo heen ga, en indien nodig hoeft het niet halsoverkop alsnog.
Ik een geboortehotel. Vond het een fijne omgeving, lekker relax en ontspannen. Fijn idee dat de verlosafd om de hoek was en ben mede daardoor heel relax m'n bevalling ingegaan. Ben er ook daadwerkelijk bevallen maar door m'n bloedverlies en m'n totaalruptuur graad 4 moest ik toch naar de verloskamer en vervolgens naar de ok om gehecht te worden. Nu was dat met m'n bed een ritje van 6min. Had echt niet na m'n bevalling met een ambulance willen gaan terwijl ik van onder geheel open lag. Bevalling zelf ging super dus had het echt nog meer een domper gevonden als ik gewoon thuis was geweest.. Ik vind geboort/kraamhotel het beste van 2 werelden eigenlijk.. Zou het zo weer doen.. Ps; en dan lekker geen zooi thuis, mijn vliezen werden doorgeprikt, nou wat er toen van het bed afdrupte was niet normaal.. Had ik toch niet op m'n eigen slaapkamer willen hebben met m'n met stof bekleedde boxspring..
Thuis!! Ik vond het heerlijk om thuis te bevallen, ontspannen in mijn eigen omgeving, niet met weeën de auto in te hoeven, en na de bevalling & eerste voeding lekker douchen onder mijn eigen regendouche! Toen ik na het douchen weer in mijn slaapkamer kwam was mijn bed al verschoond en kon ik heerlijk bij mijn man & zoontje op bed kruipen en konden we echt even met z'n drietjes zijn terwijl de kraamhulp bezig was met de was en kopjes thee voor ons... Het was niet mijn keuze (ik had wegens een BMI van iets boven de 30, en een heupoperatie een medische indicatie en daar was ik blij mee) maar het ging zo snel en voorspoedig dat ik gewoon thuis mocht blijven. Omdat ik mezelf bewezen heb mag ik nu weer thuis bevallen en ik hoop dat dat weer gaat lukken! Ik kijk er met een heel goed gevoel op terug. (had al meteen zoiets van, als ik volgende week weer zou moeten bevallen, kom maar op!) Mijn bevalling begon met het vanzelf breken van de vliezen en heeft door een weeënstorm alles bij elkaar minder dan 6 uur geduurd, de pijn was prima te handelen. Nu hoop ik op nog zo'n bevalling!
Over die zooi heb ik al vaker gehoord, maar echt, je hebt geen zooi van een thuisbevalling. Voor het doorprikken van de vliezen leg je een zeil en van die matjes over je bed, die daarna gelijk weer vervangen worden. En je moet vooraf al 2 emmers neerzetten, eentje voor afval en eentje voor vuile was, zodat alles gelijk weer opgeruimd kan worden. Toen ik onder de douche vandaan kwam was er nergens meer te zien dat er zojuist een baby geboren was (nou ja, op de baby zelf na dan).
Nou geen zooi? Bij mijn zijn m'n vliezen doorgeprikt en ik moest vd vk gaan zitten op de rand van het bed ivm rugweeen zodat manlief me kon duwen in m'n rug. De zooi die toen op de grond/tegen het bed kletterde was echt niet normaal.. Geen zooi is dus larie.. Ja als je netjes op je rug wilt/kan/mag liggen. Hier kon geen zeiltje tegenop , dus ik ff blij dat ik in geboortehotel lag
Hier ook geen zooi hoor! Ja alles zat onder het vruchtwater, zat tegen de muur aan! Maarrrrrrrrrrr ik ging lekker douchen en de kraam, vk en manlief hebben samen alles opgeruimd. Dus voor mij was er geen zooi Heb trouwens uit een ander topic de tip om grote strand handdoeken klaar te leggen ter harte genomen, nog minder rommel
Bedankt voor de reacties voor zover! We zijn gisteravond naar een open avond geweest bij het geboortecentrum hier in de buurt en ik moet zeggen, ik heb er wel een goed gevoel bij.