Hoi hoi! Toen ik bezig was met mijn geboorteplan en het onderwerp keizersnede vroeg ik mij drie dingen af: 1 mag een keizersnede gefilmd worden?? 2 hangt dat doek er de hele tijd tussen? Kan je ds niet je kindje geboren zien worden of hangt er voor het moment supreme een spiegel ofzo? Of doen ze de doek dan omlaag? 3 mag manlief over het doek heen gluren en foto's maken enzo? Ik moet erbij vermelden dat we allebei extreem nieuwsgierig zijn aangelegd en dat we het idee niets van dit bijzondere moment te kunnen zien heel naar vinden Groetjes, Janneke
Ik heb een spoedkeizersnede gehad. Een verpleegkundige heeft een aantal foto's gemaakt. Mijn man mocht over het doek heen kijken en heeft dochter dus geboren zien worden. Helaas mocht het doek niet aan de kant, dus heb ik niets kunnen zien, had het nog wel gevraagd maar antwoord was duidelijk nee. Moet er wel bij zeggen dat de verpleegkundige mijn man had gezegd dat hij bij mijn hoofd moest gaan zitten en niet mocht gaan kijken, maar de gyn zei ook een gegeven moment u mag wel kijken...
heb 2 jaar geleden een geplande keizersnede gehad. man mocht wel meekijken maar heeft dat niet gedaan. er mocht niet gefilmd worden en het doek mocht niet naar beneden. de assistente heeft foto's gemaakt van de 'geboorte'. over 2 maanden krijg ik er weer 1 en nu is het iets anders. het doek mag naar beneden en je mag zelf iets omhoog als ze de baby eruit halen. er mag nog steeds niet gefilmd worden. de baby mag als het goed gaat op de borst blijven liggen tijdens het dichtmaken van de wond en mag ook op de verkoever kamer blijven. ben benieuwd hoe dit zal zijn,,, weet eigenlijk niet of ik het uberhaupt wel wil zien. haha, straks ga ik nog van mn eigen af.
Ik heb ook een geplande keizersnede gehad. Er mocht niet gefilmd worden, doek zat er de hele tijd voor.. Heb wel mee kunnen kijken in de lamp die erboven hing, zover dat ging Foto's zijn door een arts gemaakt.
ik heb ook een spoedkeizersnede gehad. De verpleegkundige heeft wat foto's gemaakt. Er hing een doek tussen en mijn man mocht niet kijken. Pas toen de baby er uit kwam mocht hij kijken, maar ik zag helemaal niets. De volgende keer wil ik als het kan, dat ze het doek laten zakken en ik het ook kan zien. ik vond het een moeilijke ervaring.
Hier exact hetzelfde! Inderdaad ook geprobeerd mee te kijken via de lamp voor zover dit mogelijk was Ik lees wel steeds meer over een natuurlijke ks waar je de geboorte meer mee zou krijgen, misschien kun je daar eens naar vragen?
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik hoop ook deze keer vaginaal te bevallen, maar je weet natuurlijk maar nooit. Het geeft mij rust om alles op te schrijven voor het geval dat Ik weet nu in ieder geval wat ik in mijn plan kan zetten! Dank jullie wel!
Volgens mij mogen de mannen niet kijken omdat er nog al eens een man het vaantje strijkt bij de aanblik van bloed/gapend gat in de buik van zijn vrouw.. Eigenlijk wel raar dat filmen niet mag. Ik had er zelf overigens niet de behoefte aan, aan alle drie de punten niet.
Mijn moeder was bij de keizersnede (was alleen) Artsen vonden het maar raar dat mijn moeder wilde kijken.. want ja je dochter word opengesneden... Ja, zegt mijn moeder.. ik zie ook mijn kleinzoon geboren worden Ze vonden het maar raar
Ik heb de ks in de Radboud gehad en daar mocht ik de hele ks op tv meekijken. Er zit daar een camera in de lamp en de hele ks was op tv te volgen. Toen werd het helaas niet opgenomen maar het plan lag er wel zodat je later die film kan krijgen. Ik heb gekeken van de eerste snee tot de laatste hechting. Baby moest toen wel mee naar de kraam afd en ik heb 3 uur zonder vriend en baby op de verkoever gelegen. Maand later was ook dit veranderd en nu blijf je samen en word je niet gescheiden.
Denk dat je wel eraan moet denken dat er een heel verschil zit tussen een geplande keizersnee (waarbij je van te voren alles door praat met elkaar) en een spoedkeizersnee (daar gaat alles uiteraard van hurrie up en is er vaak geen tijd om je wensen in te willigen) Bij mijn spoedkeizersnee heeft mijn man meegekeken via de operatielamp. Ik was zelf zo uitgeput dat ik niets van het hele gebeuren heb meegekregen (ondanks dat ik een ruggeprik had, soms kiezen ze voor een algehele narcose). Het was op een zondag, dan is er geen verkoeverkamer, en mocht dus meteen naar de afdeling. Toen ik daar aankwam was de kleine al in bad geweest en had het de kleren al aan. Toen het bij nr 2 een geplande keizersnee werd heb ik mijn wensen duidelijk kunnen maken en dat was allemaal geen probleem. Dus kon ik de kleine zien toen het werd onderzocht door de kinderarts (tafel was binnen mijn gezichtveld gezet), mocht de kleine eventueel bij mij op de verkoever (was niet nodig want na 15 minuten mocht ik al naar beneden - wat misschien ook wel door mijn eigen "gezeur" kwam). De kleine was nog niet gewassen een aangekleed en heeft dus nog even vies bij mij kunnen liggen.
Inderdaad gaat het natuurlijk anders als het spoed is, je eigen wensen zijn dan gewoon minder belangrijk. Waarschijnlijk zal je dit dan zelf ook wel zo voelen. Ik had ernstige complicaties bij mn ks, nadat mijn dochter geboren was en het duurde dus lang voordat ik weer bij haar was. Wat ik "niet erg" vond omdat ik met mn man had afgesproken dat zij bloot bij hem op zijn blote borst zou liggen en dat zij bloot en ongewassen zou blijven tot ik er weer was. (wel schoongeveegd anders is het zo bloederig . Dat is misschien wel een tip voor je geboorteplan?