Inleiden

Discussion in 'De bevalling' started by Debby81, Aug 1, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Debby81

Debby81 Actief lid

Aug 1, 2013
    167
    41
    28
    #1 Debby81, Aug 1, 2016
    Last edited: Aug 1, 2016
    Momenteel ben ik 36+3 weken zwanger en op de echo's vanaf 30 weken loopt ons kindje voor op groei. Hij zit nu op p97 dus het wordt geen kleintje. Nu heeft mijn gynaecoloog de optie gegeven om het af te wachten of om me tussen week 38 en 39 in te leiden. Aan de ene kant zegt mijn gevoel dat ik het gewoon moet afwachten en kijken wanneer hij vanzelf gaat komen maar aan de andere kant denk ik dat het misschien wel fijner voor zowel mijn zoontje als mezelf is als hij niet zo heel groot gaat zijn.
    Sowieso wil de gynaecoloog me niet over de 40 weken laten lopen dus het gaat echt om 1 a 2 weken verschil. Verder heb ik nu ontzettend veel last van bi en met een dreumes van anderhalf kan ik niet zoveel rusten als dat ik zou willen/moeten. Wat zouden jullie doen? En wie heeft hier ervaring mee?

2. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Wij kunnen niet voor jou beslissen. In mijn geval was inleiden met erge bekkeninstabiliteit absoluut geen optie, omdat de kans op heftigere weeën en eventuele ingrepen daarmee percentueel groter zou zijn. Ik beviel thuis met 41+1 van een fikse dame van 4 kilo. Grote voordeel was dat ik kom bevallen in de houding die ik wilde en het niet geforceerd verliep, dat was wat mijn fysiotherapeut betrof echt essentieel om mogelijke blijvende schade te voorkomende danwel te beperken.

Als jullie zoontje echt erg groot geschat wordt dan kan ik het mij indenken dat je het overweegt, maar blijf dicht bij jezelf en jouw eigen gevoel. Wil je ingeleid worden is een eerste belangrijke vraag die je je af moet vragen? Zo ja, dan liever met 38 of 39 weken? Of wil je eerst afwachten of je rond die tijd misschien al iets ontsluiting of verweking hebt waardoor er gestript kan worden of misschien wel vliezen gebroken?

3. mamiek

mamiek Actief lid

Feb 25, 2016
    448
    7
    18
    Deutschland

hier ook heftige bekkeninstabiliteit met tijdelijk invalide tot gevolg...
    welke houding ben je bevallen als ik vragen mag?

Ik wil ook niet ingeleid worden... lijkt me echt niks, ze hebben het er bij mij niet over gehad dat het niet kon ivm bekkeninstabiliteit..
    zal het morgen eens benoemen bij de vk.

4. mamiek

mamiek Actief lid

Feb 25, 2016
    448
    7
    18
    Deutschland
    @ debby,

lastige keuze, kan ik ook niet voor je maken, het inleiden zou voor mijzelf niet de voorkeur zijn, maar als het niet anders kan? tja.. dan is het maar zo he?

het moet er toch uit!! OHHH wil er nog niet aan denken, maar aan de andere kant ook weer wel, want dan heb ik weer wat ruimte! haha het is wat met die laatste loodjes!

in ieder geval veel succes met je beslissing!

5. EverAfter

EverAfter Bekend lid

Aug 14, 2014
    674
    43
    28
    Female
    Hier eenzelfde situatie gehad, wel in combi met stijgende bloeddruk. Kindje werd met 37 weken al 8 pond geschat. Uiteindelijk ervoor gekozen om met 38.2 ingeleid te worden, geboren met 38.4. Het was absoluut geen pretje, slopend en vond het hele inleiden erg onnatuurlijk en moeilijk op te vangen, maar ben ondanks dat tóch blij dat ik het gedaan heb. Dochter is geboren met 4150gr, 54 cm en als sterrenkijker. Nu op een knip na zelf kunnen doen, maar was ze twee weken langer blijven zitten, was ze zeker 9 pond geweest en wie weet hoe het dan gegaan was.
    Er wordt altijd gezegd dat echo's maar schattingen zijn en het heel anders kan zijn qua gewicht in het echt, maar dat is niet mijn ervaring. Vanaf 30 weken groeiecho's gehad (tot geboorte 5 in totaal) en telkens bleven ze het gewicht hoog schatten, zaten er uiteindelijk niet veel naast.

6. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Hier p99 gehad, ingeleid met 37+1. 4050gram met 54cm. Bij ons zkh halen ze grote kinderen vanaf 9 pond met een ks (in overleg).dát wilde ik sowieso niet. Inleiden was wel een groot drama qua pijn en weeenstorm. Maar bij mij was alleen de vraag wanneer ik werd ingeleid (max 38+1), dus wat dat betreft ben ik blij dat het 37 was qua gewicht.

Maar wetende wat ik nu weet... Mocht mijn kind een tikkie kleiner zijn geweest dan had ik hem misschien nog wellanger willen laten zitten. Hij was toch nog niet helemaal "af". Iedere dag in de bm daar doen ze buiten de bm 3 dagen over, dus iedere dag binnen is meegenomen.

Moeilijke keuze. Ik zou denk ik inleiden bij 38+x

7. Leen82

Leen82 Fanatiek lid

Nov 8, 2012
    1,961
    4
    38
    Female
    Mijn zoontje zou ook 'erg groot' zijn. Uiteindelijk geboren met 38+6. Woog 3715 en was 52 cm. Tijdens de bevalling riepen ze nog dat hij zeker over de 4 kilo zou gaan.
    Ik ben ingeleid, maar dat wil ik echt niet meer.

8. esklessebes

esklessebes VIP lid

Mar 23, 2014
    7,002
    3,664
    113
    Zelf ben ik met een andere rede ingeleid (had niet veel vruchtwater meer) maar zou het zo weer doen.

M'n hele zw zeiden ze ook groot kind groot hoofd blabla en wilde zelf zeker niet met 42wkn bevallen dacht echt het moet er ook nog uit.

Uiteindelijk was hij ruim 3800 gram en had zeker niet een te groot hoofd en viel het mij mee met wat ik gevoeld heb dat hij eruit kwam.

Doe wat voor jou goed voelt. Weet niet hoe zwaar je eerste kindje was?

Succes met de laatste loodjes

9. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

Jul 13, 2015
    2,576
    907
    113
    Een vriendin van mij nog geen 1,60 is van 3 kids van 5000 + gram bevallen.

Ik moest zelf ingeleid worden en zou dit toch niet aanraden hoor mits het medisch is.
    Mijn lichaam was er nog niet klaar voor met alle gevolgen van dien en een trauma aan toe.
    Ik zou lekker afwachten tot de natuur zijn gang doet.

10. Debby81

Debby81 Actief lid

Aug 1, 2013
    167
    41
    28
    Bedankt voor jullie reacties. Ik denk inderdaad dat ik het nog even z'n beloop laat en dan wellicht kijk wat ze in het ziekenhuis zeggen als hij er met 39 weken nog niet is. Voor nu maar rustig aan doen en hopen dat hij vanzelf iets eerder gaat komen. Mijn eerste was trouwens 3040 gr bij de geboorte maar dat was wel al met 34+6.

Share This Page