Bevalling inleiden door middel van ballon of misoprostol?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Jajo, 3 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jajo

Jajo Fanatiek lid

7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Hey meiden,

Ik word over ruim 2 weken ingeleid, nu mag ik kiezen tussen tabletten of een balloncatheter. Wat is jullie ervarinf hier mee? Vorige keer kreeg ik oraal tabletten en duurde het 3 dagen voor ik voldoende ontsluiting had. Het voordeel van de ballon is dat ik gewoon naar huis mag.

Ik hoop natuurlijk dat ik voldoende ontsluiting heb en ze gelijk mijn vliezen kunnen breken..

2. Yankee

Yankee Fanatiek lid

30 aug 2014
    1.098
    249
    63
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Heb zelf ervaring met een ballon. Zou daar zeker voor kiezen. Je kan nog alles doen ermee.

Degene die ik ken met tabletten duurde zoo lang en vaak minder resultaat als ballon. Maar dat verschilt natuurlijk. Ik ging van 1 naar 5 cm. Van 23.00 tot 07.00

Jajo vindt dit leuk.
  3. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Ik heb 3 dgn met die ballon gezeten en die deed totaal niets, uiteindelijk werd het een spoed ks. Je neemt voor de zekerheid je koffertje mee, maar in principe mag je na het plaatsten een kopje koffie gaan drinken en weer naar huis.

....je lijf moet er klaar voor zijn, anders werken die simpele dingetjes niet.

Jajo vindt dit leuk.
  4. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.746
    646
    113
    Gelderland
    Ik zou zeker voor een ballon gaan. Ik kreeg hem eind van de middag, om 23 uur viel hij er vanzelf uit. Toen wilden ze niks meer doen (geen vliezen breken), dus ben gaan slapen, om 7:30 uur vliezen gebroken en nog voor 'de lunch' bevallen. Snel en zonder al te veel gedoe (van inleiden etc, heb geen infuus gehad e.d.) Ik mocht trouwens niet naar huis, geen idee waarom niet. Misschien omdat de ctg niet zo goed was. Ik wist ook niet dat je er mee naar huis mag normaal.

5. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Eerst een ballon doen. Is natuurlijker en effectiever. Dan kan je daarna altijd nog pillen of gel als het niet lukt. Maar ballon gaat meestal wel snel!

6. Bebis

Bebis Actief lid

3 mrt 2015
    189
    52
    28
    Mijn ervaring met de tabletten is dat het niet heeft gewerkt. Ivm gebroken vliezen was ik opgenomen, ik heb twee dagen lang tabletten gehad maar geen effect. Derde dag heb ik weeenopwekkers gekregen en dat ging niet helemaal goed. Ik zou daarom, gezien ook je eigen ervaring, voor een ballon gaan.

7. Semmie87

Semmie87 Actief lid

2 mrt 2016
    305
    168
    43
    Ik zou ook voor de ballon gaan, heb dit zelf als prettig ervaren. Ik had 2 cm ontsluiting net niet genoeg om mijn vliezen te kunnen breken. Ik mocht meteen blijven, 16:00 ballon geplaatst rond 20:00 is die eruit gehaald en zat ik op 3/4 cm, ochtend erna begon de inleiding.

Vooral omdat je geen goede ervaring hebt met de tabletten zou ik voor de ballon gaan. Alvast heel veel succes!

8. Jajo

Jajo Fanatiek lid

7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Thnx meiden, denk ook dat ik voor de ballon ga. Lekker naar huis, heb ik tenminste voldoende afleiding, wandelen met de hond en nog even genieten van mijn zoontje alleen.

Semmie87 vindt dit leuk.
  9. MaLuc

MaLuc Fanatiek lid

2 sep 2018
    1.425
    1.026
    113
    Vrouw
    Ik ben twee keer ingeleid met een ballon. De eerste keer had ik een dag later genoeg ontsluiting om verder in te leiden, de tweede keer viel hij er ‘s avonds thuis al uit. Toen ben ik ‘s morgens ook verder ingeleid. Ik vond de ballon wel prima, werkte goed bij mij :)

10. mar77

mar77 Bekend lid

10 okt 2010
    534
    129
    43
    Ik heb woensdag een ballon gekregen bij 38+2. ‘S middags om 14.30 uur. Om 20.00 uur is deze eruit gevallen en dat betekende voldoende ontsluiting voor de inleiding.
    Gister om 9.10ging het infuus aan en om 10.20 uur is ons meisje geboren.
    Geen weeenstorm gehad, geen naweeen.
    Het was even heel heftig en pijnlijk toen ik persdrang kreeg, maar toen was ze er ook in 3 minuten.

Bij mij heeft de ballon zijn werk dus goed gedaan!

Semmie87 en Jajo vinden dit leuk.
  11. Desse

Desse Bekend lid

11 okt 2017
    842
    920
    93
    Ik zal je de komende dagen mijn bevindingen vertellen: ik word morgen ingeleid en afgelopen maandag had ik in elk geval nog geen cm ontsluiting. Ik kan helaas niet kiezen, krijg om de 4 uur een tablet misoprostol. Zie er wel tegenop want heb met mn miskraam dat spul ook gekregen: zaterdag dosis 1, zondag dosis 2, dinsdag licht bloedverlies en donderdag op de spoed beland ivm heel veel bloedverlies. Dit is natuurlijk wat anders maar heb het gevoel dat mn lichaam er nogal laat op reageert. We zullen zien morgen...

12. Semmie87

Semmie87 Actief lid

2 mrt 2016
    305
    168
    43

He wat ontzettend balen! Hoe gaat het nu met je? Heftig hoe het zondag gelopen is.
    Heel veel succes morgen!!

Desse vindt dit leuk.
  13. Jajo

Jajo Fanatiek lid

7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    @Desse succes!! Ik reageerde bij het afbreken dus super snel, maar bij de inleiding niet. Hopelijk heb je toch al wat ontsluiting en gaat het vlot

Desse vindt dit leuk.
  14. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier ballon gehad... Werkte niet. Deed helemaal niks. Tot 2x toe.
    Op dag 3 vd inleiding gel gekregen en toen begon het, eindelijk!

15. MissBlue

MissBlue Niet meer actief

Hier ook een ballon. Ik vond het plaatsen heel naar, maar daarna, toen ie eenmaal zat, was het oké. Meteen lichte krampen en na één nacht had ik 2 cm ontsluiting en werd de ballon verwijderd om verder te gaan met weeopwekkers.

16. mamaloe250

mamaloe250 Fanatiek lid

2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Ik kreeg een ballon en die is 2 uur later geknapt:( voelde heel raar. Maar toen had hij al wel voor 2,5 cm ontsluiting gezorgd dus dat was prima. Ik vond het zetten trouwens geen pijn doen.

17. Julias

Julias Fanatiek lid

20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    2x ingeleid met ballon. 1e 6 dagen na uitgerekende datum, 2e x 9 dagen voor de uitgerekende datum. 1e was mijn lichaam zelf al licht begonnen met weeën en ben ik dezelfde dag bevallen. Niet met de leukste bevalling, maar dat lag aan de ziekenhuisbegeleiding. Ballon viel er na 5uur zelf uit. Bij de 2e duurde het wat langer, maar ook daar viel de ballon er zelf uit en begonnen de echte weeën net na middernacht. En was een hele fijne bevalling in een ander ziekenhuis. Ik mocht overigens niet naar huis na de plaatsing bij beide ziekenhuizen. Plaatsing was even vervelend, maar allemaal goed te doen.

18. San195

San195 Fanatiek lid

28 mei 2018
    2.268
    1.159
    113
    Vrouw
    1x ingeleid met een ballon. Ik zat op 1cm zonder ballon en na de ballon op 5cm in 2 uur. Het zetten heb ik niks van gevoeld.
    Wel op 5cm blijven hangen en dus een keizersnede maar dat heeft niks met de ballon te maken.

19. Asssepoester

2 aug 2018
    81
    49
    18
    Vrouw
    Ivm zwangerschapsdiabetes ben ik ingeleid (40w+3d) dmv tabletten (keuze werd trouwens voor mij gemaakt).
    Maandagochtend om 11.00uur mee begonnen. Dinsdagavond om 21.00uur werd ze geboren.
    Is mijn eerste kindje, heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Maar volgens de verloskundige ging het "zeer vlot"..

20. Desse

Desse Bekend lid

11 okt 2017
    842
    920
    93
    #20 Desse, 26 okt 2018
    Laatst bewerkt: 26 okt 2018
    Je hebt er nu niks meer aan maar een ander misschien wel:

10 okt 8:00: eerste Misoprostol ivm onrijpe baarmoedermond

10 okt 12:00: wat harde buiken zichtbaar op CTG, lichaam reageert goed, tweede dosis

10 okt 17:00: 4 harde buiken per 10 min. Geen misoprostol meer want kans dat het dan te snel gaat, gegeven medicatie kunnen ze natuurlijk niet ongedaan maken. Baarmoedermond nog niet rijp genoeg om vliezen te breken, dus er wordt gekozen voor een ballonnetje zodat deze in de nacht zn werk kan doen.

10 okt 17:45 ballonnetje geplaatst (heb dan 1-2 cm)

10 okt 17:50: start weeen, direct om de 1 a 2 minuten (oftewel weeenstorm van begin tot einde)

10 okt 21:00: verlies ballonnetje, 4 cm

10 okt 23:30: 5 cm, vliezen worden gebroken ivm weeenstorm en CTG op hoofd van baby

10 okt 0:00: eindelijk pijnstilling, 5-6 cm, morfinepompje (OK’s vol, ruggenprik niet mogelijk)

11 okt 1:00: 10 cm

11 okt 1:17: onze dochter is geboren <3

Heftige en snelle bevalling geweest dus, 7,5 uur voor ons eerste kindje, maar ze is er gezond en wel :) ik denk zelf dat de misoprostol de weeenstorm heeft veroorzaakt gezien de 4 harde buiken binnen 10 min die ik daardoor al had...

Deel Deze Pagina