Bevalings dilemma.

Discussie in 'De bevalling' gestart door dais1808, 17 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dais1808

dais1808 Lid

1 okt 2012
    90
    0
    0
    Hoi meiden..

Ik zit een beetje met een dilemma.. Vorige week bij mijn eerste echo heb ik wat vragen kunnen stellen aan de gyn en we hebben wat gekletst over bevallingen en het verschil met hier en Nederland. (ff voor de duidelijkheid, ik ben woonachtig in Turkije)

Ik ben 26 aug uitgerekend en dat betekend dus dat de tempraturen hier op kunnen lopen tot 50 graden en ze in het ziekenhuis hier op de bevallingsafdeling geen airco oid hebben, omdat het niet goed is voor net geboren baby's. Ook is het zo dat als ik hier beval ik naar of Istanbul of Ankara moet voor een Nederlands paspoort voor het kindje wat een busreis van ongeveer 12-16 uur zou zijn.
    Ook is er bijv. geen kraamhulp die me kan bijstaan de eerste weken, mijn man mag niet bij de bevalling zijn en mijn moeder kan het misschien zo plannen om op de uitgerekende datum hier te zijn maar wie weet komt de baby eerder of later, geen pijl op te trekken dus.

Maargoed, het kwam er op neer dat de gyn het een goed idee vond als ik in Nederland zou bevallen. Er bevallen hier 1000en vrouwen, i know maar gewoon voor mn eigen gemoedrust. (taal, warmte, nl identiteit ed). Ook mijn man vind het eigenlijk een beter idee en ik zelf vind het een fijne gedachte. Wat dus wel betekent dat er een kans is dat mijn man niet bij de bevalling aanwezig is en de eerste paar weken van ons kindje mist.

Ik zit dus heel erg in twee strijd. Het liefst beval ik in Nederland.

Heeft er iemand in dezelfde situatie gezeten? Hoe zit het met de verzekeringen, gyn's e.d?

bedankt alvast.

2. Asherah

Asherah Bekend lid

22 mei 2012
    807
    0
    0
    Istanbul
    Jeetje in welk gedeelte van Turkije woon jij? Ik ben zelf woonachtig in Istanbul en daar gaat het er toch heel anders aan toe. Als jouw man bij de bevalling wil zijn, kun jij dat toch echt wel eisen, dat kunnen ze je niet verbieden. Het was vroeger een gebruik hier, maar tegenwoordig zijn de meeste mannen gewoon bij de bevalling, althans in Istanbul.

Heb je daar toegang tot een Doula? Ik heb er een voor de bevalling omdat ik dus ook de taal nog niet spreek enzo en zij kan in de gaten houden of aan jouw wensen wordt voldaan (van te voren bespreek je met haar dan je geboorteplan).

Als ik je verhaal zo lees, ben blij dat ik in Istanbul woon zeg. Ik kan je verder niet echt helpen, maar heel veel succes!

3. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Hoi, ik zit niet in dezelfde situatie, woon wel in Spanje maar dat is natuurlijk meer gelijkend op de Nederlandse ziekenhuizen. Maar als je in NDL zou bevallen, kan je man dan niet even langskomen vlak na de geboorte? Heb geen idee van het werk van je man, maar ik veronderstel dat ze in Turkije toch ook wel een soort van ouderschapsverlof of gewoon verlof kunnen nemen?

4. Kitty01

Kitty01 Actief lid

30 sep 2012
    370
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat lijkt mij toch ook, in Nederlandse ziekenhuizen past men zich toch ook aan aan de wensen van anderen culturen? Die ruimte zal/moet daar dan toch ook zijn? Kan me voorstellen dat je in ieder geval je man erbij wilt hebben. Succes met het doorhakken van een knoop!

5. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Volgens mij bedoeld ze dat als ze in NL bevat haar man er mogelijk niet bij is.

6. Nicky Lohs

Nicky Lohs Actief lid

20 mei 2012
    470
    0
    0
    Als je in Turkije bevalt is je man sowieso niet bij de bevalling, in Nederland misschien wel. Dat is dus geen reden om daar te blijven. En verder zou het er voor mij wel vanaf hangen hoe snel je man in Nederland kan zijn tijdens/na de bevalling. Als dat inderdaad pas na weken is zou ik het moeilijk vinden. Als hij dezelfde dag op het vliegtuig kan stappen is het anders. Lastige keuze hoor, gelukkig heb je nog even!

7. Kitty01

Kitty01 Actief lid

30 sep 2012
    370
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik het goed lees, mag haar man er in Turkije niet bij zijn (zal met de cultuur te maken hebben gok ik, maar volgens mij moeten ze daar een mouw aan kunnen passen, zoals wij in Nederland ook vaak rekening houden met andere culturen)

8. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Ik heb je topic verplaatst van zwangerschap naar de bevalling.

Met vriendelijke groet,

Myrthe

9. valien

valien Actief lid

19 okt 2012
    107
    0
    0
    Sorry hoor maar ik vraag me af wat je probleem precies is? Je woont toch in Turkije? Dan beval je toch ook in Turkije? Als je er dan voor kiest om daarvoor terug te gaan naar Nederland dan weet je de gevolgen toch van te voren? In beide gevallen kan je man er dan dus niet bij zijn (wat me erg verdrietig lijkt). Het lijkt mij persoonlijk juist pittig om op tijd in Nederland te zijn (na zoveel weken mag je van de vliegtuigmaatschapijen niet meer mee), zo'n reis, dan bevallen, bijkomen, en hoezo als je hier niet woont heb je dan wel recht op kraamzorg? of wordt dat wel vergoed dan? (werkelijk geen flauw idee) dan hier je kraamtijd uitzitten, om vervolgens met je kleine wonder weer terug te gaan.. pfff en dan hopen dat je man er hier wel bij is..

10. dais1808

dais1808 Lid

1 okt 2012
    90
    0
    0
    Bedankt allemaal, ga er nog eens goed over nadenken en een wat info opvragen als ik in Nederland ben..

@Asherha, bedankt voor de tip zal eens uitzoeken of dat hier bestaat.

@Valien Dat wikken en wegen is toch precies mijn probleem? Ik weet niet hoe het zit met de kraamzorg e.d dat was dus een van mn vragen, ik neem aan dat ik daar recht op heb omdat ik gewoon een verzekering afsluit. Bedankt iig!

11. julia6

julia6 Fanatiek lid

6 feb 2008
    3.639
    0
    0
    Gelderland
    Ik snap je dilemma maar al te goed, heb er ook een iets andere mening over dan Valien hierboven schrijft, misschien omdat ik in een soortgelijke sitiuatie heb gezeten. Ik heb 7 jr in Bulgarije gewoond en juist wetende dat ik daar never de nooit niet zou willen bevallen heb ik altijd een Nederlandse zorgverzekering aangehouden. Dit was een speciale verzekering voor Nederlanders in het buitenland. Ik kan je de maatschappij wel pb'en mocht je interesse hebben.

Toen ik naar BG verhuisde wist ik helemaal niet of het ooit nodig zou zijn maar ik vond het sowieso prettig dat ik altijd naar NL zou kunnen komen in geval van ziekte of bevalling e.d. Ik wist en weet voldoende over de ziekenhuizen daar dus dit was een weloverwogen beslissing :)

Toen ik dus zwanger was van de eerste ben ik met een maand of 7 naar NL gegaan. Mijn man kwam een paar weken later ook. Ik stond al ingeschreven bij een verloskundige praktijk, was hier ook al eens geweest toen we er tijdens een vakantie in NL achter kwamen dat ik zwanger was. Vanaf +- 7 mnd dus gewoon weer terug naar de vk, wij logeerden bij mijn moeder, daar bed op klossen, wiegje en kraamzorg geregeld en 'thuis' bevallen. Met onze uk, ik dacht dat hij een week of 8 was samen teruggevlogen naar Bulgarije. (of was het 11 weken? vergeten :) ) Helemaal blij mee. Heerlijk thuis kunnen bevallen, man erbij - ideaal.

Mocht je vragen hebben pb me maar,

Veel sterkte!

12. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Is het niet heel erg duur om (als je niet al de tijd dat je in Turkije woont nog verzekerd bent gebleven) naar Nederland te komen en hier te bevallen? Ik neem aan dat je voor een paar maanden laten verzekeren niet werkt. Dus dat zou ik eerst achterhalen voordat je keuzes maakt. Persoonlijk krijg ik er nogal de kriebels van dat het ziekenhuis voor jou bepaald of je man wel of niet aanwezig mag zijn. Fijn land om te wonen...

Hé maar bovenal gefeliciteerd met je zwangerschap!
    xxx

13. julia6

julia6 Fanatiek lid

6 feb 2008
    3.639
    0
    0
    Gelderland
    Inderdaad! Dat was ik vergeten te schrijven :)

Deel Deze Pagina